(3415) Klíma és Covid

Tibor bá’ fordítása online

 

A klíma és a COVID-19 találkozása

A közvetlen kapcsolat egyértelmű: elsősorban az utasforgalom csökkenéséből, az aeroszolok és rövid élettartamú szennyező gázok (pl. NOx) kibocsátása visszaszorult. A kezdeti eredményeket jól mutatják a egyértelmű kapcsolat a tiszta levegő és a pandémia miatt elrendelt megszorítások és a viselkedésváltozás között, azonban még eddig a hőmérséklet és egyéb klímával kapcsolatos változók oly kis méretűek, hogy nem detektálhatók.  (Freidlingstein et al, 2020).

A globális CO2 kibocsátás visszaesése hatásos (LeQuere et al, 2020), de nem elég nagy ahhoz, hogy a széndioxid koncentráció növekedését megállítsa. (Ehhez 70-80 százalékos csökkenés kellene) Tekintve, hogy a CO2 hatása kumulatív, ez a jövőbéli hőmérsékletre aligha fog kihatni jelentős mértékben, hacsak nem lenne fenntartva a pandémia után is.

A metaforikus kapcsolat szintén világos. A koronavírus tagadás spontán megjelenése, a valaha jelentős tudósok epidemiológiai álláspontot aláásó perem nézetei, a tudományos témák átpolitizálása, és annak nehézsége, hogy az intézkedéseket összhangba hozzák a tudománnyal a klímaváltozás szempontjából mind azonnal érzékelhető. Az a nézet, hogy a klímaváltozás egy unikumnak nevezhető haszontalan probléma (hosszú távú és globális természete miatt) gyorsan felszínre került.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6 gondolat erről: „(3415) Klíma és Covid

  1. A covid miatt kevesen utaznak repülőn az igaz ,de a gépjárműforgalom továbbra is nagy .Nálunk egy 6000-es városban már olyan forgalom van mint pesten.Szerintem sok ember kocsikázik belföldön a repkedés helyett azért hogy kimozduljon. Tehát a kieső légiforgalom szerintem nem nagy kiesés mert több az autós.Most hasamra ütök eddig elfogyott 90 millió hordó kőolaj /nap most meg lehet elfogy 85 millió hordó.Nem oszt nem szoroz. Én azon gondolkoztam hogy ha esetleg vége lenne a járványnak nagyjából akkor újra mindenki utazna világszinten mint a szar hogy a bezártságérzetet megszüntesse. Ráadásul lehet hogy ha globálisan van egy hidegebb tél lehet nagyságrendekkel több/kevesebb szenet és szemetet égetünk el.Ráadásul még növekszik Kína,India stb…most ha kiesik is a légiforgaloom , de elég ha a kis indiai/kínai vesz egy új autót és ezt mondjuk így gondolják majd ott többtízmillióan.

    Nekem nem volt időm lefordítani az ünnepek alatt , de szerintem jó kis olvasmány (Tiborbának is 😀 ) a peak oilról és az összeomlásról -> https://ourfiniteworld.com/2020/12/23/2020-the-year-things-started-going-badly-wrong/

    Az artic news-en volt egy cikk Sam carnarának december végén hogy majd lesz 5-10 °C felmelegedés is nemsokára pár éven belül, de az ünnepek alatt nem volt időm elolvasni mert kint dolgozgattam.Tiborbá pedig nem közölte le a cikket szerintem:D

  2. Hét végén egy teljes napig figyeltem Monor mellett a repülőforgalmat – gyakorlatilag pestre alig jön repülő, drasztikusan csökkent a forgalom. Lásd: https://www.bud.hu/file/documents/3/3264/bud_traffic_report_2019_2020_1.pdf
    Az utasforgalom gyk. tizedére vagy az alá esett, a repülő járatok száma pedig ötödére. Érdekes a teherforgalom felfutása 2020 végén.
    Az autós füst nem „pótolja” a repülők okozta füstöt, hiába van több kocsi, mert az autók a földfelszínen pufognak, a repülők meg 10km magasan.

    A belinkelt cikket egész jól fordítja a gugli is, érdemes átolvasni!!

  3. A „pandamániák” és a légköri szén-dioxid növekedése szorosan együtt fog járni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük