(3652) Az idei nyár

Tibor bá’ fordítása online

 

Summer 2021 was the warmest summer on record for the Earth’s land regions (where we all live!). Temperatures for June, July, and August were around 1.5C above preindustrial levels.

2021 nyara volt a legmelegebb, amióta feljegyzések készülnek a Föld szárazföldi részéről (ahol élünk). A június, július, és augusztusi hőmérséklet körülbelül 1,5°C-al volt melegebb az ipari forradalom előtti szinthez képest. (vagyis az 1850-1899 átlaghoz)

És ne feledjük! La Nina év van.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

57 gondolat erről: „(3652) Az idei nyár

  1. Jöhetne már egy el nino. Olyankor sok eső szokott esni. Fel kellene tölteni a talajt, különben már locsolni se lesz miből!

  2. 1.Ábel
    Próbald ki a tartályos zöldség-gyümölcs termesztést, meg takard a földet, akkor nem kell annyi víz. Kis mütrágya csak, a gilisztákat se nyírja ki. Valami ilyesmi lesz a jövő úgyis.

  3. 2: Mélymulcsoztunk, ami jó, de ha nincs víz, azt semmi se tárolja.

    A gyümölcsfákat meg locsoljam vezetékes vízzel? Hogy érjen valamit, kell fánként vagy egy köbméter. De az is elfolyik pár nap alatt.

    És ha nincs eső, egy idő után vezetékes víz se lesz.

  4. 2. Lehet afelé haladunk majd , de még nem igazán terjedt el.Bár ez a föld letakarás a gyomok elllen is és az ellpárolgás elen nem tudom mennyire jó a földnek hosszútávon .Mert azért csak nem egy természetes állapota a földnek amikor nem tud szellőzni és befülled minden.Ha nyaranta még melegebbek lesznek akkor amúgy hiába van takarás mert majd a nap megpörköli a növényt.Egyik fajta még bírja a 35 fokot de lehet a másik 10 faj már nem.Ráadásul sok növény meg nagyon érzékeny a virágzáskori hőmérsékletre.Ha melegebb van akkor nem köt be.

    Még azért nem terjedt el a föld letakarás mert Magyarországon még van víz ,talajvíz.Szerintem a talajvíz elapadástól még messze vagyunk.

  5. 4 Andrew
    Nekem az UV szűrős polikarbonatházban 40 fokban se pörkölődött meg semmi. Lehet sz UV szürés miatt? A gombásodást meg túlnövik a növények, ami nem működött, abból nem ültetek többet. Ez se egy agysebészet, csak csinálni kell.
    A gyümölcsfák alatt 40cm-100cm-nyi gizgaz, kutyaszar „mulcs” van. Talán 4× locsoltam egész evben. Nem permereztem soha.

  6. Ha ez az ábra igaz volna, akkor, hogyan lehetséges, hogy évtizedes távlatban nem volt az olvadási szezon vén ekkora jégkiterjedés. Gyengébbek kedvéért a jég képződéséhez hideg, 0 C° alatti hőmérséklet kell tartósan!
    ..
    Ráadásul éppen a nyári hónapokban volt nagyobb elmozdulás a relatív jégtöbblet felé, most szeptemberre inkább szűkült az olló!
    https://sunshinehours.net/2021/09/23/sea-ice-extent-global-antarctic-and-arctic-day-265-2021/
    ..
    Egyébként itt Magyarországon is átlag alatti eddig az évi átlaghőmérséklet (átlag körüli tél, ritka hideg tavasz, átlag feletti nyár, és most megint már átlag alatt vagyunk).

  7. 4. andrew

    Az a jó ha befülled. Nézd meg az dzsungelt, vagy az erdő levelekből komposztálódott altalaját. Ott aztán van fajgazdagság.
    A rossz gombák a légnedvesség meleg hatására jelennek meg a növény levelein stb.

    5. Reinkarnatorr

    Nekem az agysebészettel vetekszik. Qrva bonyolult a talajélet. Mindenféle ugróvillások, meg mikroökoszisztéma milliónyi kölcsönhatással van arrafele.?

    Egyébként én is így vagyok vele, ami nem jön be azt hanyagolom.
    Pl.karfiolom nem lesz összeomlás után. Nem ehetek csirkemellet á la Dubarry.?

  8. 4 „Mert azért csak nem egy természetes állapota a földnek amikor nem tud szellőzni és befülled minden.” – De, egész pontosan az a természetes állapota. Akármelyik erdőben nézd meg a talajt: évtizedek, évszázadok lehullott levele takarja. Ehhez hasonlót kell előidézni.

    A szántás, ásás, kapálás: az a természetellenes!

  9. 5,6,7: Lehet, Andrew a talajtakaró alatt valami levegőt, vizet át nem eresztő (pl. Pvc fólia) takarásra gondolt, hogy nem lehet jó és nem a mulcsolásra. Azért elcsodálkoztam tájékozatlanságán, ha már a környezettudatosság meg a kertészledés érdekli. Bár lehet, csak az összeomlás. 🙂

  10. 9.
    Talajtakaró alatt azt értettem amikor telibe letakarják a földet feketefóliával és alá betesznek egy csepegtetőt.Nem a mulcsra.
    Érdekel a kertészkedés meg az összeomlás is:D
    Azon gondolkodtam összeomlás és nyár kapcsán hogy ilyenkor vénasszonyok nyarakor amikor jövök haza a munkából már kint kellene ülni a ház előtt a padon sorban az időseknek az egész utcában 😀 .De már az utcában meg máshol sem 2021 nyarán már nincs ilyen.A városunkban 1 helyen volt ilyen , de a 2 idős nő meghalt tavaly így a még élő öreg meg már nem megy ki egyedül.Ennek is vége lett:S

  11. És a nyár után milyen tél jön? Valami 250%-os az emelkedés a nagybani gázpiacon év eleje óta, úgyhogy ez nem sok jót jelent a gázárat illetően így a fűtési szezon kezdetén.
    Az UK-ban máris több gázszolgáltató csődött jelentett, 5 millió háztartás pedig eddig sem tudta már fizetni a gázszámlát és most jön valami 50%-os emelkedés október elejétől a lakosság számára.
    A gáz árának drasztikus emelkedése felhúzza a villany árát is, meg úgy nagyjából minden emelkedik miatta.

    Bocs az offért, de nem tudtam hová írjam.

  12. 11 – Gyarmathy:
    Még hozzá tehetted volna a kamion sofőr hiányt és élelmiszer hiány rémének közeledését.

  13. 10.Andrew: Ne csodálkozz, magad is láthattad, aki kiül a kispadra az meghal. Hát kinek kell ez? 🙂
    Amúgy meg gondolj a mulcsra! Sőt, nyúlj is hozzá!

  14. 11.
    Valóban 2-300%-ot ment fel a gáz írni is akartam. Nemtudom hogy ez közvetlen hogy épül be majd a lakossági gázárba Magyarországon.50% elég sok bár az elmúlt 2 évben minden ment fel aztán a fizetésekhez mérten nehogy már szaré húgyé legyen a gáz gondolom megemelték.Azért látszik hogy UK-ban sincs minden rendben ha csak 5 millió háztartás nem tud fizetni .Mondjuk a fele lehet bevándorló aki nem is akar fizetni 😀 .De ha tőzsgyökeres angol nem tud fizetni akkor kezd gáz lenni mert 5millió háztartás az mondjuk 10 millió ember a 60 milliós uk-ból ,huha ez már a lakosság hatoda.

    10.
    A rádióban hallottam hogy több mint 100 ezer sofőr hiányzik.Ez nagy szám.Emiatt is drága az élelem.Amúgy nem tudom hogy nem akar senki sofőrnek menni ott?El sem tudom képzelni mennyit hurcolásszák ezek az élelmet ha ennyi kamionos kell.Ezek is felviszik a paprikát délről teljesen északra amilyen barom világ lett 😀 Meg a sok elosztóközpont: megveszi a zöldséget egy termelőtől és széjjelhurcolásszák egész Anglián 50 tescoba ahelyett hogy a helyit vennék :D. Ja de gondolom nem lehet mert csak a leszerződött termelőtől vehet a tesco akinek 15 cm-es műtrágyás paprikája van 😀

    Mivel a vas és a gépészeti dolgok ára is felment kb.2-300%-ot ezért a gáz és olajkitermelés költségei is megugronak.A régi olajkút oké még lehet pár évig elmegy de ha új beruházást kell csinálni szerintem aranyáron van (csak az utcánkban egy fos nagykaput csináltak 600 ezeré tavaly) és milliárd dollárok a vas a gépészet.Ez ha nem is most de előbb utóbb újra beépül az olaj árába majd.
    Pedig még nincs is oil és gas-peak.Na majd mi lesz akkor? Óriási nagy szopás lesz.
    Úgy látom az anyag drágul legyen az akármi a populáció meg nől és záródik a harapófogó…

  15. 14. Andrew,

    Elmentek az UK-ból a kelet európai sofőrök a brexit miatt a fene tudja mennyien, ráadásul a teherautós vizsgáztatások szüneteltek a járvány miatt és mostanra nagyon nagy lett a baj.
    Például mára úgy elhatalmasodott az üzemanyag hiánytól való félelem miatti pánikvásárlás, hogy mostanra szinte sehol nem lehet üzemanyagot kapni. Hatalmas sorok voltak a kutaknál és órákkal ezelőtt gyakorlatilag a legtöbb kút kifogyott teljesen és ki tudja hány nap vagy hét, mire normalizálódik majd a helyzet. Akinek most üres a tankja, az gondban van, főleg ha kell az autó vagy furgon a munkájához.

    Kamionsofőrt – főleg nagy számban – nem lehet csak úgy leakasztani a fogasról. Most Johnson rövid távú munkavállalói engedélyt akar adni a külföldi sofőröknek, de miért is jönnének vissza? Ezt nagyon csúnyán benézték. A zöldségek, romlékony élelmiszerek nem jutnak időben a boltokba, így a termelőkre ráromlik a termék, az árak meg mennek felfelé, a gazdaság lassul.
    A mostani üzemanyaghiány pedig ki tudja mekkora kárt okoz a gazdaság minden területén. Tízezrekben mérhető azok száma, akik már holnap nem tudnak munkába menni.

  16. 15. Gyarmathy

    Rendkívüli intézkedések jöhetnek az egyre aggasztóbb sofőrhiány miatt
    Hamarosan átmeneti intézkedéseket jelenthet be a kormány, melyekkel az egyre égetőbb sofőrhiányt akarják orvosolni – közölte a Reuters. Állítólag Boris Johnson többek között ideiglenesen megkönnyítené a külföldi kamionsofőrök vízumhoz jutását, hogy ezzel is enyhítsék az egyre inkább elharapózó hiányt, ami már árufelhalmozáshoz vezetett.
    https://www.portfolio.hu/gazdasag/20210925/rendkivuli-intezkedesek-johetnek-az-egyre-aggasztobb-soforhiany-miatt-502234

    Kifogynak a boltok az áruból év végére?
    Egy mélyhűtött ételekre specializálódott élelmiszerlánc vezetője arra kéri a vásárlókat, ne kezdjenek felhalmozásba karácsonyra készülve annak ellenére sem, hogy valósak a félelmek a szokásosnak megfelelő választék elérhetőségével kapcsolatban.
    https://www.portfolio.hu/gazdasag/20210925/kifogynak-a-boltok-az-arubol-ev-vegere-502222

  17. Szeptember közepétől hűvösebb és csapadékosabb idő érte el Magyarországot, de az elmúlt hónapokban összességében így is jóval kevesebb csapadék hullott, mint a sokéves átlag. Ha nem sikerül jelentősen csökkenteni a klímaváltozást okozó karbonemissziót, egyre hosszabb és intenzívebb szárazságok sújthatják Európát. Amint a nyári időszak egyre inkább meghosszabbodik, a száraz évszak is tovább tarthat.

    Elkerülték az esők Magyarországot – Mega-szárazságok fenyegetik Közép-Európát
    https://www.portfolio.hu/gazdasag/20210926/elkerultek-az-esok-magyarorszagot-mega-szarazsagok-fenyegetik-kozep-europat-502144

  18. 16. Elek,

    „ideiglenesen megkönnyítené a külföldi kamionsofőrök vízumhoz jutását”

    Hát persze, majd biztosan jönnek, ideiglenesen. Talán ha drasztikusan megemelik a béreket, de akkor meg minden sofőrét kell, meg a hozzájuk kapcsolódó munkakörökben is emelni kell és elindul a spirál felfelé (illetve már el is indult).

    Tegnaptól bevonták a katonai sofőröket is, mert az üzemanyag hiánya az már nem vicc.
    Messzebbre úgy kell elindulnom, hogy a teletank mellett viszek 40-50 liter pót üzemanyagot is. Közel 20 éve vagyok itt, ilyen emlékeim szerint még soha nem volt.
    Ma este lecsekkoltam három közeli kutat. EGyik teljesen zárva, a másiknál nincs dízel, a harmadiknál a limit Ł30. (Ez kb. 21-22 literre elég).

  19. 18 Gyarmathy
    Te hogy látod, mi az emberek véleménye a brexitről most utólag?
    Milyen mérleget vonnak az eddigiekből?
    Borisz is jól bevásárolt ezzel, vajon hogy hat ez a megítélésére?
    Vagy az a brit hozzáállás, hogy majd az átmeneti nehézségek áthidalása után ez olyan előnyös lesz az UK-nak, hogy kárpótol minden átmeneti nehézségért?

  20. 18. Gyarmathy
    „a harmadiknál a limit Ł30. (Ez kb. 21-22 literre elég).”

    Hát elég drága, kb. Ł1.36-1.43/liter. Persze ha üzemanyaghiány van, akkor érthető (kereslet-kínálat). 😮

  21. Egyrészt kiment a sok külföldi munkavállaló.Olvastam hogy amúgy meg minden szarért basztatják a sofőröket, ha megelőz valakit akkor a hatóság, ha megáll a boltban akkor a főnöke nem olyen ez sem mint régen.A főkönök sok esetben széthajtják a kamionost.A cégeknél bebasszák őket a parkolóbam, gyárba , stb itt ott kell várakozni stb…….Így persze hogy nem megy senki kamionosnak, ráadásul egy fülkében kell élni ami sok fiatalnak nem vonzó.
    Ez olyan mint egy kis mini peak oil gyakorat most 😀 .Csak azzal a különbséggel hogy most a megoldás viszonylag gyorssan helyreállítható lenne ha hoznának be sofőrt külföldről ( valaki írta hogy miért is mennének? hát a pénz az mindnekinek pénz) vag ybeindítanák a belső képzést és támogtnák a jogsihoz jutás drága költségét.
    Peak oilnál már nem lesz megoldás az olaj ára az egekbe szökik majd ,munkanélküliség lesz és nemhogy nem lesz olaj a kutakon de nem lesz aki megvegye.Össze fog rogyni minden.Nem fognak menni európa kamionjai és traktorjai muhahahaa 😀 Az egész kamionosdi világ az olcsó olajra épül.

  22. Én azt nem értem, hogy mért nincs olaj. Nem termelik ki? Nem fogyhatott még el.

  23. 22. Ábel
    Nincs kamionos aki a finomítóktól elvigye a benzinkutakig.Csak angliában azért szerintem 50 millió személyautó tanolásáról van szó + traktorok+kamionok .Mennyi olaj kell csak angliába mire felszántják fél angliát.Még nem fogyott ki de ilyen nagy felhasználási ütemmel szerintem nemsokára lesznak bajok.

  24. 21. andrew
    „Peak oilnál már nem lesz megoldás az olaj ára az egekbe szökik majd ,munkanélküliség lesz és nemhogy nem lesz olaj a kutakon de nem lesz aki megvegye.Össze fog rogyni minden.”

    Hát erre ne vegyél mérget, a kezedet se ted a tüzre.
    Ilyen árakkal már megéri a palaolaj termelés. A többi olaj
    termelök is dörzsölik a kezüket…

  25. 21, andrew:
    „”Össze fog rogyni minden.Nem fognak menni európa kamionjai és traktorjai muhahahaa ?””

    Látom, nagyon igényled az „igazságszolgáltató” apokalipszist…

  26. 25 János
    Nem várom de egyszer lecsaphat.Én igazából az emberi hülyeségen tudok kiakadni.Gyerekként pl. egy kamion vagy traktor mellett állva csodálkoztam hogy miért gyártanak ilyen nagy kipufogójú gépeket amik így okádják ki füstöt.
    Ma azóta megtízszereződött a forgalom és láthatjuk hogy ez nemhogy évszázadokig hanem évtizedekig sem tartható már fenn.
    Az emberiséget ilyen szempontból csak kigúnyolom hogy mekkora barom:D.Persze ragaszkodunk az új világunkhoz a technikához, viszont a mai világ már egy durva értelmetlen fokozatra kapcsolt főleg az elmúlt 20 évben.
    Ráadásul az ember mint egyén is messzire ment.PL családi körből mikor megyek unokatesómékhoz ritkán és ugye egyikük egy multinál osztáylvezető és persze el vannak szállva magukkal.Szóval pl. az ő szülei kertészettel foglalkoztak és ugyan tisszelik a szüleiket de majdhogynem olyan szemszögből állítja be a kertészetet mintha drogot árultak volna a szüleik, mint valami fekete szakma, holott az ő munkájuk a megbecsülendő nem az aki osztályvezető egy cégnél.De pl a másik unokatesóm is ilyen.Ők azt hiszik (és nemcsak ők hanem az ő példájukon keresztül szemléltettem) hogy ez a mai modern világ a jó és a természetes.Hát a nagy frászt természetes, jó ha kibír még 20 évet. Ami az elmúlt 20 évben történt a világban az környezetszennyező és természetellenes, de amúgy remélem hogy az ilyen emberek hullanak ki először a picsába. Mert amúgy meg egy szöget nem tudnak a falba ütni de majdnem szó szerint értsd.
    Itt lennének a földek minden falu város körül lehetne lokálisan élelmet előállítani nem kellene kamionos meg kamont sem gyártani.Persze ma az ilyen vezetők érvényesülnek a mai világban (céges autó, millás fizetés, stb..) amúgy így egy igazságtétel nem ártana .A fiatalok elfelejtették a földművelést és a múltat de majd ha nem ez a világ lesz pofával fognak nekicsapódni a „modern” világuk betonfalának :D. Amúgy meg a városunkban van 2 állattenyésztő .Ők nem az uniós támogasások 10 millióit felmarkoló emerek, mert kb. mindkettőnek biciglije van.Na szóval nekik kellene érvényesülni de ehelyett amúgy inkább társadalomból kirekesztett szerepet töltönk be nemhogy érvényesülnek.Sajnos ilyen a mai világ és most egyre jobban kicsúcsosodik ez. Engem ez mindig bosszantott.Sajnos nagyon eltávolodtunk a gyökerektől, de a természet majd visszarendez minket:D
    Bár fordul a kocka mert szerencsére már a mai fiatalok a telefont nyomkodják így kevés ács, kőműves lesz, szakember lesz így lassan az a világ jön hogy ők érvényesülnek.

  27. 25, andrew
    az a nosztalgikus világ csak a gyermekkori fantáziákban létezik. Nagycsalád, sok gyerek, önellátás ÉS: írástudatlanság, mélyszegénység, gyermekhalandóság, gyógyíthatlan betegségek, szerszámnélküliség.

    Úgy beszélsz, mintha te nem a boltból élnél. Nem használnál villanymotoros gépet, nem folyna a hálózati víz a falból és satöbbi…

    Kár, hogy fiatalkorod ellenére a többi fiatalt jócskán megveted: „de majd ha nem ez a világ lesz pofával fognak nekicsapódni”.

    Én jól érzem magam ebben a világban. Szerintem a legtöbb ember jószándékú és kedves.

  28. Andrew, a szakiknak már most jó világ van. Aki valamihez ért, az olyan árat tud elkérni, amiből jobban él, mint sok diplomás.

  29. Normális ember nem várja az apokalipszist, de a realista viszont látja, hogy az lesz.

    1. az éghajlat egyre szélsőségesebb
    2. egyre hosszabbak az aszályos időszakok, és amikor esik, akkor meg özönvíz szerűen, ezt hosszú távon nem bírja semmi sem
    3. a fentiekből következik, hogy a termésátlagok egyre rosszabbak lesznek. Fejér megyében az idei friss, kombájntiszta kukorica (nem a szárított) 8.000 Ft-ért megy, de hallottam 9-10.000 Ft-os mázsánkénti árat is. Sokan bedobják a törölközőt és felszámolják a kisebb állattartó telepeket, így jövőre tuti megfizethetetlen ára lesz bármilyen húsfélének.
    A gyümölcs-zöldség árak így is nagyon magasak.

    Erre jött covid, a gazdaság még mindig nem tért magához, ahogy az egészségügy sem. Székesfehérváron egy garzon albérlet ára 140.000 Ft-tól kezdődik és egy 60nm-es panel 30 millió Ft-tól.
    Egy rendőr kezdő fizetése 140.000 Ft nettó/hó, egy pedagógusé pedig 180.000 Ft/hó.
    És ahogy a híreket elnéztem (gázválság, szállítmányozási válság, alapanyag hiány stb.) jövőre sem lesz jobb, sőt valószínűleg rosszabb lesz.

  30. 19. hubab,

    Vegyes a kép. Van aki elismeri, hogy hiba volt a brexit. A munkaadók általában két kézzel kapaszkodnak a bevált kelet európai munkásokba.
    Boriszék meg hárítanak, a mostani helyzetet pedig a coviddal magyarázzák azt állítva, hogy ennek semmi köze a brexithez. 🙂

    Egyébként az üzemanyag pánikvásárlás mellett most kezdődött egy élelmiszer (+wc papír és egyéb hasonló cikkek) pánik vásárlás.
    Az éhezéstől szerintem nem kell tartani csak némi kellemetlenségtől. Tény, hogy bizonyos cikkek hetek óta nincsenek vagy délutánra, estére már kifogynak, pedig évekig nem volt ilyen gond.

    A tanulság egyértelmű: Lehet, hogy a termelés töretlen és rengeteg az áru, de a szállítás akadozik akármi miatt, vagy csak a média felkap egy hírt, ami elindít egy pánikvásárlást és máris kész a baj.

  31. 20. Elek,

    Nem most ment fel az ár (bár bizonyos kutak most kicsit emeltek kihasználva a helyzetet). Az ár Ł1.33 – 1.60 között van dízel esetében. (Az utóbbi az autópályák mellett). Itt, mióta tudom mindig is valamivel (kb. 10-15%-al) magasabbak voltak az árak, mint otthon, meg mint a legtöbb európai országban.

    21. andrew,

    Teherautó vezetőkből a brexit előtt is hiány volt már, de a brexit körüli bizonytalanság miatt elment még kb. 15-20 ezer sofőr, így a probléma most vált igazán súlyossá. November – December hónapokban a kereslet legalább 50-60%-al nő, kérdés, hogy ki fogja kiszállítani ezt a rengeteg árut a boltokhoz.

  32. 32. Tibor bá,

    igen, de ez talán néhány száz sofőrt jelent, ők is csak ideiglenesen, amíg helyrebillen az üzemanyagkrízis.
    Közben emelt fizetéssel, ideiglenes vízumokkal csalogatnák vissza az EU-s munkavállalókat vagy leginkább akárkit, csak jöjjön, miközben angol fiatalok százezrei vagy segélyeken élnek vagy ostobaságokat tanulnak. Még 600 000 ember úgynevezett Furlough-on van (azaz kapja a fizetése 60-80%-át) mert a járvány miatt tönkrement a munkahelye. Állítólag ennek vége október 1-től, érdekes, hogy mi lesz ebből is.

    Érdekes az az orvosi diagnózis is ami szerint: too fat to work (túl kövér a munkához). És a fene tudja hány tíz vagy inkább százezer ilyen ember van otthon, aki nem beteg csak túl kövér, hogy dolgozni tudjon.

  33. Egy kis hiány egy kis sorbanállás és máris mi történik:

    https://www.youtube.com/watch?v=Gf352A078MI

    Jó sok ilyen felvétel van a youtube-on. Ha egy picit nagyobb lesz a gond, akkor mire lehet számítani? ! Ha már kitört a pánik, jobb be sem állni a sorba. A taxisok meg követelik, hogy hozzáférhessenek a kormány statégiai tartalékaihoz.

  34. 33 – Gyarmathy:
    Néhány nap múlva les belőle poszt: Úgy érzem, hogy az angol „Elégedetlenségünk teléből” indul ki a világ összeomlása. Energia krízis, pandémia, élelmiszer árak megugrása, csökkenő mezőgazdasági hozamok. A pontosan illeszkedő, percíz kereskedelmi forgalom összeomlik. Ennek nem kiszámítható következményei lesznek (már vannak is).

  35. A Brexit és a brit járványhullámok előtt tízezrével mentek haza az anyaországba a vendégmunkások. Biztos, hogy akadt köztük pár ezer teherautósofőr is.

    Nem azért van üzemanyaghiány, mert a kikötői terminálok és a finomítók leürültek, hanem a napi sok ezer köbméternyi üzemanyag kiszállításához nincs elegendő sofőr, másrészt a fake news-nak köszönhetően elkezdődött a pánikfelvásárlás is, amit képtelenség kielégíteni!

    Tehát azért zárt be jónéhány B(ritish) P(etroleum) üzemanyag-töltőállomás, mert nincs elegendő sofőr!

  36. 36 Milyen fake news? Az valós hír volt, hogy nincs elég üzemanyag a kutatkban. Még valósabb lett a pánikvásárlástól.

  37. 27. János.
    Nagyszüleink idejében tényleg nem volt nagy tudás.NEm lebecsülséből mondom de alapdolgkat nem tudtak , nemhogy excel , word, PC tervezőproramok és elektroomos dolgok ismerete.Tudom mamámnak a telefonhívást nehéz volt megtanítani pedig nem bonyolult :D.Ahhoz képes ma professzorok vagyunk.Én is jól érzem magam eben a világban h már ez van minek bánkódjunk de azért jó megbeszélni hogy mi volt jó régen.Sokan mondják hogy jobb volt régen
    és nem csak az emlékekben létezik ez .(persze mi a régen: mondjuk a 80-90-es évek:D ) de ez hosszú téma most nincs idő írni:D
    Vannak jó szándékú és kedves emberek de egyre kevesebb, de a megítélés attól is függ hogy a te környezeted milyen.Amúgy meg hogy jól érzed magad az egy dolog , de van 1 milliárd ember aki szintén jól érzi magát és marha sok energiát fogyaszt ha mindent összeadunk.

    29.Chani
    Hozzá kell tenni hogy a világ gabona termésátlagok nem estek (persze nem tudni hogy több területen vetettek e ), de az agroinform honlapján évek óta egyforma a temésátlag, nincs mondjuk 5-10-20%-os visszaesés így még nincs olyan nagy gáz.
    Tegnap láttam hogy arattták a napraforgót, hát elég apró fejek voltak .Valahol hallottam hogy előfordulhat az is hogy az aratógépet kár ráküldeni a táblára mert többe kerül az üzemanyag.Na szerintem még nem most lesz ez de majd előfordulhat.Főleg ha a konvenciális olaj kifogy és a palaolaj kurva drága lesz és a melegedés miatt alig lesz búza kukorica és 1 l üzemnyag mondjuk lesz 1500-2000Ft.(miért nem menne fel az olaj is nemsokára 2-300%-ot mint minden??) Na majd akkor tényleg lehet olyan hogy nem éri majd meg learatni a kis temrésátlag és a drága olajár miatt.De akkor is lefogják amúgy csak majd luxus lesz a kenyér, azaz a kínai újgazdagoknak kiviszik hajón 😀
    Hogy mikor lesz ez?
    A földek állapota romlik, a konvencionális olaj fogy (nem akkor lesz baj ah kifogy hanem már jóval előtte), a gépek egyre drágábbak, az időjárás egyre szeszélyesebb.

    Lehet hogy a kis állsttenyésztők tönkremennek és szopás lesz.A gyümölcs drága ez már így is marad.Megszűnt az olcsó gyümölcs világa úgy kb. 2-3 éve.Azt hozzá kell tenni hogy még így is kurva olcsó.Tételezzük fel évi 100 eft-ot rászánsz gyömölcsre .Nos ebből pl. a lidlben azért elég sok almát, répát kapsz 1 évig simán tudsz belőle venni zöldség gyümölcsöt.Szerintem sokan amúgy nem is esznek meg ennyi értékű gyümölcsöt évente.Szóval drága a gyümölcs de mégis kurva olcsó még!!

    Igen a lakhatás is drága lett , mindig az volt de az utóbbi pár évben nagyon megdrágult. Tényleg azt akarják hogy sokaknak ne legyen saját lakás és béreljen.Régen ez sem így volt.És mindenki nem lehet manager, így van egy rendőrnek is meg kellene tudni veni a lakást belátható keretek között .Ami most van az agyon durva.És szerintem nem jobb a helyzet külföldön sem.Mi a jövő? A helyezet nem fog javulni inkább rosszabbodni fog.

  38. Egy kis hiány egy kis sorbanállás és máris mi történik:

    https://www.youtube.com/watch?v=Gf352A078MI

    Jó sok ilyen felvétel van a youtube-on. Ha egy picit nagyobb lesz a gond, akkor mire lehet számítani? !
    Ha már kitört a pánik, jobb be sem állni a sorba.

    A taxisok meg követelik, hogy hozzáférhessenek a kormány statégiai tartalékaihoz. 🙂

  39. 39 – andrew:
    Gyakran alkalmazod a kettőspont/nagydé kombinációt (:D). Nyilván nevetést akarsz jelezni, de azt nem tudod, hogy a :D, előtt és után üres helyet kell hagyni, csak akkor lesz 😀

  40. 40.Gyarmathy
    Az ember nem hisz szemének, …hogy a higgadt angoloknál ilyen jelenetek elöforduljanak, ehhez az kell, hogy a világ kiforduljon sarkaiból.Teljesen megváltozott – rosszra – a nyugati társadalom az utóbbi évtizedekben, csak nem volt alkalom, megpróbáltatás, hogy ezt láthatóvá tegye. Most volt, illetve van.
    Az angol nép szörnyen, felismerhetetlenül megváltozott.Ők sokat szenvedtek a háború alatt London rakétázásakor, de akkor, a legnagyobb nyomor közepette sem voltak ilyen jelenetek, mostanra valami iszonyatosan elcsúszott a legflegmatikusabb társadalomban.
    Ez is egy szomorú és fölöttébb baljós előjel a nyugat jövöjét, a megbillenés idején majd tapasztalható tömegviselkedést illetőleg, ami bizony, a videót tekintve, ijesztő.
    Nálunk a szuperek áruellátása aggaszt, már jóideje nincs olyan nap, hogy valami ne hiányozna.Nem érkezik elég tej, elég kenyér, rizs, liszt, ásványviz, kezdenek feltünövé válni a foghijas polcok, ahol valamikor ezek foglaltak helyet, csak az isten tudja, hogy ideiglenes a hiány vagy állandósul, és majd követi a többi árucikk szintén.
    Nem vagyok szorongásos tipus, de ez aggaszt.

  41. 42 „angolok” – gondolod, hogy a valódi angolok még többségben vannak Angliában?

    Egyébként a „higgadt angol” sztereotípia mindig is csak a közép- és felsőosztályra volt úgy-ahogy igaz. De a munkásosztály (ma már inkább munkanélküli) mindig is népesebb volt. A proli meg proli, akármilyen nemzetbéli is.

    De hogy nálatok is hiány van, az engem is aggaszt. Ti nem brexiteltetek, nem lépett le hirtelen minden kamionsofőr, akkor mi lehet az oka?

  42. 42. bálint,

    igen, ijjesztő látni ezeket a videókat, pedig mondhatnánk, ez még semmi. Ha kannába tankol valaki, (már amelyik kúton még nincs tiltva) hamar lincshangulat alakulhat ki. Pedig lehet szerencsétlen csak az otthoni kisgépekbe, aggregátorba, lakókocsi olajfűtésébe vinne némi üzemanyagot.
    Ha nem volna némi tartalékom, most fájhatna a fejem, hogy pl. dízel autóval – amilyen nekem van – hogyan vegyek benzint az aggegátorba meg a kerti gépekhez.

    35. Tibor bá, rendben, akkor nem offolok itt tovább. Csak még egy link arról, hogy az utóbbi hetekben milyen durván szabadultak el az energiaárak világszinten. Nem csak a gázról, hanem a szénről is szó van, ami húzza fel az áram és az olaj árát is. Elég borús kilátások így a fűtési szezon kezdetén. Meddig tudják ezt a tömegek megfizetni?

    https://www.portfolio.hu/uzlet/20210928/durva-energiavalsag-alakul-elszallt-az-aram-a-foldgaz-es-a-szen-ara-502646

  43. Nekem úgy tűnik hogy több dolog is van amit nem vesztek figyelembe. Az első dolog hogy a szállítási láncok akadoznak. Erről már volt szó korábban de ez az egész most már más szinten van. A Covid alatt leállt egy csomó minden, most pedig újra elindult és sok dolog nem úgy működik hogy tud tartani egy fél év szünetet majd gond nélkül elindul, vagy 0% használat majd 500% használat.

    Jelige: Container shortage, global shipping crisis
    Már sok részletekig elemző videó fent van a témában a youtubeon.
    #https://www.youtube.com/watch?v=VJH5W0ijdWc ebben a videóban van auto-translate lehetőség, és ki lehet választani a magyar nyelvet.

    A másik probléma a folyamatos élénkítés, félelem a recessziótól lassan nagyobb gondot okozhat mintha recesszió lett volna. Folyamatos 0% kamat a tőkét mindenféle kockázatos irányba mozgatja (ingatlan, tőzsde, crypto, árupiacok) és óriásbuborékokat fújnak. De a hirtelen meginduló kereslet és élénkítés hatására döbbenetes inflácós hullámok támadnak fel.

    Harmadik probléma hogy az újonnan eladott autók fele már elektromos. Nálunk mivel rezsicsökkentés van, lekapcsolódtunk a világpiacról így nem nagyon van hálózati fejlesztés, azonkívül napelem boom is van. Kiváncsi vagyok mikor jönnek a transzformátor meghibásodások, nemrégiben hallottam egy robbanásról. Persze ez csak belföld de európai szemlélettel a németek zöldeneriga terve is megbukott.
    Eredmény: Ezer hír van róla hogy az energiaárak kilőttek a végtelenbe és tovább az elmúlt fél évben. WTI már 75$ körül, Brent már 80$ körül, gázt az oroszok is nyomják de az elektromos autók is mivel sok erőművet gáz hajt. A villamosenergiát nem csak az elektromos autók hanem a németek zöldítési terve is húzza.

    Ugye senki nem gondolta hogy az összes autó csak úgy át fog állni elektroms áramra és a benzikutatkat bezárhatjuk és hátradőlhetünk hogy minden rendben van és lehet elautózni a naplementébe ? Nem lennék meglepődve ha nemsokára új szabályozások jönnének az elektromosságot illetően. Az is döbbenet hogy a fejelesztéseket még csak nem is kezdték el terveni sem. Az egész elektromos autó piacot nem lett volna szabad így engedélyezni. Kötelezővé kellett volna tenni a két irányúságot és kötelezni hogy minden inkatív autó legyen a dugóban a hullámok egyensúlyozására.

    Persze az energia felhasználás csúcsokat dönt, és nem csak az autók miatt.

    Ha valamiből nincs akkor az emeli az értékét. Hiába van elérhető és megvásárolható egy autó ha 2 év múlva szállítják le, emiatt a használt piac is megbolodul.

    Még az is előfordulhat hogy nem lesz orvosolva az Angolok problémája, épp ellenkezőleg, még az is lehet hogy európára kiterjedő gondok lesznek lassan.

  44. Tibor bá, szolgálati közlemény.

    Sajnos beragadt egy hsz-em, gondolom a link miatt. (Tegnap este is, csak az ma reggel már megjelent).

    De most Jacksoon kommentjéből remélem tanultam, hogy hogyan linkeljek ezután, mert sz@r ügy fél napokat várni a moderációra. Nem nyafogok, csak jelzem és kérlek ezt, amit itt írtam töröld nyugodtan, hogy ne foglalja feleslegesen a helyet. Köszönöm!

  45. 43.Ábel
    …”De hogy nálatok is hiány van, az engem is aggaszt. Ti nem brexiteltetek, nem lépett le hirtelen minden kamionsofőr, akkor mi lehet az oka?…”
    Lopakodó, lassan terjedő áruhiány, ami, ha továbbra is igy mennek a dolgok, állandósul.Gabonatermékek még ha egyelöre vannak is, ha a klima továbbra is bolondul, olyan terméskiesések várhatók, hogy csak nézzük magunkat. Ugyanis, ha kevés a termés, nincs fölösleg, nincs export. Márpedig szinte mindenböl exportra szorulunk, a viszonylag kevés agrárterület mián.
    A szállitás minden vállfaja – légi-szárazföldi, vizi – eszméletlenül megdrágult az utóbbi években, ez a másik oka a hiányoknak.Kina, az emelkedö életszinvonalnak köszönhetöen, hatalmas belső piacot alakitott ki mostanára, ök szinte mindenre vevök, mindent elhappolnak, és tehetik, mert van pezsgő ipar, nagy bevételek, amely lehetövé teszi hogy többet fizessenek az árukért,ez volna a harmadik ok.

  46. Európa energiaválsága az egész világot magával ránthatja

    https://index.hu/kulfold/2021/09/27/energiaiigeny-foldgaz-futes-tel-oroszorszag-kina-europai-unio/?fbclid=IwAR2TPCUwNKtxSDxF7JRd9IrfctglIwbpIUYXCMqauXnDrFxqhHhfF_nyQek

    Csak egy pár főbb mondat:

    Még a világ második legnagyobb gazdaságának, mondhatni a világ gyárának, Kínának sem sikerült feltöltenie a tározóit,
    nem mellesleg szénhiánnyal (is) küzdő vörös óriásnál is energiaválság alakulhat ki,
    Megoldást kínál erre a cseppfolyósított földgáz, az LNG, amelynek exportőrei, Katar, Trinidad, Tobago és az Egyesült Államok állnak elébe a nemzetközi megrendeléseknek. Csakhogy ha a legrosszabb forgatókönyv valósul meg – ahogy Katar energiaügyi minisztere fogalmazott –, a hatalmas a keresletet nem fogják tudni kielégíteni.

    A FÖLDGÁZDRÁGULÁS MIATT TÖBB MŰTRÁGYA-ELŐÁLLÍTÓ CSÖKKENTETTE TERMELÉSI KAPACITÁSÁT, AMI EMELHETI A MŰTRÁGYA ÁRÁT, AMI PEDIG A GLOBÁLIS ÉLELMISZER-ELLÁTÁSRA ÉS -ÁRAKRA GYAKOROLHAT HATÁST.

  47. Bálint
    Előtte írta talán Andrew hogy a gabona mennyisége globálisan nem csökkent de a csatolt videóból láthatod hogy a globalizáció vívmányainak egy része elveszett mert ázsiából érkező élelmiszerek egy része nem jut el a nyugatra mert shipping crisis és konténer shortage van nem csak chiphiány.

    Magyarra fordítva ha jön majd a nagy felfordulás annyi élelmiszer lesz amennyi itt megterem, és globalizációs ellátási láncok nélkül ez bizony kevés. Ukrajna területei még értékesebbek lesznek.

  48. 48. andrew,

    Tibor bá nem engedte át vagy elkerülte a figyelmét a beragadt hsz-em, amiben linkeltem én is hasonlót. Ijjesztő a helyzet energiafronton is(ami veszélyezteti az élelmiszertermelést, szállítást is).

    #https://www.portfolio.hu/uzlet/20210928/durva-energiavalsag-alakul-elszallt-az-aram-a-foldgaz-es-a-szen-ara-502646

    Durván elszállt az ára nemcsak a gáznak(bár annak a legjobban) de a szénnek is, ami húzza felfelé az áram és az olaj árát is. Durva ez így a fűtési szezon kezdetén.

    Elolvastam az okokat, elhiszem, de kevesebb mint egy év alatt 300-600% gáz és szén esetén?
    Szép lesz, ha hírtelen csak Európában tízmilliók nem tudják megvenni az energiát vagy ismét beindítják a bankópréseket a kormányok?

    No meg ilyesmi(amit írtál, abból következik)… pl aki műtrágyát használ, lehet érdemes lenne nagyon gyorsan megvenni legalább 1 évre előre, de nem is folytatom, mert a sor végtelen.
    Ha nem sikerül gyorsan leverni ezeket az energihordozó árakat, akkor nagyon hamar nagyon nagy baj lesz.

    (Bálint, válaszoltam neked, de nem írom meg mégegyszer, hátha Tibor bá észreveszi és átengedi).

  49. Tűzifa ára már közel duplája a tavalyi árnak (30-40 ezer forint/m3) és a tél még odébb van.

  50. Nyílt levelet küldtek a világ meghatározó nemzetközi szállítási szervezetei a kormányoknak és az ENSZ-nek: ha nem garantálják az ellátási láncokat működtetők szabad mozgását, akkor hamarosan összeomolhat az ellátási lánc. A karácsony közeledtével késésekre figyelmeztetnek, a tendencia 2022-ben is kitarthat.

    Megkongatták a vészharangot: összeomolhatnak a szállítási láncok
    https://www.portfolio.hu/gazdasag/20210930/megkongattak-a-veszharangot-osszeomolhatnak-a-szallitasi-lancok-502966

  51. Épp azt akartam mondani hogy ha a gáz ára megdrágul akkor európában(magyarországon is) sokan át fognak állni fatüzelésre.Így a tűzifa ára is fel fog menni.

    gázár 600%.Visszaább fog korrigálni , na de ha a tavalyi árhoz képest 400%-ig visszamegy még az is sok.Kérdés hogy a lakossági gázárban ez hány %-ot jelent majd és mikor.

    A műtrágyagyártás is visszaesett a gázhiány miatt>>>Műtrágya kurva drága lesz jövőre!!!!>>További élelmiszerár drágulás.

    Gázból még elvileg vannak tartalékok de baszhatjuk ha a világon köztük Kínában is a gigavárokban gázzal fűtönek egyre több háztatrás nak kell gáz.Itt sem lesz már olcsó gáz soha .Sokan vagyunk.
    A gázolaj/benzin is az 500Ft-ot nyaldossa nemsokára.Persze még csak az elején vagyunk a dolognak, még olcsó ez is.

    Nem néztem még meg a konténer válság videót de érdekes hogy a mai computerrendszerrel nem tudják ezt megoldani.Ha terményről van szó szerintem Kína még fug tudni küldeni tankerhajót higgyétek el.

    Az elektromos autó:
    hát igen nem tudom milyen arányban van a németeknél e autó (talán 8-10%?) de ugye ezt mondtam hogy nem lesz annyi áram hogy töltsék ezeket.Piszok sok energia kell hozzá.
    És mi van ha majd tovább nől a e-autók aránya? 20-30% ? mi lesz itt ha már most ez van.
    Csak megdöglünk 😀
    Nekem van gyűjtve vagy 4-5 évre való nyárfa a kihalásig pont elég lesz 😀 . De most gonolkodom még rajta hogy kellene venni akácot mert piszokul fel fog menni az ára és amúgy meg eláll 10-20 évig is.
    A másik kérdés hogy a gazdaság hogy fogja mindezt lereagálni? És tartós lesz e magas energiaár? Nem is számítottunk volna ilyen fordulatokra de lehet hogy így indul meg a civilizációnk összeomlása 😀

  52. Nehéz elhinni hogy a gáz drasztikus emelkedésének hátterében az van hogy ázsia elszívta a gázt európa elől. Csak a mérték miatt lehet hogy inkább az amerikai LNG-vel készülnek kartellezni az oroszok, és a cseppfolyós LNG-nek készítik a piacot.

    A konténer probléma lehet hogy még nem csúcsosodott ki, és máshol is lesznek üres polcok.
    https://www.businessinsider.com/shipping-containers-stuck-california-ports-combat-shortages-2021-9

    Cikkből (Sep 27): Konténerek tízezrei akadtak el Kalifornia partjainál, mivel a kikötők kapacitása csökkent a munkaerő és felszerelés hiánya miatt. Rekord szintű a teherhajók kipakolásának elmaradása. Akár három hetet is várnak a kipakolásra a hajók, a kikötők 60-70% kapacitással működnek.

    https://abcnews.go.com/GMA/Living/costco-walmart-rent-shipping-containers-amid-supply-chain/story?id=80298745
    Ott sincs elég kamionsofőr, raktár, növelni kellett a kikötő nyitvatartási idejét.
    Na meddig kell még élénkíteni a gazdaságot?

    Asia to North America shipping pricing https://www.icis.com/explore/resources/news/2021/09/16/10685630/shipping-container-rates-continue-to-soar-despite-increased-attention

  53. 37, Ábel:

    a brit közösségi médiákban mennek az őrültségek és ennek következtében a lakosok „szétvásárolják” az üzleteket. Erre utaltam, mint hamis hírterjesztés….

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük