(1527) A reggeli fontossága

Tibor bá’ online

 

~q191Ki ne ismerné a bölcs tanácsot: reggelizz mint egy király, ebédelj mint egy polgár, és vacsorázz mint egy koldus. Ha nem ismerted, akkor most rohanj és adj fel nekem némi adományt, mert megint sikerült tanulnod valami oltári szellemeset. 😀 Szóval arról van szó, hogy reggel éhesen ébredünk és nyugodtan megterhelhetjük a gyomrunkat, hiszen előttünk a nap és ledolgozhatjuk a felesleges kalóriákat. Ágyba viszont ne menjünk teli hassal, mert lidércnyomásban lesz részünk.

Az apró probléma viszont az, hogy ez nem igaz. Először is az emberek ugyanannyit esznek ebédre és vacsorára (magyarul zabálnak) akár bőséges volt a reggeli, akár nem. Mivel manapság majd mindenki túlsúlyos (hogy finoman fejezzem ki magam) figyelemreméltó a következő kutatási eredmény: Reggeli előtti fizikai munka 20 százalékkal több lerakodott zsírt éget el, mint a reggeli utáni. Ráadásul, akik reggeli előtt munkálkodtak, nem csak több zsírt égetnek el, de napközben nem kívánnak többet enni a megszokottnál. Összegezve, étkezés helyett munkával kezdeni a napot könnyűvé teszi a testsúly csökkenést (ha ez egyáltalán a célunk).

De figyeljünk fel egy fontos definícióra! Mi a reggeli? Az első érkezés felébredés után. Ha valaki a nap folyamán először 14:00-kor eszik, akkor neki ez a reggeli. Vagyis, ha valaki valóban súlyt akar csökkenteni, ráadásul különösebb erőfeszítés nélkül, akkor ébredés után ne egyen, ha teheti délután kettőig, aminek külön előnyei is van. Ugyanis a Kövérség Nemzetközi Újsága (International Journal of Obesity) beszámol egy friss tanulmányról, ami szerint, akik délután kettőig nem esznek semmit, azok kevesebb kalóriát fogyasztanak, mint azok, akik nem így járnak el. Ugyanis a tápanyag hasznosítását szabályozó hormonok egyszerűen így működnek.

_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
______________________________________

Éljetek a lehetőségekkel!

19 gondolat erről: „(1527) A reggeli fontossága

  1. Jut eszembe! a minap ezt hallottam: A köztévé műsorvezetője, Fábián Roland szerint a gyerekek azért nem reggeliznek, mert nem éhesek. 🙁

  2. Háát, a középső résznek talán van igaza. A tanulmánynak a hormonok működése szempontjából biztos van alapja, de hogy fogyni ettől nem lehet, az hétszentség.

  3. Elorebocsatom hogy nem olvastam a tanulmanyt de az teny, hogy ez a delutan 2ig ne egyunk egy oltari nagy hulyeseg. Lehet hogy a hormonok szempontjabol van elonye, de az biztos, hogy az anyagcsered ugy le fog lassulni, hogy akarmit eszel, egybol zsirba fog raktarozodni, mert a szervezet ugy erzi, hogy tapanyaghiany van es osztonoson vedekezik.

    Az ehgyomorra torteno edzes (foleg anaerob edzes vagy intervallum, de a kardio kerulendo) tenyleg jo, en peldaul teli gyomorral nem is tudok edzeni. Ami szerintem kiprobalt es bevalt rendszer, az a makronutriensek szamolasa, az alapjan kimert nyersanyag mennyisegekbol torteno fozes es a napi 5-6 etkezes minimum, eltolva a feherje iranyaba. Szenhidratokbol az osszetetteket kell elonyben reszesiteni.

    Ezzel nem ehezel, a testkompoziciod a megfelelo iranyba fog eltunni es nem leszel plottyedt, mint a mindenfele Kiskegyed dietakkal. Enni kell csak esszel es tudni hogy mit.

  4. 3. Latszik hogy siettem. Szoval a testkompoziciod a megfelelo iranyba fog elmozdulni az eltunni helyett 😀

  5. Keressetek rá a SZERVÓRA kifejezésre, ott pontosan le van írva, hogy mit, mikor miért csinál a szervezet.

  6. 5: Rákerestem a szervóra, de csak a kormány ügyeibe botlottam… 😀

  7. 6. Ez jo volt eloszor nekem is a kormanyszervo jutott eszembe 😀

  8. 6: A FIDESZ kormányéba?
    Ha már félreértősdit játszunk, akkor hajrá! 🙂

  9. Az kétségtelen, hogy egy idő után én is azt tapasztaltam, hogy a reggeli bőséges étkezés oda vezetett, hogy már délelőtt elment a kedvem a munkától, délben is jól beettem, habár még mindig meg volt terhelve a gyomrom, ezután beállt a kajakóma, ami után ismét egy órára félteljesítménnyel tudtam csak dolgozni.
    Lustáknak kiváló program!
    Viszont állítólag az sem egészséges, amit pedig sokan csinálnak, hogy napközben szinte alig esznek valamit, aztán este hatalmas zabálással kárpótolják magukat az egész napi kihagyásért.
    Arra viszont képtelen vagyok, hogy éhgyomorra töltsem el a nap nagy részét, valami kicsit, legalább egy kiflit muszáj megennem reggel, különben olyan gyomorkorgást produkálok, hogy mindenki tudja, éhes vagyok.
    Minden tiszteletem azoké, akik képesek alárendelni táplálkozásukat valami egészségügyi alapelvnek, és akár koplalónapokat is képesek beiktatni. Ez számomra a mazochizmus teteje, habár biztos vagyok benne, hogy amíg az ember természeti lény volt, kénytelen volt elviselni akár napokig tartó éhezést is, és a szervezet kész az ilyen igénybevételekre.
    Muszájból, de nem szántszándékosan, mikor ott a kaja a hűtőben… 🙂

  10. 9. Hubab ezzel teljesen egyetertek a te almossagod amit kajakomanak hivsz a relative ritka etkezesek es gyors szenhidratok altal kivaltott inzulinkivalasztas eredmenye. Probald ki azt a technikat amit javasoltam, hogy sokszor enni keveset, folyamatosan egy szinten lesz kis hullamzassal az inzulinszinted nem ide oda ugral es soha nem leszel se almos a kajalas miatt, sem ehes. A testunk egy folyamatosan mukodo motor ami annal kiegyensulyozottabban jar minel gyakrabban kap uzemanyagot. 🙂

  11. 10. Kisvacak

    “A testunk egy folyamatosan mukodo motor ami annal kiegyensulyozottabban jar minel gyakrabban kap uzemanyagot.”

    Ez csak bizonyos szempontból van így.
    A gyomor átlag 4 óra alatt ürül ki.
    Ha sűrűbben eszünk, akkor keveredik az emésztett és a részben emésztett étel benne, és csökken a hatásfoka.
    A másik dolog, hogy az emésztés maga roppant energiaigényes dolog. Tehát amíg a gyomor dolgozik, kevesebb energia jut másra.
    A harmadik pedig hogy a dolog erősen személyfüggő. Bizonyos étkezési szokások valakinek megfelenek, másoknak nem annyira.
    Vannak, egyre többen, akik az “üres gyomorra” esküsznek, azaz hogy minimálisat együnk. ( persze erős fizikai igénybevételnél nem érvényes).
    Aztán még itt vannak a kultúrális és a marketing hatások, amik sokszor felülírják a józan ész szabályait.
    Egyesek szerint például valami drog van a McDonaldsban, ami miatt “rá lehet szokni… De drogként működik a Coca-Cola összetétele is … már sok fiatal függő.

  12. 10-re
    És tegyük hozzá meghálálja a minőségi üzemanyagot.

  13. 11.

    Szerintem a kulonbozo junk food-ok es a cola is peldaul a magas cukortartalommal van osszefuggesben. tobb tanulmanyban is olvastam hogy a finomitott cukor altal keltett boldogsagerzet hasonlo a drogok hasznaloi altal kapotthoz, az agy szempontjabol. Nem olyan eros termeszetesen de jo erzest nyujt emiatt kivansz meg belole tobbet. En siman elfogadhatonak tartom azt, hogy letezik olyan hogy cukor addikcio. Es ezekre meg ratesznek a kulonbozo izfokozok meg egy lapattal, amiben peldaul a Meki elen jar.

    A sajat sogoromon latom, aki ugyan nem tulsulyos (meg) de oneki egy dolog szamit, az etel ize. Minel erosebben fuszeres, annal jobb, o peldaul mar nem nagyon ertekeli a sult gesztenye harmonikus lagy izet, mert hozzaszokott a natrium glutamat keltette erzeshez es mar majdnem minden etelebe tesz belole, vagy akar a tojasrantottajat is azzal fuszerezi utolag mint ahogyan a paprikat hasznaljak. A tetejere ra, hadd szoljon.

    Tisztaban vagyok vele hogy a gyomor nem tudja azonnal elegetni az etelt, mint ahogy a motor az uzemanyagot de szerintem ettol meg a hasonlat megallja a helyet altalanossagban.

    Teny az is, hogy energiaigenyes de rajtad is mulik, hogy mennyire terheled le a gyomrodat. Magamon is tapasztaltam, hogy amikor napi 3x ettem sokkal durvabb teltsegerzetem volt es kajakomam mint most, hogy kisebb adagokat eszem 2-3 orankent. Mar akkor is megtapasztalja ezt az ember, ha a megszokott eteleket eszi igy, nem figyelve mas dolgokra.

    Tobb baratom is etkezik igy, a felesegem is es eddig mindenkinel bevalt. Sokkal jobban kontrol allatt tudod tartani a testsulyodat, nincsen zabalhatnekod es megszunik a pukkadasig ettem magam erzet is. Emelett a testsulycsokkenes sem karos a felgyorsulo anyagcserenek koszonhetoen.

  14. 11-re
    Attila, okoskodni lehet, de minek? Kisvacak nagyjából leírta a lényeget!

  15. Meg “haggyukmá” a Coca-Colá-t és a Mc Donalds-ot! Említették valaha is, hogy egészséges?

  16. 17.

    Jelenleg bevallom ferfiasan hogy nem, de alapvetoen igen, sportolok. Most egy kicsit valtozott az eletem, de amint helyreallt a rend, elkezdem ujra. 🙂

  17. Ugye az igazság valahol középúton rejlik általában. szóval kettőig semmit, vegyítve a 6 után nem eszünkkel, és kész a tuti recept :). (főleg ha 2 óránként eszünk akkor 2-4-6 és már lehet nem is annyira agyament ötlet mint amilyennek szántam). amúgy személyes tapasztalat, hogy bőséges reggeli után 2-3 órával már éhes vagyok. reggeli nélkül 3-4-5 órával ébredés utánig is kibírom, bár a király-polgár-koldus 2-3 óránként, fehérjedús kajálást preferálom tudatosan és érzem magam tőle energikusnak, még ha ez néha redbull-csoki reggeliben jelenik is meg…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük