(2719) Mindenható-e a Google?

Tibor bá’ online

 

Ismeretek nélkül nem lehet se megszólalni, se írni, mert csak az jöhet ki az emberi agyból, ami abban benne van. Ami teli van ismeretekkel, azt úgy hívjuk, hogy enciklopédia, újabban Google. De egy enciklopédia nem tud se megszólalni, se írni, ehhez emberi agy kell.

Akkor mire jó a Google? Ha olvasol egy irományt, mondjuk egy posztot, és ott találsz valamit, amiről sose hallottál, amiről nem tudod, hogy eszik-e vagy isszák, azt beírod a keresőbe és a Google jó eséllyel megmondja neked, hogy az mi.

Nem csak unfair, de egyenesen primitív, amikor egy posztban található fogalmat valaki nem ért, ezért megnézi a Google-ban, majd az ott található magyarázatból kiemel egy részt és berakja a hozzászólásába, mintha a saját kútfőjéből származna a „pontosítás”.

Ennek ellenére sokan élnek ezzel a módszerrel, ahol persze kilóg a ló lába, de a más tollával ékeskedő ezt nem veszi észre, még akkor se, amikkor figyelmeztetve van rá.

Hogy a címben feltett kérdésre is válaszoljak. A Google egy csuda jó szerszám, de nem mindenható, segítségével senki se tűnhet fel műveltebbnek, mint a valóság.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

29 gondolat erről: „(2719) Mindenható-e a Google?

  1. „Mindenható-e a Google ?” Persze, hogy nem , ahogy nem létezik adatszuverenitás sem. (A szuverén szó is mindenhatót, mindenhol jelenlévőt jelent. )
    Dehát az én nick-nevemnek sincs szuverenitása, már használta más is ezen a honlapon. Fizikailag lehetek szuverén, de az adattestem az bizony éteri. Ahogy ezen a digitális túlvilágon is minden az. Felesleges is hivatkozni rá, hiszen olyanok, mint a fizikai világban hagyott lábnyomok, mások is rálépnek, használják, ha máskra nem nyomelemzésre, mint a nagytestvér 🙂
    A mai fiatal generáció is konnektivista módon áll a tudáshoz és az internethez, ugyan miért is kérnék számon rajta azt, amiért nem dolgozott meg, nem is akar műveltebbnek látszani.

  2. Erről az jutott eszembe, hogy valamikor nagyon okos embertől hallottam azt a mondást, hogy felesleges a tanulók fejét mindenféle adattal, lexikális tudással teletömni, azt kell nekik megtanítani, hol jutnak hozzá a számukra szükséges ismeretekhez.
    Az illető már biztos nem él, de azért kíváncsi lennék rá, mit szólna ma ehhez a Google világról…
    Vagy boldog lenne, vagy felülbírálná az akkori véleményét. Gyanítom, inkább az utóbbi.

  3. Ez olyan mint a 100. majom elmélet. Az ősök kitalálták, megtanulták, begyakorolták a kollektív tudatukba, a fiatalok meg úgy használják, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne.

  4. Tibor bá’

    Jó a téma, és sokat tudnék beszélni róla, ha nem lennék szűkszavú. 🙂

    „Akkor mire jó a Google? ”
    Erre a kérdésre az alkotója tudna pontos és teljes választ adni.

    Néhány részkérdést megválaszolhatunk Google nélkül is. 🙂
    „…Google jó eséllyel megmondja neked, hogy az mi.”
    Igen, de ugyanakkor Ő pedig azt tudja meg, hogy mit nem tudtunk, mikor nem tudtuk, mely földrészen tartózkodunk, …, és nem felejti el.
    Mi kérdezünk és Ő lesz sokkal okosabb.

    1 László
    „… ugyan miért is kérnék számon rajta azt, amiért nem dolgozott meg, nem is akar műveltebbnek látszani.”
    Nem is kérhetjük!
    Az így megszerzett ismeretet nem jegyzi meg, nem tanulja meg, így nem csak műveletlenebbnek fog látszani.
    Ez állampolgári jog. Nem baj. Kellenek a hasznos idióták.

    Madách ezt így fogalmazta meg:
    „Igaz. – Tudom jól, hogy kell ollyan is,
    Ki homokot hord, vagy követ farag:
    Nélkűle nem emelkedik terem.
    De ez csak a homályban tévelyeg,
    S fogalma sincs arról, miben segít. –
    Csak az építész látja az egészet,
    S bár megfaragni nem tud egy követ,
    A művet ő teremti, mint egy isten. –
    Ily épitész nagy a tudásban is.”

    2 hubab
    „Erről az jutott eszembe, hogy valamikor nagyon okos embertől hallottam azt a mondást, hogy felesleges a tanulók fejét mindenféle adattal, lexikális tudással teletömni…”
    Ez az ember nem volt nagyon okos.

    Itt szépen leírják, hogy mire jó az ami „felesleges” :
    http://olvasas.opkm.hu/index.php?menuId=125&action=article&id=537
    „A gyermekek tanulási képességének fejlődésében, különösen emlékezetük formálódásában igen nagy szerepe van a memoriteres tanulásnak.”

  5. 4 – n/a:
    Maradjunk annyiban, hogy nem vagy szűkszavú. 😀 , de ez csak akkor lenne baj, ha értelmetlenségeket írnál össze-vissza. Szerencsére nem erről van szó.

    2 – hubab:
    Már korábban is akartam erre a hülyeségre válaszolni, de most már nem bírom tovább. Amikor 70 évvel ezelőtt a trigonometriát tanulva az egyik tanuló azt kérdezte a matek tanártól, hogy mikor lesz nekem erre szüksége az életben, a matek tanár nem nagyon tudott neki elfogadható okot mondani, és én magam is elgondolkoztam rajta. 20 éve égett le a házam, új tető gerendázat kellett, a szerkesztéshez 50 év után elővettem a fejemből a trigonometriát, és persze eszembe jutott az a bizonyos feltett kérdés.

  6. QAnon úgy fogalmazott a google céljáról, hogy
    „Céljuk személyek beazonosítása kereséseik alapján”
    Van benne valami saját magamat ismerve is.

  7. N/a
    Félreértettél. Nekem semmi bajom a lexikális tudással, valamennyi van nekem is, meg rakat könyvem is, hanem a képmutatással. Jobb ha azt is tudod mit nem tudsz, mint amit igen. A Google erre nem képes. Egy tudásszintet lehet megszerezni, lehet emelni.
    “… ugyan miért is kérnék számon rajta azt, amiért nem dolgozott meg, nem is akar műveltebbnek látszani.” A „megdolgozni valamiért” nálam mást jelent. A látszani igére helyezve a hangsúlyt, sajnos sok az olyan látszat ember ebben az országban, akinek nincs mire szerénynek lennie, ráadásul olyan helyen, ahol nem kéne, ezek az igazi hasznos idióták. Ezért sok fiatal el is húz innét jó messzire.

  8. 5 Tibor bá’
    Szerintem nincs köztünk véleménykülönbség.
    Ezért írtam, hogy ez az okos ember ma már valószínűleg visszavonná a véleményét, még ha Szentgyörgyi Albertnek is hívták… 🙂

  9. A lexikális tudás elengedhetetlen ahhoz, hogy szintetizálni tudd, el tudd helyezni az új információkat, meg tudj ítélni helyzeteket, értékelni tudj bármit is. Ha nincs benned egy stabil adattömeg, amihez viszonyítani tudsz, és ami döntéstámogat, akkor téves következtetéseket vonsz le, nem tudsz jól megítélni helyzeteket, az értékítéleted megalapozatlan. Ha ehhez az analitikus képességhez szükséges alap nincs meg, akkor a google is csak arra jó, hogy benyeld az álhíreket amit kidob neked.

  10. 9.
    Így van!
    A Google is csak annak hasznos igazán, aki értelmes kérdéseket tud feltenni, ahhoz meg kell egy alapos fejbeli tudás.
    Különben csak a felszínen lavírozgat az ember, és ez nem is hagy jelentősebb nyomot benne.
    De ha van mihez épüljön hozzá a megszerzett információ, akkor hasznos segédeszköz.

  11. Ir01, és ki határozza meg hogy mi az a „stabil adattomeg”. A másikhoz: persze szükséges az ágy trenirozasa magolassal, memoriterek gyakorlásával, de ennek mértéke sincs kőbe vésve, mint hogy az sem hogy ezen tul (hiszen minden határos), amit nem tudsz ahhoz milyen formában juss hozzá. Tibor ba, és a statikai szakvéleményt is elkészítetted? Ezzel csak arra akarok utalni hogy nem lehetséges és nem is szükséges mindenhez érteni, és minden „alapmuveltseg” meghatározás szükségképpen szubjektív lesz.

  12. 11 – Vödör:
    A házat engedély nélkül építettem. Amikor szükségem volt egy szakértőre a fennmaradási engedélyhez, a szekértő azt mondta, csodálatos, hogy tudtam így eltalálni. Nincs túltervezve, de kellően biztonságos.

  13. A GOOGL nem mindenható – de a gazdái kezében elég „gyilkos” fegyver lehet… :-/
    A célja már rég nem a „keresés,” hanem az AI (mesterséges intelligencia) fejlesztés.
    Az csak paraszt vakítás, hogy keresni lehet vele – igazából az adatbányájából kitermelt, majd extrapolált infókkal kufárkodik… 🙁
    Mindazonáltal, a nyakatm teszem rá, hogy sokan – esetleg mindnyájan 🙁 – közületek észre sem vette, hogy mit csinál a GOOGL, a FB , az AMZN (gyengébbek kedvéért: a részvényeiket így jelölik 😛 ) … hogy 2014 óta szép lassan megfojtják, megölik azt a Webet, amit Tim Berners Lee adott a népnek 18 évvel ezelőtt… :”-(
    _
    Más. Nem nevesítem a fennebb szólókat, akik a lexikális adatok tukmálását, a memoriterek eröltetését taglalták… :-/ Nem bántásból mondom, csupán értelmetlem információt adok át – nincs értelme, mert le fogod tagadni, engem meg lehülyézni :-/ -, de jó pár fátyol libeg a szemeitek előtt. Mondhattam volna „hályogot” is… 😛

    A szervezett oktatásnak nem az a célja, hogy okos, értelmes, intelligens embereket képezzen ki. 😉 Hanem engedelemes droidokat. 😛 Aki ahhoz elég értelmes, hogy gombokat nyomkodjon a szalagsoron és tologassa az irodában a papirokat… 😛 De nem tesz fel kritikus kérdések, hogy miért kell egyre többet melózzon – egyre kevesebbért… :-/
    Mert: az emberi tudat szerfelett törékeny jószág. 🙁 Ha a kezdet kezdetén telitöltöd szeméttel, akkor már az egyén nem meri kibaxni az egészet és újratenni számára előnyös információkkal… az oktatás a tudat megrontásáról szól. Pont. 😛

  14. 13 – zapverho:
    Álláspontod nem elég világos.
    Az intelligenciát nem lehet fejleszteni. Aki intelligensnek született, azt nem lehet elnyomni. Az önálló gondolkodást lehet fejleszteni. Ez az, amit most nem csinálnak. A legnagyobb bajt nem az oktatás elsorvasztásával érik el, hanem azzal, hogy az össze TV adó szemetet sugároz. Igényes műsor nem létezik. A gyerekek igényes foglalkoztatása se. A vellnessbe cipelés se az.

  15. Tibor bá – fordított sorrendben válaszolok. 🙂
    Intelligens ember az elmúlt 20 év során kihúzta a koax kábelt a tévéjéből. 😉
    Monitornak kiváló készülékek ezek – de aki az efféle konzervszemétre fanyalodik, ami a tévéadásokból jő hozzá… nos, hagyjuk. :-/ 🙁

    Valószínűleg igazad van abban, hogy az intelligenciát nem lehet fejleszteni – én azt ecseteltem, hogy módszeresen pusztítják! 😉 -, ha úgy értjuk, hogy valakivel „vele születik” egy adott mennyiségű… hogy is mondjam „gógyi…” 😀
    S Tibor bá’ még egy… nem tudom mennyit jársz a 18 és 28 év közöttiek közé… a tévé már jelentéktelen input az ő tudatukba… „Mivancekkerbenélszidős…?” 😉 Ennek a korosztálynak már 6 – 7 éve teli lett töke a Fércbúk-jelenséggel, de még lógnak rajta – egyre kevesebben -, mert trendi… :-/
    Zárójelben jegyzem meg, hogy a 73 éves anyósom egy – másfél éve esténként felhív bennünket, mondván, hogy: „Nem megy a net! Mi péket kell csinálni az ADSL modemmel…?!” 😀 Rákapott – tévé helyett! – az FB-re (mert ott a pereputty! 🙂 ), a Videára (mert feltolják rá a szappanyoperáját) … sose gondoltam volna, hogy meg fog tanulni ‘ámítógépet használni… :O Lett motiváció… 😉

    Ja, igen… az igényes műsort sajnos valóban mindenkinek önnállóan kell kimazsoláznia a bugyogó fos tengeréből… :-/ A lehetőség most viszont adottá vált erre… az megint más kérdés, hogy az internet-korszak teljesen explicitté tette az eddig látensen megbúvó tényt: világunk nagyrésze – jelenleg – dugig van salakanyaggal… :”-(((

  16. 13: zapverho
    „A szervezett oktatásnak nem az a célja, hogy okos, értelmes, intelligens embereket képezzen ki.”

    Bingó! Ez annyira (globálisan) igaz ma már, hogy értelmesebbek kezdik látni, hogy a szervezett oktatásnak kifejezetten HÜLYITÉS a célja, a társadalom szétzilálása. Csak olyan szépen bebugyolálva és lassan adagolva, gonoszul kivitelezve csinálják, hogy felhasználják a már elbutítottakat is egymás hülyítésére. Egyrészről az egyének tudatlanságban tartása, másrészt a tömegek hisztérija között könnyebb a hatalomnak kavarni (ezeket felhasználva).

    És ez megy már generációról generációra – mert úgy hatásosabb. Ha a szülőket sikerült már behülyíteni a gyerekkel nem lesz gond…

    Kiváló rövidfilm, hogy mit művelt az oktatás az utóbbi pár évtizedben – 9 percben összefoglalva:
    https://bit.ly/2VxK8qo

    Ja és érdemes olvasni a kommenteket is – szerte a „művelt” világból!

  17. Még nem néztem meg, hová vezet a link… arra fogadok, hogy egy George Carlin videjóra mutat a tecsőn… 😀
    Megyek s meglesem… 😉

  18. Óbazmeg… megnéztem. :”-( Nem Carlin bácsi… mekkora szerencséje volt, hogy 2008-ban megállt a szíve… :”-(
    Sz’al… dúsan beszappanozott gumi strandpapuccsal kéne szétverni a seggét annak a zseninek, aki bezárta Lipótmezőt… 🙁 úgy lehet… várj. Nem is. Az államhatáron kéne kicserélni a „Magyarország” feliratot „Lipótmező”-re… vagy Döblingre… ez kész. Hagyjuk. Mentem autót javítani – menet közben nem felejtem el kivenni a söröm a frigóból… ej, ej… :”-(

  19. 16 – Vaszil:
    Álljon meg a menet. Ez már itt a blogon is előfordult. pontosan azzal vádoltak, hogy csak az lehet igazság, amit én annak tartok. Csakhogy nekem Isten nem létezése pont olyan nyilvánvaló mint 2 + 2 = 4. Aki istenben hisz (mindenféle bizonyíték nélkül, most már sok ezer éve) az szerint 22. Na ugye!

  20. 20.Horváth Csongor
    Nem mosolyogni , hanem gyászosan üvölteni a videóban bemutatott helyzetről.
    Nem sokáig , Csak addig birtam idegekkel, amig a szülökkel történt összetüzés után bejön az osztályterembe az idióta igazgató és azt meri mondani szegény tanitónéninek, hogy ” nem a mi feladatunk megmondani a tanulóknak mi az igazság és mi nem”
    Rögtön eszembejutott a nálunk is elfogadott idióta mantra, miszerint „hagyni kell, hogy a gyerek magátúl rájöjjön tévedéseire, mert igy megérti és jobban kezeli majd őket”…stb.
    Aki ezt a marhaságot nemcsak kieszelte, de követendő, alkalmazandó iskolai gyakorlattá emelte, az nem pedagógus, hanem elmegyógyintézeti szökevény, aki egész véletlenül az iskolaügyi minisztériumban lelt menedékre, és senki észre sem vette. És amint látom, ez igy megy világszerte.
    Rettenetes!

  21. 21 balint
    Azért ne húzd fel így magad egy szatírán.
    A történet így ütős, hogy a sziklaszilárd matematikán mutatják be az abszurditását.
    De sajnos nem minden tantárgy ilyen, sok olyan van, ahol ez tényleg eljátszható, főleg a humán tárgyaknál.
    Aztán mindenki értelmezhet a saját felfogása szerint, a hülyeségre is ráfogható, hogy szabadon szárnyal a gyerek fantáziája…

  22. 16-22
    Azért van egy óriási duplacsavar is ebben a kis szatírában!! Kevesen veszik észre – én is csak másodjára…

    Vagy a filmkészítők is már kaptak az „új” matematikából – vagy az is lehet hogy szándékosan csinálták – de a konzekvens megoldás a végén 20 milla és 2000$ lenne!!
    De az már biztos kijózanítaná a pökhendi idióta dirit is, hogy nem tudja kifizetni se szegény matektanárnőt…

    Akárhogy is van, pont így az igazi. 🙂 🙂 🙂

  23. 23 – Vaszil:
    Arra gondolsz, hogy 2000 + 2000 = 20.002.000? Ez senkinek se ugrik be, mert a kettő körül zajlik a játék. Ugye van egy olyan magyarázat, hogy két filctoll meg 2 filctoll az egyenlő huszonkét filctollal. Hogy filctoll helyett három nulla van, az ugyanaz. Vagyis 4.000 $ illetve 22.000 $.

  24. 24: Tibor bá’
    Igen, pontosan erre gondolok – legalábbis ha konzekvensek vagyunk a 10-es számrendszerben, és ennyire „magas” matekba belemegyünk…

  25. Re:23
    Nem tudom szándékos volt-e, vagy nem, de a forgatókönyv írok is beleszaladtak a
    duplagondol matek logikájának hibájába, mert a gyerek példa szerint valóban 2 milla 2 ezer dolcsit kellett volna kifizetni a dirinek… 🙂

  26. 26 – dajtás:
    Látom nem erősséged as matek 😀 . Az a 2 milla, valójában 20. Különben ha a matek tanárnő ennyit kér, az nézők 98 százaléka nem értette volna. Vagyis a forgatókönyv OK.

  27. Re:27
    Én is már újmatekkel számolok, igazad van… 🙂
    Egy dologban viszont egyet értünk:
    A túlliberalizált oktatás a végén önmagát számolja fel, mert elhülyül tőle a társadalom.
    Kb hasonló szatíra ez is:

  28. 26:dajtás
    Fene azt a duplagondolt, no 🙂

    Gondóta vóna a fene – de már mi is így működünk…

    Épp ezért zseniális a forgatókönyv, tükröt tart elénk és még az egy heti történetbe belesüríti az utóbbi jó fél évszázadot is. Komoly teljesítmény – mindkettő! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük