(VM-167) Karády Katalin

Tibor bá’ vissza a múltba/az igazság keresése online

 

~at495Karády esete jól példázza, hogy a legenda és a valóság még köszönő viszonyban sincs egymással. Tízéves koromban Szeleczky Zitába voltam „szerelmes”, amiből egyértelműen következik azok számára, akik ismerik mindkét színésznőt, hogy Karádyt ki nem állhattam. Első alkalommal nyolc éves koromban találkoztam vele a Városi Színház[1] színpadán, egy Mikulás matiné alkalmából. Mivel szexuális nevelésem kifejezetten egészségesnek volt mondható, Karády 42-es lába, csontos ló pofája és mély-alt fekvésű búgása nem dobogtatta meg a szívemet. Anyám szerint, akinek volt szerencséje személyesen ismerni, egy tehetségtelen trampli kurva volt. Az első jelző valóságtartalmát akkor nem, csak később, filmmúzeumi látogatásaim alkalmából érezhettem saját bőrömön és nemigen értettem, miért tartják mások kimagasló művésznek.

Karádynál egy évvel idősebb apám róla alkotott véleménye nem volt ilyen tömör. Tizenéves korukban közel laktak egymáshoz és szombat esténként egy helyre jártak szórakozni, a Törekvésbe,[2] ahol anyámat is megismerte. Kanczler Katót, mert hogy ez volt Karády eredeti neve, némi ellenszolgáltatás fejében bárki megdughatta a kőbányai szürkületben állva, a palánknak[3] döntve, vagy a gázgyári tartályok tövében. Anyja egyedül, apa nélkül nevelte három felnőtt, és négy kisebb gyermekét egy, a Százados út és a Hős utca sarkán álló, faépületben. Kató mindkét bátyja meleg volt, ő maga mindössze biszexuális. A mama lányától hamar megszabadult, feleségül adta egy Varga nevű géplakatoshoz, aki a Ruggyanta gyárban dolgozott, de házasságuk tiszavirág életűnek bizonyult. Ezek azok az adatok, amik Karády CV-jéből totálisan hiányoznak, és a volt Tinódi moziban rendezett Karády kiállítás se utalt semmi ilyesmire.

1943-ban a hirtelen sok pénzhez jutó anyám egy gyenge pillanatában lement az Athenaeum könyvesboltjába és rendelt 3 méter könyvet. Hát ebben volt minden, amit az eladó jónak tartott, többek között Zilahy Lajos egy kötetbe szedett Halálos Tavasza és Szépapám Szerelme. A Halálos Tavasz természetszerűen megfogta kiskamasz fantáziámat, amire a filmváltozat – Köszönet Karádynak – egy hatalmas antiklimaxnak bizonyult. Ám ezzel a szememben nem zárult le Karády „bűnlistája”. Az iskolai szénszünet alatt, hétköznap délelőtt Karády muszkaföldre[4] küldött tábori levelezőlapjának történetét minimum húszszor elénekelte a Budapest I[5] rádió­adóban, ha történetesen az nap nem voltak berepülések[6].  

Gondolom, most már kezd kibontakozni, hogy az 1910-ben született (minden más dátum mindössze a fantázia szüleménye) Karády körül akad némi anomália. Már a nevével is baj van. Ugyanis a két háború között se művésznevet, sem pedig névmagyarosítást nem lehetett ipszilon-végződéssel írni. Karády tehát az ipszilont a neve végén nem használhatta (volna).

A szerencse akkor kezdett rámosolyogni, amikor az előkelő pesti meleg körökbe bejáratos testvérei bemutatták húgukat Egyed Zoltánnak, aki, nem tudni miért, nagy művészi lehetőséget látott benne. A többi már, ahogy mondani szokás, történelem, és mint ilyen teli van vele a sajtó. A háború Karádynak kedvezett. Légiriadók, bombázások és a frontról érkező kegyetlen hírek miatt a társadalom kollektív lelkülete, – ha ilyenről lehet beszélni – nem a finom, mondjuk úgy, nőies nőkre lett fogékony. Karády egészen egyszerűen nem volt se színésznő, se kém, de még kalapos sem. Karády egész életében az volt, amire tizenéves korában szocializálódott, kurva.

Mata Harikban különben sincs értelme hinni. A felső tízezer kurvái (lásd például Gábor Zsazsa, akinek ékszerész apja közismert orgazda volt, és minden lopott aranyat készségesen megvett, természetesen negyed áron.) nem kémek, mindössze kéjnők. Az a nő, aki hol német tisztekkel, hol franciákkal vagy éppen oroszokkal mulatozik, hall valamit az egyiktől és elmondja a másiknak és fordítva. A mulatozó tiszt urak pedig, akár nyerik a háborút, akár veszítik azt, nem szoktak hálásak lenni. Így aztán Karády, a nagy ellenálló, nem több mint népszerű pletyka, amit meg lehet írni, ki lehet nyomtatni és a Karádyról szóló cikket tartalmazó napilapot egy kicsit jobban el lehet adni.         

Mindent összevetve a Karády kultusznak a visszaszivárgása teljességgel érthetetlen. Nem ő volt az első tehetségtelen senki, ráadásul az utolsó sem, akiből valaki lett. Ezen nem lehetne kiakadni és az is érthető, hogy egy nemzetnek szüksége van idolokra. Ami érthetetlen, hogy igazi nagy művészekben nem szűkölködő nép miért választ magának arra kifejezetten érdemtelen bálványokat. 

 

[1]  A Tisza Kálmán tér sarkán volt a Városi Színház, amit napjainkban Erkel Színháznak hívnak és ma a Köztársaság téren áll.

[2]  Az épület még ma is áll a Kőbányai út és a Hungária körút sarkán.

[3]  Palánknak az üres telkek deszkakerítését nevezték.

[4]  Az akkori szóhasználat szerint Oroszországot jelentette.

[5]  A Budapest I volt a Kossuth Rádió jogelődje a Szovjet megszállás előtt.

[6]  Amikor ellenséges harci gépek az ország légterébe érkeztek (berepülés) a rádióadók normál műsorukat megszakították, és a légiriadóval kezdtek foglalkozni.

________________________________________________________________

Eddig a „vissza a múltba”, amit eredetileg 2009-ben publikáltam, amire a wikipédia egyik szerkesztője hivatkozott, egy másik pedig lebunkózott engem, amiért a legnagyobb magyar színésznőről ily csúfosan merészelek nyilatkozni. A pasi nyilván még nem hallott az oral history-ról. [Az oral history-t magyarul elbeszélt történelemnek is szokták fordítani, mivel történelmi ismeretek, információ gyűjtését és feldolgozását egyéni elbeszélések, interjúk feldolgozására építő módszer, tudományos irányzat. A szemtanúkra épülő történetírást jelöli.] helyette főleg magától Karádytól származó „adatokat” hord össze. és akkor nyomozzunk együtt! Karády proli lánynak született, 16 évesen ment hozzá egy 46 éves pasihoz, nyilván nem a szépségéért, hanem a megélhetéséért. Aztán isten felvitte a dolgát, és ott szépített az életrajzán, ahol tudott.

Én ismereteimet apámtól és anyámtól részben hallottam, részben kihallgattam. Ugyanis apám anyámat a Törekvésben ismerte meg, ahol volt apámnak egy kisebb galerija. Tíz-tizenöt évvel később is összejártak. A mi lakásunkban jött össze 1941-ben Deák Tibor, Bezerédy Sándor, apám és anyám és röhögve mesélték egymásnak, hogy „néz a kis Kanczler Katóból mi lett.” Anyám leegyszerűsítette a dolgot: „jó helyre rakta le a picsáját” mondattal. A Törekvés és ezen belül Kanczler Kató szorosan hozzátartozott ifjúkorukhoz, közös élmény volt, természetesen foglalkoztak vele, én pedig mindent szívtam magamba, mint a szivacs. A 96. évében elhunyt apámmal az utolsó éveiben másról nem is beszélgettünk, mint a múltról, mert az öreg emberek köztudottan a múltjukban élnek. Így 50 évvel később újra végighallgathattam a Kanczler ügyet hetente minimum egyszer, természetesen sok más dologgal együtt.

De nézzük a részleteket. Apám helyesen emlékezett az első férjre, mert „Vargát” emlegetett. A wikiben„Vargha Rezső adóhivatali vámtiszt” szerepel, aki 30 évvel volt idősebb a 16 éves Katónál., aki nyilvánvalóan a pináján keresztül akart megszabadulni a nyomortól, amit a Törekvésben minden fiatal pontosan tudott. A hír körbe-körbe járt. A későbbi színésznő természetesen fényezett magán akkor, amikor a géplakatost kinevezte „adóhivatali vámtisztnek”, nem nagy ügy, sőt, tipikusnak mondható, de hihetőbb, hogy egy fiatal munkáslány egy szakmunkáshoz megy feleségül, mint egy tisztviselőhöz.  Apám-anyám ugyan miért mondott volna mást, mint az általuk ismert valóság. Különösen anyám, amikor abban az időben egy nő házassága igencsak beszédtéma volt.

Másik ilyen fényezés a wikiben: „öt éven át külföldön – Svájcban , illetve Hollandiában  – nevelkedett. „  aminek jogán sorokkal később megjegyzik, hogy „a nyelveket beszélő Karády…” Nevelőanyám történetesen egy évvel volt fiatalabb Karádynál, tőle tudom, hogy az I. világháború után 10 év körüli gyerekeket vállaltak fel egyes nyugati országok, elsősorban Hollandia, ő maga is volt Hollandiában, de ezek a turnusok hat hónapig tartottak, ennyi kellett a „felhizlalásukhoz”. Wiki szerint ezért a művésznő „nyelveket beszélt”. Frász karikát, az öt év egy mese, fél év alatt nem lehet megtanulni nyelveket. Nevelőanyám apja német ajkú volt Fülekről, anyám bírta a német nyelvet és mesélt róla, hogy az átvállalt gyerekeknél mekkora probléma volt a nyelvismereti hiány. Még ő is szenvedett, mert a holland csak erősen hasonlít a németre, de nem azonos, és mire valamit makogtak, haza kellett jönniük. Ezek az apróságok világosan mutatják, hogy a wikipédia szerkesztői egyáltalán nem törekedtek a valóság objektív leírására, sokkal inkább volt céljuk a hőskreálás. De nézzük a valóságot! A német megszállás alatt német tisztekkel mulatozott, miközben a nála 16 évvel idősebb Újszászy magyar kémfőnöknek volt a menyasszonya. Viszont a háború után a Magyar-Szovjet Művelődési Társaságnál hanglemezre veszik orosz népdal éneklését, miközben vőlegényét az oroszok megkínozzák és megölik!!!  Az én olvasatomban ez azt jelenti, hogy Karádynak nem volt semmiféle meggyőződése, egyetlen, és legfőbb gondja a megélhetésének biztosítása volt, aminek fontosságát a gyerekkori nyomor véste be a tudatába. Ami pedig a művészetét illeti, nézz meg néhány filmjét, és döntsd el te magad. Az én visszaemlékezéseim szerint Karády a filmjeiben úgy jelenik meg, úgy viselkedik, mint a „végzet asszonyának” egy olcsó másolata, rendszerint búg hozzá egyet, amitől a korabeli férfiak slicc gombjai lepattogtak. Az én sliccem cipzárral záródott. 😀

___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________

Éljetek a lehetőségekkel!

(VM-167) Karády Katalin” bejegyzéshez ozzászólás

  1. http://www.168ora.hu/itthon/karady-kelecsenyi-film-javor-honthy-kavehaz-muzeum-diva-68041.html
    Mivel az állami anyakönyvekbe nem lehetett belelapozni, Kelecsényi László író, filmkritikus elment a katolikus érseki helytartóságra, ahol másolatot adtak Karády Katalin keresztleveléről, aláírással és pecséttel hitelesítve. Így sikerült kiderítenie, hogy valójában 2010. december 8-án volt – s nem 2012-ben esedékes – a születésének centenáriuma.

  2. 43: Én persze arra a verzióra szavazok, amit apám és anyám mesélt nekem. Annyit azért hozzátennék, hogy az egyházi anyakönyv vezetése nem az érseki hivatalban van, hanem abban a plébánián, ahol megkeresztelték. Pénzért az érseki hivatal természetesen bármire ráüti a pecsétjét. Legfeljebb az érsek úr másnap meggyónja és elimádkozza a penitenciát. 😀

  3. 44.-re ! De vajon kinek milyen érdeke fűződött ahhoz, hogy 1910-et hitelesítse és ne 1908-at Karády születési dátumának? Ennyi évvel ( 1990 ) Karády halála után…

  4. 45: Nekem minden esetre az égvilágon semmi. Apám 1909.07.11.-én született és egymás mellet laktak, jól ismerték egymást. A fiatalokra jellemző, hogy nyilvántartják melyikük az “idősebb”, néha csak néhány hónappal. Ezek szerint apám úgy tudta, hogy hét hónappal fiatalabb, mint Karádi. Amikor a “kis senki” befutott, mindennapi téma volt a családban.

  5. AKI EZT AZ OKÁDÉKOT IDEHÁNYTA, AZZAL KÉNE AZT TENNI, AMIT TETTEK A NACIK! EGY SENKIHAZI, UNDORITO KEPU, LATENS HOMOKOS HULLAGYALAZO FÉREG AZ ILLETŐ! MAJD HA ALÁTÁMASZTJA BIZONYITEKOKKAL AZ ALLITASAIT, AKKOR SZEMETKEDJEN. TUDNAM, MIERT ALLT ERDEKELBEN MEGPROBALNI BELETIPORNI KARADY EMLEKENE… MEGPROBALNAD LEROMBOLNI A NIMBUSZAT, MI? KI VAGY TE AHHOZ? 100EZREK, MILLIOK LELKEBOL KELLENE TUDNOD KIIRTANOD! NEM FOG MENNI! GYERUNK, TOLD ELO LOTTYEDT FORMAD VÉN BURAD! HOZAKODJ ELO A BIZONYITEKAIDDAL! SZEGYEN, HOGY EGY ORSZAGBAN, EGY IDŐBEN ELUNK! REMELEM, ROLAD IS MEGJELENIK MAJD EGY ILYEN POCSKONDIAZO FIRKALMANY! PFUJ!

  6. 47: Mindig is tudtam, hogy az igazsággal szembe nézni nagyon nehéz dolog, na de ennyire? Vagy talán lélekben ily közel állna Karádi hozzád? De hiszen akkor te is buzi vagy!

  7. http://bit.ly/gwodjK

    “Karády Katalin a Kennedy fivérek közbenjárására kapott amerikai vízumot”

    “A Fox News amerikai hírcsatorna internetes oldalán [1] olvasható tudósítás szerint a Kennedy fivérek 1963-ban személyesen jártak közben azért, hogy a legendás magyar színésznő, egy nemzedék bálványa beutazhasson az Egyesült Államokba. A Judicial Watch nevű szervezet által nyilvánosságra hozott iratokban Karády Katalint “kellemetlen hírű egykori magyar színésznőként” emlegetik, és részletesen szólnak a vele szemben felhozott vádakról, többek közt arról a gyanúról, hogy “kommunista kollaborátor”, “prostituált”, és a második világháború alatt egy “magyar náci tiszt menyasszonya” volt.

    Karády akkoriban Brazíliában élt, és tagadta kommunista, illetve náci kapcsolatait – fogalmaz a Fox News, utalva arra, hogy a magyar híresség a Kennedy testvérek közbenjárása után végül megkapta a beutazási engedélyt.”
    —————-

    Arról nem írnak, hogy a “prostituáltat” tagadta volna…

  8. 47: Beragadt a capslock? 🙂
    49: Miért tagadta volna, a komcsi kollaborátor sokkal csúnyábban hangzik. 🙂

  9. Kedves Tibor bácsi!

    Karády születését illetőleg tévedsz.
    Nekem megvan az eredeti születési anyakönyve, mert személyesen kutattam ki a BFL-ből, ez került át az összes többi könyvbe.
    Karády 1910-ben született a Ruggyanta gyár helyén korábban álló Kerepes 15. számu ingatlan alatt. A család 2 évvel késöbb került át a Százados út 37 szám alá.
    A kőbányai valóságot nem kétlem, amiket írsz.
    Szívesen beszélgetnék Veled, adj elérhetőséget,mert beszélgettem más Százados úti lakossal is pár éve.
    Kérlek, javítsd át 1910-re a születési évet!

    Üdv Zsolti

  10. Karádyt azért tartóztatták le, mivel a “vőlegénye” vagyis Ujszászy a kiugrás előkészítésében vett részt, a teljes magyar vezérkarral együtt.
    A német titkosszolgálat a megszállás során letartóztatta a vezérkart, és sok baráti-családi körbe tartozó rokont,barátot, így művészeket, újságirókat is.
    Így került az SD részéről “kémgyanús” státuszba Karády is,akinek nem volt köze természetesen a kiugrás előkészítéséhez, de minden valamire való titkosszolgálat ezt teszi ma is…vagyis a baráti körbe eső embereket is lefogja.

  11. Köszönöm az emal címet, mindjárt beírom a levelezési rendszerembe.

  12. 55: Látod-látod, ha az online könyvvásárlással kezdted volna, tudnád mi a hiba 😀

  13. Már megvan a hiba.

    Karády személye túl nött a saját lényén…rengeteg ember szerette, katonától mozilátogatóig és szereti ma is.
    Nem csoda, hogy az ilyen visszaemlékezések sértik az emberek Karády képét, még akkor is, ha az egykori kőbányai salak utas Százados úti valóság más volt mint a mozivászon.
    Nem volt jó szinésznő…de gondoljunk bele, hogy két hét alatt vettek fel egy filmet, és nem volt iszonyú utómunka, és más színészekhez képest 2 év alatt csöppent be a színészmesterségbe.
    Isteni énekesnő volt…hangmérnökként mondom, hogy nem volt sok sáv, és rengeteg javítás, az orgánuma átüt mindenen, akkor pár felvétel volt, és mindenkinek tudni kellett a nótát.
    Az ő hangja nagyon átjön ma is, sok előadóművész megbukna, ha az akkori felvételi körülmények között kéne felénekelni.
    Beszélgettem egy ma is élő szinésztársával is, aki jó embernek és visszahúzódó, nem hangosan mulatozó barátainak élőként írta le…ellentétben a mai bulváros média sztárocskákkal.

  14. 51: Örülök, hogy ilyen alapos vagy. Szüleim között, akik a Törekvésben ismerkedtek meg, Karádi elég gyakori téma volt a 40-es évek elején, mivel mind a ketten jól ismerték. De apám gyerekkori barátai is ismerték, akikkel apám szoros kapcsolatot tartott. Érthető volt az érdeklődés, mert közülük emelkedett ki a proli sorsból, ami nagy szenzációnak számított. A férfia természetesnek vették a “múltját”, csak anyám volt, aki kiakadt rajta. Érdekes, hogy állandóan Kanczler Kató néven emlegették, dehát ők így ismerték.

  15. Nyomozásaim szerint a Ruggyantagyár már a 19. században ott volt a Kerepesi 17. szám alatt, méghozzá 1891-től viselte ezt a nemes nevet.

    Forrás: http://mek.niif.hu/04900/04982/html/

    Tehát a születési anyakönyv szerinti Kerepesi 15. közvetlen szomszédságában állhatott az a viskó, ahol Karády megszületett, mielött az 1912-ben felépülő Százados úti telepre költöztek. Ez a mai Aréna Pláza szélére esik.

    Elképzelhető, hogy Varga Úr szépített a foglalkozását illetőleg, ezt csak a Ruggyanta gyár esetleges irataiból lehetne kideríteni, ha van ilyen a BFL-ben…

    Mindenestre eleget kellett keresnie ahoz, hogy a Horthy Miklós körútra költözzenek 1933-ig albérletbe!

  16. Tibor bá magánlevelezésünkben 100 pengős munkásfizetést említett, és 30 pengős albérleti díjat, mint két érdekes példát az adott korból.

    A pengőt szerintem nagyjából 1000-es szorzóval kell váltanunk forintra, ez ma 100e forintos munkás fizetést jelent, és itt vagyunk már a mában is.

    A havi 200 pengős álom az megfelel, egy középvezetői 200 nettónak véleményem szerint.

    2 és fél pengőből pezsgős vacsorát lehetett kapni Lilafüreden.

    Ujszászy “vőlegény” tábornok fizetése a titkoszolgálat élén kb. 1500 pengő a csendőr papiruszok alapján 1944-ben.
    Azét kb. mert a helyettese vagyis Kudar Lajos fizetése van e körül feltüntetve.

    Tehát Karády 20e pengős gázsija szép kis summa volt akkoriban, jutott Pasaréti villára és táskára,ruhára, amiket Karády kedvelt.

    …és ha már itt tartunk, hogy villa, Karády sosem birtokolta a Művész utca 6. számu svábhegyi villát, amely mindenütt olvasható a neten, csupán filmet forgatott ott.

  17. Hogy egy egy nő miért tetszik és vonzó a férfiak egyik csoportjának és miért “elfogadhatatlan” illetve neutrális mint nő a férfiak másik csoportjának,
    ezt boncolgatva talán a Szondy Lipót újából kiszopott mivoltához képest meglepően informatív és lélegzetelállítóan telitalálatos, négy ösztöntengelye adhatna felvilágosítást.

    Érdekes elemzésekre adna lehetőséget annak vizsgálata ,hogy a nagyon ünnepelt nők életük során mennyi boldogságban részesülnek a többiekhez képest.

    Magam is megtapasztaltam, hogy volt olyan lány, akiért nagy tömegben döglöttek a férfiak ,de én egyszerűen nem láttam meg benne a nőt.

    Vegyük talán észre, hogy itt az ízlésről van szó, ami sok mindennek lehet tárgya, de vitának legkevésbé.

    Az meg, hogy valaki brand lesz, az már marketing és nem mindig a legérdemesebbel történik meg.

    Furcsa például, hogy a cigányok mennyire felülreprezentáltak a divatos slágerénekesek között.
    Radics Gigi – nekem bejön – Karamell, Gáspár Laci ,Oláh Ibolya ,Oláh Gergő,Bódi Margó,Bangó Margit.

    Továbbá,érthetetlen, hogy egy Majka és egy Kiszel Tünde nevű sekély dögunalom lényegtelenség hogyan lehet képes évek óta jó pénzért szörfölni a média hullámain ?

  18. 18:
    A zsák megtalálja a foltját, ez kétségtelen. De ha e köré építenénk fel a világunkat, akkor minek a szépségversenyek, a fotó és divat modellek, a szépségipar hirdetései, stb. Nyilvánvalóan kell lenni valahol egy le nem írt, de mindenki által érzékelhető szépségideálnak. A poszt elején látható Karády fényképet nem ezer közül választottam ki tendenciózusan, hanem átvettem as wikipédiából, aminek szerzője egyértelműen Karády-fan, vagyis szerinte ez egy megnyerő fénykép a szépséges művésznőről. Szerintem ez a kép mind Karádyt mind kedvelőjét minősíti. Aki szerint ez egy megnyerő szép nő, annak meg kellene vizsgáltatni a látását.

  19. Rosszindulatú pletykákon, szóbeszédeken alapuló, gyomorforgatóan aljas iromány ez. Szégyellje magát a szerzője!!!!

  20. Tibor bá’ a férfiak ösztönösen a nagy szem (főleg, ha világos) – telt ajkak (szopós száj) párost részesítik előnyben. Katónak mind a kettő megvolt. Aztán,hogy a keret más, az a legtöbbeket nem érdekli. 🙂
    Nézd meg manapság Julia Roberts-et. Szerintem kimondottan csúnya nő (bár játszani legalább tud), és ő a legjobban fizetett színésznő.

  21. 20:
    Nem csoda, vérig vagyok sértve. Tőlem is kért 50 fillért. 😀

    21:
    De itt párosul hozzá egy szögletes, ló pofa is + 42-es láb. 😀

  22. 20 Ejnye…te még a Batmant meg a Pókembert is valódinak hiszed?
    Miért baj,ha kiderül valakiről,hogy mégsem egy szent volt hanem csak egy ember,ilyen húzásai bárkinek lehetnek…

  23. 20!
    Az igazság fáj..Én nem csodálkozom semmin.A médiában semmi nem az aminek mutatják és mondják…Így volt ez régen is,és most is..Az emberek nem változnak.
    Erről az jut eszembe hogy :

    ” Az élet feltette a halálnak a kérdést: Halál!?Az emberek mért szeretnek engem,de téged pedig nem?!
    A halál így felelt: Azért ,mert te egy gyönyörű hazugság vagy,én pedig egy szörnyű igazság. “

  24. Nekem nem az a feladatom, hogy legendákat gyártsak, hanem, hogy a legendákat a helyükre tegyem. Birka módjára követni az előttem menőt nem az én műfajom.

  25. Tibor bá!

    Mi a bánatos fene az a ruggyanta?
    Hallani már sokszor hallottam róla, de meg voltam győződve róla, hogy az biztos rúdgyanta akar lenni, csak így hallatszik. De nem, látom, hogy ez mindenütt ruggyantának van írva. 🙂

  26. 20Ejnye!
    Ejnye-bejnye!Tibor- bá semmi rosszat,aljasat nem írt Karádi(y)ról.
    Csak az igazságot.Az, hogy kurva volt nem jelenti azt, hogy rossz ember volt.Sőt,ha dughatták bizonyára örömet okozott,még pénzért is.Amikor meg segített menekülőkön embereket mentett.Számomra nincs az írásban semmi “dehonesztáló”.A Wikipédia alapján nagyon is valószínű egy ilyen fiatalkor.Nem értem mi a problémád?Hacsak
    nem egy kissé prűd nő vagy.A lópofa egy hasonlat azt jelenti
    csontos szögletes arcú, ami helytálló.

  27. Feljelentést fogok tenni, ha ezt a förmedvény, becsületsértő, aljas írást nem veszi le a szerzője!!!!!

  28. 28 beírogatsz mindenfélét de bizonyítékot te sem hoztál semmire így nem értem mire fel pattogsz.Bár kifejezetten mókás vagy 🙂 A második hozzászólásodban nem sok újdonság volt kivéve,hogy bevonjuk az igazságszolgáltatást:)

  29. 10 pengőt én is adtam vóna’.Modjuk, nekem épp a méretem! 🙂

  30. 28!
    Állj már meg egy szóra kedves névtelen önmagát nem vállaló senki!Mit gondolsz ,ide jössz és a blog tulaja azt fogja írni a posztokban ami neked tetszik?Jól értem?
    Úgy látom nem értesz a szép szóból…
    Akkor hord el innen magad mert átnyúlok a vonalon mint anonymusék,aztán az életben nem lesz neted,nem kell majd ilyeneket olvasnod ..
    30!
    Neked ki nem a méreted?.. 😀

  31. ejnye (kisbetűvel) stílusa – évekre visszamenőleg – ez.
    őt így kell tudomásulvenni. 🙁

  32. 28:
    Ez a két hozzászólás nem ér egy kalap szart se. Pontosan mi a bajod? Mivel nem értesz egyet, és miért? Szóval próbálj írni valami értelmeset.

  33. Egyetlen filmet láttam vele, de annyira idegesített a hamis játéka, végig sem néztem. A karaktert nem tudta hozni, minden mozdulata, hanglejtése ellentétes volt a szöveggel, mesterkélt, hazug. Ezen a képen nem egy klasszikus női arc, az már igaz. Szerintem énekelni sem tudott, de ízlések és pofonok. 🙂

  34. 34:

    Egyetlen dolgot tudott, bejönni az ajtón, bemutatni Brünhilda méretű testét, és várni, hogy a pasik ondót pisiljenek.

  35. hubab Says:
    2013.március.23rd. at 13:46

    Üdvözlet mindenkinek!
    Ruggyanta gyár a mai Michelin, előtte Taurus, azaz gumigyár volt. A ruggyanta a nyelvújítás egyik félresikerült alkotásából ered: a gumi németül der Gummi helyett lett volna a magyarosan 🙂 hangzó “ruganymézga” szó, amiből a gumigyárat alapító Schotola mérnök kreálta a Első Magyar Ruggyanta elnevezést.

  36. 36:
    Köszönet gumikacsa. A kérdés elkerülte a figyelmem. Idősebbeknek a Ruggyanta gyár teljesen egyértelmű.

  37. 36 gumikacsa

    Na, így már összeáll a kép, köszönöm.
    Az a nyelvújítás… Ruganymézga – ruganygyanta – rug.gyanta – ruggyanta. 🙂

  38. 38: Vigyázzunk hogy ne keverjük össze a ruggyantát a roggyantással, pláne ne a rottyantással…. 🙂

  39. Az egész témában nekem is ez a ruggyanta piszkálta fel legjobban a fantáziám.Karesz Kati kevésbé. Még gyermekmondóka is született a nevére anno: ,,Karádi Katalin kolozsvári katonai kaszárnya kellős közepén két kiló kőkemény kukoricát kakált ki keserves kínok között,, (logikát ne keressünk benn de így hangzott)

  40. 41.
    Lehet csupán Csernobil környékén született nyolcvanhatban ez a testőr. 🙂

  41. Köszönöm Tiborbá!

    Sosem értettem mitől tartják olyan nagy és híres színésznőnek. (Álságosnak éreztem minden megnyilvánulását.) Most már értem, mit nem értettem. 🙂

  42. 39 nobody Says:

    38: Vigyázzunk hogy ne keverjük össze a ruggyantát a roggyantással, pláne ne a rottyantással…. ———————————————
    Ne aggódj, a ruggyanta leragasztja a rottyantás ‘búgató’ szelepét

  43. Itthon besztárolták, celebet csináltak belőle, aztán meg kiment Ámerikába – Mint Kabos Gyula – hogy egy senki legyen. Később meg nyilatkozni sem mert a sorsáról, mikor magyar újságírók, tévések megkeresték. Még képeket is csak távoliakat hagyott készíteni, mondván higy megrusnyult a feje….

  44. 45:
    A celebeknek általában fejükbe száll a dicsőség, és képtelenek józanul gondolkodni. Nekünk nem idogermán az anyanyelvünk. Kakukk tojás vagyunk Európában. Az előadóművész beszéd nélkül nem tud érvényesülni a némafilmek megszűnése óta. Amerikában magyar akcentussal 20 évente egyszer alkalmaznak valakit 5 percre, amikor a szerep szerint egy ilyen személyre van szükség. A kivándorló színészek maximum magyar rendezvényeken tudnak fellépni, de ebből megélni nem lehet, tehát lesz belőlük kalapos, vagy porszívó ügynök. Egyetlen lehetőségük van, amit például Práger Antal megjárt, visszajönni és ott folytatni, ahol abbahagyta. Csakhogy ez Karády esetében nem működött (volna), mert ő a kor terméke volt. A háború után haknizott vidéken, ahol a közönség kifütyülte, mert az egyszerű embereket a médiából ömlő propaganda nem vakítja el. Karády teljesítménye kritikán aluli volt. A tenyeres-talpas trampli nőknek az egyszerű emberek felfogása szerint kapálni kell, aki a színpadon énekel, az legyen nőies és törékeny, lópofájú tramplik vannak helyben is. 😀

  45. 46 Tibor bá’

    Jávor Pál is hasonlóan járt, odakint egy senki volt.
    Viszont vannak kivételek. Ilyen volt Szabó Sándor, aki 56-ban ment ki Amerikába. Annakidején hallgattam egy visszaemlékezését arra az időre, szememben nagyot nőtt, ritka akaraterővel és céltudatossággal vetette meg a lábát az idegen világban.
    Állítása szerint egy kukkot sem tudott angolul, mikor kiment. Ő is, meg felesége is mindenféle alantas munkákat vállaltak, hogy a nyelvtanulását finanszírozni tudják. Mikor elég pénz összejött, valami rendkívülit talált ki. Befizette magát egy szellemi fogyatékosok tanításával foglalkozó intézetbe, ahol igen lassú és szájbarágós módszerekkel vezették be az angol nyelvbe.Mondjuk a felesége feláldozta magát az ő sikeréért, továbbra is hostess-ként dolgozott, hogy finanszírozni tudják a nem olcsó módszert.
    Két-három év múlva a Brodway-n játszott Jack Lemmon mellett, komoly szinházi és filmszerepei is voltak!
    Módszer ide vagy oda, nyilván zseniális nyelvérzékének kellett lennie, nekem ez szinte elképzelhetetlen teljesítmény.

  46. Sok celeb nem érti meg, hogy nem az a művészet, amit ők csinálnak, hanem az, hogy mindezt hogyan lehet népszerűvé tenni. 🙂 A marketing igazi nagy művészei viszont rendszerint nem szeretnek a rivaldafényben állni, ráadásul tisztában vannak a termékéletciklus fogalmával, így ők a háttérben maradnak, miközben a sztárocskákat egész sorát futtatják fel (majd felejtik el).
    🙂

  47. 47:
    Szabó Sándor igen fiatalon ment ki, akikről beszélünk, azok legalább középkorúak voltak. Természetesen kitartással sok mindent el lehet érni, de általánosságban nehezen érvényesül az, aki nem az anyanyelvén végzi a munkáját, ha az nyelvfüggő. Például ügyvéd, vagy orvos. Az előző as szócsatában tuti, hogy alul marad, az utóbbiban nem bíznak a páciensek, mert azt feltételezik, hogy szaktudása olyan, mint a nyelvtudása, és persze félreértheti a páciensét, mivel nem mozog otthonosan abban a nyelvben. – – – Éppen tegnap volt egy érdekes esetem. Egy angol anyanyelvű férfivel beszélgettem, aki viccesen közölte velem, hogy nézzek keményen a szemében és…. Csakhogy nem jött át az üzenet. A helyzet az, ha a “kemény” szót hallom egy megjegyzésben, akkor azonnal asszociálok a pénisz megmerevedésére és értem az összefüggést a megjegyzésben. De, ha a “hard” szót
    hallom angol beszélgetésben (és nemigen van értelme) nem asszociálom az erection-nal. Vagyis, ha “kemény” akkor eszembe jut a fasz, ha “hard” nem jut eszembe a prick, dick, etc. És ez nem a nyelvtudás szintjétől függ, hanem attól, hogy az egyik az anyanyelvem, a másik nem.

  48. 50:
    Azért egy jó nagy smájlit kitehettél volna! Nehogy valaki bevegye ezt a zöldséget. 😉

  49. 49 Tibor bá’

    Szabó Sándor nem volt már igazán fiatal, éppen ez volt a megdöbbentő. 15-ös születésű, úgy hogy már 41 éves volt 56-ban.
    De az igaz, hogy a nyelv magas megértési szintjeire akkor már nem lehet eljutni, ő maga is így nyilatkozott a hazatérése kapcsán:
    “A nyelv hozott volna vissza? Az is persze, bár odakinn a színpadi nyelvvel szerencsére nem volt gondom. A hétköznapi érintkezésben azonban a szellem kiválóságainak nem lehettem már partner.”
    Egy színpadi művet nyilván ki lehet elemezni minden porcikájában, meg lehet tanulni a szövegét, de élőbeszédben gyakran kerülhet az ember olyan helyzetbe, hogy az idegen nyelv finom rögtönzéseit, áttételes utalásait már nem képes az ember feldolgozni. Nyelvi szinten lehet egy külföldi kiváló szakbarbár valamilyen szűk területen, de az még akkor sem azonos az anyanyelvi kultúrával.
    Szabó Sándor számomra egy ismeretlen figura volt, mikor hazaköltözött, nem tudtam hová tenni mikor a filmekben felbukkant, honnan kaptak elő egy ilyen ismeretlen, de érett színészegyéniséget.
    Aztán csak utólag fedeztem fel a régi filmekben, mint a “Kétszer kettő néha öt”-ben, hogy neki bizony volt már itt előélete.

  50. 52:
    Köszönöm a tájékoztatást. Valóban, vannak érdekes egyéniségek. 41 éves korban külföldre menni nagy merészség. De nem a nyelv hozza vissza az embert, hanem a nyelvi kultúra. Richard Dawkins kétszer 45 perces videójában van egy apró bekezdés, amit mindenkinek az agyába kellene vésni. Íme: Az Ember agyát az evolúció úgy formálta ki, hogy gyermekkorban magába szívja környezetének a kultúráját. A legnyilvánvalóbban az anyanyelvét tanulja meg néhány hónap alatt, ami egy hatalmas szótár és lexikon tartalmával egyenlő. Ha egy lény arra van programozva, hogy nagy sebességgel szedjen fel információt, akkor nemigen lehetséges a minőségi válogatás. Nem csoda tehát, hogy a gyerekek könnyen becsaphatók, bármit el lehet velük hitetni, így könnyű prédái lehetnek rosszindulatú felnőtteknek, tanároknak és vallást hirdető papoknak, olyat tehetnek velük, amit felnőtteknél semmiképpen nem tudnának elérni. – Dawkins ezzel magyarázza a vallás és a hit elfogadását, és ahhoz történő ragaszkodást, de az is nyilvánvaló, hogy a gyerekkorban beszippantott lokális kultúra oly mélyen ül, hogy kiirtani lehetetlenség. gyakorlásának a megfosztása pedig lelki kínokkal jár.

  51. 51: Hogy mondhatsz ilyet Tibor Bá’! David Ické-tól pontos információkat lehet megtudni az űrgyíkokról. Icke pedig korábban focista volt (kapus), a focistákról pedig tudjuk, hogy soha sem hazudnak a zembereknek. És bizonyára Icke sem azért írogat az űrgyíkokról, mert a könyvei bevételéből már a tizedik villát tudja felhúzni magának, mint ahogy más futballisták sem vádolhatóak meg azzal, hogy csak azért manipulálnák a zembereket, hogy a saját köreik jólétét biztosítsák. Ilyet csakis az űrgyíkok tesznek.

    Egyébként van celeb, aki emigrálva is sikeres tud lenni. Német Lehel (Fogj egy sétapálcát, stb) például sikeres vállalkozó lett Kanadában habszivacs bizniszben, és hazatelepülése után is ezt az üzletet vitte.
    A szépség meg nagyon relatív dolog, ami az egyiknek tetszik az a másiknak nem. Én például máig nem értem hogy lett Molnár Anikó a Nagy Ő női változata a ValóVilág után, de máig van, akit foglalkoztat a sorsa, pedig egy évtized eltelt azóta… Bár most már asszem kezd leesni neki, hogy valami rendes munkát is kéne végezni, mert egyre inkább NDKs úszónő alkata lesz, és így már hiába vetkőzne, nincs aki fizessen érte.

  52. 54:
    Német Lehel? Együtt voltam vele katona, bár ő egy évvel idősebb volt nálam. Az volt a mániája, hogy ő énekes lesz. Aztán lelőtt egy süket ürgét a Lehel úton. De a lényeg, nem mint énekes lett sikeres. Különben a 60-as évek konjunktúrájában mindenki sikeres volt, aki valamibe belekezdett. (ha már az igazságot keressük 😀 )

  53. Uraim,
    Tegyünk rendet.
    Karády, Kanczler ? Nem mindegy ?
    Mit csinált fiatalon ? Nem mindegy ?
    Kinél énekelt jobban, kinél kevésbé – nem mindegy ?
    Jó színésznő volt-e ? Nem indifferens ?
    Kinek tetszik mint nő, kinek nem – számít ?
    Hány nyelvet beszélt, vagy sem, vagy miket szépített a memoárjában ? Nem megbocsájtható ?

    1., Meghalt. Óvatosan illik “realizálni” minden elhunytról.
    2., Van akinek tetszik, mint nő. Van akinek nem. OK.
    3., Van akinek tetszik a hangja – orgánuma, még ha nem is 2 oktávon brillíroz. Van akinek nem.
    4., Hangulat teremtésben óriási. Ma is átjön. Aki érti érti, aki nem az mást sem ért. Aki ezt elvitatni próbálja az valamit nem ért az egészből. Nem tudom itt kifejteni.
    5., Hogy mi zajlott benne ? Mitől lett ilyen kicsit borús-varázslatos ? Attól, hogy sokkal több minden fájt neki annál belül, mint az anyagi dolgok. Megtestesítette azt a korra jellemző fegyelmezettség-fájdalom-beletörődés egyveleget, amit az emberek magukban hordoztak. Fájtak neki a kapcsolati problémái, vágy paradoxonjai, fájt a jó is és a rossz is.
    Ezt nem tudom most itt jobban felboncolni, de nem egy 5 pengős ribanc az biztos. Aki csak beszélhetett vele, az élményt gyűjtött, aki megérezte, azt feltöltött.
    Ez ma is működik. Nekem legalábbis ” átjön “. (Meg volt ilyen barátnőm, majd beledöglöttem, de életre-szóló élmény volt, abban legyetek biztosak. )
    Szóval ne bántsátok. Miért nem jött haza ? Hova ? Ide ? Itt minden csak fájt neki, nem kellet neki már a felhajtás. Megnyugodni, elvonulni itt nem lehetett volna neki.
    Én nem vagyok fanatikus, csak meg akarom érteni, és valami miatt jó néha meghallgatni a számait – nem tudom miért ?
    Azért a Tibor’bá múltidézése jó sorozat. 🙂

  54. 56:
    Szóval akkor öntsünk tiszta vizet a pohárba. Minden mindegy, kivéve az, amit te írsz. Világos. 😀

  55. 🙂 🙂

    Nem. Ez akkor félreértés.
    Jók a tények, jó a feltárás, érdekes ezeket a rejtett háttérinformációkat megismerni – csak azt sajnálnám, ha ebből egy hibás, megint csak torz kép kerekedne ki.
    Olyan keserű a szőlő szagú, mintha valakinek valami nem sikerült volna a többieknek meg igen.

    De mondok egy jó hasonlatot.
    Az Edith Piafot megdugtátok volna ? Jó nő ?
    Jó színésznő ? Pedig csinált filmet.
    Lehet az is, hogy amíg kis csóró volt nem 50 pengőért, de fél fran-ért palánknak dőlt (volna, ha lett volna igény). De az is lehet, hogy egyik sem dőlt a palánknak.
    Meséljük ezt el a franciáknak és kíváncsi vagyok melyikünket herélnek ki előbb. 🙂 🙂 Valamiért nagyon oda vannak ezérrt a torz kis nőért. Pedig nem biztos hogy ma átmenne az X faktor válogatáson.
    A hangulat. Ma hallgatunk egy Edith Piafot és kitölti a teret.
    Ez is érdekes, hogy ez milyen faktor. EP faktor. A másik meg a Karády-Kanczler faktor. Talán így már elnézőbb vagy a mérsékeltebb véleményemmel szemben.
    🙂
    Köszönöm, hogy válaszoltál.

  56. 58:
    Akkor közelítsük az álláspontunkat. Van aki feddhetetlen hősöket akar, és ha közlik vele, hogy Kossuth fiatal korában sikkasztott, akkor kiborul. Van, aki szeretné tudni az igazságot a lehető legpontosabban. Mind a két felfogást meg lehet érteni, de nem lehet elfogadni, ha kritizálják egymást. Ha valaki rajongani akar Karádyért, akkor lapozzon tovább és ne írja nekem azt, hogy buzi vagyok, meg szemét gazember. Cserébe szemet hunyok afelett, hogy ő meg alaptalanul rajong. és akkor nézzük ezt az aspektust!
    Egy jól működő kapitalizmusban van egy roppan egészséges kiválasztás (lásd például a “Tánckar” c. filmet) ahol kizárólag a teljesítménnyel lehet csak előrejutni. Nálunk ehhez hátszél kell. Ezért van az, hogy a magyar színészek külső megjelenése botrányos. Tordai Teri óta nem tűnt fel egyetlen egy olyan színésznő se, aki egy amerikai filmben statiszta lehetne. Sőt kancsal nőből is lehet főszereplő sztár, ami szerintem botrányos. Bodrogi, Garas, Hauman Amerikában még a közelébe se kerültek volna egy meghallgatásnak. Cserhalmi az egyetlen, aki a labdába rúg. Szabó győző jó színész (az előbb felsorol 3 is az), de hogy érvényesülhet valaki ilyen testtel, ami fokozottan érvényes Gesztesyre. És akkor most Karádyról. A nemi szervén keresztül bekerült bizonyos körökben, ahol egy befutott személy színésznőt csinált belőle, és a csapból is Karády folyt annak ellenére, hogy se szép nem volt, se játszani nem tudott. A közönség (a fogyasztó) pedig azt eszi, ami elé van tálalva, és amikor már megszokta akkor “rajongani” kezd érte. A háború után Karády elsősorban azért “menekült” el, mert megszűnt a hátszele, és a fellépésein sorra kifütyülték, mert a teljesítménye kritikán aluli volt. És akkor eltelik néhány évtized, megújul a társadalom, de a berendezkedés olyan, hogy majd mindenki a múltba tekint, ahol kellemesebbnek találja a létet. Ezért, amikor elkezdik játszani a háború előtti filmeket, mindenki lelkes hívévé válik az akkori filmgyártásnak és szereplőknek. De próbáld meg kritikus szemmel nézni Kabos Gyulát! Hibás hanghordozással “hagymát hagymával” és akkor tényleg fél percig kell rajta röhögni? Oké, azok a filmek felfestenek egy régi világot, ahol (a filmek szerint) mindenki boldog volt, és akkor minden fiatal le van véve a lábáról. A feeling-be estek bele, nem Karádyba, csak nem tudnak róla. De ez nem kivételes eset. Ott van a Nobel-díjas regény: Sorstalanság. Akkora szemét, hogy kiesik a könyv az ember kezéből, és senki nem emeli fel a hangját, hogy “Emberek, hogy a fészkes francban lehet ezért Nobel-díjat adni? Hiszen ez a Kertész még fogalmazni se tud magyarul.” Nézz végig egy rövid Karády jelenetet, és próbáld objektív szemmel nézni. Ne húzd alá azzal, hogy az egy más világ volt, mert annak semmi köze a színészi játékhoz. Csak egy dologra figyelj! Hiteles ez a nő ebben a szerepeben?

  57. Hmm
    Jól van. Lemostál mint a jégeső a kintfelejtett epertortát.
    Nem tudom a tényeket megfelelően, nem tudok ellent mondani neked, nem is akarok – igazából nem vagyok Karády őrült, néha szívesen meghallgatom a “Mindíg az a perc a legszebb perc ” c örökzöldet, így nem is szeretnék fogadatlan védőként tetszelegni sem.
    Kár érte. Kár, hogy nincs senki, aki rendben lenne.
    Tényleg sajnálom. Mindenki elcsúszik. Kár. Kár.
    (már megmondta a varjú is)
    Az az “image” azért létezik, tudom. Találkoztam életemben ilyen nővel, többel is, talán bevonzom. Emiatt jobban értem őket talán. Ettől persze igazad van és egyáltalán nem jelenti objektíven a kimagasló megmérettetésre a felkészültségüket.
    Ne is boncoljuk tovább, nem is kell, hogy válaszolj, bár köszönöm a fáradtságodat mindenképpen.
    Az meg egy másik szar ügy, hogy miért kellene egy amerikai, vagy bármilyen idegen és idióta konzum szűrőn átmenni egy magyar művésznek, neked, vagy nekem. Ott ők semmit nem értenek abból, hogy tökéletes test nélkül mi a fenét tud az illető, amiért Európában vagy épp Magyarországon szeretik, tisztelik és sikeres.
    Én a Gesztesitől mint ember nem vagyok elájulva, de elismerem amit tud, és a Shrek-es produkciói felhőtlenül szórakoztatnak.
    Egy amerikai piacon ő nyilván halott.
    Mi értjük.
    Te megjártad Ausztráliát, én meséltem viccet Angliában, Dél-Afrikában, Norvégiában…(etc) és tudjuk, hogy kár a gőzért. Semmit nem értenek belőlünk. Ebben talán egyetértünk.
    Köszönöm a beszélgetést, mindenképpen érdekes a rávilágításod a dolgokra, jó gondolatébresztő az összes cikk. Maradok csöndes olvasód. 🙂
    Üdvözlettel. 🙂

  58. 60:
    Nem, nem mostalak le, rávilágítottam egy olyan aspektusra, amit eddig nem ismertél. Régi dolog, a tudásnak ára van, amit meg kell fizetni. Elvesznek az illúziók, amit én magam is sajnálok, de csak nyerni nem lehet. Karády örökzöldjei egy másik téma, én magam is szeretem őket, mert gyerekkorom slágerei, és abban az időben a slágerszövegeknek volt értelme. Nem ismételték el 126-szor, hogy “sajtból van a hoold”, de részletesen elmondták, hogy holdvilágos éjszakán, miről álmodott a lány, és arra is felhívták a figyelmet, hogy az álom és a valóság két külön dolog. 😉

  59. 61: A Sajtból van a Hold közel 20 éves szám, és talán már a maga korában is önmaga paródiája volt. Már csak retró diszkókban játsszák, nem nevezném mai slágernek. Persze egy Karády dalhoz képest az, de ennyi erővel a Win95-öt is nevezhetnénk korszerű operációs rendszernek… Ha már példálózol, valami relevánsra hivatkozz! 🙂

  60. 61. Tibor bá’!
    Ha már dalszövegről van szó, ettől “ütősebbet” nem sokat írtak, csak jó helyre kell figyelni! 🙂

    Kis Ember..

    “Kis ember hát itt a vége,
    látod kár volt sírni érte,
    Milyen könnyen elszállt minden,
    és még ezt se adták ingyen.
    Kis ember hát itt a vége,
    mért nem most ereszkedsz térdre?
    Mért nem sírsz, mért nem üvöltesz,
    szép arcoddal mért örülhetsz?
    Kis ember hát mondd, hogy félek,
    mondd, hogy értelmetlen az élet,
    Mondd, hogy mindegy miben hittél.
    Most már akármit megtennél.
    Mondd, hogy hazudnál, hogy ölnél,
    mondj amit akarsz úgy könyörögjél
    Csak már ne mosolyognál végre
    ilyen szemtelenül az égre.
    Kis ember hát itt a vége,
    nem volt semmid, ami megérte,
    Néhány egyszerű szürke évet
    mosolyogsz meg most hát nem érted.
    Jó időkben semmid sincsen,
    rossz időkben tiéd minden,
    Téged küldenek elsőnek
    és először terád lőnek.
    Mindig minden zászlót vinni,
    mindig mindegyikben hinni,
    S mindig félni hogy itt a vége,
    mert még számon kérnek érte.

    Kis ember mi lett belőled,
    most hogy elszálltak az évek?
    Nem kérdezték hogy elég-e,
    ahogy éltél úgy lett vége.
    Mégis mosolyogsz, mintha bíznál,
    mintha várnának a hídnál,
    És én egyre inkább félek,
    ahogy szép arcodba nézek.”

  61. 62 & 63:
    Most nyavalygok egy kicsit. utálom, amikor félreértenek, vagy én értek félre valamit. A sajtból van a Hold-ot ma is rendszeresen játsszák az URH rádiók, amelyeket millióan hallgatnak. A kisember pedig egy tipikus protest song, ami 70 éve nem létezett. Amit jelezni akartam, hogy akkor volt értelme a slágereknek, most nincs. Aminek most van, az nem sláger, csak kevesen ismerik. Az ősi meghatározás szerint az a sláger, amit a suszter inas is fütyül az utcán. Protest songot nem fütyülnek. Húsz év csak neked tűnik soknak, de nem is ez számít, hanem, hogy korszakok követték egymás. Egyik az egyik korszak, a másik egy másik korszak terméke.

  62. KK orokke elni fog (ha K volt – ha nem, ha jol jatszott – ha nem, ha kedveljuk – ha nem), de Tibor ba szovege nem, pedig erdekes es hiheto is es jo tudni ezt is… csak nem ertem, miert kellene mindenkinek egyeterteni Tibor ba nezeteivel? miert csak az a szempont jo, amit Tibor ba eroltet mindenkire? mindenre van valasza es persze csak az a szempont jo es helyes… es ami a szulei nezetet illeti – csak egy szo jut az eszembe: IRIGYSEG… foleg a nok kozott… mert miert egy Kanczler Kato fajta no vitte annyira? de ezt soha ki nem merne mondani, meg maga elott sem…

  63. 64: Tibor Bá! Már suszter inasok sincsenek, valami más definíció kell a slágerre! 🙂 De ha még maradt is suszterinas, az se a Sajtból van a Holdat fütyörészi, még ha adja is még rádió.

  64. 68:
    Tudod mit? Már sláger sincs. A slágerre az volt jellemző, hogy a társadalom teljes keresztmetszete énekelte. Ma mindenki mást szeret.

  65. 69: Lehet, hogy akkor mégis jó volt a definíció, és a suszterinasok nélkül nem valósulhat meg a teljes társadalmat átfogó sláger… 🙂

    Valami olyan összefüggés állhat emögött, mint ami a karib tengeri kalózok számának csökkenése és a globális felmelegedés közt van…
    http://www.venganza.org/about/open-letter/

    Még nem értjük teljesen, de statisztikailag kimutatható. 🙂

  66. 70 Bebek

    A 69 még most is olyan jó mint régen…de a pálpusztai !!!

    Vettem nemrégen egyet nosztalgiából, de nagy csalódás volt. Szerintem hozzászelídítették az úri nép ízléséhez. Se íze-se bűze. Lehet még kapni valahol a régi “penetráns” (és finom) fajtából ?

  67. Én szoktam venni a házitejesnél egy fajta sajtot, amit ő érlelt camembernek mond, de annak az íze (és a szaga) egészen olyan. A boltit már szagtalanítják, mert kiszaladnának a plázacicák a hipermarketből. 🙂

  68. Az egyértelműen kiderül az irományból, hogy valami komoly sértettség motiválta azt aki leírta ezt a sok mocskot. Akár részben igaz is lehetne a történet, de azért látszik, hogy jól ki van színezve. Nyilván főként azt irigyli részben, hogy Kanczler Katónak sikerült kivakaróznia, addig az ő lumpen proli söpredék családjának, s neki nem. Ez egyértelműen kiderül a indulatos stílusából. Karády nem volt tehetségtelen és nem volt trampli sem. Mondhatjuk, jó nő volt. Persze kinek a pap, kinek a papné. Nem tartom lehetetlennek, hogy ez a söpredék jelentette fel a Gestapónál, majd később az ÁVH-nál.

  69. 74:
    Gratulálok, fején találtad a szöget. 1942-ben ott tolongtam a művészbejárónál autogramot kértem, de a díva azt válaszolta, hogy “neked kis szemüveges coki”. Különben tegnap volt lehetőség megnézni a “Halálos csók” c. filmet, amiben Karády fantasztikus teljesítményt nyújtott. Ló pofájával percekig nézett a nagy semmibe, amitől minden rajongójának elmegy szárazon.

  70. A Halálos csók nem volt jó film és az, hogy percekig mutatják közeliben Karádyt, az nem az ő hibája. A lópofáról stb., leírtam: kinek a pap, kinek a papné. Karády korában a színészek döntő többsége dagályosan, énekelve, teátrálisan, túlfűtötten és szörnyen intonálva beszélt, játszott. Ő a korához képest emberi hangon beszélt. Akkor, amikor csak nagyon kevesen. Pl. Kabos. Őt is lehúzod és jössz azzal, hogy Amerikában így, meg úgy. Erről tudnék mesélni. Szerinted a R. Dreyfus és D. Hofmann, stb., az igazi sztár, az 1 méter 50-es magasságukkal? Azzal, hogy a felvételen állandóan ládákon állnak és a totálokban, hozzájuk válogatják a statisztákat.. Nézd meg bármelyiküket színpadon és nem bírod ki röhögés nélkül. Nem az a baj, hogy neked nem tetszik Karády, hanem az, hogy így nem írhat nőről egy férfi. Akkor sem ha irigyli, akkor sem, ha bármilyen személyes, v. családi okból gyűlöli. Ezen túl az írásodban visszatükröződik az a tipikus magyar betegség, hogy akit nem szeretünk az ronda és tehetségtelen is. És a „dögöljön meg a szomszéd tehene is” ha már a miénk elpatkolt szemlélet. Ezzel, a Kanczler családdal kapcsolatos alpári megnyilvánulással nem a jólértesültséged bizonyítod, hanem a már fentebb leírtakat.
    Karády a pályája alatt tisztességesen viszonyult embertársaihoz, a legnehezebb időkben is az nézte, hogyan tud másokon segíteni. És ezt nem a Wikipédiáról olvastam. Sokaknak tetszett és ma is tetszik. Egy elég nehéz korban is ember tudott maradni. Többek közt ezért is tartom gusztustalannak lebuzizni a két fivérét és őt trampli filléres kurvának beállítani.

  71. 76:
    Nézd van olyan, hogy valaki megy a divat hóbort után és nem érdekli a valóság. Nekem csak egy dolgot világosíts meg, a 2 millió prolilány közül, miért pont Kanczler Kató találkozott Egyed Zoltánnal. Hogy került be a felső körökbe, ha nem a homoszexuális bátyák segítségével? A többi szöveged csak rizsa.

  72. Miért lenne a többi rizsa? Pont az derülne ki belőle, hogy tisztességes emberként viselkedett sztár korában. Nem vágta el senkinek a torkát, hogy sztár lehessen és arról sem tudunk, hogy emberek tucatjain gázolt volna át, hogy ezt elérje. Ki a tökömet érdekel, hogy esetleg a testvérei által ismerkedett meg Egyeddel (amiről nem is hallottam amúgy) Egyszerűen jó nézni még a ma már avitt, esetleg rossz filmjeiben is. Ha éltem volna már akkoriban, biztosan megpróbáltam volna megszerezni magamnak. De pont a lényeget kerülöd ki. Valójában ilyen mélyről jövő gyűlölettel egy nő iránt nem találkoztam még soha és látszólag nincs is magyarázat. Az pedig, hogy az x ezer v. millió prolilány közül miért pont ő? Mert jókor járhatott jó helyen és utána meg is állta a helyét. Ezen kár vitatkozni, te gyűlölöd elvakultan, nekem és sokaknak meg tetszik. Amiket meg leírtál, nem lerombolta, vagy rombolja a nimbuszát, hanem inkább megerősít abban, hogy tényleg nagyon tudhatott valamit.

  73. Egy elképzelt beszélgetés Karády-Kanczler Katalin és Antalffy Tibor között.
    Karády a bársonyos mély nyugodt hangján kedvesen beszél Antalffy-hoz :
    Jó idekint ücsörögni, és nézni a várost, igaz, Tibor? Az emberben feldereng a múlt sok képe. Önben is Tibor ?
    >Igen.<
    Jöjjön közelebb, Tibor, ne húzódjon úgy el. Gyújtsa meg a cigarettámat, Kedves.
    Ne izguljon, elalszik úgy a láng. Tőlem nem kell félnie.
    Köszönöm. Milyen szép férfi keze van Önnek. Biztos sokat ír, de erő is van benne. Ön túl képes élni a nehéz időket is, Ön mellett biztonságban érzem magam. Tibor. Ne mondjon semmit. Ön egy szerény Úriember.
    Nézzen Tibor a szemembe. Jó elveszni egy ilyen okos ember fürkésző tekintetében, mint Ön, Tibor.
    De Tibor, hiszen Ön egy sármőr. Vonz az ön intellektusa és élő elevensége.
    Óh, Tibor. Ha mi a háború előtt találkozhattunk volna, ó minden másképp alakulhatott volna. Ó Tibor, Ön mellett megnyugodhattam volna. Ön pedig olyan energiát kapott volna tőlem, olyan férfit csináltam volna Magából, hogy az összes nő a lába előtt heverne. De még tán nem késtünk el.
    Az amiket írogatott rólam azt ne firtassuk, tudom Tibor, hogy azzal csak üzenni akart nekem, hogy találkozhassunk. Nem bántott meg. Tudom, hogy mennyire szeret engem, Tibor. Én is vártam már magát, higgye el.
    No de most már késő van mennem kell. Legközelebb éneklek Önnek egy dalt. Csak Magának. Holnaptól már várni fogom minden este Önt, ne okozzon csalódást. Azt most már nem teheti, hogy megismertem Önt.
    Jó éjt. Tibor.
    🙂
    🙂
    Take it easy, please, dear Gentlemen.

  74. 80:
    Méltányolom a szellemességedet, de bakot lőttél. Pedig, ha figyelsz, akkor észrevehetted volna. Nekem Szeleczky Zita tetszett. Ha a két nőt egymás mellé teszed, akkor üvölt, hogy Karády számomra elfogadhatatlan.

    Máskülönben a rutinos megdumálásra allergiás vagyok. Én a szerény, visszahúzódó nőkre vagyok hangolva.

    De, ha ,már kiérdemelted, hogy foglalkozzam veled, akkor felhívom a figyelmed egy aprócska ellentmondásra. Egy helyen azt állítod (kétszer is) hogy “ízlések és pofonok”. Aztán másik helyen kifogásolod, hogy Dustin Hoffmann 150 cm magas. Az én feleségem 150, és semmi pénzért nem cserélném le egy lópofájú drabajra. Szóval az “ízlések és pofonok” mind a két irányban érvényesek. Ha D.H. nem növelné a nézettséget, nem szerződtetnék. D.H. hallatlan jó színész, ha nem tudsz róla, nézd meg az “Eső embert.”

    By the way, “dear gentleman” kifejezés nem használatos. Ha pedig rám gondoltál, akkor ne használj többesszámot.

  75. Tibor, már azt sem tudod kinek és mit válaszolsz. A 81.-ben Zero-nak válaszolsz (80). Összekevered velem (Sean L) a D. Hofmann 150 cm-ét én hoztam fel és nem ő. A kedves feleséged 150 cm-es magasságával semmi baj, éljetek boldogan. Az, hogy kinek milyen nő tetszik – annak semmi köze ahhoz, hogy az agyonhájpolt amerikai férfi színészek egy jó része 150 cm körül van, és szuperhősöket, szívtiprókat alakítanak Pl. T. Cruise (is). Az Esőemberben az volt a szerencse, hogy mindkét főszereplő hasonló alkatú. A “dear gentleman” kifejezést szintén a másik hozzászóló használta. Vagy tilts ki, vagy ne válaszolj, vagy ha mégis megteszed ne keverd össze a hozzászólókat. Amúgy erről a témáról részemről több bőrt nem kívánok lehúzni – sok szerencsét…

  76. 82:
    Valóban, de nem összekevertelek benneteket, hanem egy személynek fogtalak fel. Részemről figyelmetlenség, de menthető. Karádyhoz fél éve nem szólt hozzá senki, most pedig nagy hirtelen ketten is. Nem néztem meg a niket. Elnézést.

  77. a Karády témához idézet egy kiváló írásból , mégpedig innen:
    http://paradigmaallaspont.blogspot.hu/search?updated-min=2013-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2014-01-01T00:00:00-08:00&max-results=18

    ” Egy galeri vezér saját értelmi horizontjába illeszkedően mi mással kísérelhetné meg magyarázni Kanczler Kató magasra ívelő pályáját, mint azzal a fogalomrendszerrel, ami a horizontján belül még keze ügyébe esik? És éppen ezért csúszik ki egy Karády Katalin valósága ebből a fogalomrendből és válik teljesen elérhetetlenné. Mert ennek a fogalomrendnek képességek és valós tapasztalatok hiányában éppen arról a többletről lehetetlen fogalmat alkotnia, ami Kanczler Katót Karády Katalinná tette. A felfoghatatlanság, a tehetetlenség a dinasztikus utódra is átöröklődik, akinek következetes és minden realitáson túli oppozíciója lényegében átkozódássá válik a fenti szösszenetben. Holott Karády a rejtélyes magánéletétől függetlenül bizonyosan nem az volt, mint aminek ő beállítja. Idollá válni nem olyan egyszerű, mint ahogy az egy galeri szintjéről kinéz. Nemcsak jókor kell lenni jó helyen, nemcsak a megfelelő ágyba kell befeküdni, mert ha mindez megtörténhet is, utána következik az igazi próba. Az idol szerepet ugyanis bírni kell. Bírni kell a rajongók hitének forrása maradni. Ez az, ami szíve választottját egy galerifőnökben meglelő mégoly bájos nő fantáziájából már kiszorul. Ez az, ami Kanczler Kató párválasztásaiban az esetleges gátlástalanságokkal együtt is eleve meghatározta a két univerzum viszonylatának lehetséges pályáját, s az egyiket a másikhoz képest olyan magasra emelte, ahová az csak átkai útján remélhetett elérni.”…Vannak akik kitörnek. (– Ki milyen magasra.)…Mások bezáródnak, és korlátaikat átörökítve hetedíziglen bezárják utódaikat is. Számukra az élet gyönyörűsége hazugság marad, igazságuk pedig a szörnyű halálban lészen eljövendő. ”

    A szerző itt (nagyon jó nyomon!) azt írja, hogy ez az a plusz, ami Karádyban volt, : “bírni kell a rajongók hitének forrása maradni”. Egy aprócska, félig szakmai konkrétummal azért kiegészíteném. A (mozgó)kép, közel egy időben született Karádyval. A kifejezési eszközei pedig elsősorban a látványra,mégpedig a mozgásban lévő látványra (később a hangra is persze, már amennyiben ez a látványt erősítette!!)épülnek… Nos, azt hiszem, hogy ez volt Karády “titka”, plussza, vagy nevezzük aminek akarjuk. Tökéletesen megfelelt a követelményeknek, kis totálban , preimer planban,mindenhogyan! Az érces mély hang pedig tökéletesen kiegészítette a látványt! Ehhez képest, mindegy, hogy mekkora volt a lába, mindegy mekkora trampli volt, mindegy, hogy színpadon senki sem lett volna, mert nem volt színész (nemhogy jó színész!) , …és de az is tökéletesen midegy hogy kikkel és hányszor feküdt le, …stb.stb. A kamera mögött, Ő azzá vált amit csak a kamera akart! Ennyi! ..és MINDEN! A celluloid szalag már csak így működik! Ikonná vált, és az is marad!

  78. 84-irma52
    “A celluloid szalag már csak így működik!”
    Nem mai gyerek lehetsz. 🙂

  79. 84:
    Kedves Irma! Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmem a belinkelt posztra. Viszont az én véleményem nem egészen egyezik tiéddel. Ugyanis a poszt (az én megitélésem szerint) egy semmitmondó, okoskodó, nyelvi torna. Nagy szavak, nehezen definiálható tartalommal, érzékeltetve, hogy írója valami nagyot, valami emlékezeteset akart “alkotni”. Én tényeket írtam le, amit nem lehet relativizálni. Karádyval kapcsolatos ismereteimet gondosan átszűrtem, figyelembe véve a “savanyú szölő” szindróma fennállását, ami hiányzott. Apám barátai 1942-re (1928-tól tehát 14 év alatt) szintén nagy karriert futottak be. B.S.-nek cipőgyára lett, D.T. vágóhídi bizományosságig vitte (egy fajta elosztó nagykereskedés), apám maga kinevezett textil nagykereskedő lett. Dőlt hozzájuk a pénz. Semmi okuk nem lett volna az irigységre. Én meg azért írtam le, mert más már nem írhatja le, és úgy gondoltam, hogy az utolsó 20 év Karády fényezés egy ferde uton járó divathullám. Ha így megy tovább, még 20 év, és a Blahát átnevezik Karádyvá. 😀 Ami pedig a művészetét és megjelenését illeti, ott vannak a régi filmek, amiket a DUNA TV elővesz, meg kell őket kritikus szemmel nézni. Persze, egy olyan világban, ahol a “Sorstalanság” Nobel-díjat kap, bármi megtörténhet. 😀 A végső kérdés az, hogy meg merjük-e mondani az IGAZAT?

  80. Kedves Tibor,

    Karády-fan lévén nem tudom megállni, hogy néhány sorban ne szóljak hozzá a témához. Egyébként is ideje már tovább görgetni az általad elindított lavinát. Sokakkal ellentétben, én nem szidlak, inkább megköszönöm ezt a bájos “oral history”-t, amivel azt hiszem, akaratlanul is hozzájárultál a további kultuszépítéshez. Ugyan kinek árt ez a kis alvilági adalék? Hiszen aki Karádyt kedveli, nem érdekli, hogy hány karátos K volt (amit, kissé szépítve, de Ő maga sem tagadott), vagy mennyire kétballábas színésznő. Inkább csak örül, hogy valaki felkavarta már az állóvizet. Aki pedig utálja, hát nem a fenti szösszenet miatt fogja jobban utálni. Csak néhány pontosítás: A Kanczler-lány 20 évesen ment férjhez a bizonyos Varga Rezső végrehajtó tiszthez, a korkülönbség pontosan 18 év volt. Ajánlom figyelmedbe az alábbi linket: http://mandarchiv.hu/kepgaleria/211/Karady_Katalin_Kavehaz_es_Muzeum
    By the way, Szeleczky – ugyancsak tisztelettel ajánlom figyelmedbe a Hit és Magyarság c. dokumentumgyűjteményt, amelyben szinte minden helyet kapott, amit csak tudni lehet a „A Nemzet kishúgá”-ról!

  81. 87:
    Nagyon jól tudom, mi van beírva Karády házasság levelébe a férje foglalkozását illetően. Én azonban nem írhatok mást, mint amit az apámtól hallottam. Nem állítom, hogy szentírás, de érdemes elgondolkozni rajta (akit ez érdekel), hogy a férj foglalkozása nem lett-e megváltoztatva? Ugyanis, apám nyugodtan mondhatta volna, hogy fogalma sincs mi volt a férje, mert én nem faggattam, magától eredt meg a nyelve kilencven évesen. Köztudott, hogy az öreg emberek állandóan a fiatal éveikről mesének, ha kérdezi őket valaki, ha nem. Ráadásul nem hazudnak, azt mondják, amire emlékeznek. Különben nincs nekik jelentősége. A pasinak nyilván kapuzárási szindrómája volt, és a fiatal pipit éjjel-nappal dugta, amire ráment minden pénze. Nem nagy ügy.

  82. Nem tudom hogy mennyi ebből a Karády dologból igaz, de errefelé az emberek rosszindulata határtalan ezt már biztosan tudom.

  83. 89:
    Mi a fenének akarnék cikizni egy 25 éve halott nőt, akihez személy szerint nekem semmik közöm?

  84. Azért, mert gyűlölöd még holtában is, hogy neki sikerült, a nyomorult anyádnak meg nem.

  85. 92:
    Svájci magányodban úgy tűnik elfelejtettél már magyarul, vagy sose tudtál. 🙁

    Különben a nyomorult anyámnak elsősorban azért nem sikerült (fogalma sincs, hogy mi), mert a háború alatt megölte egy orosz gránát, amit Karády könnyedén túlélt a svábhegyi villájában.

  86. Kedves Tibi Papa !

    Köszönöm a sok érdekességet Karádyval kapcsolatban, szerintem nem rontanak semmit az emlékezetén, sőt. Nem vagyok rajongója , nem is utálom, de tisztelem, most mêg jobban (!) , hogy ilyen körülmények közül oda jutott, ahova.
    De nem ezért írok. Hanem azért , mert a Sorstalanság-ról írt valamit, Tibi, ami megfogott. Ezer köszönet érte !!! Én már szégyelltem magam, amikor megemlítettem valahol, hogy szerintem gyatra, mint irodalmi mű. Mindenki ódákat zeng róla , szerintem meg vacakul van fogalmazva… A történet természetesen érdekes , megható, de a stílus …???!!! A film valamivel jobb, de azt is csak 3 részletben tudtam megnézni .
    Még 1x köszi ! Üdv ! Tatou
    (Es honnan tudja, hogy ön a legidősebb blogger???) 😉

  87. 94:
    Mindenkinek joga van a saját véleményéhez, főleg, ha őszinte.Kertész egy sarlatán, pont. Akinek más a véleménye annak nincs stílusérzéke, sőt magyarul se tud. A könyv után a filmre nem voltam kíváncsi. – A héten leszek 82, ebben a korban nem blogger nincs, de be se tudják kapcsolni a PC-t. — Nade, kedves Tatou! Nem Tibi vagyok, és nem papa. A többi stimmel. 😀

  88. “A héten leszek 82”

    Már alig vártad, hogy leírhasd valamilyen ürüggyel… 😀

    Azt kívánom neked, hogy szárnyald túl édesapádat, természetesen jó egészségben.

  89. Tibipapa vagy Tiborbá, majdnem ugyanaz. 😉 De azért bocs. Előre BOLDOG SZÜLETÉSNAPOT , Fiatalember ! 😉
    Kertész nem sarlatán, csak jókor volt jó helyen. És itt nem a táborokra gondolok, természetesen !(Na jó , a Csacsifogat ellopása csúnya dolog volt)… Igaz, hogy sokáig várt a kiadásra , meg a hírnévre , de azért csak Nobel díjas lett belőle pongyolasága ellenére .
    De ennek semmi köze Karádyhoz… Miért kezdett el Ön ennyi idő után írni róla? 🙂

  90. 96:
    Sőt Microtatou tulajdonképpen én vagyok inkognitóban, hogy kérdésemmel kiprovokáljam ezt a 82-t. 😀

    97:
    Csinálsz ám te itt hibákat rendesen, mert figyelmetlen vagy. Nem csak Tibor bá’ a megszólításom, de a tegezés is kötelező. 😀
    Na most a kérdésedre. Pontosan azért mert 82 vagyok, és ráadásul írástudó (ami elég ritka kombináció) úgy érzem, hogy kutya kötelességem leírni azokat, amiket én tudok, vagy emlékszem. Miért vinném magammal a sírba – alapon. Karády információm forrását megírtam. Apám, anyám a majdnem gyermek Karádyval (és bátyáival) minden hétvégén találkozott, mert egy helyen szórakoztak. Amikor Karády befutott (1939) még nem telt el 10 év az elválásuk óta. A befutás közöttük hírértékű volt, de a lényeg, hogy a 90 éves apám nap mint nap traktált engem az ifjúkori emlékeivel. Ő például Vargát emlegetett 70 év után. Ha valaki 70 év után is emlékszik egy jelentéktelen vezeték névre, akkor a helyességét nem lehet megkérdőjelezni. Hogy apám szerint ez a Varga egy lakatos volt a Ruggyantában, arra mérget lehet venni. Az Index megemlékezés is elfogadja a Karády önéletrajz kozmetikázását. Különben is, ismerve a kor szokásait, egy tisztviselő nem vett el egy prolilányt. Legfeljebb adott neki 2 pengő a szolgáltatásáért, és akkor már túl volt fizetve, mert szüleim szerint 50 fillér volt a tarifa. – Különben, én megtettem a kötelességemet, mindenki azt tesz vele, amit akar.

  91. Te is csinálsz ám hibákat , Tibor Bá… “Kutya kötelességem leírni azokat, amiket én tudok, vagy emlékszem .” Kertész Imre barátunk is belepirulna. Na jó, ő talán nem… 🙂
    Szóval, a Tibipapa nem figyelmetlenség volt, direkt írtam, de igazad van, nem vagyunk (még?) haverok. Tudom, hogy a neten általában mindenki tegez mindenkit, de hidd el, tiszteletből nem tegeztelek le azonnal. Korkülönbség , miegymás … Erről ennyit. Köszöntésre semmi köszönet ? Ejnye.
    Édesanyádat sajnálom nagyon. Eleinte nem értettem , miért emlegeted az anyád, majd a nevelőanyád …
    Amúgy mondom, tetszik, amiket írsz, meg a stílusod is. Nem akarod megírni ezt valami könyvben !? Valami regény formájában, amelyben a főhős mondjuk a Katinka szomszédja. Milyen rossz lehetett Kató anyukájának: 2 homokos fia is volt, így nem lettek unokák … Lehet, hogy a kisebbektől lettek… Amúgy semmi bajom a homokosokkal, sőt, ezt csak úgy megjegyeztem.
    Kató előtt ” le a kalappal”, hogy kimászott a nehéz életből . Hány leányzó feküdt le mindenkivel, mégse vitte semmire?

  92. 99:
    Ha már buta picsa nem lehetek. 😀

    100:
    Ne haragudj, de ilyen szintű csevegésre sajnálom az időt. 🙁

  93. Akkor le vagy….. Már nem telik az idődből, mi? Hiába a 82 esztendő … És mert előtte olyan színvonalas volt itt a társalgás … Alig van, aki pozitívan áll hozzá a történetedhez, de te azokat is elmarod. Bravó . Akkor mi a francnak a blog?

  94. Nagyon tendenciózus írás, sok kommenttel együtt. Nem vagyok Karády-rajongó, talán nem is a kedvenc nőtípusom, filmjét is keveset láttam ,ezért szerintem semlegesen ítélem meg a kérdést.
    Én határozott sértettséget, utálatot érzek az írásból, bár magánblogon joga van mindenkinek ahhoz, amit akar…
    mondjuk picit szelídebb, visszafogottabb megfogalmazásra számítanék egy idős bloggertől, de hát ez van, durva a világ minden szeletében. Valahogy azt hinném, ebben a korban méltóságteljesen ír valaki a múltról, már nem haragszik volt, régi emberekre, a történések leülepedtek, indulatok lecsillapodtak.

    De érdemes lenne megnézni az írónak azt a bizonyos ’73-as interjút Karádyval, miért ment ki, miért maradt ott; ahogy Ő elmondja, hihető. Ott árnyaltabb jóval a 45 utáni helyzete, mint, “hogy megszűnt a hátszele.” Megkínozták, németek-oroszok egyaránt, szerelme meghalt, közben embereket mentett, az miért hiányzik a “tényfeltárásból”?; simán hihető, nem akart beállni az új rendszer dicsőítésébe, és emiatt partvonalra került. És egy ponton túl, inkább elmenekült,elfelejteni az addigi életét.
    És izé… megértem, hogy nem akarta, öregen mutassák. Ha lenne/van belátásod a színész, művészvilágba, tudod, sok hiú, (túl)érzékeny ember van ott, akik a szép fiatal arcukat szeretnék viszontlátni. Ezért sarat dobálni külön K-ra…

    Mivel itt csak egy homályos, bizonytalan családi pletyka van bedobva, (1-2 embertől származva, több forrás nincs) amire amúgy semmi bizonyíték, azért tűnik valahol alja-snak a “tényfeltárás”. Az már izgalmasabb kérdés lenne, tényleg megmentett annyi embert a háború környékén, úgy, ahogy ő (róla) állítja(ák)?

    Én korabeli nyilas lapokban olvastam K-ról hasonló, elítélő, szitkozódó, vádaskodó írásokat, de másoktól nem.

    Erről a kurvaságról:lehetséges, de befutott, és ehhez nem csak hátszél kell, kisugárzás is; nem mennék bele, akkori és későbbi kedvelőinek milyen a stílusa, igénye, biztos mind téved.
    Az biztos, vidéken pér éve egy üdülőben bevallottan vidéki fiatal portás srác mondta nekünk egy felszolgálólányról, hogy az így meg úgy kurva, ezért-meg azért, mert minden vendéggel kikezd.
    Kb azt éreztem akkor, hogy ha nő kezdeményező, rámenős, akkor kurva, míg ha férfi teszi ugyanezt, ha már más. Simán elhiszem, ez a hozzáállás 20-50 és főleg 100 éve még elterjedtebb volt, még súlyosabban. Hiszen régen mennyire más nemi szerepek voltak, talán férfi uralta világ. Ezt a fentebb röhigcsélően helyeslőknek is érdemes lenne átgondolni.

    Szóval az, hogy valaki valamit mondott valakiről, az egyáltalán nem 100% igazság, rólam is mondtak, terjesztettek akkorra őrültségeket, olyan meggyőződéssel, hogy néztem. Nagyon könnyű valakiről kitalálni, átvenni valami féligazságot, hülyeséget, aztán terjeszteni. Van aki szerint UFOk léteznek, és a védőoltások a veszélyesek, és ezt teljesen komolyan elhiszik.
    De érzem a blog írásból azt a tipikus lehúzós utálkozást is, amikor egy közegből valaki látványosan kitör, összejön neki, a többi meg marad ott, ahol van, vagy csak később tör ki onnan stb.
    Családomban is voltak proli környezetből származó emberek, ismerem valahol ezért ezt a gondolkodást, hozzáállást. Értelmiségi lett? Kurva anyját, biztos milliomos akkor már, miért nem ad kölcsön nekünk!?
    “Biztos lopta, biztos kurva volt, biztosan csakis gonosz módon futott be stb.” És ha mégsem? Vagy csak jóval kevesebb esetben érvényesült szexi úton?

    Olvasom, K miért ment hozzá egy más osztálybeli emberhez, és csakis a pinája.
    Jó köszönöm, nem is kell ragozni, ezt is ismerjük, aki kitör a társadalmi rétegéből az árulóvá válik.
    Bocsánat, de ez alapján minden kitört, befutott sikeres nő kurva, nagyon leegyszerűsítve. De ha az volt, biztos hozott áldozatot, valahogy megfizette aztán.

    Lehet, hogy a blogíró nem akar cikizni egy rég elhunyt embert, de a lópofájúság emlegetése…?? hát, maradjunk annyiban, elég fiatal vagyok, nem a hegyvidékről, de ritkán írnék így, számomra idegen, nem közeli emberektől….

    Persze emellett lehetséges, segített magán altestileg is. Neki összejött, de a nagy sikerhez több tényező kell, nem csak simán kurvaságból lehet ünnepelt színésznő valaki – ráadásul 100 éve se voltak szent és sérthetetlen, tökéletes emberek a színészek és színésznők. bár, maiakkal összehasonlítva, Karádyból is több tartást, méltóságot nézek ki, akármilyen múlttal indult is, és haladt tovább a bukásig.

    Bár, az bukásnak számít, ha valakit újra felfedeznek a hetvenes években, kiadják dalait, és jön egy másodkultusza?
    Szóval savanyú a szőlő, és mindenki más hülye, aki rajong iránta, értem. Illések és pofonok rövidebben.
    Írom ezt mind úgy, hogy bennem nem tört össze semmi, ha K. akármi is volt. Ha tévedek és naiv vagyok, ez van, én nem voltam 100 éve ott, nem tudom, hogyan volt pontosan.
    Ehh, kár ebben a formában ezért a blogírásért, még ha van is igazságtartalma.
    ******
    wikipédián meg bocsánat, tárgyilagos stílusban, bizonyítékokkal, idézhető forrásokkal alátámasztott adatokat, állításokat szánnak, nem hiszem hőskreálás vagy sárbatiprás lenne a cél ottan.

  95. 104:
    A posztom két fő részből áll. Az egyik (szerintem a fontosabb) Anyám, apám és ifjúkori barátainak a visszaemlékezései, amit én KÖTELESSÉGEMNEK tartottam lejegyezni. Ezzel mindenki azt tesz, amit akar. A kutatók összevethetik más adatokkal. Esetleg megmagyaráz olyan dolgokat, amiket eddig nem értettek, például a fiatal Karády férjének a beosztása. Vagy megerősít más véleményeket. — A másik az én szubjektív véleményem Karádyról. Ez lényegében elhanyagolható. Sose szerettem a csontos, nagydarab nőket 42-es lábbal. Mások viszont pont erre buknak. Ezzel nincs mit kezdeni. Izések és pofonok különböznek.
    Fel lehet még vetni, hogy szüleim+barátaik véleményének mi volt a motivációja. Ezt eddig már több hozzászólónak megírtam, de úgy látszik az előzményeket nem olvassák el. Amire te célzol, az irigység, aligha állja meg a helyét. A háborús konjunktúrában mind apám, mind pedig a barátai igen ügyesen érvényesültek. Kifejezetten vagyonosokká váltak. Mit irigyeltek volna, életstílusát? Aligha.
    Marad még Karády “művészi” sikere, illetve második népszerűsége. Erre a posztban kitértem, de az olvasók elméje el szokott borulni, és akkor már tök mindegy mi van leírva. Háború volt kispajtás, amit te el se tudsz képzelni. Naponta bombázták a fővárost, senki se tudta ki fog holnap meghalni. A frontról kapott leveleket mindenki remegve vette át, hátha azt írják benne, hogy férje, apja hősi halált halt. Ilyen hangulatban olyan szövegeket énekelni, mint: Csak egy nap a világ, Volt egyszer egy hadnagyocska, Hamvadó cigaretta vég, stb. Roppant hálás, mert passzol a kor szelleméhez. Ezek újra felfedezése, nosztalgiázása mostanság érthető, amikor jövőkép nulla.
    És végül, ha nem csak ezt a posztot olvastad volna el, hanem a másik 2000+ posztot is (igen kettő ezerről van szó) akkor ismernéd a stílusomat. nem Karádyt tiszteltem meg vele, én így írok.

  96. A szerző alapvető hibája, hogy a saját életfelfogását evidenciaként jónak állítja be. A valóságban a kurva a legtiszteletreméltóbb életstílus, hiszen sok embert tehet boldogabbá, másokkal ellentétben, emellett maga is élvezheti. A szerző családjának megítélése számomra viszont nagyon problematikus, ha egy galerifőnök volt egykor az apa.

  97. 106:
    Természetesen nekem is van életfelfogásom, de ez a posztból nem derül ki. A posztban tényeket hordtam össze, a forrás megjelölésével, majd a második részben logikus következtetéseket vonok le. A kurvaságot nem minősítettem. Ha ez mégis kihangzik posztból, akkor mindössze az általános közvéleményt tükrözi. — Az apám nem volt galerifőnök. Volt egy galerije, egy csoport, ahová tartozott. Ezekkel a barátokkal élete végéig tartotta a meghitt kapcsolatot. Ebből az egyetlen kitételből a család megítélése elég tisztességes bátorságra utal.

  98. Azt, hogy valakinek van egy galerija, tényleg jelentheti, hogy volt társasága, bocsi. Amúgy nagyon köszönöm az értékes információkat, az, hogy a célszemély kurva volt, számomra az egekbe emelte az amúgy is magasan értékelt személy megítélését. Akkor csak egyetlen megjegyzésem lenne, nagyon furcsa, hogy valaki nem tudja értékelni az ilyen magas fokú művészetet. Azt a kifejezést, hogy hova tette a picsáját elég alpárinak tartom, de inkább az általános rosszindulat és szellemi nyomor megnyilvánulásának.

  99. Persze azért annyiban módosítanám, hogy azért vagyok elnéző, mert feltételezem, hogy az éhező testvérei miatt folytatta, azt sem támogatnám, hogy valaki az amúgy rendes férjét csalja ok nélkül. A foglalkozásbeli kurvákkal nem foglalkozom, mert személy szerint nem érdekelnek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..