2022-08-09 nap bejegyzései

(3929) szobanövények

Tibor bá’ szerkesztett fordítása

A szobanövények nem csak jól néznek ki, hanem a mentális egészségnek is lendületet adnak

Szerző: Lauriane Suyin ChalminPui

89. útban a 90. felé

Azok számára, akik nem férnek hozzá a külső zöldterülethez, a szobanövények tartása a megfizethető módja annak, hogy közel hozzák a természetet.

Az mellett, hogy szép a megjelenésük, a szobanövényeknek számos egyéb előnyük is van, amik között a legnagyobb a mentális egészség javítása lehet.

Jó hír az, hogy nem kell növény szaporítónak lenni ahhoz, hogy megtapasztalhasd ezeket az előnyöket. Az Egyesült Királyságban minden nyolcadik háztartás nem fér hozzá semmilyen kerthez.

A természettel való kapcsolat hiánya, számos hatással lehet egészségünkre. Összefüggésbe hozták a depresszió és a szorongás tüneteivel, valamint más egészségügyi állapotokkal, mint például az asztma, a szív- és érrendszeri betegségek és a gyenge immunrendszer.

Sokunk számára a szobanövények elengedhetetlen kapcsot jelentenek a természettel. Noha, még nem készült átfogó kutatás a szobanövények mentális egészségügyi előnyeiről, számos tanulmány kimutatta, hogy a zöldfelületek és a kertészkedés milyen jótékony hatással van a mentális egészségre.

Egy tanulmány például azt ismertette, hogy azok, akik naponta kertészkednek, jobb közérzettel és alacsonyabb stressz szinttel rendelkeznek, mint azok, akik nem. A kertészkedés emellett csökkenti a depresszió és a szorongás tüneteit, és ugyanolyan mértékben növeli a pozitív érzelmeket, mint a kerékpározás, a gyaloglás és az étkezés.

A közelmúltban készült 42 tanulmány áttekintése azt mutatta, hogy már pusztán a szobanövények jelenléte is javítja a mentális és fizikai egészséget. Ezek a kísérletek összehasonlították azokat a résztvevőket, akik különféle tevékenységeket végeztek növényekkel,vagy növény nélküli helyiségekben. A növények jelenléte jobb teljesítményt mutatott az összpontosítás, válogatás vagy a memória alkalmazásával kapcsolatos kognitív feladatoknál. Nagyobb fájdalomtűrést mutatott a jéghideg vízben való kézbemártásnál és kisebb fiziológiai stresszt eredményezett.

Érdekes módon a növények esztétikus megjelenése is fontos, külön kutatások szerint az emberek hajlamosak pozitívabban reagálni a dús, zöld, lekerekített és sűrűbb lombozatú növényekre. De a legtöbb ilyen tanulmány a növények puszta jelenlétére összpontosít. A kertészkedés előnyeivel kapcsolatos kutatások alapján feltételezhetjük, hogy a szobanövények gondozása sokkal több érzelmi előnyt hoz – például büszkeséget, társas kapcsolatokat, elégedettséget, elbűvölést, mentális rugalmasságot a stressz idején, és még a múltbeli traumákból való gyógyulásban is segíthet. .

Rengeteg más oka is van annak, hogy a szobanövények birtoklása előnyös. A növények eltávolíthatják az olyan szennyező anyagokat, mint a szén-dioxid, a nitrogén-dioxid, a mikró részecskék, és az illékony szerves vegyületek (légfrissítőkből, főzésből és takarításból). Az emberek számára a beltéri levegő minősége rendkívül fontos. A szén-dioxid magas koncentrációja csökkentheti a kognitív teljesítményt, míg az egyéb beltéri szennyező anyagoknak való hosszan tartó expozíció, hosszú távú egészségügyi problémákat okozhat.

De, jelentős mennyiségű beltéri szennyezőanyag eltávolításához sok növényre lenne szükség egy nagyon világos helyiségben, ami a legtöbb ember számára irreális. Ha, mégis ki akarja próbálni, a magas levelű növények, például az indiai gumifa (Ficus elastic) vagy az ördögborostyán (Epipremnum aureum) a legjobb választás.

Elméletileg a növények is segíthetnek növelni a beltéri levegő páratartalmát. A legtöbb épület túl száraz. A páratartalom optimális tartományban tartása megakadályozhatja a vírusok terjedését, a gombák szaporodását, valamint a szem, a bőr és az orr kiszáradását. Bár a helyiség egyéb körülményeitől, például a mérettől, a fénytől és a légáramlástól függ, a páratartalom növelésére, a legjobb növények közé tartozik az angol borostyán (Hedera helix), az ördögi borostyán (Epipremnum aureum) és a békeliliom (Spathiphyllum).

Nem kell túl sokat tanulni ahhoz, hogy sikert érj el a szobanövényekkel. A kertészkedés a próbálkozáson keresztüli tanulásról szól, és még a legtapasztaltabb kertészek is követnek el hibákat.

Tények: nem minden növény virágzik mindenütt, egyes növények megküzdhetnek a fertőzésekkel, legtöbb nem alkalmazkodik a fény- vagy vízviszonyokhoz, és elpusztul. Próbálj meg nem kiakadni ezen a kudarcon. Mindig érdemes újra próbálkozni, esetleg más fajjal és több botanikai tudással felvértezve. Minden növénynek más-más követelményei vannak, ezért keress olyan növényeket, amelyek megfelelnek a körülményeidnek. Még az is lehet, hogy olyan növényeket szeretnél tartani, amelyek valójában elhanyagoltságban gyarapodnak.

A kezdők számára a legjobb lehetőségek közé tartoznak a póknövény (Chlorophytum comosum), a szalonpálma (Chamaedorea elegans) és a kaktuszok, például a zebrakaktusz (Haworthia) vagy a jáde növény (Crassula ovata), illetve a pozsgás fajták.

A gyógynövénytermesztés is olcsó és hasznos kiindulópont a kezdőknek. Vannak olyan alkalmazások is, amelyek megkönnyíthetik a növények gondozását azáltal, hogy tanácsokat, emlékeztetőket és fórumot kínálnak a kérdések feltevésére. A szobanövények birtoklása számos előnnyel járhat egészségünkre, különösen a mentális egészségre. Remek hobbi is lehet, ami mindig megtanít valami újdonságra, ösztönöz az önkifejezésre.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Éljetek a lehetőségekkel!