VM-278 A 70-es troli

Tibor bá’ vissza múltba online

 

~q228Azt minden pesti tudja, hogy a 70-es troli a Kossuth Lajos tér és az Erzsébet királyné útja között közlekedik, de azt nem, hogy 1949. december 21-én adták át a forgalomnak, ami egybe esett Sztálin elvtárs 70. születésnapjával. Nyilván ezért kapta a 70-es számot. Akkoriban voltam 16 éves, és jókat nevettünk, hogy Sztálin az év legsötétebb napján született, vagyis a téli napfordulón. Nyilván nem véletlen. 😀

Ez akkoriban nagy szenzációnak számított. Iskola után felültünk rá és egymás után utaztunk az egyik végállomástól a másik végállomásig, ráadásul ingyen. A diákigazolványra ugyanis lehetett venni 2,70-ért egy diák hetijegyet, amivel naponta kétszer lehetett utazni egy-egy órát, illetve 75 percet, mert a kalauzok nagylelkűen mindig előre lyukasztották az idő egy negyed órával. U.i. az idő belyukasztás negyed órákra volt osztva. Ezen kívül négy, egymáshoz csatlakozó járatot lehetett lyukasztatni. Ez azt jelentette, hogy 75 percet ülhettünk a trolin, ha utána hajlandók voltunk gyalog hazamenni. A zötyögő, nyitott peronú, fapados villamos helyett a halk, gumikerekű, zárt utasterű, és ruganyos ülésű trolik nem csak újdonságot jelentettek, de nagy élményt is. Ugyanis akkor még a trolik nem rázták meg a leszálló utasokat. Hiába na, így építettük a szocializmust. Ezt követve minden évben egy-egy újabb járatot indítottak 71, 72, 73 számozással, de ezekre már nem figyelt fel senki. Legfeljebb Sztálin halálára, amire mindössze 3 és negyed évet kellett várni.

Különben az egész csak szemlélet kérdése. A napokban beszélgettem egy 54 éves férfivel, aki fel volt háborodva, amiért a Moszkva teret átkeresztelték Széll Kálmán térre. Felhívtam a figyelmét, hogy nem átkeresztelték, hanem visszakeresztelték, mert „eredetileg” is az volt. Jó, jó – így ő – de neki kellemetlen, mert megszokta a Moszkva teret, amit minden áldott munkába menetkor érintenie kell. Én pedig a negyvenes, és az ötvenes évek elején minden nap kétszer átmentem rajta, mint Széll Kálmán téren. Nem kell olyan érzékenynek lenni. Mit szóljon az, aki a 2310 méter hosszú Andrássy úton lakik, és annyi idős, mint én. Felejtsük el, hogy 1883-tól Radialstrasse volt a neve (sugárút) és csak 3 évvel később lett Andrássy út, de 1950-től Sztálin út, 1956. októberétől Magyar Ifjúság útja, 1957-től Népköztársaság útja, 1990-től megint Andrássy út lett. Miközben alig változott valamit a környéke.

_________________________________________________________
_________________________________________________________
______________________________________

Éljetek a lehetőségekkel!

6 gondolat erről: „VM-278 A 70-es troli

  1. Köszönöm a posztot (olyan érzésem volt, amikor olvastam, hogy ezt már láttam).
    70-es troli számozása nem volt új nekem.
    Én is megszoktam a Moszkva teret 🙁

  2. Tibor bá: Valóban csak “érzékenység”-ről van szó a névváltoztatások korszakában, ha valakinek nem tetszik a vissza/átkeresztelés? Van egy “Moszkva tér” című kultuszfilmünk. Ezzel a visszakereszteléssel valamelyest értelmetlen lett a film címe is. Van egy egész (vagy több) korosztály, aki ezzel a tér elnevezéssel nőtt fel, esetleg külföldön van, de mire visszajön, már másik Budapestre jön vissza. Az általad felsorolt körút- és utcanév változtatások sok esetben rendszerváltoztatásokhoz kapcsolhatók. Időnként mindig előfordultak kisebb utcák átkeresztelése is, na de ami most van… Pillanatnyilag olyan kormányunk van, aki sportot űz az átkeresztelésekből, valamint nyílt titok, hogy az ezzel járó táblák legyártásából megint csak lopnak kormány közeli haverok, rokonok. Tehát a repülőtér átkeresztelést mivel magyarázod, ha ilyen könnyen elfogadod a Moszkva tér visszakeresztelését?

  3. Régóta terjesztik, hogy a 70-es troli Sztálin 70-ik születésnapján lett átadva, és azért kapta a 70. számot.

    A tények:

    Sztálin születésnapja: 1978. december 18. , ez bizony nem stimmel sem a 70-hez, sem az 1949 a dec 21-hez. (forrás Wikipédia)

    A 70-es szám onnan jött, hogy az a számmező volt üres.

    1949 elején határozták el, 10-es villamos helyett – és meghosszabbításaként – trolibusz fog közlekedni a Kossuth tér és az Erzsébet királyné útja között. (forrás: Villamosok.hu)

    A Sztálin “70. születésnapja” dolgot persze a kommunisták magyarázták bele. A népek akkor is ugyanolyan tudatkanok voltak, mint ma, mindent elhittek, amit a Szabad Nép írt. Így lett a közel 71-ből. 70.

    Bocs, de ezt a korszakos tévedést helyre kellett tennem.

  4. Zappa,
    „A Sztálin “70. születésnapja” dolgot persze a kommunisták magyarázták bele.”

    A 70-es szám onnan jött, hogy Sztálin 70. születésnapja hivatalosan 1949. december 21-én volt, tehát ezért adták át ezen a napon a trolit.

    Az csak jóval később derült ki, hogy valószínűleg egy évvel és hátom nappal korábban, 1878. december 18-án született.
    A dátum így sem egészen pontos, mert Sztálin a születésekor érvényes Julian-naptár szerint 1878. december 6-án született.

    (Oroszországban csak 1918-ban vezették be a Gergely-naptárat, amikor január 31. után február 14. következett. Innen visszafelé haladva Sztálin születésnapja a mostani időszámítás szerint 1878. december 18-ára esett volna.)

    http://hvg.hu/tudomany/20101221_sztalin_szuletesnap

  5. 4:
    Nem tettél helyre semmit, akadékoskodtál. 🙁
    Angliában például a királynő (király) születésnapját június elején van, valamelyik vasárnap függetlenül attól, hogy ténylegesen mikor született. Ráadásul más-más napokon ünneplik Kanadában, Angliában, Ausztráliában, stb. Sok család a mama születésnapját a legközelebbi vasárnap üli (mert akkor érnek rá), stb. Ha akkor az volt a hivatalos szöveg, hogy Sztálin 1949 XII. 21-én 70 éves, akkor annyi. Ha a 70-ik születésnapjára időzített trolibusz járat beindítására azt állítják, hogy ezért kapta a 70-es számot, akkor annyi. Ezekben az esetekben a valóság irreleváns.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük