(3598) Mi újság Amerikában?

Tibor bá’ szerkesztett fordítása

2021 a 89. év

Forrás:  The Washington Post

Anthony S. Fauci szerint ez egy dinamikus pandémia a vakcinák és a vírus, csakúgy mint fertőzés folyamatos változásának tudományos megértésével együtt. A két éve folytatott sok tízezer beoltott személy klinikai vizsgálata meg fogja állapítani a folyamatokat, állította Anthony S. Fauci az eheti   Szenátusi meghallgatáson.

Ami biztos, hogy a klinikai vizsgálatok és valós adatokra támaszkodva kimondható, hogy a FDA által engedélyezett három vakcina az embereket megvédi a betegség súlyos következményeitől. A vakcinák ezt a feladatot oly jól látják el, hogy az orvosok elragadtatottan nyilatkoznak.

Robert B. Darnell, a New Yorki Rockefeller Egyetem biokémikusa szerint a vakcinák a betegség elkerülésére elképesztően hatékonyak. Ez nem agyonreklámozás. A koronavírus által okozott COVID-19 betegség kaszál a be nem oltottak körében. Ha a kórházba kerülést nézzük, akkor kiderül, hogy a megbetegedettek 97 százaléka oltatlan. A COVID-19 fertőzésben, az időben meghalt amerikai betegek majd 100 százaléka nem volt immunizálva. Ez még akkor is igaz, ha a delta és már variánsok jelentősen terjednek. Bár még további vizsgálatokra van szükség annak megállapítására, hogy a vakcinák milyen mértékben állítják le a variánsokat.

Fauci szerint ha fertőzési áttörésről hallunk az nem szükségszerűen jelenti egy vakcina használhatatlanságát. A vakcinák megvédenek a kórházba kerülést és elhalálozást okozó súlyos betegséggel szemben. Pillanatnyilag a meglévő adatok ígéretesek. A Pfizer-BioNTech gyártmányú mRNS vakcinából két dózis 88 százalékos hatékonysággal állítja le a delta variáns tünet okozását, állítja az angol PHE (Public Health England).

Különben a vírus statisztikában az USA 180 fokos fordulatot vett. A hónap eleje óta az új fertőzöttek száma 171 százalékkal megugrott. A halottak száma napi 250 körül van, ami 42 százalékkal magasabb, mint a két héttel ezelőtti adat. A helyzet különösen ott romlik, ahol viszonylag kevés a beoltottak száma.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Éljetek a lehetőségekkel!

54 gondolat erről: „(3598) Mi újság Amerikában?

  1. Ezzel a poszttal meg is van a napi adag.

    “Tiborbá is olyan mint a drogos aki egész nap egy paklival huzogatja a drogot az asztalon és néha szív belőle. Ez a drog a klíma,a vírus, a gazdasági összeomlás.”
    Ha nagyon elengedi magát közbejön néha egy kis Fidesz-lop poszt is.

    Tibor bá’ nem kicsit van rácsavarodva a vírusra, egysíkúvá téve ezt a blogot.

    Tudom-tudom, nem kötelező idejárni. Maximum a drogosoknak. 🙂

  2. 1. Karoly81
    Ne csodálkozz, ez így van most az egész világon.
    Az elején nem gondoltam volna, hogy ilyen hatással lesz a pandémia az emberek gondolkodására.
    A hétköznapi életben is folyamatosan érezhető a feszültség a legszűkebb családi körtől a politikáig, mindenki kénytelen foglalkozni vele, mert érinti, meghatározza az emberek hétköznapjait, stratégiai döntéseit, terveit.
    Bármilyen közösségbe megyek, rövid időn belül felbukkan a téma valamilyen vonatkozásban, átszövi az életünket.
    Még a szakfórumokon is azt érzékelem, hogy a vírussal kapcsolatos eszmefuttatások jelentős százalékot hasítanak ki a korábban megszokott témákhoz képest.
    És követni is kell a dolgokat, hiszen a folyamatosan történő fejlemények miatt újra át kell értékelni saját stratégiáinkat is, képben kell maradnunk.
    És az egyáltalán nem baj, hogy nem fogadjuk el automatikusan a saját média által sulykolt információkat, hanem megpróbálunk szélesebb merítésből szedni az információkat, és azok alapján saját véleményt formálni.
    Én is minden nap fordítok némi időt a legfrissebb fejleményekről tájékozódni a legérintettebb országok adatai alapján…

  3. 1. Károly 81
    Te is drogos vagy, baszod! Itt vagy hajnalban, ahelyett, hogy húznád a lóbőrt! 🙂 Különben is: van buzizás, meg USA rohadjon meg! posztok is. Még hogy egysíkú…..!

  4. A függő nem minden esetben ismeri fel a saját függőségét.
    Nem mondtam én, hogy nem vagyok drogos. 🙂
    Ha a gólyák vonulásáról akarok olvasni, nyilván nem ezt a blogot nyitom meg. Bár a virus lehet, hogy az ő vándorlásukra is hatással van. Ha az nem is, a klímaváltozás biztosan.

  5. 4. Károly 81
    Én az összes függőségemet ismerem. 🙂 Megyek is oltásra aug. 9 után a harmadikra, mert már elvonási tüneteim vannak. Szeptemberre meg a negyedikre. … ja novemberre meg influenzára… uuuuu a tifusz oltásom is lejárt már…

  6. “ Robert B. Darnell, a New Yorki Rockefeller Egyetem biokémikusa szerint a vakcinák a betegség elkerülésére elképesztően hatékonyak.”
    Igen, a Rockifellerek mindig is az emberbaráti szeretetükről és jótékonyságukról voltak híresek! Talpig becsületes és erkölcsös volt az összes! 🙂
    Én inkább Kovács János mátészalkai laborasszisztens véleményére lennék kiváncsi. Hitelesebb lenne!

  7. Károly81:
    Most hogy felhoztad a Fidesz lop témát… én hiányolok egy a Fidesz adatot lop és kémkedik, megfigyel posztot.
    Orbán fehér pegazusháton keresztülgyalogol a normalitáson…

  8. “…vakcina az embereket megvédi a betegség súlyos következményeitől. …..a feladatot oly jól látják el, hogy az orvosok elragadtatottan nyilatkoznak…”

    “…a vakcinák a betegség elkerülésére elképesztően hatékonyak…”

    “…ha fertőzési áttörésről hallunk az nem szükségszerűen jelenti egy vakcina használhatatlanságát…”

    “…a vírus statisztikában az USA 180 fokos fordulatot vett. A hónap eleje óta az új fertőzöttek száma 171 százalékkal megugrott…”

    deja vu. Mintha kommunista párt központi bizottságának napilapja legfissebb kiadását olvasnám… 🙂

  9. 8 – sleeper:
    Hogy a folyamatos fordításaimért eszetek ágában sincs adakozni, az még csak elmegy, de hogy cikizzetek, az már egy kicsit sok.
    ,

    🙁

  10. Oltásellenesek,
    Eszetekbe ne jusson beoltatni magatokat!
    Minden racionális érv amellett szól, hogy ilyesmit épeszű ember ne tegyen…
    Igazatok van, mert pl., ha az Isten azt akarta volna, hogy az ember repüljön, szárnyakat adott volna neki. Tehát az ember ne repüljön, amíg szárnya nem nő!
    Ne hagyjátok, hogy megvezessenek benneteket olyan idióták, akik szerint a Föld forog és gömb alakú, ember járt a Holdon, az ionizáló sugárzás veszélyes és az oltások életet mentenek.
    Hátra kell dőlni a fotelben és szürcsizni az új Coca-cola ízt…
    Szorítok Nektek, hogy kitartsatok a végsőkig! 🙂

  11. 11: Elek:
    Nincs annyi eszük, hogy valami felesleges szart ígérjenek cserébe…
    Ha pl. egy beszélő hamburgert kapna minden beoltott ember, sztem. akkor sem lenne oltatlan ember, ha a vállalandó kockázata 10% körüli lenne! Idehaza sokaknál már minimum az éves eü. járulék 50%-ának elengedését kellene belengetni hozzá, nem csodálom, hogy Orbán ekkora összeget nem akar kiengedni a kezéből… 🙂

  12. Tibor bá’
    Figyelek = … meg fogja ÁLLAPÍTANI a folyamatokat,
    — vagy inkább = meg fogja ÁLLÍTANI ???

  13. Egyedül a világjárvány fenyegetése képes befékezni valamennyire az esztelen tékozlást.
    Jobb ha velünk marad .Örökre.
    Az oltás egyetlen célja a régi világ visszaállitása – ,szemétgyártás, fogyasztás,turizmus,lmbtq,multikulti ,stb
    Erre azonban nincs szükség,mert már nincs rá semmi kapacitás.
    Az oltásellenesek teszik a legnagyobb szívességet a világnak.
    A korlátok nem oldodnak fel soha.
    Hanem egyre szigorubbak lesznek.
    Ami a lehető legjobb dolog a mai világban.Hiába érvel egymillió meddő értelmiségi – mára már kijátszotta minden lapját- eljött hát a vallásos elfogultság és butaság térnyerésének felemelkedése,ahol mindenki itéletkezik,dönt és végrehajt saját hite szerint.
    Lesznek túlélők és holtak. A jövő már csak erről szól,semmi másról.

  14. Kalotaszegi.”Az oltás egyetlen célja a régi világ visszaállitása – ,szemétgyártás, fogyasztás,turizmus,lmbtq,multikulti ,stb”
    Ezt kifejtené bővebben?

    “Az oltásellenesek teszik a legnagyobb szívességet a világnak.”
    És ezt is.
    Csak azért, mert kezd agyamra menni a meleg. Kicsit hűsölnöm kel(lene).

  15. 16 Kis
    Nem Kalotaszegi az első, akitől ezt olvastam, és megvan az alapja részben.
    Ez csak azt fejezi ki, hogy az emberiség a globalizált, iparosított, végletekig fogyasztásra hangolt, és ezzel rohan bele a fenntarthatatlanságba, ami előbb utóbb valami korlátozó tényezőbe rohan bele.
    Úgy néz ki, az első figyelmeztető jel a koronavírus, amely már képes volt valamelyest behúzni a féket ebben a rohanásban, de szinte biztos, hogy ha sikerül ezt valahogy leküzdeni, jön helyette egy másik, lehet még durvább, és egyéb jelenségek, klímaváltozás, termőföld pusztulás, peak oil és egyebek.
    Ebből a szempontból az oltásellenesek öntudatlanul gondoskodnak róla, hogy ne sikerüljön a járványt felszámolni, és ezzel újra felgyorsítani a pusztító folyamatokat.
    Szerintem a baj az, hogy most már ez sem tudja visszafordítani a folyamatokat, legfeljebb több haladékot ad a végkifejletig…

  16. 9. Tibor bá’

    Ez fordítás, és nem a te véleményed. A véleményed persze lehet ez, hasonló, vagy teljesen más, de eddig tiltakozni szoktál, ha valaki a megjelentetett cikkeket rád vonatkoztatta.

    10. Csongor

    Vallásalapító lesz belőled a végén? Amikor már csak gúnyos megjegyzésekre futja, a hanyatlás jele szokott lenni… 😉

  17. 18: sleeper:
    Hát így veszel komolyan?! 🙂
    Felháborító! Bármit írok, mindig velem foglalkozol és a vallásnál kötsz ki…

  18. A legtöbb állam már nehezen veszi rá a lakosságát az oltások felvételére. Az Egyesült Államokban sincs ez másként, ahol a cégvezetők maguk próbálják ösztönözni a dolgozóikat, hogy adassák be a vakcinákat. Van, ahol ajándékot adnak, máshol egyszerűen kisebb fizetésemelés jut annak, aki nem veszi fel az oltást.

    Nagyobb fizetésemelést kapnak az oltottak az amerikai vállalatoknál
    https://www.napi.hu/nemzetkozi-vallalatok/fizetesemeles-oltasert-koronavirus-delta-varians-usa.733453.html

  19. 19. Tibor bá’

    Elnézést, eddig meg szoktál sértődni, ha valaki arra utalt, hogy a fordítás a te véleményedet tükrözi

    20. Horváth Csongor

    Nagyon komolyan veszlek. Mindenkit komolyan veszek aki véleményt nyilvánít.
    De lehet hogy nem kéne.

    “…Emlékeztek még Bálint atyára? -kérdeztem. – Egyszer azt mondta, sohase hagyjuk, hogy a hitünk nagyobb legyen az eszünknél. A hívők a legjobb gyilkosok, mert feltétel nélkül hisznek abban, hogy az áldozatuknak jó, amit vele tesznek….”

    Trenka Csaba Gábor, Egyenlítői Magyar Afrika

  20. 22: sleeper:
    Szóval Te lennél a “nagyeszű” én meg a “gyilkos hívő”… Imádnivaló! 🙂 🙂

  21. Üdv. Mindenkinek! Számomra azért az is elgondolkodtató, hogy a kormány abszolút semmit nem tanult a tavalyi történésekből, teljesen a lovak közé dobta a gyeplőt, hadd menjenek a népek nyaralni külföldre, stb. , aztán már most mantrázza a 4. hullámot, ha ennyire látja előre a történéseket, akkor miért számolt fel minden passzív védelmi intézkedést, vagy ha az oltásban látja az egyedüli megoldást, miért tette máris feleslegessé az oltási igazolványok használatát, hisz sokan csak a korlátozások miatt vállalták az oltásokat.

  22. 24.Gartai: A kormány nem járványt kezel, hanem népszerűséget.

  23. Virológus: egy 10 ezer forintos bónusz újra fellendíthetné az oltási kedvet Magyarországon
    Duda Ernő szerint sokan a hozzáférés hiánya miatt nem regisztráltak a koronavírus elleni védőoltásokra. A virológus a nemzetközi tapasztalatokra hivatkozva egy pénzbeli ösztönzés lehetőségét vetette fel az ATV-nek adott nyilatkozatában.
    https://www.portfolio.hu/gazdasag/20210725/virologus-egy-10-ezer-forintos-bonusz-ujra-fellendithetne-az-oltasi-kedvet-magyarorszagon-493912
    *http://www.atv.hu/belfold/20210724-duda-egy-10-ezer-forintos-bonusszal-legalabb-masfel-millio-embert-ra-lehetne-venni-az-oltasra

  24. 25 Csont
    Nagyon igaz!
    Biztos vagyok benne, hogy jól megkalkulálták, hogy egy elrontott nyári üdülőszezont sokkal jobban büntetnék a szavazók, mint egy többlethalálozás, ami kimagyarázható a sok laikusnak…

  25. Elek. 10e forint az mi? Vigye el a 4 tagú családot 4szer fagyizni. Nyaljanak el 2 gombócot és elkopott. A görögök 150 eurót adtak a fiataloknak.
    1,5millió magyart meg lehet venni 10ezerért? Ha ha ha.

  26. Hacsak nem a cigányságra gondolt. De akkor elég lenne 5 kg krumpli.

  27. 26…Elek:
    A cé’ fajtájú hazai migráncsok beszédét a minap hallgattam a buszmegállóban: “Mink nem ótunk mer a férfiak nem tuggyàk a gyereket csináni, a nők meg soha többé nem tudnak szülni.”
    Na.
    A nyájimmunitás megmagyarázása még a legmézesmàzosabb politikusnak sem menne, (hiába osztogatnàk mind a nyolcszázhetvenháromezernek a 15. havi választási segélykét is).

  28. 80. János

    Ha nem búra alatt éltél az elmúlt 20-30 évben, akkor illene tudnod mire utaltak a beszélgetök.
    Az olyan társadalmi rendszerekben, ahol az alap a család, és szintúgy az idegenekkel szembeni bizalmatlanság, az ilyen információk sokkal effektívebben adódnak át, és örizödnek meg, mégha közben persze torzulhatnak is, mint az olyan társadalomban, ahol mindenki magára van utalva, és a család csupán a legszükebb családot jelenti, ill.az is szétverödöfélben van.

  29. 17 hubab
    Szerintem a peak oil jönni fog még ha nem is úgy hogy hirtelen, hanem szép lassan.Aki nem dolgozott még kint vagy nem járt a határban az nem tudja hogy egy traktor tárcsát milyen nagy erő kell mozgatni vagy egy ekét.Állj ki és nézd meg csak hogy a kis országunkban hány milliárd watt/joule teljesítményt adnak le az olajjal működő traktorjaink. Hány millió liter gázolaj fogy el csak kis hazánkban?
    Tv-ben volt hogy 2050-re (élünk még akkor?) +2 milliárd ember megy városokban.Vagy pl. Kína több betont használt fel az elmúlt 10 évben mint amerika az elmúlt 50 évben.Ezeket a városokat felépíteni és fenntartartani rengeteg olaj!Giga energiák kellenek legyen az város fenntarás vagy mezőgazdaság.Ráadásul nől a populáció így nőni fog az energia iránti igény is.Nálunk kis városban is már olyan autóforgalom van mint Pesten.
    Nem értem honnan volt annyi dinoszaurusz meg erdő ami autókot,traktorokat és kamionok millióit mozgatja immár lassan 100 éve??Ha megnézek egy hektár erdőt hogy abból az energia hány kocsit mozgazni milyen messzire nem nagy szám jönne ki.
    A csökkenő európai lakosság ellenére a világ népessége nől.És ami fontos (és erről lehetne írni egy külön cikket:D) hogy a fejlődés üteme iszonyatosan felgyorsult az elmúlt pár évben.Míg a 70-es évek derekán a déli félteke alig fogyasztott oljat, most…..Hatalmasat nőtt az olaj iránti kereslet.
    Autózni még nem fontos(bár ez beszakítaná a gazdaságot ha nem kellene autót gyártani) , de pl. a traktorokat működtetni kell.Lesz majd akksis traktor? Szerintem már van ,És majd mi lesz lesz rajta egy 2000 kg-os akkis ami 4 óráig megy? ez megvalósítható 1-2 traktorral, de átállítható e több millió traktor elektromosra?Hogy csökken az olajkitermelés a világban a hagyományos kutaknál? Mennyiért lehet palaolajat kibányászni ?Miért is bányásszák a palaolajat ha rossz az EROEI? Mikorra éri el a kitermelés amikor már nem az olcsón előálítható olaj ( a konvencionális és palolajat eggyüttvéve) dominál?
    Le bírják e fedni a kieső olajat majd az elektormos,napelemes kütyük úgy hogy a populáció rohamosan növekszik? Vagy ezeknél is lesz egy határ?Pl akksi előállítás.Mennyi Kína olajigénye és fog e nőni a jövőben ha x milliárd ember költözik városba és autót akar?
    Nem csak az autó eszi az olajat hanem a kütyügyártás és egyéb járulékos dolgok is.
    Voltatok már traktor mellett?Tudjátok mennyi hidraulikaolaj kell egy 100le traktorba?Vajon majd a csökkenő olajkitermelésnél lesz a föld milliónyi traktorjába hidraulikaolaj és kenőzsír?(persze úgy hogy az élelem megfizethető legyen)
    Hiába a fejlett olajkitermelés amikor bemész a boltba úgy érzed hogy kevesebbet fizetsz az olajért mint 20 éve a fizetésedhez képest?Ha a fele olaj elfogyott maradt a másik fele akkor meddig működtethető egy egészséges tárasdalom a maradék 50%-ból?Működtethető e úgy mondjuk hogy a kádban már csak 30% van? (gondolok itt arra hogy megyek kocsival vásárolni,színházaba,jön a hajó kínából, stb…) Hol lesz satufék a gazdaságnak?Mikor következhet ez be?Tehát van még a kádban 45% olaj,ha 30%-ig kifogy a társadalom a mai formájában nem lesz fenntartható (nagyvárosok ,mindenkinek autó stb…) Meddig tart azt a 15% olajat kitermelni úgy hogy növekszik az olaj iránti igén y rohamosan? Mellé tegyük még a klíma és egyéb dolgokat és máris többismeretlenes az egyenlet 😀
    Hozzászólást már nem is várok mert nem szokott lenni:D.De azt mondom annak is betudható hogy senkinek sincs ideje turkálni az adatokban és vannak ismeretlenek és sok idő összerakni a dominót hogy az mikor is borul.

  30. 82. andrew

    adatokkal nem szolgálhatok, azzal meg föleg nem, hogy mikor borul a bili, csak két érdekességet szeretnék megjegyezni:
    1) már régóta foglalkoznak adott körökben (nem kifejezetten nyilvánosan) azzal, hogy a fosszilis üzemanyagok, legföképpen a köolaj keletkezése terén vannak még fehér foltok. Pontosan az a baj, amire te is rámutattál.
    2) a JCB, ami egy angol székhelyü cég, elvégezte a házi feladatát a munkagépek jövöjével kapcsolatban. Természetesen van akkumulátoros elektromos verzió is néhány modellböl, de egyértelmüen kiderült, hogy a munkagépek területén az elektromos – akkumulátorokon alapuló, – technológia nem járható út. Akit a részletek érdekelnek, nézzen utána, szépen elmagyarázzák azt, amit az értelmesebb emberek eddig is sejtettek. A lényeg viszont, hogy megalkották a hidrogénnel üzemelö robbanómotorjukat. Ez a motor alapjában véve nem nagyobb, mem komplikáltabb, és ami a legfontosabb: nem drágább, mint a mostani dízel motorjuk. Természetesen hiányzik még a hidrogén elöállításához, és disztribúciójához szükséges infrastruktúra, de nagyobb felhasználóknál már most is lehetséges lenne a sziget üzemmód kiépítése. Szóval egyetlen cég, igaz nem egy kicsi cég, a mindennapi feladatai mellett csak úgy a kisujjából kirázott egy mükôdö koncepciót, kész prototípusokkal.

    Anno a BMW hidrogént égetö dugattyús robbanómotor fejlesztését álítólag azért kaszálták el, mert Kaliforniában nem ismerték el nulla kibocsájtásúnak. Azért, mert a motorban a kenéshez használt olaj nagyon kicsi mértékben ugyan, de a környezetbe kerülhet a müködés folyamán. Ebböl is látszik a jogalkotók korlátozottsága, vagy pedig rosszindulata, hiszen ahogy írtad, számtalan olyan alkalmazás van, ahol nincs alternatívája a köolajnak, és ha csupán a felesleges elégetését ki tudnánk küszöbölni, óriási lépés lenne.

  31. 34: malleusorbis:
    Régóta ismert tény, hogy a kőolaj lehet abiogén eredetű is, lásd a Titán hold, vagy a Plútó törpebolygó szénhidrogén készleteit. A Földnek ugyan lehetnek ugyanígy abiogén készletei, de annak jelenléte nem elégséges feltétel a gazdaságos kitermeléshez.
    Ezek után nem értem, mi a fenén rugózik ilyen hosszan, több körben is ugyanoda kilyukadva – okoskodva ez a cikk…
    Tipikus megtévesztő internetes irodalmi anyag, mert azt, akinek nincsenek kellően alapos ismeretei valamelyik szaklexikonból, könnyedén félrevezeti!
    Miért nem lehet végre kiirtani az internetről ezeket az ostoba szakirodalomnak beállított marhaságokat? Ugyanaz, mint Egely összes csodaváró ketyeréje…

    Egyébként emlékszem, amikor az élet keletkezéséről volt szó egy poszt alatt, ugyanazok az emberek, akik hozzák az ilyen cikkeket, egy másik hasonló “szakirodalom” megléte miatt vetették el az “abiogenezist”.
    https://hu.wikipedia.org/wiki/Abiogenezis

    Ezek után megint csak mosolyogni lehet! 🙂
    Arról nem is beszélve, hogy esetünkben teljesen mindegy, honnan jön a kőolaj, amit elégetünk (hozhatja akár Elon M. a Titánról is űrhajókkal, korlátlan mennyiségben), a szén anyagcsere mérlegét mindenképpen megdobja, tehát a klímaváltozás hatásai miatt mindenképpen le kell szoknunk a szénhidrogének égetésével történő energiakinyerésről, mert meggebedünk tőlük. Bőven fog maradni kőolaj a föld alatt, klasszikus biogén eredetű is, ahogyan barnakőszén is maradt, mert egyszerűen nem éri meg majd kitermelni. Kénytelen – kelletlen takarékoskodni kényszerülünk, vagy belefulladunk a saját fekáliánkba (vagy Egely ingyenenergia-gépe mégis befut)…

  32. 32: andrew:
    Tessék olvasni, tanulni, tájékozódni!
    “Nem értem honnan volt annyi dinoszaurusz meg erdő ami autókat,traktorokat és kamionok millióit mozgatja immár lassan 100 éve??Ha megnézek egy hektár erdőt hogy abból az energia hány kocsit mozgatni milyen messzire nem nagy szám jönne ki.”
    – Először is, az erdő fáinak elégetése köszönőviszonyban sincs a kőolaj biogén keletkezésével, ill. annak energiasűrűségével!
    – Másodszor itt arról van szó, hogy sokezer, sőt milliónyi év biológiai produkciója semmisül meg és kerül oxigénmentes környezetbe a Föld alá.
    Fogd fel úgy, mint egy óriási örökséget… Nem értem, hogyan tudott Dagobert bácsi ekkora vagyont hagyni rám, amit most szabadon elkölthetek és élvezhetem az előző generációk munkájának gyümölcsét, egyszerre? A kérdésed kb. ennyire egyszerű…
    Sok, nagyon sok élőlény és több generáció leforgása, s mindez egyszerre “raktárba kerül”. Oka lehet földcsuszamlás, vízelöntés, vulkanikus katasztrófa, a lényeg, hogy többé nem lesz része a természetes körforgásnak.
    – Harmadszor, ha mégis elmennél az okoskodók irányába, gondold át, hogy a szén esetében is létezik abiogén eredetű (grafit és gyémánt, amit nem égetünk el energiahordozóként) és biogén eredetű (ásványi szenek, amivel fűtünk, energiát termelünk). Utóbbi esetében nem merül fel kétség a nagyokosokban sem, mert a szenesedett növényi maradványok tagadhatatlanul ordítanak az eredetről. A kőolaj és a földgáz esetében, mivel azok planktonikus, sekély tengeri élőlények biomasszájából keletkeznek, nem lehet ilyen egyértelmű bizonyítékot látni. Megjegyzem, a kőzettani átalakulás miatt ez a kőszén esetében sem mindig lelhető fel.

    Meggyőződésem, hogy azért nem válaszolnak felvetéseidre, mert az ide járó többségnek elmegy tőle a kedve, miután elolvasta a feltett konkrét kérdést, amit ált. kisiskolások szoktak felvetni az iskolapadban.

    33: sleeper:
    “Természetesen hiányzik még a hidrogén előállításához, és disztribúciójához szükséges infrastruktúra”
    – És emiatt ugyanúgy semmit sem ér, mint az összes többi! Andrew most jutott el oda, hogy felismerte, nincs tovább és nincs idő arra, hogy az emberiség a maga által létrehozott slamasztikából magától ki tudjon mászni…

  33. Szia Csongor,

    a te diákjaid is így szoktak megköszönni, ha valami tudást érdekesen, esetleg kicsit szájbarágósan tálalnak nekik (már, ha előfordul ilyen)?
    (Ja, és megint szalmabáb 🙂 )

  34. 37: malleusorbis:
    Értelmezhetetlen a fenti mondatod, legalább ebben lennél igényesebb…
    Az én diákjaim -tőlem- érdekességnek tálalva sem kapnak marhaságokat, ebben biztos lehetsz.
    Lehet játszadozni, lehet és kellene tanulni, de “játszva tanulni”…, hát ilyen csak a mesekönyvekben létezik! 🙂

  35. 32. andrew,

    panaszra nem lehet okod, hiszen most már sok mindent megtudtál. Többek között azt is, hogy mivel a köolaj nagyon nagy energiasürüségü, úgy keletkezett, hogy a bioanyag egyre nött, nödögélt, míg több száz méter vastagságot, esetleg akár kilométeres vastagságot ért el – mert ugyebár ez jellemzö a bioanyagra, ez mindenki számára világos, – ugyanis erre több millió éve volt ( képzeld el a diófádat több millió év múlva), majd jött egy kataklizma, és mindezt becsomagolta a föld alá. Vagy jött egy kataklizma, ami meghámozott egy kisebb Amazonas-mente nagyságú területet, és bepakolta a föld alá egy Balaton méretü helyre. Vagy valahogy így, de biztos nem vagyok benne, mert nem vagyok tanár, és emiatt hiányosságaim vannak e téren ( a magyarázás terén )

  36. 39:
    Én most úgy döntöttem, hogy amíg visszaeső balfékek tanyáznak itt, én inkább nem foglalkozom a komment szekcióval. Gratulálok!

    Sokat beszéltünk már arról, hogy a tudás érték alapon mit jelent. Az élet szinte minden színpadán megtapasztalható már, mi történik akkor, amikor a sleeperek dolgoznak és a magamfajták inkább eltűnnek… Sok sikert, amíg -ahogyan az lenni szokott- elfogyó türelme után Tiborbá ki nem teszi végleg a szűrödet! 🙂
    —————————————————-
    Sajnos nekem már a türelem tényleg nem erősségem, nincs időm ilyen “luxusokra”…
    További jó mulatást, csáó Mindenkinek!
    Horváth Csongor
    2021.07.28. 13:50

  37. 36 Horváth Csongor
    Köszönöm a választ.Azt tudtam hogy az olaj nagyobb energiasűrűségű nem azzal van a gond.Bár nehéz elképzelni hogy mindez egy helyre összpontosul (nagyobb helyekre ) ahonnan lehet szívattyúzni évekig.Én úgy képzelném el hogy kisebb buborékokban van a föld alatt és nem nagy mezők formájában.De mindegy ez legyen az oajkitermelők dolga.:D
    Csongor nem feltétlenül nincs tovább.Földgáz még “sok ” van, technaikailag átállítani az erőgépeket nem nagy valami.Vagy a folyékony hidrogén : értem hogy nincs kiépített rendszer.De kiépíteni szerintem nem nagy valami lenne.
    Pl. napelemből áram abból meg hidrogén.Mondjuk egy település körül csak lenne annyi nap hogy legyen annyi hidrogén hogy ősszel felszántsanak meg működjönek a traktorok legalább. Most a tárolás szerintem részletkérdés De a fene tudja hogyan fog ez lejátszódni és hogy mikor indul be (talán 2030 körül). Attól is függ hogy mennyire nől a populáció addig aki fogyaszt, lesz e válság és milliók leteszik e az autót emiatt .Hogyan jönnek ki az olajcégek anyagilag esetleg bedőlnek e. Nyilván a dolgok kitolhatóak és az a nem mindegy hogy 2025 vagy 2030 körül vagy később dől e dominó ezügyben, de azt ne felejtsük el hogy iszonyat növekedés volt az elmúlt 20 évben a fogyasztás és termelés terén és emiatt kaphatunk hirelen nagy pofont.
    Egyébként nem én jöttem erre rá hogy fogy az időnk mert akárkivel bezélek erről mindenki optimista hogy majd találnak valami megoldást, de ők ált. nem gedonista emberek hanem nem is gondolnak bele a részletekbe.Egyébként meg a kérdéseimre még szakemberek, kutatók sem tudják a nagyjábóli választ sem még.
    Volt egy pár ilyen dokumentumfilm és nagyon mellélőttek nemzetközi szakemberek is nem csak Michael ruppert akinek anno 4x megnéztem az olajos filmjét 😀

  38. Andrew,
    Az olajpala olyan, mint egy szivacs. A “szivacs” lyukacskáiban van alul az olaj, felette a földgáz. Amikor összepréselik a “szivacsot”, az olaj lefolyik, a földgáz felszáll. Ezért van az, hogy az olajkitermelésnél mindig van földgáz is, ám, ha nem gazdaságos a hasznosítása, egyszerűen lefáklyázzák (elégetik). Olyan is előfordul, hogy az olaj mellől a földgáz (mivel gáz halmazállapotú, könnyebben elillan egy repedésen akár) megszökött, s a föld alatt csak minimális mennyiség maradt. Magát a préselést úgy oldják meg, hogy az olajpala alatti vízzáró kőzet fölé vizet pumpálnak. Két lyuk van tehát. Az egyiken megy le az olajpala alá a víz nagy nyomáson. A másikat az olajpala felszínéhez közel fúrják, ott pediglen jön fel az olaj és a földgáz. Amikor kimerül az olajkút, már csak a lepréselt víz fog felbugyogni. Többféle technológiai is van, de ezt a legegyszerűbb leképezni.

    Az alábbihoz hasonló ábrák miatt vannak a félreértések, mert az olajpalát nem homogén szivacsos kőzetként ábrázolják, hanem úgy, mintha a kőolaj és a földgáz szabadon, a kőzetek között, mint egy medencében lennének jelen:
    https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011_0025_kor_3/ch02s02.html

    Mire a kőolaj elfogy, rég technológiát fogunk váltani. Ugyanígy volt a megjelenésekor is, rengeteg lovat tartottak, s azt mondták, lóra mindig szükség lesz. S természetesen ma is vannak lovak, de ettől függetlenül a lótenyésztők anno mind tönkre mentek, ill. átállhattak benzinkutat üzemeltetni. Ez a fajta technológiai forradalom már elkezdődött, nem lehet megállítani, erre már az olajlobby sem képes.

    Amit ellenben senki sem vesz figyelembe, hogy a technológiaváltás után is ott leszünk, ahol a part szakad, csak más formában. Ráadásul a klímaváltozás szellemét sem lehet csak úgy visszaparancsolni a palackjába! Tehát mindenképpen lesz válság, és sokan kényszerülnek majd letenni az autót, sőt sok minden mást is.

    Megújuló energiaforrásból mindezt nem lehet fedezni, így abban igazad van, hogy a földgáz a fűtés miatt még sokáig velünk fog maradni (kizárólag az ára kérdéses, valószínűleg az elektromos áram ára mellé fogják belőni).

    Az egyszerű tömegek bármivel megvezethetőek, bármit elhisznek, sőt, egyenesen kikövetelik korlátaik miatt, hogy ilyesmit (valami kapaszkodót) a kezükbe kaphassanak. Ettől függetlenül napjainkban kiválóan megtapasztalható, hogy mire elég az emberiség erőfeszítése és tudása, s leginkább a tenni akarása, mindenféle hit, ima, “majd a tudósok megoldják”, “majd OV. megoldja”, milliárdnyi támogatás, stb. ellenére! Az öreg székely is megmondta: “Úgy még sohase vót, hogy valahogy ne lett vóna.” S ennél jobban tényleg nem érdemes bizakodni…

    39:
    Láttál már mészkőhegységet? Az hogyan keletkezett?

  39. A hidrogénnel az az alapvető baj, hogy olyan kicsi a molekulája, hogy még a tömör fémen is átdiffundál. Nincs tartály, amiben tartósan megmaradna. Nem hiszem, hogy folyékony hidrogénre valaha is tömegesen gazdaságos technológiát lehetne kidolgozni emiatt.

    Ha valami vegyületbe lehetne tenni, metanolba vagy metánba mondjuk, az már sokkal jobb, csak tud-e elég hatékony és olcsó lenni a folyamat?

  40. 44. Ábel.

    Igen, a tárolás probléma, de folynak kutatások. Többek között fémek hidridjeivel.

    A legnagyobb gond a politikai akarat, és az erőforrások kapcsolata. Európa jó pár éve elhatározta, hogy az elektromosság (akkumulátortechnika) mellett teszi le a voksát.

    A japán mérnököknek már 15-20 évvel ezelőtt kész koncepcióik és prototípusaik voltak a hidrogéntechnológia alkalmazására, ám megdöbbenve figyelték, hogy Európa ettől teljesen elfordul. Nem is akarták sokáig elhinni ezt, hiszen az akkumulátortechnika hátrányai jól ismertek voltak. Ezért meg voltak zavarodva, és a kivárásra szavaztak, hiszen Európa mégiscsak a fejlődés motorja volt mindig is (az USA mellett). Annyira biztosak voltak a dolog életképtelenségében, hogy egészen máig óriási a lemaradásuk. Ez persze félreérthető megfogalmazás, mert pl. a Toyota és a Honda már a kilencvenes évektől sorozatban gyártották a hibrid autókat, és náluk nem sokan tudtak többet az akkumulátortechnológiáról, csak éppen nem voltak hajlandóak pénzt beleáldozni az elektromos autókba. Csak amikor bebizonyosodott, hogy Európa komolyan gondolja ezt a hosszú távon zsákutcába vezető technológiát, kezdték el ledolgozni a hátrányt, hogy ne szoruljanak ki a piacról. De mindmáig félszívvel csinálják csupán. Közben pedig mivel a kóreaiaknak pont sikerült megfelelő méretűre hizlalni a konszernjeiket, 3 frontos, teljes pályás letámadásba kezdtek. De az infrastruktúra hiányával nem tud kezdeni senki sem semmit egyedül. Ez alól látszólag a Tesla a kivétel, azzal, hogy saját elektromos töltőállomásokat épít ki, de ott is van egy kis csalás, egyszerű technikát alkalmaz nagyon kreatívan.

    Az infrastruktúra nem kicsi beruházást igényel, a beruházók pedig nem fognak tolongani, ha nincs megtérülés. Márpedig ha Európa az akkumulátor technika mellé áll, akkor a hidrogéntechnológia megtérülése egy ideig még nem lesz napirenden.

    De pl. a már említett JCB úgyis az egész világ számára szállít, nekik fontos a gazdaságos működés, amit akkumulátortechnológiával nem lehet elérni a szegmensben.

  41. 45:
    “A teljes önállósághoz egyelőre nem csak igen jól szigetelt házra, de plusz napelemekre, napenergiával működő vízmelegítőre és hőszivattyúra van szükség. ”
    🙂 Csak ennyi kell hozzá?

    Akkor már inkább ez:
    https://www.toyota.hu/world-of-toyota/articles-news-events/2014/new-toyota-mirai.json
    Használtan pár év múlva elérhető áron lesz, s akár a háztartásra is rá lehet kapcsolni az akkumulátorát, akarom mondani hidrogén-celláját.

    Az más kérdés, hogy a hidrogén, mint üzemanyag kegyetlen drága.
    Szarból kéne előállítani, s mindjárt lenne belőle dögivel! Pl. szennyvíztisztítóban nem metánt, hanem hidrogént termelne a lebontó baktérium.

    Mert egyébként MINDIG oda lyukadunk ki, hogy hidrogént előállítani rendkívül sok energiába kerül és DRÁGA lesz!

  42. 48:
    Múlnak az évtizedek, s mire megvalósul, okafogyottá válhat…
    Megújulóból hidrogént! Szép és nemes, de amikor mindent átállítunk ugyanúgy nem működhet, mint a kizárólag napelemmel hajtott autó.
    Pedig van olyanra is példa, be is linkelhetem, azonban a saját gépkocsiddal nyilván nem szeretnél 20-30km/h-ás sebességgel száguldozni. 🙂

  43. Ezt most találtam valahol, nem tudom leellenőrizni igaz e de szerintem az:

    Íme néhány érdekes tény:
    Az amerikai légitársaságok teljes üzemanyag-fogyasztása körülbelül 19 milliárd gallon évente.
    Az elektromos autó akkumulátorainak építéséhez használt bányászati üzemanyag-fogyasztása körülbelül 21 milliárd gallon évente.
    A 21 milliárd gallonnyi elégett üzemanyag csak annyi ércet tud előállítani, hogy 250,000 elektromos autó akkumulátorát építsen.
    Egy elektromos akkumulátor élettartama 10 év és nem megújítható. Ezek az akkumulátorok 2050-ig 50 millió fontnyi hulladékkal töltik meg a hulladéklerakókat, ami nem bontódik le.
    Vajon az emberek még mindig hinnének az elektromos autókban, járművekben vagy berendezésekben, ha tudnák, hogy valójában milyen masszív volt a szén-dioxid-kibocsátású lábnyom?

    ——————-
    Azért elég durva tények.Na ma menjünk aludni pedig lenne mit írni de majd holnap:D

  44. 47: Nem az a gond a hidrogénnel, hogy drága! Vízből árammal könnyen, hatékonyan állítható elő.

    Megfelelő tárolással meg lehetne oldani nap- és szélenergiával az energiaszükségletünket. Minden lehetséges felületre napelemeket kell rakni, és amikor túl sok az áram, akkor a felesleget hidrogénbontásra hasznosítani.
    Aztán részben lehetne üzemanyagnak használni, részben turbinában elégetni, hogy áram legyen belőle, amikor nem süt a nap.

    A tárolás az, amit nehezen hiszek, hogy működőképes. Mesét írni én is tudok.

    Hamár a szarból metán lesz, örüljünk neki, az sokkal használhatóbb!

    50: Egész biztos vagyok benne, hogy a lítiumot újra lehet hasznosítani az akkumulátorokból. Ha más nem, majd megoldja a Tesla a saját akksijainak az újrahasznosítását.

  45. Andrew,
    elektromos autó = divat, új hóbort – új kényelem
    Terjedésük záloga a “zöld rendszám” és azok a szolgáltatások, amelyek kiépítésére sokkal kézenfekvőbb megoldást ad egy elektromos jármű, mint egy bármilyen robbanómotoros. A hibrid a kényszerű átmenetet képviseli, nem hiába ezekből fogy a legtöbb. Az elektromos autó semmilyen problémát nem fog megoldani, max. a városokon belül, közvetlenül nem fulladnak meg az emberek, de erre a villamost és a metrót már száz éve alkalmazzák.

    Ha valóban a környezetet szeretnénk óvni, az autóhasználati szokásokat kellene felülírni, s a legrégebbi, de még használható gépekből is a lehető legtöbbet kihozni.
    De ez nem éri meg, senkinek sem…

    Elektromos járműflották akkor tudnának igazán előnyhöz juttatni bennünket, ha az elektromos energiatermelő hálózatba integrálnák őket tömegesen (kisebb akkukapacitással munkahelyeken napi rendszerű, ingyenes töltés megújuló energiaforrásból, otthon az utazásra fel nem használt energia kisütése a hálózat kiegészítésére). Persze nálunk például ez a hosszú téli hónapokban egyáltalán nem működne… S nagyon nem látszik az sem, hogy erre konkrét lehetőségek adódnának a közeljövőben, inkább látszik itt is, hogy a szaldó elszámolás kivezetését követően a napelemes házak tulajdonosai is pofára fognak esni. Marad az atomenergia, amíg az üzemi állapotok fenntartása egyáltalán lehetséges.

    Ha nem így lenne, rég nem a SUV-os kisteherautók terjednének a Tesco parkolójában, hanem kis végsebességű, minimális energiafogyasztású járműveket építenének tömegével. De ki adna ki egy ilyenért milliókat?

    Ábel,
    A hidrogén tárolása valóban nem egyszerű, de technológiailag megoldott. Igaz, vízből előállítható, de amíg nincsenek a világűrbe telepített napelem parkok hozzá, kötve hiszem, hogy lenne a világ energiaéhségét kielégíteni tudó elektromos kapacitás hozzá. Megkockáztatom, a jelenlegi minden termelő egységet figyelembe vevő kapacitás is kevés lenne, nemhogy a szűkös megújuló energiaforrások. Ha pl. 50 évvel ezelőtt kiépültek volna a sivatagi naperőművek, igazad lehetne… De ez a lépés sajnos elmaradt! Pedig ide elég lenne a klasszikus vizet forraló technológia is, nem kellene a fotovoltalikus, drága napelem panelekre támaszkodni.

    Napjainkban minden világmegváltó ötlet mögött felsorakozik érvként a “DE”.

  46. 53. malleusorbis

    “…A közösségi autózást támogatnám …”

    Nem hiszem hogy a közösségi autózásnak lenne jövője. Ez olyan ötlet, mint a repülő autó, jól hangzik, de sok értelme nincs. A közösségi közlekedés már régen megvalósult a tömegközlekedés (nagy távolságra repülő, vasút, kisebb távolságra buszok, metró, villamos ) , a taxi, vagy mondjuk évente egyszeri családi kirándulás esetén az autóbérlés-kölcsönzés által. Akinek ez nem felel meg, annak a közösségi autómegosztás sem fog megfelelni. Ráadásul a tömegközlekedés ( ide értve most a taxikat is ) átalakítása sokkal könnyebb rendszerszinten, és a hatása is nagyobb, hiszen ezen járművek közel teljes kihasználtsággal működnek, ellentétben a magánjárművekkel.
    Arról nem is szólva, hogy a reggeli és délutáni csúcs idején ugyanúgy egyszerre akarna mindenki közösségi autóba szállni, mint ahogy most a saját kocsijába, vagy a tömegközlekedésre – és nem oldódna meg semmi. Ez hasonló a villanyautók ingyen töltéséhez – csábító, és amíg kevés van, meg is oldható, de ma már világos, hogy a szkeptikusoknak volt igaza, és akkor még mindig nem beszéltünk a szükséges kapacitásról, ami csupán a fantázia világában létezik ma még. Az meg csak a hab lenne a tortán, ha beszállás után vennéd észre, hogy valaki telehányta pont előtted a közösségi kocsit, vagy kutyát, macskát szállított benne, és tele van szőrözve… Megvan annak is a racionális oka, miért dönt a többség a saját kocsi mellett.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük