(3132) Távoktatás

Tibor bá’ vissza a múltba

 

A háború sokkal több megpróbáltatást hoz, mint egy járvány, és talán több áldozatot is követel. Mivel átéltem egyet, jól emlékszem mik történnek. A férfiak zömét elvitték katonának, a visszamaradt nőknek kellett helyettük is dolgozni, és meg kellett oldania a gyerek felügyelet is. Ennek ellenére senki se esett kétségbe. Viszont az is igaz, hogy előtte a családok nem mentek éjjel nappal kényeztetni enyhén elhízott testüket egy kis wellnessre.

De nem erről akartam írni, hanem kisiskolás élményemről. Szóval Magyarország belépett a háborúba, mert csonka Magyarország nem ország, egész Magyarország mennyország. A valós ok persze az volt, hogy az akkori oligarchák földjeinek nagy része a határon kívülre került. Szóval beléptünk a háborúba, meghalt egy millió magyar és utána pont olyan csonkák maradtunk, mint előtte. Alatta pedig igencsak meg kellett húznia nadrágszíjat. Mást ne mondjak, a pékségek nem süthettek kiflit, és zsömlét, csak barna kenyeret, és azt is jegyre adták. Mindennel spórolni kellett, mert kellett a fontra és az ott harcoló katonáknak.

Én kisiskolás voltam, engem ott érintett, hogy karácsony után szénszünetet rendeltek el, gondolom kellett a szén az oda-vissza rohangáló szerelvények mozdonyaiban, és nem mellesleg a bányászok is a fronton voltak. Szóval szénszünet és otthon maradás. Valaki kitalálta a távoktatás, természetesen rádión keresztül, mert TV, meg laptop természetesen nem volt.

Az első oktatási napon édesanyám behozta a család rádióját a gyerekszobába, egy kis asztalt leterített egy fehér abrosszal, és arra helyezte el a rádiót,  előttem a  ceruza, tolltartó, irkákkal, és bekapcsolta a rádiót. Ahol bizonyos időben bizonyos órát tartottak, de pont nem azt, ami nekem kellett volna. Mit lehet csinálni? Hallgattam azt, amit előadtak. Anyám ki-bemászkált a konyha és a gyerekszoba között, belehallgatva, hogy mi történik.

Én elkezdtem játszani a ceruzákkal, anyám pedig egyre türelmetlenebb lett. Aztán elérkezett a 12 óra, amikor én az iskolából megindultam volna hazafelé. Az ebéd fél egyre szokott elkészülni. Ez  most is megtörtént. Ebédre apám is hazajött (akkoriban ez szokás volt), és a leves szürcsölése közben megkérdezte, hogy ment a tanulás. Erre anyám csak legyintett, és elkezdett másról beszélni. A következő nap már nem volt távoktatás, legalább is nekem nem. Aztán az iskola is elkezdődött, a szénszünetnek is vége lett, meg ki is tavaszodott.

Különben, 1944 március 19.-én a németek megszállták hazánkat. Az internátusban az oktatást másnap befejezték. Számunkra elkezdődött a vakáció. Szeptemberben nem kezdődött el a tanítás, mert az oroszok már Kárpátalján ágyúztak. Aztán megostromolták Budapestet. A végén márciusban írattak be egy osztállyal feljebb. Végeredményben 12 hónapon át nem láttam osztálytermet belülről. Ennek ellenére, mind a két osztályról kaptam bizonyítványt, és képzeljétek el ma is többet tudok a magyar irodalomból és történelemből mint mai magyar átlag. Nem kell beszarni, sohase volt úgy, hogy valahogy ne lett volna.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

62 gondolat erről: „(3132) Távoktatás

  1. Üdv Tibor bá,

    Jó lenne egy olyan poszt (lehetőleg mindig felülre) ami alá ki lehetne tárgyalni az aktuális eseményeket.
    Eléggé felgyorsultak a dolgok.

  2. Most éppen a youtubról tanul a gyerek(utolsó éves ovodás). Minden fenn van (angolul) ami neki kell. Csak néha kell rápillantani, irányítgatni, hogy mit nézzen. Kb. 4 órát nézi naponta. 2 óra nagymamás tanulás is hozzá magyarul. Nem külföldön élünk. 24 percre lakunk a belvárostól.

  3. „Nem kell beszarni, sohase volt úgy, hogy valahogy ne lett volna.” – ez apám szövege volt, köszönöm, hogy idézted őt!

  4. 2.:
    Technikailag más most a helyzet, mint 1942-ben volt. De egy érdekes adalék a távoktatáshoz.

    3.:
    Hát igen, az egy nagyon másik generáció.

  5. Tibor bá
    Sokat, túl sokat vársz el ettől a mai, a mi régi társadalmunkkal köszönőviszonyban sem levő életformától, a welness-generációtól, a heti rendszerességgel pszichólógust felkereső új emberfajtától, akinek oly érzékeny a lelkecskéje, hogy egy autóbaleset szinhelyét a tévében el kell homélyositani, nehogy elájulna szegénykém a képernyő elött, EZEKTŐL ne várd azt a leki erősséget, edzettséget, fogat összeszoritó makacs kitartást, minden helyzetben való kilábalást, de nem ám.
    Ez a mai generáció a modern jóléti társadalom félrenevelt, elrontott hülyegyereke, ez egy percet sem tud nélkülözni, lemondani semmiről, ez nem tud semmenyit szenvedni egy holnapi jobb élet reményében.
    Ő megszokta, hogy mindent és azonnal.

  6. Lehet hogy jól jön a családi autisztikus vonásunk: megvagyunk egyedül 🙂 Amíg net van..
    Nekem sem hitt a macskáknál halált okozó alfa coronavírussal kapcsolatban senki, amikor nem az influenzával hasonlítgattam ezt a járványt hanem azzal. Amikor a macskáknál megtapasztaltam, örültem hogy embernél hasonló nincs. Hát lett. Annyival állunk jobban hogy ebbe nem mindenki hal bele. Egyelőre.
    Viszont a macskás tapasztalatommal rutinosan bánok a hygiéniával.

  7. 5. balint

    A mai generációt az előző és az azelőtti „nevelte” fel. Kritikád egyben önkritika is.

  8. 5 balint

    A meglátásod nagyon jó!
    Semmi gond, most kihullik a férgese, letisztul a társadalom.
    7 Attila-nak nem tetszenek a szavaid. Ő is elcseszte.
    Nem a sértődöttségnek kellene előjönni, hanem a megoldás keresésének.

  9. 5 – balint

    na ezért van most mindenki beszarva, félti a személyes kényelmét „nem tud semennyit szenvedni egy holnapi jobb élet reményében”, ezért inkább össze omlasztja a gazdaságot, de fel nem vállalná, hogy elkaphatja a vírust 🙂 Egyetértek!A „kormány” pedig hasznos intézkedések meghozatalát késleltette, közérzet romboló, a vírus terjedésére kis hatással lévő, de nagy látszatú intézkedéseket pedig naponta szórja! Be sem tarthatóak és tartathatóak a hülyeségeik, a határokat januárban le kellett volna zárni, a repülőket földre kényszeríteni, és ma európában nem lenen fertőzött (Kínából nem)

    7 – Attila

    A gyermek nevelésében 49 % a szülő iránymutatása, 51 % a társadalmi-technológiai körülmények ráhatása, ha az előző generáció lenyomata lennénk, most postán leveleznénk! Ne legyél szemellenzős, a világ összetettebb!

  10. egyelőre elég döcögős a távoktatás, bár van, aki megírta, mit csináljanak a kölykök. Addig is a napi órarend szerint elolvassák a következő leckét, megbeszéljük, kikérdezem. nem mondom, hogy nem tudnék mást csinálni, de napi két órát rászánunk. Filmnézés legalább egy óra csak angolul. A házimunkában kötelező segíteni. Gépezés ugyanúgy csak hétvégén, mint „békeidőben”

  11. Pár évig tanítottam mellékesben szakmunkásképzőben elméleti tárgyakat és van egy felnőtt nagylányunk is, aki pár iskolát már kijárt, így van egy nagyon kicsi rálátásom az oktatás helyzetére. Magyarország mentségére szóljon, hogy tőlünk nyugatabbra van, ahol ennél is gyalázatosabb a helyzet, ez persze nem von le semmit abból, hogy a mai fiatal generáció bizony itthon is bajban van.
    Alapvetően nem tanították meg nekik, hogy hogyan tanuljanak, nincs semmi affinitásuk a komplexebb gondolkodásra (tisztelet a kivételnek) és lassan eljutottunk oda, hogy igényük sincsen rá.
    Tiszta ciki, de a baráti körben néha azon viccelődünk, hogy melyikünk gyereke lett hülyébb – és most mesélhetnék rémtörténeteket, de nem teszem.

    Az is igaz, hogy a mai fiatal generáció elb@szásában mindannyian részt vettünk aktív vagy passzív formában, így a korábbi generációknak is van némi felelőssége a dologban. A mai oktatás – sajnos általánosan és világszinten – funkcionális analfabéták tömegét neveli ki. Amikor egyes nyugati országokban az elsősöket már a kézzel történő folyóírásra sem oktatják, helyette a klaviatúrát üttetik velük, nincs is miről beszélni. Az ősember is hamarabb rajzolt, mint írt vagy számolt, ez alapvetően fontos az agyi neuronkapcsolatok fejlesztésében, a klaviatúra ütögetése meg az okoskütyük érintőképernyőjén ikonok nyomogatása nem fog segíteni alapvető problémákon.

    Elérkeztünk ebbe a szép új világhelyzetbe és Magyarországon megpróbálják most beindítani kényszerből a digitalizált távoktatást – bármilyen meglepő, ennek még egy csomó pozitív hozadéka is lehet! Az első az, hogy most mi, mint szülők lehetőséget kapunk arra, hogy szorosan nyomon kövessük a gyermekeink aktuális tanulását, kiegészítve a korosztályuknak megfelelő egyéb kis ismeretanyaggal is. A másik, hogy végre elkezdjük a digitális technológiát valami olyanra is használni, amire való lenne. A harmadik észrevételem, hogy Ausztria vagy Németország gyakorlatilag meg sem próbálja azt, amit Magyarország elindított, és ez azért nem semmi. Tapasztalatszerzésnek is jó, hiszen hosszabb távon a közoktatásnak is valahogy ilyen jövő dukálna, ennek minden előnyével és hátrányával egyetemben.

    Végezetül: Van egy kilenc éves kisfiam is, akivel mostantól én is napi szinten foglalkozok az oktatás témájában, várom az iskolai tananyagot és mindenben segíteni akarom őt, amiben csak tudom – mintha kaptam volna egy lehetőséget arra, hogy kicsit javítsak a dolgokon személyesen is. Ezt most sokan megkapták ebben a cudar világhelyzetben, így hát hajrá!

  12. 5 – bálint:
    Tudom én ezt, és sajnálom őket, mert a wellness nem tart örökké, és fogalmuk sincs hogy álljanak hozzá az új helyzethez.
    7 – Attila:
    Én megpróbáltam 90 százalékra feltornázni a szülői befolyást. Rám nézve az eredmény kézenfekvő. Nem kérnek belőlem. 🙁

  13. 2: Óvodás gyereknek napi négy óra Youtube „oktatás”???
    Csak hülyül tőle szegény gyerek!

    Még alsó tagozatban is erősen kétséges, hogy a kár vagy a haszon nagyobb-e amit a számítógépes okatás okoz.
    Felsőtől viszont jó anyagokkal akár hatékonyabbá is lehetne tenni.

  14. n/a
    Szerontem nem fog ‘kihullani a férgese,. Egy kis szemléletváltas – oline munka, egeszségügy – és egy válság után,minden ugyanúgy fog folyni, mint eddig. Az Ember… Ember marad, ugyanazzal az aggyal.

  15. A mieink (8 és 10 évesek) amúgy is csak hétvégén néztek mesét (TV-nk sincs 15 éve) ez most sem fog változni. Napi órarendet tartunk. Délelőtt és délután is kinti program (játszótér, kutyasétáltatás, kerti munka stb)

    Ez most kicsit hosszabb összezártság lesz, mint a karácsonyi rokonlátogatások. Ilyenkor kijönnek a takargatott problémák, megkerülhetetlenné válik azok megoldása….. szóval az otthoni lét nem lesz zavartalan ebből a szempontból (sem) ….. 🙂

  16. Újbb gond azért a technikánál is van! A távoktatásnak, meg a homework-nak köszönhetően a net online felületek az összeomlás határán vannak. Most jövök patikából, nem megy a kártyás fizetés…

  17. 8. n/a

    „nem tetszenek a szavaid”

    Ez nem lep meg. De te is tudod, hogy nem nagyon érdekel.

    „Nem a sértődöttségnek kellene előjönni, hanem a megoldás keresésének.”

    A hsz-ben nem volt nyoma a megoldás keresésének. Ezért válaszoltam tömören. Szembesülni a hibákkal nyilván nem könnyű. Életkortól függetlenül.

    9. Szabolcs

    „A gyermek nevelésében 49 % a szülő iránymutatása, 51 % a társadalmi-technológiai körülmények ráhatása”

    A társadalmat nem a gyerekek formálták, ahogyan a jelenlegi technológiát sem ők alakították ki, nem voltak döntési helyzetben. Ők felhasználják/kihasználják azt (értsd: az előző generációk hátára állnak), és az előnyök mellett elszenvedik a hátrányokat is, amiről kevesen beszélnek. Majd amikor megfizették az árat, akkor megpróbálnak majd alkalmazkodni a megváltozott világhoz. Ez lesz most. Ez minden generációnak fájt eddig, most sem lesz másként.

    „Ne legyél szemellenzős, a világ összetettebb!”

    Mindenki szemellenzős, azért is ilyen a helyzet. Lórándnak is ezért van kudarca. Az idősebb generáció nyilván tagadni fogja, hogy most főleg az ő generációjuk szalad vásárolni (a kormány kérése ellenére), mint a mérgezett egér. Míg a „technológiát” jobban használók kicsit könnyebben tudnak otthon maradni egy laptoppal az ölükben. Legalábbis ezt riportolták nekem, mert én ülök a seggemen és szemellenzős hülyeségeket írogatok…

    12. Tibor bá’

    Talán nem volt jó az arány. A nevelés nem a befolyás erősítése. Ha a stílusod olyan volt már akkor is, mint azt itt sokszor megtapasztaltam, akkor nem is csodálkozom a döntésükön. De most már mindegy, az idősek generációjának minden döntése, hibája, de az eredményei is ott élnek már az utódokban. Ebből kell építkezni.

    Én csak görbe tükröt tartottam azok elé, akik szerint

    „EZEKTŐL ne várd azt a leki erősséget, edzettséget, fogat összeszoritó makacs kitartást”

    miközben ott tolonganak a Metróban és felvásárolnak mindent, gerjesztik tovább a pánikot. Rájuk fog rohadni a hús és nem marad azoknak, akiknek kisebb a tartaléka és rakják majd a további terheket az ellátásra, életkorukból kifolyólag. Ezek az „edzett öregek”? Nem vagyok fiatal, de én kérek elnézést miattuk.

    Az orvosoknak azért sincs eszközük, mert az a magánszférában van, valószínűleg indokolatlan mennyiségben és arányban. Ez az önzés viszont majd a végeredményben is meglátszik majd, ha ezzel nem kezdünk valamit. Értsd: a tömegek és ügyeskedők miatt lesz sokkal szarabb az orvosoknak és nővéreknek, miközben ugyanez a tömeg fog lázadni, hogy miért nem jobb az ellátás, miért nem tesz a kormány semmit. (a kormányt már ekéztem eleget, most már nem teszem)

    Megoldás keresés:
    Én az állam helyében alkalmaznám a kisajátítás módszerét… a szép szóból nem ért a tömeg ezen a vidéken. Illetve nem értem miért nem alkalmazzák a kereskedelemben azt, hogy egy család csak korlátozott mennyiséget vehet a stratégiai cuccokból és csak egy ember mehet be. Ahhoz már rendszerszemlélet kellene, ami pánik idején nincs.

    Talán pont a „fogat összeszoritó makacs kitartás” miatt, amit ez a generáció ránk hagyományozott és most számon kér…

    Illetve feltennék egy kérdést: ugye minden itt hozzászóló adakozott most azok számára a gyűjtések számára, akik a megoldást keresik és tenni is képesek a helyzet enyhítésére?

    Akik még nem tették, most megtehetik, miután engem elküldtek a picsába.

  18. 16: Vaszil
    Nem a home office terheli le hanem a porno. Mindenki nezzen kevesebb pornot es fenyre derul a net.

  19. Szerintem a tavoktatas nagyszeru dolog lehet.
    Egy idoben hasznalnunk kellett, mert kulfoldon eltunk. Termeszetesen egyetlen orszag sem ismeri el a masik oktatasi rendszeret.
    Imadtuk az otthon tanulast. Internet tele van jo dokumentacioval. Baratokat meg a sportban, kulturaban talaltak a gyerekek.
    Nekem kicsit elavultnak tunik 30 gyerek egy osztalyban a kimerult tanito nenivel.
    Sok minden meg fog valtozni.
    Mi itt Francia orszagban be vagyunk zarva , egyenlore 15 napra.
    Ha ki kell menni a lakasodbol, vigyel magaddal egy elfogadhato igazolast.
    35-135 euro a buntetes..

  20. 17 Attila
    “EZEKTŐL ne várd azt a lelki erősséget, edzettséget, fogat összeszorító makacs kitartást”
    szerintem nem ugyanarra a korcsoportra gondoltok. Mert azok, akik felvásárolnak, NEM Tibor bá korosztálya, hanem sokkal fiatalabbak. Szerintem ez nem is meghatározható, vásárol itt mindenki, kortól függetlenül.

    De az tény, hogy azok a szakik, akik a 70-80-as években még a gyárban mindent meg tudtak csinálni, kutatók fejlesztők a BRG, KFKI, HIKI, HAMEG, MechLabor stb nincsenek már. És a Don kanyarból se tudna már senki hazajönni. Még buszon se, nemhogy gyalog, pláne télen. Nagyapám annak idején megcsinálta, 93 évesen halt meg, és sose volt beteg.
    Na Ilyen emberek nincsenek már.

  21. Nem a pornó terheli le hanem esetleg a sok félős, vagy beteg alkalmazott aki nem javítja meg, meg éppen piszkálják a rendszert pont hogy sok cég nagyobb sávszélt kapjon.
    Amúgy nekem mikrós netem van, az is elment ma, sőt a
    http://pandemia.hu/

    weboldal is elérhetetlen már órák óta.

    Beizzítják itt is az online cenzúrát?

    Vagy csak frissítik az eszközöket átállítva távfelügyeletre?
    Amúgy konferenciabeszélgetés…. telefonja aztán tényleg mindenkinek van, tanár mindenkit telón felhív konferenciába.
    De az oktatás nem is érdekel, huszadrangú probléma jelenleg, valahogy úgy lesz mint ahogy Tiborbá mondja.

    De nagyobb gond hogy az SZTK-k, meg még a magánvérvételi helyek is bezártak. Mammut bevásárlóközpontba mehetsz nyugodtan liftezni meg vásárolni, de a mozit meg a vérvételi helyet bezárták.

    Egy csomó kapacitás ami ráadásul nem állami pénzből ment leállt. Ott fiatalok az emberek, labort megcsinálod magánba, házidoki távkonzultáción meg mondja mivan.

    Holott megfelelő szkafanderben ( ha lenne) nem szabadna felfüggeszteni az orvosi ellátást.
    Eleve 3-4 hónapos várólisták voltak a fogdokiknál, UH-n, MRIn stb, akkor azokkal most mi lesz?

    Ez Önmagában dönti az EÜ rendszert, erről nem beszél senki?? A Covid meg még csak most kezdődik.

    Ui: pártucat lélegeztetőgép semmi, de ahhoz személyzet is kellene.

    A meglévőek többsége sem ért semmihez se.

    De ha már kínában lecsengett, nem akarják kölcsönadni a konténerkórházakat? 🙂

    Vagy olaszban is kiköthetne ott pár szállodahajó, vagy a dunán is pesten, aztán odalehet vele úszni ahol a góc van.

    Mert a magyar konténerkórház gondoljátok majd jobb lesz klímaügyileg mint egy szálloda, hajó vagy akármi más?

    Illetve a konténerkórház minek, a fedett stadionok, uszodák, üres hotelszobákat nem érné meg az államnak kivenni???

    A hoteltulaj is jól járna ha potom pénzért mintha üresen állna minden… Jópár szobás üres hotel meg van minden nagyobb településen.

    Személyzet kell meg lélegeztetőgép…. nomeg gyógyszer.

    A nyári 50 fokban majd a konténerkórházban biztos nagyon fasza lesz lábadozni….

    De még a mai nap is arról szól hogy csak cseppfertőzés útján főképp … felháborító!!

  22. 17 Attila

    Hogyan lehetsz ennyire korlátolt? Iszol, szívsz valamit, vagy fejre ejtettek?

    „A hsz-ben nem volt nyoma a megoldás keresésének.”
    Sőt! 5 balint konkrét megoldást mondott!!!
    „…ez egy percet sem tud nélkülözni, lemondani semmiről, ez nem tud semmenyit szenvedni egy holnapi jobb élet reményében.”
    Ez megfordítva: Nélkülözni, lemondani a „holnapi jobb élet reményében”.
    Ez most többek között az elszigetelődés.

    5 balint mondja: „Sokat, túl sokat vársz el ettől a mai, a mi régi társadalmunkkal köszönőviszonyban sem levő életformától”
    Vagyis példának mutatja a régebbi időket. Nézz vissza, a múltból lehet tanulni!

    Minden szavát megfogadnám, ha nem így viselkednék,
    de mindennel együtt – tisztában vagyok az életesélyeimmel.

  23. Gratulálok az operatív törzsnek, haza küldtek 100.000 egyetemistát hogy otthon terjesszék a vírust ezt a szintű dilettantizmust. Persze a felkészületlen vidéki egyészségügy mit kezd majd velük és már mondják is hogy „csoportos megbestegedésekre lehet számítani” ezt direkt csinálják vajon!? Nem kell virológusnak lenni ahhoz hogy a nemzetközi kollégiumokban kellett volna karantént csinálni aztán aki tiszta mehet haza, ezzel a húzással szétszórták az országban a lehetőséget a fertőzés nagyobb mértékű elterjedéséhez, vagy ezt direkt csinálták!? Ha igen drága miniszterelnökünknek sokba fog kerülni, nagyon sokba, talán még a koronájába is 🙂 .

  24. Távoktatás:
    A tehetséges diákok prímán ki fogják használni.
    Azok a léhűtők viszont, akik kerülték az iskolát, vagy csak bajt keverni és melegedni jártak az épületbe, a digitális tananayagot is messze el fogják kerülni.
    Hol itt a probléma, minden megy tovább a megszokott kerékvágásban…
    Legrosszabb esetben a szülő továbbra is szarik rá, és a játszótereken bandázva kötnek majd ki, ez meg biztosan nem az iskola hibája, szerencséjére most nem is az iskola problémája.

    A lehetőségekről annyit, hogy van suli, ahol eleve használták ezeket az elemeket korábban is, sec perc alatt összehozzák az online tantermeket, és van, ahol a dűlőben a gyereknek semmilyen eszköze nincs, tehát max. házimunkát fog végezni a normál kerékvágásba történő visszatérésig. Azért ez ritka, de jól mutatja, hogy a társadalmi különbségek a digitális térben is megmaradnak.

    A digitális rendszerek országosan sztem. jók, de tény, hogy nem erre a terhelésre lettek optimalizálva. Ettől még bírni fogja, max. kicsit odafigyelünk, hogy ne mindenki egyszerre rohanja meg az adott oldalakat…
    A Krétát, aki ismeri tudja, aki nem, az jobb, ha nem tudja milyen minőséget és lehetőségeket nyújt, ill. mennyire stabil, megbízható (persze minden relatív, amekkora igénybevétel mutatkozik, csodát senki se várhat!).

    Kritikaként meg kell jegyeznem, hogy korábban talán nem kellett volna a minőségi tartalmakhoz ragaszkodó tankönyvkiadókat (pl. Mozaik) elkergetni a Kormánynak, most nem alamizsnaként adnák a használható tartalmaikat. Köszönetet még nem kaptak ezért sem…
    Aki (diák) unatkozik otthon, annak ajánlom:
    http://www.mozaweb.hu
    ——————————-
    Minden csoda 3 napig tart. Teljesen mindegy, hogy tv, rádió, egy új bicó, vagy „digitális oktatás”. 🙂

    Nem hülyék a gyerekeitek, csak mások. De nagyon mások! Ők lennének a felelősek azért, mert a hülyék ezt nem veszik észre? 🙂 – Mielőtt kapom az ívet…

  25. 22. n/a

    „Vagyis példának mutatja a régebbi időket. Nézz vissza, a múltból lehet tanulni!”

    Melyik részére gondolsz? Amikor ez a tömeg Horthynak, Rákosinak vagy Kádárnak tapsolt és együtt masírozott a szebb jövőbe? A gödörbe lövésekre? Az egyenes gerincű egymásról jelentgetőkre? A tervgazdálkodásra vagy a fenntarthatatlan gazdaság miatti nélkülözésekre? Arra a korra, amiben a közösből lopás és korrupció a néplélek részévé lett? Vagy csak egy nosztalgikus időre, amiben mára már minden megszépült azoknak, akik akkor voltak kemény fiatalok?

    Még mindig a fenntarthatatlan gazdaság hasít, amelyet a háború után nem sokkal születettek vezetnek többnyire még, vagy ha fiatalabbak, akkor betagozódtak a rendszerbe és hasonló mintákat követnek. Ők építették ezt a rendszert és most ők kritizálják, hogy a rendszerben élni kénytelenek milyenné lettek? A Gyurcsányt és Orbánt kitermelők és még most is hatalmon tartók? Ehhez biztosan nem bólogatok.

    A múltból lehet és kell is tanulni, de sok a múlttól való félelem szülte döntés határozza meg a mai világot. Amit pont az a generáció hozott meg, amelyik az első és talán az utolsó közel s távol, amelyik viszonylagos békében élhette le az egész életét. Adjatok hát hálát ennek!

    Ha most beindul egy apokalipszis, akkor ez a generáció is kénytelen lesz alkalmazkodni majd a nélkülözéshez, az új problémákhoz. Ha nem sikerül, akkor elpusztul majd, ahogy Tibor bá’ generációjából is tömegek, de aki azt hiszi, hogy ugyanazokkal a válaszokkal lehet túlélni ebben a korban, mint ötven éve, annak javaslom, hogy ideje lenne már elszívni valamit…

  26. A hegyeshalmi határ beállt, 20km-es a sor.
    Na most kell oda felhúzni egy „kórházat”, teszt és karantén ott helyben..
    Ez egy egész jó kis csali és kelepce lehetett volna ha tudatosan készültek volna a hatóságok.
    De jelenleg ez ilyen márciusi népszokássá válik, hogy kiülnek az autópályára magyar/ausztriai irányba így vagy úgy…

  27. 25 – Attila:
    Gusztustalan egy állat vagy. Szerinted minden és mindenki szar, csak te vagy tökéletes. Csak tudnám, miért vagy közöttünk.

  28. 27: Nem ezt mondta, csak azt, hogy a Ti generációtok sem olyan tökéletes tökös legény, mint amilyennek néha lefestitek, és hogy a mai (melyik? a milleniál?) sem olyan reménytelen eset, legalábbis nem 100%-ban.

    És hogy akármilyenek is vagyunk: Ti és a gyerekeitek generációja nevelt minket. Hogy nemcsak a szülők, az igaz, de az egész környezetet ti hoztátok létre.

    Nem azt mondom, hogy mi nem tehetünk semmiről, sem azt, hogy mindenért ti lennétek a hibásak, csak hogy a felelősség bizony a tiétek is.

    És az se igaz, hogy a mai generáció ne tudna nélkülözni. Már most is sokan nélkülöznek, és mégtöbben fognak. Senki se szereti ezt az állapotot, de a többség el fogja tudni viselni, ha muszáj, ahogy ti is elviseltétek.

  29. 31 – n/a:
    Nincs is harcra fogható 140 katona 😀

  30. Itt néhány ember egymás nevében kommentelget, ill. válaszolnak egymás helyett is, magyarázatokat fűznek hozzá, stb.
    Ez nekem olyan fura, vagy egy személy több nicket használ, eseteg egy összejáró kiskör, vagy mi a fene ez kérem?

    A generációs ellentétek mindig egymásnak feszülnek. Az a világ, ahol a fital próbálja a bölcset játszani éppúgy halálra ítélt, mint az, ahol a bölcsek elveszítették józan ítélőképességüket, és eladták mindenüket az ördögnek egy kis jólétért cserébe. Én nagyjából így látom…

  31. Ábel.
    Az angol youtube videok nagyon játékosan tanítanak. A gyerek imádja. Csak ki kell nekik válogatni. Más: telenyomták a netet, ahogy a virgácsok boxolnak a kajáért a nyugati szupermarketekben. Érdekes….

  32. 31 Tibor bá’

    Látom, viccesre fogtad.
    Komoly lehetőségek vannak a rendszerben. Nem folytatom.

  33. 34 – n/a:
    Inkább hülyülök, mintsem kitűzném saját temetésem dátumát. D:

  34. Ausztria eljutott Tibor bá’ ötletéig, némely élelmiszerbolt (Rewe csoport: Billa, Penny, Merkur) reggel 8:00-9:00 között az időseknek, krónikus betegeknek lesz csak nyitva.

  35. Re:86
    Mecsetekben nem Krisnát imádják, hanem Allahot. 🙂
    Teknikailag nem ugyan arról van szó, de a bigott vallásos hülyeséggel valóban nem lehet mit kezdeni…

  36. tisztában vagyok vele, hogy kihez imádkoznak, „idézőjelek közé kellett volna tennem”
    én általában mindegyik államvallás szertartására ezt szoktam mondani,

  37. Elég örűlt gondolat, hogy több ezert tanárt kell kiképezni, hogy leadják ugyanazt a tananyagot, minden évben, egészen addig amíg nyugdíjba nem mennek. Ez elég nagy teher a társadalom számára, tekintettel arra, hogy elég lenne egyszer összeállítani igazán jó szakembereknek az aktuális anyag magyarázatát videókkal, és azokat frissíteni, ha kell. Aztán ezeket az anyagokat meg lehet osztani az egész világgal. Erre jó példa a Khanacademy.

    Főleg hogy a tanulók idejét is teljesen leköti: be kell járniuk, végig kell szenvedniük az órákat, szüneteket, tudva hogy felkészülni a viszgára csak akkor lesz lehetőségük, ha fáradtan hazaértek. Órán meg jegyzetelni próbálják azt, ami úgyis benne kellene hogy legyen a könyvben.

    Lényegesen egyszerűbb a képlet, hogy mikor reggel felkesz, elindítod a lejátszási listát ahol előző nap abbahagytad, és azt nézed, tanulsz a legjobbaktól, iskolába járás helyett. Ahol kell leállítod a videót, utánaolvasol stb.

    A lehetőségek ellenére nincsen kétségem, hogy a távoktatást is úgy fogják kialakítani, hogy a diák ne tudjon tanulni a nap folyamán, amikor legproduktívabb tudna lenni. Meg kitalálják, hogy miért van szükség továbbra is több ezert tanárra, ha most már óvónéniként és óvóbácsiként sincsen érteke a munkájuknak.

  38. 41, Horváth Csongor:

    „Idióta gondolkodás…”

    Köszönöm, hogy megosztottad a gondolataidat. A diskurzust mindig értékelem, mindenktől igyekszem tanulni, és mindig nyitott vagyok új perspektívákra. Mégegyszer, köszönöm.

  39. 41:
    Ez részemről minősítés volt, nem gondolat.
    Gépektől várni egy gyermek fejlesztését… Ne haragudj! Ez nem vitaalap.

  40. 43, Horváth Csongor

    „Ez részemről minősítés volt, nem gondolat.”

    Ebben az esetben köszönöm, hogy megosztottad a minősítésedet, gondolat nélkül.

    „Gépektől várni egy gyermek fejlesztését…”

    Sokkal inkább szeretném feltenni a kérdést, hogy vajon a technológia adta lehetőségeknek milyen határai vannak. A Khanacademy-t egy biztató kezdeményezésnek tartom: milliók juthatnak hozzá kimagasló minőségű oktatáshoz – nem kell hozzá több ezer tanár, minden tanuló a saját ütemében tud haladni.

    „Ne haragudj! Ez nem vitaalap.”

    Természetesen nem haragszom.

  41. 44:
    A gépek kétségtelen, segíteni tudják a tanulási folyamatot.
    Ugyanakkor a személyes kapcsolatot nem helyettesíthetik!
    Szemléltetésre pl. felülmúlhatatlan, érdekességek, szimulációk szintjén bámulatos, de egy tanári magyarázatot egyetlen videó, szoftver, semmilyen technológia nem helyettesíthet. Az interakció szintje és minősége ezt nem teszi lehetővé.
    A pedagógusokat ilyen szinten feleslegesnek nevezni és leminősíteni, hallatlan szűk látókörűségre vall.

  42. A gép nem fogja észrevenni, hogy a gyerek érti-e, amit mondanak neki, nem fogja tudni megkérdezni tőle, nem fogja megpróbálni másképp elmagyarázni neki, nem veszi észre, ha már elfáradt, nem fogja motiválni a gyereket stb.
    Természetesen hasznos kiegészítők a jó kis animációk, ismeretterjesztő filmek, stb, de nem pótolják a személyes közreműködést

  43. 45, Horváth Csongor

    „A gépek kétségtelen, segíteni tudják a tanulási folyamatot. Ugyanakkor a személyes kapcsolatot nem helyettesíthetik!”

    Kicsit azt sugallja ez a megfogalmazás, mintha úgy képzelném el, hogy majd robotok fogják átadni az ismereteket. Természetesen nem erről van szó.

    A kérdésem sokkal inkább ez:

    Vajon mi segíti jobban a tanulást, ha saját ütemben haladhat mindenki a legkiválóbb szakemberek által készített videó- és hanganyagokkal, jegyzetekkel, könyvekkel, vagy egy átlagos tanár egyszeri magyarázata.

    Meglátásom szerint más egy nagyon jól átgondolt magyarázat amit folyamatosan lehet csiszolni a visszajelzések alapján, amit bármikor meg lehet állítani, és vissza lehet nézni, és más az amikor egy átlagos tanár egyetlen alkalommal leadja az anyagot sok-sok embernek egyszerre, nagyon kevés idő alatt.

    Előbbit a végtelenségig lehet fejleszteni a legjobb szakemberekkel, utóbbi pedig többezer tanár egyéni képességére motivációjára, aznapi hangulatára van bízva, ami rettentően költséges és alacsony a hatásfoka.

    „…de egy tanári magyarázatot egyetlen videó, szoftver, semmilyen technológia nem helyettesíthet.”

    Egy videóban lehet-e tanári magyarázat? Egy szoftver tartalmazhat-e tanári magyarázatot?

    Mintha a közvetlen emberi kommunikációra gondolnál inkább, hogy az nem helyettesíthető közvetett emberi kommunikációval. Helyesen értem?

    „A pedagógusokat ilyen szinten feleslegesnek nevezni és leminősíteni, hallatlan szűk látókörűségre vall.”

    Természetesen szubjektív, hogy mi felesleges, és nem is használnám ezt a megfogalmazást. Aligha vitatható ugyanakkor pl. a Khanacademy sikere, ami egy teljesen más paradigma, amelyben aligha van szükség tömeges tanárképzésre.

  44. 46, hargi

    Egy videó amiben valaki magyaráz „gép”? Vagy a gép egy metafora a közvetett emberi kommunikációra?

    Úgy gondolod, hogy jelenleg az oktatás azon a szinten van, hogy a tanár észreveszi ha valaki nem ért valamit, és addig magyaráz, amíg meg nem ért mindenki mindent, szünetekkel közbeiktatva, arra az esetre ha elfárad az egyik tanuló?

    Nem lenne realisztikusabb, ha több videó magyarázatot is meg tudna nézni valaki, amit bármikor leállíthat ha elfárad? Majd lehetőséget adni arra, hogy kérdezzen erre a célra szolgáló csatornákon, ha valamit nem ért a videóból? – persze lehetne más formátumban is az ismeretanyag nem csak videóként, pl. könyv, jegyzet, hanganyag, elvégre nem mindenki tanul ugyanabban a stílusban.

  45. Ez a távoktatás kezd egy burleszkhez hasonlítani!

    Legutóbb az alsós gyermekünknek kellett időre leadni a bibliaismereti háziját, lefotózva, amin 12 darab, színes papírból kivágott halacskának kellett szerepelni, ráírva a 12 tanítvány nevével. Ha nincs leadva a házi időre, akkor digitális hiányzás, és a csúnya igazgatóbácsi fog jól leszidni minket szülőket és a gyerekeket…
    Ez egy agyrém!

    És van házi tesiből, énekből, rajzból és technikából, hasonlóak, mint a fenti baromság.
    Azt még megértem, hogy van magyar és matek házi, meg esetleg környezetismeret is, de a többi minek?
    Az emberek idegesek, nem tudják, hogy meddig lesz munkájuk, meddig fogják tudni fenntartani magukat, és aggódnak azon is, hogy a családból kit visz el a járvány.
    De az, hogy a készségtantárgyakból meglegyen a házi, az rohadt fontos!

  46. 49. Chani
    Talán azért, mert a tanárt is ellenőrzik. Ha nincs házi az e-naplóban, rászól a tankerület/ig.bácsi. Szerintem lehet jelezni, hogy kicsit fogja vissza magát minden tanár, bár sokuknak van gyereke és a „másik oldalt” is tapasztalják.
    Nem könnyű senkinek.

  47. 50. mix

    Én nem a tanárok ellen beszélek, hanem a rendszer ellen, és annak ők is a részei. Együtt kéne fellépni a tanároknak és a szülőknek, hogy ez így sok, és teljesen felesleges, nekik is nagy erőpróba és nekünk is, ráadásul a feladatok nem kis hányada teljesen értelmetlen, illetve felesleges.
    Több családdal is beszéltem, ahol szintén több gyerek van, mint nálunk is, hogy a házikat a szülők csinálják nagyrészt, mert szinte teljesíthetelen a mennyiség.

    Nem várhatják el, hogy mindazt a feladatmennyiséget, amit az iskolában megcsinálna a gyerek, azt majd a szülő otthon elvégzi a gyerekekkel, főleg nem a mostani szituációban.
    A mi gyerekeink is legóznak, kint fára másznak, futkosnak a kertben, festenek meg rajzolnak, a készség tantárgyak tulajdonképpen teljesítve vannak, egyszerűen nem értem, hogy miért kéne azon veszekednem a gyerekkel, hogy húsvéti nyuszikat rajzoljon, ha ő mást akar, és miért kell ezt nekem szinte naponta dokumentálnom.

    Én azzal is kieggyeznék, ha most lezárnák az évet a készségtantárgyaknál (ének, tesi, rajz, technika, bibliaismeret stb.), és csak a matekkal, magyarral, környezetismerettel, stb. haladnánk, mert annak lenne értelme.

  48. 51: Sok múlik a tanár hozzáállásán. A matektanárnak jeleztük a múlt héten, hogy sok volt a feladat, a gyerek csak este hatra végzett vele, most már kevesebbet adott.

    Még a némettel cseszegették a gyereket, hogy hol a házi.

    Kicsit terhes folyton fotózni, meg küldözgetni, de azért alapvetően vállalható. Összességében nem rosszabb, mint hurcolni őket minden nap. Még így is több idejük marad fáramászni.

  49. 51 – Chani:
    És ennek lenne is történelmi példája. 1944 március 19-én a németek megszállták Magyarországot. Másnap a tanítás befejeződött, amiről bizonyítványt is kaptunk. Aztán átment rajtunk a háború, és szeptember helyett csak 1945 márciusába kezdődött a tanítás. Három hónappal később évzáró és bizonyítvány. Ennek ellenére magyarból, történelemből nem tudok kevesebbet, mint a mi diákok.

  50. 53: „Mint a mai diákok” -ez egy elég tág tartomány. Biztos van sok diák, akiknél többet tudsz, és valószínűleg akadnak azért éltanulók is bőven, akik meg többet tudnak.

    Ha nem az érettségi éved volt, a lényeget nyilván bepótoltad később. Azért aki most érettségizne, annak nagyon nem midegy az a fél év. Aki jól tanul, nyilván megtanulja otthon is, akinek nincs belső motivációja, esetleg még szigorú/értelmiségi szülei se, az meg könnyen elkallódik így.

    Nálunk most épp az a fiam utolsó feladata így szünet előtt, hogy meg kell nézni az Erdő Kapitányát. Segítenek a tesók is. 🙂

  51. 54 – Ábel:
    Miért kell neked mindig okoskodnod? Amit írtam az tökéletesen érthető általánosságban. Mindenki tudja mit akartam vele jelezni.

  52. 55 – Ha tudnád, hányszor tartóztattam meg magam az okoskodástól az elmúlt hetekben! Ma is volt kommentem amit kitöröltem elküldés helyett.

    Szerintem nem baj, hogy most megpróbálják nem elherdálni az időt a gyerekek iskolai előmenetelét tekintve. Lehet, hogy kicsit túl komolyan veszik időnként, de jobb, hogy tanulnak is. Nyilván felnőnének amúgy is, de azért csak hiányozna az írásgyakorlat meg a számolás. A másodikos gyerekem a szorzótáblát tanulja, arra tényleg szükség van, jobb ha most megtanulja rendesen, mint ha harmadikban próbálná behozni valahogy.

  53. 56 – Ábel:
    Én az életem végén mocorgok, sok megélt élmény, tapasztalat van a hátam mögött. Ezek iparkodom átadni. Értem én az apai aggályaidat, de hidd el, ha szereted a gyerekeidet és azt érezteted is velük, nagy hibát nem tudsz elkövetni a nevelésben. Ha most nem tanul meg valamint (szorzó tábla) azt később meg fogja tanulni, amikor szükségét érzi, mert nem akar lemaradni, nem akar neked szomorúságot okozni. Ennek a távoktatásnak egyetlen egy haszna van. A szülő többet van a gyerekével, mint különben. Összekovácsolódtok a „bajban”.

  54. 47:
    Khanacademy, egy jópofa dolog.
    Ettől függetlenül, ha bevezetnék a közoktatásba, csúfosan megbukna pillanatok alatt, mint az összes többi reformpedagógiai elképzelés…

    49:
    Az oktatási rendszer összes nyűge-baja leképezésre került a digitális térbe.
    A pitiáner szülők is, akik inkább nyeglődnek és reklamálnak, mintsem felelős szülőként tennék a kötelességüket. Apunak – anyunak lenni jópofa, klassz dolog, szólnak még mindig a reklámok, de a gyermekvállalás ennél jóval több (kellene legyen). Aztán mikor az ilyen eleve gyengusz béka családot alapít, jön az állandó reklamáslás, iskolára mutogatás, miközben ezek a hangok is megölik a minőségi munkát. Hiszen, szerintük, minek a szaros készségtárgy! Szégyen ez a hozzáállás!
    A gyerek megérzi, meglátja a mintát, több sem kell neki… aztán lehet majd sírni.

    56:
    Aki akarja, és képes is rá, jóra tudja fordítani a világ összes baját!

  55. 58. Csongor

    Vidéken élünk, 2.500 kertünk van, 40 tyúk, 5 liba, és jó pár kacsa is.
    A gyerekek kimozogják magukat a kertben, a csendes mellékutcánkban is, ahol bicikliznek, rollereznek, görkoriznak. Segítenek a baromfik ellátásában és a kertrendezésben is.
    Nem hinném, hogy emellé még annyira hiányzik, hogy dokumentáljam videóval és képekkel, hogy tényleg mozognak.
    És az se hiányzik, hogy olyan feladatokkal traktáljam őket, amiknek épeszű ember hasznát nem látja.
    Így is tele vagyunk munkával, és a felesleges dokumentáció ellopja az időt amit a gyerekeimmel tölthetnék.

  56. 59:
    Nem tudom konkrétan milyen feladatokról van szó, mert ismerve a szakmát, nem szeretnék védeni minősíthetetlen, hülye próbálkozásokat, de az elv, amit képviselsz, az az, hogy Te jobban tudod az iskolánál, mi kell a gyerekednek. Hát hajrá, neveld és okítsd őket magad, itt a soha vissza nem térő alkalom! Csak utána ne legyen sírás, ha az egységes, központi elvárásoknak majd nem tudnak eleget tenni… A társadalom vak halként tűri az újabb és újabb tantervek bevezetését, amihez a tanároknak tartaniuk kell magukat. Akkor a társdalom csendben tűrje azt is, hogy az adott szakemberek elvégezzék gyerekeiken azt a munkát, amelyhez a társadalmi többség adott felhatalmazást a tantervet előállító hatalomnak!
    Az adminisztráció egy digitális térben végzett feladatnál természetes, ellenben honnan és hogyan tudná értékelni a pedagógus az elvégzett munkát?

  57. 60.
    Nekem a számonkéréssel van alapvető problémám, amitől eltekinthetnének a jelenlegi helyzetben, legalább a készségtantárgyaknál, mert egy normális családban a gyerekek rajzolnak, festenek, mozognak maguktól is eleget, ahol meg nem, azok meg nem most fogják elkezdeni szerintem.

    Az olvasás, írás, számolás az más, ott kell nekik a segítség, és oda kell rá figyelni, mert ezek az alapok.

  58. Jaj nekem. Megint egy számomra kiemelkedően fontos téma, amiben három körben ugyanoda jutunk: én forrásokra hivatkozom, ti meg arra, hogy ezek nehezen érthetőek 🙁

    Az oktatás alapvető kérdése, hogy mit nevezünk civilizált embernek (nyilván kor és környezetfüggő), és hogyan juttatjuk el a következő generációt ebbe az állapotba (statisztikai szinten, minden egyes gyereknél másként és más hibákat vétve). Ennek csupán alkérdése, hogy mit nevezünk intelligenciának és hogyan fejlesztjük, illetve kit tekintünk felnőttnek és ezt hogy érjük el. Objektív értékelés a definíciók viszonylagossága és „mérhetetlensége” miatt még sokkal nehezebb, mint egy technológia (pl informatika vagy atomenergia) vagy annak mellékhatásai (környezetszennyezés, klímaváltozás) eesetén, pedig arról is csak hitvitákat szokás folytatni.

    A hátteret számtalan tudomány alkotja – filozófia, élettan, evolúciós folyamatok, társadalmi értékrendek, történelem, művészetek, na és persze informatika. Elsősorban az informatikai eszközök elterjedése miatt az oktatás környezete felfoghatatlan változáson ment keresztül pár évtized alatt: a kipróbált módszerek (formális tanítás) kiüresedtek, a tudás értéke a Wikipédia felmondásának szintjére süllyedt, az oktatás erőforrásai az információval való elborításra fordítódtak, stb.

    További elvont rizsázás helyett pár konkrét szempont.
    – A modern Sesame street (például Khan academy, Brilliant, videós oktatás stb.) rajongóinak kívánom, hogy ott szerzett diplomával végezzenek rajtuk vakbélműtétet. Ezen a példán keresztül talán átmegy, hogy az oktatás ember és ember között zajlik, a tanuló aktuális igényeinek és korlátainak figyelmen kívül hagyásával (pont ezeket feszíti szét gyakran szó szerint). Az informatika szerepe a mérnöki alkalmazás és a tudományos kutatás támogatása, nem (az egyébként tagadhatatlanul népszerű) parasztvakítás.
    – Az oktatás feladata nem az információ továbbítása, hanem az, hogy egy ennek koherens de sajnos időben folyamatosan változó struktúrába rendezésére képessé tegyen egy erre evolúciós okokból eleve alkalmatlan szerkezetet: az emberi agyat. Majd kiválassza azokat, amelyek erre hosszú távon képesek, és évtizedekig tapossa bele az ismereteket, amíg végül olyan ember lesz, akinek érdemes rendszereken gondolkodni. Utóbbiból ugyanannyi van, mint agysebészből – hiába árulnak szikét és „agysebészet kezdőknek” brosúrákat minden sarkon mert erre van fizetőképes kereslet.
    – A szülőből meg legjobb szándéka ellenére sem lesz pedagógus csak azért, mert az iskolát bezárták. Ez ma egy nagyon kiszorított helyzet, amit túlélni kell. Utána lehet a tapasztalatokat elemezni, amelyből lesz jó és rossz egyaránt. Addig fejet lehajt, parancsot legjobb tudás szerint teljesít, és ha lehet, inkább ezt a mintát adja tovább a gyereknek. A tanárral, szülőtárssal lehetőség szerint együttműködve hatékony módszereket keres a feladatok teljesítésére (kecske és káposzta szinten).

    Akit a háttér érdekel, Neil Postmannál érdemes kezdeni, az egész életét ezzel a témával töltötte, YouTube-on számtalan megfontolásra érdemes anyag érhető el. Pár könyvcím hevenyészett fordítása (én is csak szeretném elolvasni mindet): Technopoly – a kultúra behódolása a technológia előtt; Az oktatás vége; Halálra szórakoztatni önmagunkat; Az oktatás mint romboló tevékenység; Az oktatás mint fenntartó tevékenység; A gyermekkor eltűnése; Nyelv és valóság; Hogy nézzük a TV híradót; …

    http://neilpostman.org/

    (Nálam 3000 karakter)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük