Gépészmérnökök, autószerelők figyelem

Hegynek fel, saját kertünkben a mostoha viszonyok között egészen kis sebességgel a kocsi bal oldalán nekimentem egy fának. Ezt követve nem tudom a kocsit sebességbe tenni, ha jár a motor (és kinyomom a kuplungot). Álló motor mellett simán be lehet tenni bármelyik sebességbe. Ki tudja megoldani a feladványt, mi történhetett?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

83 gondolat erről: „Gépészmérnökök, autószerelők figyelem

  1. A piros Jazzed van még?

    Esetleg a kuplung bowden megszorult/kuplung tárcsával vagy a rögzítésével lett valami? Arra gondolok, hogy így hiába nyomod be (ki) a kuplungot, nem tud rendesen kiemelni, így átmegy a főtengely forgása járó motornál. Álló motornál ez pedig nem probléma, úgy kuplungot nem nyomva is lehet váltani parkoló autónál.

  2. Milyen autó, pontosan melyik része koccant? Ott maradt, ahol koccant? Alul nincs folakadva valamire?

  3. Én is találkoztam ilyen jelenséggel, de nem hirtelen, hanem fokozatosan vált egyre nehezebbé betenni a váltót, ha járt a motor. Kiderült, hogy a kuplung munkahenger lyukas volt, lassan elszivárgott belőle a kuplungolaj, ki kellett cserélni.

  4. 1 – Satyi:
    Ha ez lenne a helyzet akkor hallanám a fogaskerekek „köszörülését”, mintha nem nyomtam volna ki a kuplungot. Ehelyett olyan, mintha a sebváltó bot nekiütközne valaminek, ami leállítja a további nyomást, így nem megy be a helyére.

    2- Infos:
    Honda Jazz, jobb első sárvédő, illetve a motorháztető, de a lámpa nem sérült. Koccanás után kissé visszapattant. Motor leállt, sebességből kivettem, motort beindítottam, de már nem tudtam visszatenni sebességbe. Leállítottam, sebesség ki, majd álló motor mellett vissza sebességbe,ez OK. újra ki, motor indítás, nem veszi be a sebességet. Még néhányszor megpróbáltam, nem akartam hinni a szememnek. Nincs felakadva, bár nem látom az hogy tudná ezt előidézni.

    3 – Tamás:
    Marha erősen próbáltam sebességbe tenni. Olyan volt, mintha valami szilárd tárgy nem engedné a tovább nyomást.

  5. De most ahogy nézem, kiakadhatott a kuplungpedál is a fékmunkahenger nútjából.

  6. 5 – 6:
    A jobb első kerék felett lévő karosszéria darab ütközött. Ez elég messze van a kuplungtól.

  7. Tiborbá:
    Ha hidraulikus működtetésű a kuplungszerkezet, akkor valószínűleg az adta meg magát.
    Nézd meg, nincs -e olajszivárgás, ha eleresztette az olajat nem fog többé működni.
    Próbáld meg többször kinyomni a kuplungot, pumpálj rá, s megnézni, hogy pár pedálozás után változik -e a helyzet. Gond lehet most az is, hogy hideg van. Kicsit járasd a motort, hogy melegedjen, s utána próbáld meg a többszöri kuplungolás után cselekszik -e valamit a váltó így. Elképzelhető, hogy amúgy is csereérett volt már a munkahenger, s a koccanásra, plusz a hideg miatt megadta magát.

    Itt van egy videó ennek az alkatrésznek a cseréjéről, én biztosan nem állnék neki saját erőből, bármennyire is felkészült lennék, nem egy fékbetétcsere sajnos (vége felé nézz bele, hol keresd a hibát):

  8. Ellenőrizni kellene a fentieken elmondottakon kívűl a kéziváltó forgó-mozgó műanyag csuklóját is. A kulisszánál és a hajtóműházon egyaránt.
    A kettes fokozatot beveszi amúgy?

  9. 8
    Köszi Csongor! Dehogy koccanásra megadja magát! Persze a sebváltó a hunyó. Álló motorral működik, mozgó motorral nem. El nem tudom képzelni miért. Volt már nekem bovden szakadásom. Úgy váltottam, hogy az összekapcsolandó fogaskerekek kerületi sebessége nagy vonalakban azonos legyen. Indulni pedig egyesbe téve indítottam be a motort.

  10. 9 – János:
    Álló motor mellett az összes fokozatot beveszi, beleértve a hátra menetet is. Forgó motorral semmit. Mi történik, ha forog a motor?

  11. Tiborbá:
    Ha álló motornál beteszed 1-esbe, s utána ráindítasz, 1-esben tudsz vele mozogni?
    Elvileg ennek minden fokozatban sikerülnie kell, csak járó motornál, mivel nincs kuplunghidraulika, nem dolgozik a kuplung, nem tudod erővel a helyére tolni a váltót (régi autóknál ez működött akár kuplung nélkül is).
    A váltó akkor lesz a hunyó, ha a leállított motornál betolt fokozat, indulást követően sem lesz a helyén. Ha így tudsz vele mozogni, akkor szvsz a váltónak még nincs baja, csak akkor lesz, ha erőlteted javítás nélkül. Inkább kettesben legyen az indítási próba, s úgy, hogy ne legyen előtte semmi. Hegynek fel felejtős…

  12. Kuplung bowden vagy munkahenger problémánál beesik a pedál.
    Ha lehet csúsztatni, jó a kuplung,de ha van kapcsolat a váltó és motor között ,akkor is.
    Váltó kulissza lesz,hogy egy tartó bak ( motor,váltó )szakadás,vagy a kulissza deformálódás,az már vizsgálat tárgya.
    Ha „visszapattant”komolyabb sérülés lehet,akár enyhe alváz deformáció,ami elhangol mindent.
    A kulissza pár millimétertől képes mellé váltani.

  13. 12 – Csongor:
    A kapú és a ház között vagyok félúton. Nem bírja az aksi. Próbáltam, meghúzta a kocsit, de mindjárt le is fulladt.

  14. Lehet, van egy szenzor ami érzékeli hogy benyomtad a kuplungot és csak akkor lehet váltani. Ha ez szart be akkor gyujtás nélkül be tudod tenni, mert nem tilt le, de járó motornál (gyújtás alatt) nem.
    40 éve a skoda 100-on volt biztonsági gyujtáskapcsoló, hogy ne tudj ráindítani, most nincs…

  15. Régebbi opeljeimhez volt szereld magad cd meg pdf.
    Mostanában a neten is lehet keresgélni, de elsőre alaposan körbenéznék hogy valamilyen kábel vagy elektromos csatlakozó nincs-e ott elöl a jobboldali sárvédőn rögzítve… mert simán kimozdulhatott amikor deformálódott a kaszni… Sokszor a lemezek alatt is van ilyesmi

  16. Ha minden fokozat kapcsolható álló motor mellett, akkor sebességváltó rudazat rendben lévőnek tűnik.
    Megnéztem egy 2007.es 1.3 benzines jazznél már kuplung munkahengerek vannak, nem bowdenek, tehát a jóeséllyel a tied is ilyen.
    Ha az ütés hatására valami elmozdult vagy károsodott a kuplung munkahengerek mozgatószerkezetben, vagy csak a pedálút valamiért nem teljesen nyomja végállásig a dugattyút, akkor lehet az, hogy nem emel ki annyira, hogy be tud tenni járó motornál sebességbe.
    Azt próbáltad , ami korábban írtak, hogy álló motornál berakod 1-esbe és kinyomott kuplunggal indítózol, majd ha jár a motor lassan felengeded a kuplungot, mintha ténylegesen indulnál? Ha mozog a kocsi, akkor a munkahengerek valamiért elengedik a nyomást, de annyit még mozgatnak, hogy tudod csúsztatni a kuplungtárcsát.
    Nekem volt ilyen, de az 1 hét állás után engedte el a nyomást, de a jelenség ugyanez volt. Ott is csak álló motornál tudtam váltani, arra pont jó volt, hogy kiálltam a garázsból és fel tudtam állni a trélerre.
    Próbáld meg, hogy a kuplungot nyomogatod 10-15x járó motornál, majd megpróbálod sebességbe rakni. Hátha sikerül kellő nyomást produkálni a kiemeléshez.

  17. 13:
    Akkor először az akkut töltsd fel. Enélkül nem célszerű próbálgatni, meghülyül az elektronikája.

  18. 16 & 17:
    Köszönöm. Nekilátok, de a mínusz 10 és 80 km-es szél nem teszi gyönyöré az ügyet.

  19. Sok sikert a diagnosztizáláshoz!
    Ha nagyon vacak az idő, inkább zárd le, ékeld ki, aztán majd jövő héten nekilátsz.
    Ha van hosszabbító, az akkut azért próbáld feltölteni.

  20. 22:
    Már feltöltöttem, és várom a jobb időt,ahogy javaslod.

  21. Tisztelt Tibor bá’!
    Beszéltem autószerelő öcsémmel, azt mondta, hogy egyetlen dolgot kell ellenőrizni, még pedig azt, hogy leállított állapotban, az autót sebességbe téve, KINYOMOTT KUPLUNG mellett, be e tudjuk az autót úgy indítani, hogy ne mozduljon.

    Ha nem, -és sajnos ez a valószínű- akkor négy dolog lehetséges.
    1. Elszállt a kinyomócsapágy.
    2. Szét ugrott a kuplunktárcsa.
    3. – 4. A az ütközés általi deformáció miatt, nem érvényesül hidraulikus munkahenger és a kinyomóvilla.

    Akkumulátort meg tessék SOS tölteni, mert a nem kellőképpen töltött akkumulátor, hamar mehet a kukába.
    Ha nincs kéznél töltő, vagy körülményes lenne a csatlakoztatása, és az autó még éppen beindul, akkor rá lehet bízni a hatékony gyors töltést a generátorra, negyed óra, húsz perc járatás, csodákra képes.

  22. 24 – Gyurma:
    Köszönöm. Ezt már tegnap próbáltam. Egyesben, padlóig nyomott kuplunggal indítva megugrik és rögtön leáll. Vagyis nincs kuplung hatás. A nyomokból az is kiderült, hogy a jobb első kerék ment neki a fának, és ez állította le a kocsit. A karosszéria alig sérült.

  23. Akit érdekel:
    Ma reggel elhatároztam, hogy a kocsit olyan helyzetbe hozom, hogy az ki tudjon gurulni s kapun. (neki volt szorulva az egyik falnak), Előbb a motor bemelegítettem, hogy egyesbe tudja indulni (hegynek fel!), de előbb megpróbáltam hátha beveszi kuplung lenyomása után. Simán bevette. Mentem pár métert lefulladt. KIderült a jobb kerekem keresztbe áll. Vagyis kitört az ütközéstől. A kuplungnak semmi baja. De akkor miért nem vette be az ütközés után?

  24. 26: Tiborbá:
    Hát, ha kitört a kerék, akkor azért ez nem csak egy kis koccanás volt…
    Valószínűleg a kerék abnormális helyzetében nekifeszült valamelyik alkatrész.
    Kormányösszekötő, trapéz, féltengely… ezek közül is sérült valamelyik?
    A futómű nem játék, mindenképpen juttasd el szerelőhöz, ezt otthon nem lehet barkácsolni.

  25. 27 – Horváth Csongor:
    Eszem ágában se volt barkácsolni. A kormány csak az egyik kereket állítja, a másik egy helyben marad. Mivel keresztben állt, persze, hogy lefulladt a motor. Holnap jönnek érte és beviszik a műhelybe. Az ütközés nem lehetett túl nagy, mert a légzsák nem nyilt ki, én pedig nem repültem ki a szélvédőn.

  26. Nem olyan volt mintha hármasban indult volna?

    Féltengelyen keresztül megüti a váltót,elmozdulhat amit feljebb írtam.
    Kerék nem törik ki,kormány gömbfej,vagy alsó gömbfej. Inkább az előbbi.
    Ha nagyobb az ütés akkor tengelycsonk,de oda már komolyabb tempó kell.

  27. Egy valami lehet még a féltengely csukló csúszott szét,de attól nem áll keresztbe a kerék és le is differálna a másik kerékre.
    De ha szervízben van majd megoldják,az autószerelés nem távgyógyászat.

  28. 29/30 – ötlet:
    Köszönöm. Egyesbe tettem be. A hármast meg se próbáltam. Gázt adtam és felemeltem a kuplungot a kocsi ment másfél métert, majd leblokkolt. Kiderült azért, mert a jobb kerék az egyenestől kb. 20 fokot jobbra fordult. Nehéz alánézni, mert szűk helyen van, de ügy tűnik, hogy egy kb 10mm átmérőjű fémrúd el van törve. Annyit azért elértem, hogy így hátra fele a kocsi le tud gurulni a kapuhoz. A másfél méter elég volt az egyenesbe hozáshoz.

  29. tie rod( magyar megfelelőjét nem ismerem) kiszkadt a teflonbol. Lehet házilag is cserélni,viszont meg kell számolni a menetlépést ,mert ha tobbet vagy kevesebbet csavar elálitódik a fútószög és zabálni fogja az abroncsot .(convergencia)

  30. Fútómúvet cérnával is be lehet álliatni tökéletesre.
    Csak mondom.Mérnok urak.

  31. A végső megoldást ötlet mondta ki: “…, az autószerelés nem távgyógyászat.” Mielőtt az önjelölt autószerelők tippjeire hallgatva még jobban szétcseszed az autódat, hívj egy valódi autószerelőt.

  32. Kösz a lehetőséget,és bocs a tippelgetésért,feltartásért.

    Ti meg állítsatok cérnával futóművet.

    Gömbfej kinyomótok is van a konyhában? Akkor hajrá.

  33. 36 – Ati:
    Nem hívok. Elviszik. Különben kicserélném, ha fel tudnám emelni a kocsit, de már néhány éve nem csúszok-mászok a kocsi alatt. Végeztem már felfúrás után dugattyú cserét is térd atrózisom előtt. Na de ez rég volt.

  34. 37 – ötlet: Ne húzd fel magad. Nem azokkal van bajom, akik a Tibor bá’ által feldobott “rejtvényt“ próbálták megoldani. Azonban, egy valószínűleg komolyabb hibával rendelkező autót nem nyektetünk tovább – főleg nem a másét, mert sokba tud kerülni.

    38 – Tibor bá: Nem vonom kétségbe, de jelen körülmények között jó döntést hoztál.

  35. Ma egy autómentő a kocsit elvitte a szerelő műhelybe. Holnap kapok árajánlatot és stb. Kinek van ötlete menyibe kerülhet?

  36. Alsó hangon 200 000. Ha régi a kocsi, lehet, hogy érdemesebb bontatni.

  37. 41 – Ábel:
    Észnél vagy, egy Honda Jazzt? 110.000 km van benne. Kutya baja. 300.000-ig hibátlan.

  38. 42: Garázsban állt vagy esőn-napon? Hány éves? A futott km nem minden. Az állás se tesz jót egy autónak.

    Nem mondom, hogy ez az autó konkrétan bontásérett, annyira nem ismerem. Csak azt mondom, hogy régi autóknál van az a pont.

  39. „A régi autóknál van az a pont” El lehet sokáig járni egy autóval.Nekem 2db 19 éves autóm van.Egy vito és egy daewo matiz.Így olcsóbban jövök ki mint ha vennék egy új vagy újabb drága autót.
    Sok esetben ha régi az autójuk az emberekenek és úgy tekintene rá mint egy szarra az csak pszichológia.Nekem a vito rozsdásodik alul ,a matizon kezd megjelenni egy 5 ft-os rozsda,de ezek még csak felületi rozsdák .
    Használattól függően(mennyit megyel vele pl .sózott úton) még elmennek 5 évet vagy többet.PL. a vitot idén vagy jövőre alul lefényezem és megállítom(lassítom) a rozsdásodást egy pár évre.Persze lesz az a pont amikor már az kaszni javíthatatlen lesz és meg kell válni tőle.Sajnos az a baj hogy előbb szétrohad a kaszni mint a motor tönkremenne.
    De ez ma az embereknél hogy cseréljük le a kocsit újabbra egy pszichológia (zavarja a rozsdafolt alul,vágyik az újabbra) mondhatni kreált igény.
    Az újabb autók meg egy kalap szarok.5-10 évig jók de utána az elektronika meg minden megadja majd magát és egy egy modul csere 2-400eft. Tele lesznek hibakódokkal az autók majd 15-20 évesen ami miatt lehet le is tilt.Hallom mikor mondják hogy a kifugogó érzékelő egr szelep vagy mi a szar , vagy a motorvezérlő csere 300 eft-ba került .Nekem a matizhoz a legdrágább alkatrész egy komplett motor ami 50eft használtan.De nem kell mert 60ekm van benne és még 10x körbe lehetne vele autózni a földet.
    Van hátránya is : nincs légzsák , és papírkaszni, ha napi 150 km-t menne az ember akkor persze jobb egy biztosnágosabb autó.
    Amúgy sem érdemes cserélni már autót mert végünk lesz 😀

    Sokszor jobban tisztelek egy olyan embert mint mamám szomszédját .Az öreg 84éves manusz egy 30 éves azthiszem fiat unoval járt és csak most csrélte le egy matizra :D. Én már jobban megnézek egy ilyen régi autót egy daciát vagy ladát mind egy q9-as audit amihez már nem is lehet nyúlni egyszerűen én jobban felnézek egy fiat unora ami olajfolyásos ugyan de elvite a gazdáját 30 évig bárhová.

  40. 44 – andrew:
    Nekünk volt Matizünk, és volt ticonk, a tico ezerszer jobb, mert azt még Dél Koreában gyártották. 24 év után még mindig megvan, de már nem használjuk. A Honda Jazzt úgy vettem meg, hogy életem utolsó kocsija.

    Amit írsz az OK., de csak akkor ha a kocsi nálad öregszik meg. Az idős kocsikat rendszerint javítás helyett adják el, és akkor neked kell generáloztatni, ami több mint a vételár.

  41. 44: Tíz éve hajtok leharcolt roncsokat. Lehet, hogy csak pszichológia, de nekem már nagyon elegem van belőlük. Sose tudod, mikor dönt úgy, hogy egyszer csak nem indul. Vagy elmegy a kormány- vagy fékszervó. Arról nem is beszélve, hogy van egy rakás apróság, amikkel együtt lehet élni, de szar. Amikor beázik a tetőablak, lelóg a kárpitkeret, nem nyílik az ajtó vagy csak belülről/kívülről, mállik a kárpit és piszkít a ragasztója, maszatol az ablaktörlő, nem fecskendezi a mosófolyadékot, nem fűt az ablakfűtőszál csak itt-ott…

    És de, a motor is tönre tud menni.

    Belefárad az ember.

  42. 46 – Ábel:
    Meg kell válogatni a típust. Német felmérés szerint a Honda Jazz ritkán szorul javításra 300.000 km előtt. Ahhoz képest, hogy anno a kis polszki 15.000 után már szerelésre szorult (az évek folyamán 6 darabot nyűtem el) a Honda maga a mennyország.

  43. 42, Tibor bá:
    mindenképp tartsd meg azt a láncvezérműves gépet, akármennyi is lesz a javítás.
    Több százezer km-t bír az a konstrukció.

    Öreg benzinmotoros kisautó, sok százezer kilométerrel, itt-ott rozsdával olyan érték lehet majd a villanyautók hőskorában, mint most egy felújított Vaz-2101.

    43, Ábel:
    15 éves Ignis-t hajtok most és hamarosan félmillió km lesz benne … azért elég messze van még a bontástól. Bár nekem, tanyavilágba tökéletes.

  44. Hétvégén rajtahagytam a világítást a matizon még bementem a boltba.Fos érzés volt úgy kijönni hogy nem indult.Bebikáztuk, úgy sem.Betoltuk úgy igen.Az biztos hogy szar érzés ha otthagy az autó valahol.De ha 5 évbe egyszer csinálja ezt az még kibírható.Ha pl elmész kirándulni 150 km-re és otthagy akkor keres az ember a neten egy autószállítót és egy 30-asért hazavisz.Matematikailag még mindig jobb mint egy új autóra kifizetni 3-4 milliót.Ez a matiz már romániában készült de nincs vele gond.A váltója még a ticóból való.Ticót már nem vennék , munkahelyen nem szivesen gurulnék be vele:D Amikor szidjuk az új autókat akkor az is igaz hogy anno a régi polskikot,zsigulikot 5x gyakrabban kellett karbantartani , és ilyen szempontból jobb a helyzet.

    Ha pl évi 3-4x kell szerelőhöz vinned a régi autód akkor persze megharagszol rá.Ha épp magad tuszd és szeresz szerelni és van időd akkor egy régi autó is öröm (pl matizhoz van egy 1000 oldalas pdf és minden benne van , mai autókhoz már nincs ilyen vagy nehezen hozáférhető) Én pl örömmel nézem a wheeler deler sorozatot ahol örömmel újítják fel az autót és kedvet kap az ilyenhez az ember.
    Matizhoz nem kell nagy szerszámkészlet és tapasztalat nélkül is szerelhető.

    Új autóknál a műanyagból ki van szedve egy csomó vegyi anyag környezetvédelem miatt, ezért hamar öregszenek,pattannak.Az ólommentes forrasztás is megrövidíti az elektronika élettartamát állítólag..Meg a laeakódások az üzemanyagelltóban.

    Pl amikor repülsz (már nem a covid miatt 😀 ) akkor nem tudod hogy pl. egy 40 éves repcsivel mész görögbe.Pedig az repülő mégis elmegy 40 évet! Na jó, amúgy más a karbantartási metódus a repülőknél.
    Életkortól is függ peszsze hogy az ember mire áldoz.Idősödve már lehet én is hajlok majd egy újabb autó felé, de most megoldja nekem a 300 eft-os autó az A-ból B-be jutást a 2-3 millió helyett és ez jó érzés.

  45. 40
    Az attól függ hová vitték.
    Ép elmével,anyaggal, vázolt problémával max negyven + szállítás.
    ..- már a futómű.
    Ha lakatolnak,és fényeznek is,az plusz 80.

  46. 50: andrew:
    A régi autókkal egyetlen baj van.
    Gyári alkatrészt nem tudsz, vagy nem fogsz (az ára miatt) beépíteni.
    Az utángyártottak minősége miatt pedig csak izzadni fogsz, mert onnantól egy időzített gazdasági bombán ülsz.
    A többire valóban a rendszeres karbantartás a megoldás, de ne aggódjatok, ez a mocsok fogyasztói társadalom jól ki van találva, ha nem csak évi 10E km alatt autózol, így is, úgy is költeni fogsz, fizethetsz, mint a katonatiszt! Vagy megfizetteted másokkal… 🙂

    Aki nem sokat megy, és használható korosabb autója van, le ne cserélje, mert a 2012 után gyártott masinák már 10 évre vannak kalibrálva, ott már nem 30 éves élettartammal számoltak… Kivéve villanyautók, de ott meg a hatótáv szab keményen korlátokat.

  47. 51 – ötlet:
    Igen, ha tisztességesek lennének, és nem lenénk nekik kiszolgáltatva. Így meg annyit kérnek, amennyit akarnak. És mosolyog hozzá. És akkor még számlát se ad.

  48. Kedves blogtársak!
    Hosszú évek óta itt bóklászunk drága öreg bloggazdánk zsámolya körül, pofázunk, de annyit, hogy csak, néha feldühitjük, néha megsértjük, néha jól felbosszantjuk, de nem tágitottunk mellőle.Ő néha leszid bennünket, megdorgál, de jól esik valamennyiünknek zsámolya körül kuporogni és zsibongani, szakasztott, mint rakás, nagypapát bolonditó unoka .
    Komoly anyagi csapás érte drága idős barátunkat, az ő korában az autó nem luxus, hanem gyakran az idős ember lába, szinte szó szerint, orvoshoz járni, bevásárolni nem könnyü autó nélkül.
    Ezen okból fordulnák hozzátok, segitsünk neki bármilyen összeggel , vegyünk részt ki-ki lehetősége szerint a javitási költségek akár részleges átvállalásával.
    Tudom nagyon jól, hogy valamennyien bizony nehéz időket élünk, senkinek sem könnyű manapság, de Tibor bá helyzete sem könnyü, sőt, de ugy gondolom, hogy most nagyon jó alkalom kinálkozik a blog közösségi szolidaritását , bajtársi érzéseit derék bloggazdánk iránt bármilyen összeggel, ki-ki lehetősége szerint, kifejezni .
    Igy gondolnám helyesnek, mindenki döntse el magában.

  49. 55 – bálint:
    Nekem erre reagálnom kell, ha tetszik, ha nem.
    Tehát, kedves blog látogatók, most első kézből tapasztalhatjátok meg azt a fajta zsidó mentalitást, ami oly nagy erőt és hatalmat, végső soron boldogságot biztosít számukra.

  50. Re: Bálint, Tibor bá’
    Én támogatom Bálint javaslatát! 😉
    Írd meg mennyiért csinálják meg a kocsidat, és dobjuk szét a fórumozók között.
    Ha elég sok az adakozó, akkor pár ezer forintról van szó, ami nem egy extrém nagy összeg…

    Napokban néztem egy videót, amiben a new-yorki haszid zsidók életéről szólt, egy nem zsidó szemével. Hajléktalan, drog nulla volt az utcán, mindezt megfejelték privát kórházi, és biztonsági szolgálattal. Más világ, az egyszer biztos.

    Tibor bá’ válasza: 312.000 Ft Kész: 26-án.

  51. 60 Tibor bá’
    Jó érzés legalább látni, hogy létezik egy ilyenféle összetartó, egymást segítő mentalitás is, ami sajnos „a magyarok” körében („dögöljön meg a szomszéd, de legalább a tehene!”) annyira ritka. Milyen jó lenne pedig!
    Biztos vagyok benne, hogy jó néhány olvasód csendben hozzá fog járulni az autójavítás költségéhez.
    Mindazonáltal én a mostani fejemmel (túl az egymillió km-en) úgy gondolom, hogy én 65 de legkésőbb 70 évesen végleg le fogom tenni az autót. Sok vacak helyzet adódhat az utakon.
    „mindazonáltal” a legjobb mód arra, hogy egy poszt témájától eltérjünk.

  52. 61: Ebben is van valami.

    Egyrész biztos igaz, hogy az idős embernek nagy segítség, ha valamivel el tud menni bevásárolni, orvoshoz, stb, de az is igaz, hogy az érzékei, reflexei messze nem úgy működnek már, mint fiatalkorában.

    Ha valaki szellemileg aránylag friss is 80+ évesen, biztos, hogy legalábbis le van már lassulva. A közlekedésben pedig rendszeresen akadnak olyan helyzetek, amikor gyorsan át kell látni a helyzetet, és azonnal kell jó döntést hozni és reagálni.

    Édesapám is viszonylag jól van még, de nem volt még 80, amikor segítségül kértem. Egy nagyáruház parkolójához menet, alig forgalom mellett olyan alapszintű szarvashibát vétett, hogy hajszálon múlt, és a másik vezetőn, hogy nem csinált csúnya balesetet.

  53. 61 & 62:
    Hát erre válaszolnom kell. 23 éves korom óta vezetek. Bizony ez 65 év. Alig kezdtem el vezetni, kocsival átmentem Melbourne-ből Sydney-be. Az út vége felé elkezdett cseperegni az eső, amit nem vettem figyelembe, és egy eléggé éles kanyarba belementem 90-el. A kocsi megcsúszott és a mezőn végezte 20 méterrel beljebb én bukfencek közben kiestem a kocsiból, de olyan szerencsésen,hogy semmi bajom se esett. Akkor megtanultam, hogy az útviszonyoknak megfelelően kell vezetni. Azóta nem volt balesetem, kivéve, amikor egy részeg jobbról belém hajtott. Sőt több alkalommal a másik hülyeségét sikeresen elhárítottam. A reflexeimmel ma sincs semmi baj. Vezetés közben egy pillanatra se veszem le a szemem az útról. Mi történt most? A kaputól a házig egy 80 méter hosszú, 220 cm széles betonút vezet. Két oldalt gyümölcsfák vannak, közvetlenül a beton mellett. A kapu távirányítós. Sötétben a háztól nem látni, hogy nyitva van-e vagy csukva. Az utolsó esős napon kocsival hazajöttem, átmentem a kapun, az ablakon keresztül adtam a becsukás jelet, és néztem, hogy elindul-e a kapu, miközben a zuhogó esőben alig láttam előre. Jobbra 20-30 centire letértem, és a jobb első kerékkel elkaptam egy szilvafa törzsének a felét. Nem állított le, lecsúsztam róla, majd a kerék bebicsaklott, és a kocsi megállt. Hibáztam a rossz látási viszonyok miatt a kapuban meg kellett volna állnom (nem szoktam) és akkor megindulni, amikor a kapu elindul becsukódni, és akkor nem kell hátranéznem.
    Tekintve, hogy a térdeimben súlyos atrózis van, gyalog 20 méter se tudok megtenni. Kocsi nélkül szobafogságban vagyok. Ha hoznának olyan törvényt (amit helyeslek), hogy 80 felett a jogsihoz képességi vizsgát kell tenni, biztos vagyok benne, hogy sok fiatalt leelőznék. A csekély reflex vesztést bőven kompenzálna a tapasztalat, rutin és megfontoltság.
    Erre pedig: „Biztos vagyok benne, hogy jó néhány olvasód csendben hozzá fog járulni az autójavítás költségéhez.” majd két nap múlva reagálok. A magyar nemcsak arról híres, hogy dögöljön meg a szomszéd tehene is. De arról is,hogy mögötted megy be a forgó ajtón és előtted jön ki. A jéghátán is megéléshez az adakozás nem tartozik hozzá. Az adakozók vagy külföldön élnek, vagy ott sok évet eltöltöttek, vagy más okból kifolyólag műveltebbek.

  54. Az időskori vezetés kapcsán jutott eszembe néhai öreg horgász stégszomszédom.
    Mikor egyszer kocsival hazafuvarozott, meglepődve tapasztaltam, hogy sokkal biztosabb kézzel vezet, mint sok fiatal, ráadásul úgy, hogy közben intenzíven beszélgetett velem anélkül, hogy ez befolyásolta volna a vezetési figyelmét.
    Tökéletesen képben volt a forgalmi helyzetekben, jó időzítéssel, habozás nélkül, kifogástalanul hajtotta végre a manővereket, miközben láttam nála jóval fiatalabb időseket, akiknél már a kocsi mozgásából megjósolható volt, hogy aki benne ül az nem ura a kocsinak, bizonytalan.
    Ezért én is igazságtalannak érezném, ha a törvényt életkorhoz igazítanák, mert ember és ember között ég és föld különbség lehet.
    Viszont a jelen rendszerben a háziorvosok gyakran megszokásból, személyi szimpátiából, konfliktuskerülésből megadják az orvosi alkalmasságot ott is, ahol már komoly gondok vannak.
    Ezt kellene valahogy megoldani, hogy a vizsgálatok objektíven értékelhető szempontok alapján történjenek, ne a háziorvos végezze, legfeljebb adatokat szolgáltasson a vizsgálatot végző orvosnak az egyéni egészségügyi háttérről…

  55. 63: Örülök, Tibor bá, ha ilyen fitt vagy, de azért javasolnám hogy a reflexeidet valami objekív méréssel is ellenőrizd, mert a benyomások becsapósak tudnak lenni.

    Azoknak pedig, akik nem ilyen szerencsések, még mindig van megoldás a gyalogláson és az autózáson kívül is:
    http://www.rehabrt.hu/rehabilitacios-eszkozok/elgo-mopedek

    A mi falunkban egy rakás néni jár ilyenekkel, olyanok is, akik azért tudnak járni egy kicsit, csak lassan, és gondolom fájdalmasan.

  56. 65: Ábel:
    Na ezek az igazi lélekvesztők!
    Egyszer domb után főúton döcögött egy ilyen, szembe kamion, nem igazán számítottam rá. Sötétedett, a világítása működött, de a kínai csodalámpa nem sokat ért a láthatóság terén. Majdnem a túlvilágra küldtem. Én ezeket a közutakról kitiltanám, járdásra való játékszerek.

  57. 60: Tiborbá:
    Mennyi volt tegnap a honlap látogatóinak száma?

  58. Mindenki követ el hibát vezetés közben,azon múlik hol követte el,úgy értem mekkora szerencséje volt adott helyzetben,és nem lett több résztvevős.
    Esetleg nagy kár,súlyos sérülés,halál,aztán kaptár.
    Még taxiztam ’90 elején,utassal éjjel villogó sárgán a Stefánián ,a Thököly kereszteződésen úgy mentem át mint egy isten.
    Megfagyott a levegő a kocsiban,se jobbról,se balról,de a hiba felismerése lekötött pár napomat.
    Utas se szólt,de címig nem beszéltünk,addig igen.

    Unokát is el lehet taposni rutin kiállás közben,azt meg ki kívánja magának.

    És senki nem kérdezi miért hibáztál,ejnye bejnye legközelebb jobban figyelj,lelkiismeretről nem is beszélve.
    Aztán vannak a patkányok,aki a Dózsa György úton letapos egy másik autót,halál,de első dolga szemtanúk szerint a saját autóján esett kár felmérése.

    Volt egy könyv a címe ” A G körlet”.

  59. 66 az tény, hogy járdára valók, nem úttestre.

  60. 67 – Horváth Csongor:
    3342.

    65 – Ábel:
    Már harmadik éve van ilyenem. Ezzel megyünk „sétálni” Évával.

  61. Ígértem, hogy visszatérek az adományozásra

    A következő összegek érkeztek:
    934
    2.000
    15.000
    10.000
    7.000
    15.000
    22.000
    5.000
    Ez összesen 77.000 Ft. Amit mindenkinek külön megköszönök. Neveket nem közlöm de biztosítalak benneteket, hogy Kalotaszegi nincs közöttük 😀

  62. A Jazz jó autó, csak szereti a rozsda, főleg az ajtók belső oldalát. Apósom 450 ezret tett bele egy 2006-osba, igaz nem egy motorba, mert egyszer leverte az olajdeknit, elfolyt az olaj, beállt a motor. Illetve a kipufogó gáz visszavezetés miatt a korom lerakódhat, ami problémát okoz. Az index szaktopicban van egy guru, aki kb szóban elmondott tünetek alapján is tud tanácsot adni.

  63. 72. Manapság már nem is érdemes kocsit tartani,annyi applikációs utazási lehetőség létezik ,hogy már szédületes és sokkal gazdaságosabb . Na meg a felelősség sem terhel balesetkor,sem ha lerobbansz.

  64. Tibor bá’!
    Kocsiddal mi a helyzet? Sikerült megjavíttatni?

  65. 74 – hubab:
    Gyönyörűen megcsinálták, festették, fényezték. A kormánymű tökéletes. A kuplung vadiúj. „Számla” 400.000 Ft + 14.000 az autómentő. Ahányszor elmegyek a szilvafa mellett megátkozom. 😀

  66. 76. Tibor bá’

    Remélem olajat is cseréltek benne..

  67. Csak 3x os tulárazás.
    1 kuplung.BORG&BECK
    29.656 Ft + munkadij kb 30 000ft.
    2. kormány nyomtáv rud + gömbfej +csere 12 000 ft
    3. fényezés kb 25-35 000 Ft.
    Ezek a ,,felvidéki,, árak nem márka szervizben, hanem falusi mesternél, átszámolva eurorol. Az alkatrész az onixtol…

  68. 77. Tibor bá’

    Ennek szívből örülök!
    Emlékszem régebben nem sikerült meggyőzniTibor bá’-t az időnkénti olajcsere fontosságáról.
    Most akkor megnyugodtam. ?

  69. 77. félmázsás félisten: Felvidéken hol? Nagy vidék ám a Felvidék… Nekem küszöbcsere aktuális hozzáfényezéssel… 90 ojró a két küszöb, 400 a csere. Motorfelújítás, síkoltatással, új kuplunggal, féltengellyel, hűtövel, bakcserével most készül, mint a Luca széke, hatszázé mindenestöl.

  70. 77 félmázsás félisten:
    kormánygömbfej……………………………..9.500
    axial csukló…………………………………….11.200
    lengőkar…………………………………………34.500
    első sárvédő……………………………………38.000
    külső tükör………………………………………36.000
    kuplung készlet……………………………….67.000
    váltó olaj…………………………………………15.000
    ezek HONDA gyári árak
    mumkabér:
    fényezés………………………………………….75.000
    lakatos munka…………………………………60.000
    szerelés…………………………………………..25.000
    futómű állítás………………………………….10.000
    kuplung szerelés……………………………..35.000

    jó vastagon fogott a ceruzájuk, de mi az alternatíva?

  71. Tisztelt Tibor bá’!

    Szomorúan látom, hogy az (motor) olaj és szűrőcsere, már nem fért bele. 🙁

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük