(1041) A hófúvás tanulságai

Tibor bá’ online

 

~at0002A nagy kérdés az, hogy napokkal az események után lehet-e még valami újat mondani? Talán igen, talán nem, én megpróbálom.

(első) A legnagyobb talánynak az tűnt, hogy a vörös riasztás ellenére, miért ment annyi ember a sztrádára? Egyfelől a meteorológiai jelentések a múltban pontatlannak bizonyultak, ami nem kritika, hanem a dolog természetéből fakadó. Pontos előrejelzés nem létezik. A ténylegesen bekövetkező időjárás vagy enyhébb (rendszerint) vagy durvább, mint az előrejelzés. Egy 3 napos hétvégét senki se akar kidobni az ablakon, amiért utólag megütné a guta. Magyar tapasztalat szerint korábban a vörös riasztást túl gyakran és indokolatlanul adták ki.

(második) Sokan voltak, akik örömmel tapasztalták az emberek, főleg a vidéki emberek segítőkészségét. „Semmi sincs veszve, baj esetén összefog az ország, vigyorogva nézünk a borúsnak tűnő jövő elébe.” Fogjuk csak vissza az agarakat. Egy ilyen ítéletidő rendszerint két-három napig tart. A vészhelyzet vége jól látható, a helybéli emberek traktoros , lapátos segítése saját biztonságukat egy percig se kockáztatta. Ellenkező esetekben a segítőkészség nem bújna elő az emberekből. nem akarok hangulatrontó lenni, de ezt érdemes alaposan átgondolni.

(utolsó) Ez a szélsőséges kora tavaszi áldás (és néhány külföldi tapasztalat a korábbi évekből) figyelmeztető arra, hogy a globális felmelegedés és következményei már itt vannak a nyakunkon és a „helyzet” csak fokozódni fog. Tévednek azok, akik az ilyen extrém téli megnyilvánulásból a felmelegedés valószínűtlenségét vonják le. A mechanizmus egyszerű és érthető. A nagyobb hő az Atlanti-óceán felületéről több párát produkál. Ami felmegy, annak le is kell jönni, ha tél van, akkor hó formájában. Ha több megy fel, akkor több jön le. A szélvihar is egyszerű. A Föld felületén a hőmérséklet különbségek kiegyenlítését a szelek végzik. Nagyobb hőmérséklet különbség, nagyobb erejű szél. Érdemes felkészülni rá lelkileg és testileg is, mert lesz belőle bőségesen.

______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________

43 gondolat erről: „(1041) A hófúvás tanulságai

  1. Tisztelt Tibor bá’!

    Ennyi idő után már talán lehet indulatmentesen véleményt mondani.

    Az valószínű, hogy csak a szerencsének köszönhetően nem történt tragédia. A sikertörténetnek előadott események azonban elgondolkoztatóak.
    Hogyan lehet az, hogy az első 24 órában áradtak a panaszok a láthatatlan mentőegységekről, információhiányról, stb., s utólag jól működő s összehangolt tevékenységet végző katasztrófavédelmi munkáról beszélnek?
    Miért nem volt előzetes kamionstop? Nyilván azért, mert a képek tanúsága szerint az utakon minden kamion állt, nem kellett leállítani őket.
    Miért kellet az osztrák hómaróknak a határnál időzni, ahelyett, hogy végezhették volna dolgukat?
    Gyenge magyarázatot már olvastam arról, hogy miért is nem voltak hófogó rácsok sok helyen.
    Szóval, van néhány kritikus pont, amit jobb lenne pártsemlegesen átgondolni.
    Mert az nem vezet sehova, hogy a Fidesz hívei szerint minden OK, az ellenzék szerint pedig minden csapnivaló volt. Az egyik oldalon több önmérsékletre, a másikon több önkritikára lenne szükség.
    És ha már a párthályog előkerült.
    Amikor augusztus 20.-án a több hallottal járó tragédia bekövetkezett, akkor 4 órával előbb még nem lehetett tudni, hogy mi lesz. Előzménye is volt ráadásul a dolognak, hiszen egy korábbi intézkedést hasonló (be nem következett)eseményre „indokolatlan pánikkeltés” címszóval illetett az akkori ellenzék. A mostani, kb. egy héttel előbb már jelzett helyzettel semmiképpen nem összehasonlítható.

    Tisztelettel:
    anonymand

  2. Van itt más „figyelemre méltó” is.
    A meteorológiai előrejelzés – tapasztalatom szerint – mostanában még pontatlanabb mint évekkel korábban.
    A kklímaváltozás az eddigi tapasztalatokat az előrejelzéshez, felborítja.

    Az áramszolgáltatás helyreállítása pedig külön figyelemreméltó. Majdnem olyan gyorsan lopták a színesfémet, mint amilyen gyorsan megpróbálták helyreállítani a vezetékeket.
    Alighanem fordulóponthoz érkeztünk. A következő hasonló helyzetnél már a gyüjtögetők kerülhetnek ki győztesen + plusz minden ami ezzel jár. 🙁

  3. A saját (barátaimé, ismerőseimé is) tapasztalatom: Csütörtökön nem láttunk az utakon hótolót, nem is szórtak a 8-as főúton.
    Ma reggel, amikor begyújtottam a cserépkályhába ezt a cikket találtam 2012.novemberi dátummal: „a nagy tolólapos szórógépek 15-30 percen belül megkezdik a munkát, hogy a közlekedés folyamatos fenntartását biztosítsák”
    Beszedték a hófogókat, és lezsírozták a gépeket a következő szezonra, biztosan azért nem tudtak kiállni a hókotrók.
    Pánikra azonban semmi ok!Lehet, hogy az emberekben nincs kockázattal járó segítőkészség, de hogy humoruk van egyeseknek az biztos! 🙂
    „A másvilágon beszélget Nagy Sándor, Julius Caesar és Napóleon.
    Nagy Sándor felsóhajt:
    – Tudjátok, ha nekem olyan tankjaim lettek volna, mint a
    szovjeteknek, bizony meghódíthattam volna Indiát is!
    Mire Julius Caesar:
    – Tudjátok, ha nekem olyan repülőgépeim lettek volna, mint a
    szovjeteknek, meghódítottam volna egész Európát és Perzsiát is!
    Mire egy rövid szünet után Napóleon:
    – Ha nekem olyan sajtóm lehetett volna mint Orbánnak, a mai napig nem tudná senki, hogy vesztettem Waterloonál!”

  4. az állam megmutatta micsoda csodás szervezőképességgel rendelkezik. Ilyen hatékony az is, mikor munkahelyet teremt…

  5. Megdöbbentő volt figyelni (mivel segíteni gyerek mellől, egyedül nem tudtam) a történéseket párhuzamosan …a kormány által közreadott híradásokat a Tv-ben illetve a lakosság magán mentési akcióit a közösségi oldalakon.. szégyelve magamat vallom be, hogy eddig egy „tejüveg búra” volt a fejemen, nem láttam és nem hallottam ki alóla…mert eddig nem akartam elhinni és bíztam a „bársonyszékesekben”..hogy kötelességük, hogy az adófizető polgárok biztonságára ügyeljenek, és meg is teszik…hát ha nem láttam-olvastam volna a saját szememmel, nem hittem volna el..hogy ami a híradókban ment, az tökéletes ellentéte volt annak, ami a valóságban történt:-(..sírnom kellett, felváltva hol a tehetetlenségtől, hol a dühtől…az előzetes figyelmeztetésekről pedig annyit gondolok, hogy valószínű a a „sas analógia” működött..azaz a sas k..rva magasan repül, és a kamionosokat pedig k..rvára nem érdekelte (elnézést Tibor bá’)…de az a véleményem, hogy a balesetek nagy részét, az hótorlaszok keletkezését az utakon..szinte mindet a kamionosok okozták…nem az időjárási előrejelzés meg a figyelmeztetések szajkózására kellett volna koncentrálni..hanem már csütörtök délben kamionstoppot elrendelni a határon és az utakon…

  6. 3:
    Miértke, a vicc jó. 😀

    5:
    Liliom. Így van. A szörnyű képek azért voltak, mert ahogy leállt egy jármű azonnal megakadt rajta a hó. Ha folyamatrosan tudtak volna menni nincs baj, de ez csak kamionok nélkül lett volna lehetséges. A vezetőknek pedig nincs annyi esze, hogy ezt előre tudják és elrendeljék a stopot. csak feszengenek a pozíciókban és lopnak, ami belefér, de egyáltalán nem értenek hozzá.

  7. A kamionosnak az a dolga, hogy menjen, és amíg tud, addig megy. Az biztos, hogy csütörtök reggel, de legkésőbb délben már el lehetett volna rendelni egységes kamion-stoppot. Az elég érdekes – amennyire én tudom, a kamionosok CB rádión (vagy lehet, már korszerűbb eszközzel) tartják a kapcsolatot egymással – miért nincs valami vészhívó frekvencia, vagy ha van, azt a magyar katasztrófavédelem miért nem ismeri, hogy leállították volna őket a pihenőknél, miért kellett megvárni, amíg a rendőrök kiértek a helyszínekre – jóval később?

    Tibor bá’, böjti szelek mindig voltak, most a pech az volt, hogy hóval jött. Ez még nem bizonyítja az éghajlat változást 😉

  8. 7:
    Persze, hogy nem bizonyítja, csak vele jár. 😀

  9. Nem tudom Ti hol laktok – ott Istenhátamögött -, de mifelénk, itt Pesten alig volt hó. Ami kicsi csütörtök pénteken leesett, az a járdáról el is olvadt nyomban, lapátolni sem kellett. Az autóútra meg minek mennék? Nem vagyok Én hókotró! Csűtörtökön délben, mondta is egy csóka az edzőteremben, hogy Győrnél már probléma van a pályán. Ne baj – aszongya’ – had szopjon a kollega! – és emelgette tovább vigyorogva a súlyokat. Ez az én barátom legalább egy igazi Magyarember! Őszinte.
    Ijesztgették a népeket az áramszünettel. Ezt is felfújta a média. Én kérem, trolival mentem haza, ami pedig árammal megy. Na akkor???…. Persze, elhiszem, hogy pár helyen, ahol tyúkbélen megy az áram, elfújta a szél a vezetéket. De, minek költözött oda, nemigaz? Így télen meg pláne nem kell szántani-vetni.
    Na jó, nekem sem tejfölös az Élet. Hiába volt áram, hazaérve nem találtam a TV távirányítót. A lapostévén persze gombok sincsenek, csak valami éritősjelek, ami a szintén nemtalált szemüveg hiányában be se tudtam kapcsolni. Ráadásul a médiahiszti úgy megijesztette a csajomat, hogy nem mert átjönni.
    Igy esett, hogy a hosszú hétvégét kukán, pina nélkül kellett átvészelnem.
    Mondhatnátok, hogy miért nem mentem én át hozzá. Na, persze! Ki az a barom, aki nekeiindul ennek a bazi nagy hófúvásnak! 🙂

  10. Arról miért nincs a fősodorban említés sem, hogy a szabolcsi nagy áramszünetet, a szabolcsi távvezetékek tartóoszlopainak gyengesége okozta? A merevítések ugyanis lecsavarozhatóak – VOLTAK!

  11. Tibor bá, meg vagyok döbbenve, hogy ezt az esetet nem használod fel a kormány ekézésére! Pedig adná magát.

  12. Amúgy a vörös riasztásról én annyit tudok, hogy akkor nem szabad belemenni a Balatonba. Hogy ne szabadna autózni, arról soha senki egy árva mukkot nem szólt még eddig.

  13. 11 szilvas

    Erről még nem hallottam.
    Miért, ellopták a merevítőket? Honnan van információd?
    Mondjuk a híradásokban látható összeomlott oszlopokon csodálkoztam, a tartók úgy néztek ki mint a béna spagetti, holott időnként szokott lenni ennél nagyobb szélvihar is, ilyen szélerő mellett pedig a hó nem nagyon tud megülni a vezetékeken, mint szélcsend vagy zúzmara esetén.

  14. 12:
    Nagy különbség van a között, ha valaki aktívan hülye, vagy ha valaki passzívan az. 😀 Most a kormány nem csinált szándékos hülyeséget, egyszerűen nem csinált semmit.

  15. 11:

    Csodálkoztam is, hogy miként dölhetett ki ennyi oszlop pont ott, pont egy helyen.

    Amúgy az egész sok hűhó semmiért. Tényleg 2 igazi tanulsága van a történteknek.

    1. Aki ilyen időben útnak indul autóval, az ne Orbánt szídja, hanem saját magát. Nem kellett ehhez semmi féle időjárás előrejelzés. Én aznap csütörtökön pl. Veszprémbe akartam menni. Kinéztem az ablakon, és máris tudtam, hogy nem megyek Veszprémbe. A hülyék elindultak, a még hülyébbek negyed, fél tankkal és semmi téli felszereléssel.
    2. Ha az Mszp kormányozna pont ekkora káosz lett volna, csak fordítva menne a köpködés, és magyarázkodás, ergo tényleg csak magadra számíthatsz. Egyre inkább.

  16. Érdekes az is – ha már a tanulságokról esik szó – hogy pár nap áramszünet micsoda iszonyatos galibát okozott pl. a tejtermelésben és nagyüzemi állattartásban. A teheneket egyszerűen nem tudták megfejni. Ha meg is tudták fejni az állatokat, a tejet alig tudták tárolni. A szárnyasok áram nélkül órákon belül elkezdenek elhullani, világítés és szellőztetés hiányában, így épphogy csak meg tudták őket menteni nagyteljesítményű aggregátorok alkalmazásával. Pár nap után már etetni sem tudnák őket áram nélkül, mert a takarmányőrlő és keverőgépek nem tudnak üzemelni és így tovább.

    Szóval elég volna egy hetes országos áramszünet hóval vagy anélkül és gyakorlatilag az élelmiszerellátás összeomlana. Utána már ha visszajön az áram, nem sokat segít, mert az állatállomány elpusztult, megbetegedett, az élelmiszerelőállítás károsodott, leállt, a hűtőházak készlete tönkrement stb. Az éhezés és általános társadalmi összeomlás garantált akár pár nap áram nélküli állapot után.
    Ennyire sérülékeny a rendszer.

  17. 17:
    Ami még érdekesebb, hogy ilyen sérülékeny termelőegység nem készül fel esetleges áram kimaradásra. Nekem csak két hűtőpultom van (nincs keringető szivattyú, stb.) mégis tartok egy 3500 Wattos aggregátort 100 liter benzinnel.

  18. 19:

    Mert te nem áramszünetre készülsz, hanem apokalipszisre 😀

  19. 18. A videóhoz
    2013. március 18-22. Légi lövészet 8-23 óráig (nagy zajhatással)

    Van hangjuk ezeknek a harci gépeknek, és bombázzák rendesen a Bakonyt! Géppuska lövések folyamatosak, és helikopterek is repülnek.
    Lehet, hogy nem magyarok gyakorlatoznak, vagy azóta előkerült a javításhoz szükséges összeg. 🙂
    Az biztos, hogy a környéken lakóknak nem lesz újdonság egy háborús nagy zajhatás. Sőt! Bennünket arra is készítenek fel, hogy milyen az, amikor 2 napig nincs áram és víz. Nem haltunk bele!
    Városból kijárási tilalom. Átcsúsztunk! 🙂
    Kocsi a szomszéd falu Panni nénijénél, és 7 km gyaloglás a hóviharban. Túléltük!
    Az internet hiánya azonban nagyon keserves volt! Nekem is kell egy aggregátor, vagy egy áramtermelő szobabicikli! 🙂

  20. Azt hittem, hogy egyértelmű a szituáció: Ha a vezér külföldön van, akkor itt megáll az élet. És lám, bebizonyosodott.

    Pintér úgyis régen szerepelt, eléggé háttérbe vonult. Most volt lehetősége kinyitni a száját a Parlamentben. Jött is belőle sok ostobaság: „Sikeres volt a katasztrófavédelem.” Persze, hogy így gondolja, hiszen őt megvédte a katasztrófától.

  21. 17: Majd megtanulják az állattartók is, hogy mi az üzletmenet-folytonosság management…
    (A pénzügyi szektornak már rég PSZÁF előírás foglalkozni vele.)

    Aki sóher venni egy aggregátort, annak sokmilliós kára lesz az állatok pusztulásából, aki meg számol az áramszünettel, az tripla áron értékesíti a csirkéket utána a megritkult konkurencia miatt. Igaz, ezért minden magyar szívből fogja utálni…

  22. 19:

    Tibor bá, ha kórházak nincsenek rá felkészülve, akkor mit vársz egy termelőüzemtől?

  23. „A legnagyobb talánynak az tűnt, hogy a vörös riasztás ellenére, miért ment annyi ember a sztrádára?”

    Mert kell, mert nem mindenki „civil” sofőr és hajtani kell, vagy fel is út le is út.
    Messze elmúltak azok a szép idők, amikor három rakodóval indították útra az embert a 100liter benzint fogyasztó Zillel, és vége annak is, amikor megszokott volt, hogy három nap alatt ér az áru Budapestről Pécsre. Farkastörvények vannak.
    Ma már nincs időjárás, meg egyéb kifogás, nincs Isten, ha nem ér a megszabott időre oda az áru, akkor olyan kötbért fizettetnek, hogy csak na, amit természetesen egy az egyben vonnak le a sofőrtől. Kivéve, ha eleve úgy gondolkodott a cég, hogy a gk vezetőt hó végén ki se fizeti, ami nem olyan ritka manapság.

  24. „Alighanem fordulóponthoz érkeztünk. A következő hasonló helyzetnél már a gyüjtögetők kerülhetnek ki győztesen + plusz minden ami ezzel jár.”

    Más is lesz. Egyre nagyobb gondot okoz az államnak a szabálysértésekért, kisebb vétségekért, extra kis értékű lopásokért történő elzárás foganatosítása – ezek a gyorsított bírósági eljárásnak köszönhetően igen megszaporodtak.
    Hamarosan az lesz, hogy egy pogácsát lopó nincstelennel szemben semmilyen megtorlást, büntetést, pusztán már financiális okokból nem fog tudni az állam végrehajtani.
    Ahogy ez köztudatba kerül, fokozatosan eszkalálódni fog, és szép lassan elszabadul egy kis pokol.

  25. Még valami.
    Én nagyon kellemesen csalódtam az emberek hozzáállásában, amit a vészhelyzet alatt tanúsítottak.
    Tibor bával részben vitatkoznék a segítség ügyében, mivel egyes esetekben felmerülhetett az anyagi kár (a traktoros is árokba csúszhatott a mentés felé igyekezvén), sőt a testi épség veszélye (elfagyás, vagy eltévedés és teljes fagyhalál). Ne vitassuk, hogy ez adott esetben benne volt a pakliban.
    Az látszott most, hogy az államtól segítséghez nem jutó emberek igyekeztek a saját lábukra állva megoldani a problémákat, megszervezni a tájékoztatást, az információtovábbítást.
    Azon a két napon a magyar emberek megmutatták, hogy adott esetben képesek az öngondoskodó polgáriság eszméje szerint tenni (és tudna máskor is, ha hagynák), nem várták meg, míg az állam megoldja, hiszen az lesújtó, látványos kudarcot vallott, már ami az operatív vezetést, vagy a tájékoztatást illeti.

  26. No, ide beleszólok.

    A szabolcsi oszlopok nem tudom, hogy mitől dőltek ki, de biztos, hogy köze van hozzá a qrva nagy hidegnek, a mocskosul nagy szélnek és az irgalmatlan jégnek.
    Mikor csütörtökön hazaindultam, a kocsin újjnyi vastag jégpáncél volt, fullon, egybefüggően. Mintha az Alcatraz-ba próbáltam volna bejutni, olyan volt a kocsit kinyitni.

    Saját szememmel láttam, hogy teherautót tol a szél álló helyben balról jobbra. Tükörjég volt az utakon csütörtökön. Irgalmatlan félelmetes volt annak, aki nem találkozott még ilyennel.
    ha nem haladunk a személyautóval, folyamatos ellentartással, bizony mi is az árokban kötöttünk volna ki.

    Néhány szösszenet részemről.
    1. birka nép vagyunk. Ha megáll az úton a sor, akkor vagy tülekedni kezd a paraszt, újabb problémát okozva, vagy gubbaszt a kocsiban és várja, hogy mi lesz. Annyi esze egyiknek sincs, hogy ki kellene szállni, szétnézni, hogy mi a túró van. Ezért elkezd torlódni a sor.
    2. Áll a sok birka a járó autóval az úton. Hordja a szél a havat. tél van. nekem van egy kisebb lapát a kocsiban ilyenkor.
    leállt a sor, amikor mentünk hazafelé este nyolc körül. kb 3/4 órát álltunk. közben esik a hó, hordja a szél. 10 percenként kiszálltam, (mivel előrébb baleset volt – megnéztem, nem volt dolgom, mert a szervek már ott ténykedtek – ezért csak a kocsi körül) setrepetéltem kicsit, hogy ne gémberedjek el, és nem mellesleg a kis lapátommal körbe takarítottam a kocsi körül, hogy ha indulunk, akkor ne nyakig hóban legyek, vehessek lendületet, ne ásódjak el. az előttem és utánam állók még csak ki sem néztek a kocsiból. persze hogy belepte őket a hó, de rendesen. mikor megnyílt az út, az előttem levő és az utánam levő kocsi amúgy istenesen el is akadt. én nyugodt szívvel kiraktam az indexet, kikerültem az előttem lévőt és haladtam tovább hazafelé. Konklúzió: az úton figyeld a környezeted. A parasztja ha látja, hogy nekem van lapátom, hányom is el a qrva gyorsan gyűlő havat a kocsi körül, egy egyszerű kéréssel elkérhette volna a lapátot, ahelyett, hogy bambul ki a fejéből. Később megtudtam, hogy a balfék (megjegyeztem direchte a rendszámát és érdeklődtem később) aki mögöttem állt, ott is ragadt még vagy 2 óra hosszat, amíg a tűzoltók körül nem takarították.

    3. Senki ne merje szidni a katasztrófavédelmet. Maximum az, aki ott dolgozik, de az meg saját magát fogja arcon köpni. Az a munka, amit a katasztrófások, de főleg a tűzoltók véghez vittek ebben a szituban, több, mint emberfeletti. És egyet kellene megérteni. A tűzoltónak NEM A HÓLAPÁTOLÁS a dolga. Nem az a munkája, hogy amíg a majom autós ül a fűtött kocsiban és bámul kifelé, addig ő szarrá fagyva lapátol a kocsi körül. ARRA OTT KELLENE LEGYENEK A HÓMUNKÁSOK. Tudom, kicsit hazabeszélek, de az itt kommentelők java része azt se tudja, mi fán terem a katasztrófavédelem, mit takar egyáltalán ez a szervezet. Van kire köpködni, ez a lényeg. És ha már szabolcs és villanyoszlopok. Ha jól tudom, van áramszolgáltató. Ő felel az áramellátásért. Karbantartja, felügyeli az áramellátást. Érdekes, hogy a katasztrófavédelem látta el a helyreállítási munka java részét. Szerintetek fog e kapni a katasztrófavédelem karbantartási díjat azért, hogy helyreállította a szolgáltatást? …

    4. Az autópálya külön könyvet érdemelne. Pár szót azért róla. Érdekes, hogy az autópályának és a közutaknak is van fenntartója. Autópályakezelő és Magyar Közútkezelő a két cég neve. Miért a katasztrófavédelem látta el ennek a két cégnek is a feladatát? miért a szerencsétlen tűzoltó takarított lapáttal a kezében? miért nem voltak ott a hótolók, hómarók? Miért az osztrákok jöttek segíteni? Miért lehet az, hogy amit a magyar közútfenntartó huszonakárhány óra alatt nem tudott megoldani, azt az osztrákok 6-8 munkagéppel 2-3 óra alatt tökéletesen véghezvitték?

    Jelen esetben még annyit hozzáfűznék, hogy annyiban helyes a meglátásotok, hogy „fejétől bűzlik a hal”. tehát ha a felső irányítás jól működött volna, akkor patentul ment volna minden, nem alakult volna ki ez a káosz.
    Miért volt sok autós az utakon? Mert csütörtök munkanap volt és bizony az emberek java része nem sielni, hanem hazafelé igyekezett. A családhoz. Mint én is. Ha otthon elment volna az áram, akkor a család szarban lett volna, mert leállt volna a fűtés java része. Mondjuk nem féltem őket, mert ilyen szitura is fel vagyunk készülve, már sajnos volt alkalmunk kipróbálni magunkat. De szerintem mindenkinek hasonló gondolatok voltak a fejében, akik igyekeztek hazafelé.
    Azt mondjuk sosem fogom megérteni, hogy hallja az ember, hogy gebasz lesz. percről percre tapasztalja, hogy romlik rohamosan a helyzet. Ennek ellenére kis gyerekekkel nekivágnak egy hosszú kocsikázásnak, nulla téli vezetési rutinnal, felkészítetlen autókkal, „túlélő” eszközök, tartalék élelmiszer, elegendő üzemanyag, meleg cuccok nélkül. MIÉRT?
    Erre mondom azt, hogy nagy az isten állatkertje és alacsony a kerítés. Szóval ebben a szituban sok a miért és sok a ha. Köpködni lehet, de lehetőleg ne széllel szembe tegyétek.

  27. A kommentek alapján úgy érzem, hogy a lényeg elsikkad, ezért tennék néhány megállapítást. Hozzátéve, hogy „Dr. Utólag” mindenki okos lehet, de szerintem a tényekkel sokan tisztában voltak előtte is, azzal, hogy a vészhelyzeti készültségünk nem megfelelő, vagyis a béka segge alatt van. Nyilvánvalóan a hóban rekedt személyek egy részének is fel lehet róni a felelősségét, de nem ez a lényeges!
    1. Az emberek, az állampolgárok, az adófizetők cserben lettek hagyva!
    2. Ami siker történt az jórészt önszerveződő módon civil személyeknek, illetve a tűzoltó és rendőr beosztott, végrehajtói szintnek volt köszönhető.
    3. Megmutatkozott, hogy nincs rátermett vezetés-irányítás, szervezettség és szükséges eszközpark. („Igazszóló” PR viszont volt bőven)
    A vezetési, vagy szakmai hibák:
    – alapvető tájékoztatás hiánya, (közszolgálati rádió közlemények hiánya)
    – az autópályákra való felhajtás időbeni tiltásának az elmaradása
    – a kamionok leállításának elmaradása
    – a hófogók idő előtti leszerelése
    – hókotrógépek hiánya
    – a honvédség eszközeinek elkótyavetélése, ezzel a minimális katasztrófa elhárítási és önvédelmi képességünknek is a bűnös feladása
    – a felelős személyek felelősségre vonásának elmaradása

    A szomorú tanulság, hogy az ember sajnos csak saját magára és jó esetben a közeli tisztességes emberekre számíthat vészelyzet esetén! És ez csak egy hóvihar volt…

  28. Tudjátok az egészben az a legrosszabb, hogy bár nem vagyok nagyon öreg, de megéltem már egypár kemény telet. és érdekes módon, akkor nem volt fennakadás, nem volt rinyálás.
    Sosem felejtem el, derékig ért a hó az udvarunkon, az utcán szabályos labirintusok voltak kialakítva, mégis minden működött. Az utak járhatóak voltak, volt áram, és volt minden. Annak ellenére, hogy a minuszok röpködtek, nem 0 fok közelben, inkább -20 körül és mégis minden működött.
    Mostanában leesik 5 centi hó és megbénul az ország. Pedig elvileg azokhoz az időkhöz képes mind technikában, mind tudásban előrébb vagyunk.
    Régen télen a kamionok után ment a kocsisor, mert az nyitott utat a hóban, mert nagy volt és le tudta az utat taposni. Most minden hibák okozója a kamionos.
    És igazat kell értsek Uldin-nal. Ha komolyan akarja venni az ember az elkövetkezőket, akkor elsősorban magára számítson.
    Szó esett az állattartókról. Nincs tej. Döglik a szárnyas. Miért? Mert csóri parasztember nem tud másként jövedelmezően termelni, csak ha gépesít. így legalább marad valami haszna. Egy ilyen helyzetben viszont visszájára sül el a dolog. A gazda nem tud fejni, mert a gépek végzik helyette, ő nem nagyon tud. Vagy ha tud is, annyi jószágot nem tud ellátni. A csirkés meg mivel gépesítetten etet, nem bírja a táposzsákot, nem tud végigmenni a soron egy zsák táppal a vállán. Ugye a gépsor mindent megcsinál helyette. Ez az igazi technika átka.
    Csak még egy érdekesség. A dunántúlon beragadtak az emberek 20-30 órára kocsiba, településre egyebek. Tele volt velük még a fesztung is, csak a siránkozást, az óbégatást lehetett hallgatni. Itt nálunk szabolcsban szinte megállt az élet, az emberek mégse sipákoltak. no jó, azért egy hét áram, víz, fűztés nélkül azért már nálam is kiverné a biztosítékot, mint ahogy azért lehetett hallani ilyeneket elvétve, de túlnyomórészt az itteniek rátudtak, hogy TÉL VAN, EZZEL JÁR. Nem vártuk a hókotrót, nem írtunk kétségbeesett üzeneteket a fácséra, hogy basszus nincs áram, nem tudok csetelni, vagy hogy nem tudok elmenni a tecsóba 100 méterre, mert hideg van, hanem kalákába állva lepucoltuk az utat az utcában, begyújtottunk a kandallóba, megsütöttük a kenyerünket, oszt jónapot, vártuk, hogy melegedjen az idő, a szakemberek pedig végezzék el a munkájukat. Persze akinek A6 audija van, errefelé az is sipákol, de az meg hamar abbahagyja, ha finoman rászólnak, hogy no akkor be lehet fejezni, MOST. Ha mi meg tudjuk ezt tenni, a lökött pesti népség, akinek már a bokáig érő szél is hurrikán, miért nem kapja össze magát?ilyenkor nem az a módi, hogy telefonon adom az észt, hogy sárga hóból ne egyél, hanem meg kell fogni magát az embernek, no meg egy jó lapátot és menni kell, nem nézelődni, meg nyavajogni, meg várni a felmentősereget, mert magamuram képtelen még arra is, hogy felnyissa a csomagtartót, hogy egyáltalán milyen használható cuccok vannak benne ilyen esetben.
    Siralmas ezt az emberi leépülést végigkövetni a médián keresztül.
    És utána még napokig megy a bűnbakkeresés, ahelyett, hogy mindenki egy kicsit magába nézne, hogy mennyire volt hülye az adott helyzetben.

  29. Gorgon teljesen igazad van. Tisztelet azoknak, akiknek muszaj volt utrakelni barmijen okbol is tettek. A tobbiek, akik
    nem voltak hajlandoak tudomasul venni az elorejelzeseket es mint az eszetlen birkanyaj ozonlottek el az utakat, majd hibaztattak mindent es mindenkit a sajat felelotlenseguk beismerese helyett. Ok azok akik par eve Augusztus 20-an az elorejelzett vihar ellenere megtoltottek a Dunapartot aztan mikor megtortent a baj, folyt a bunbak kereses. A felesegem minden Marcius 15-en kocsiba rakta a sracokat es kirandulni mentek. A mostani elorejelzes utan ez valahogy eszebe sem jutott.
    Meg nagyon sokaknak szint ugy nem. Mi hat a kulonbseg a ket tabor kozott? Az hogy mig az egyik tudatosan elkeruli a bajt, ha van ra lehetosege, addig a masik felelotlenul semmibe veve azt elindul. Es meg a gyerekeit is viszi.
    Ez ilyen egyszeru.
    Nincs ertelme bonyolitani. Egy valami hianyzik a „Magyar Mentalitasbol”, de az nagyon: AZ ONKRITIKA gyakorlasa alsobb es felsobb szinten egyarant. Persze masokat hibaztatni a sajat hulyesegunkert mindig konnyebb.

  30. A tortentekkel kapcsolatos kormany nyilatkozatokat mar el sem olvastam. Sot mar regen nem erdekel mit szovegelnek. Nalam van egy limit, hogy mennyi hazugsagot vagyok kepes olvasni. Ezt a limitet mar reg atleptek. Ez mar olyan mint amikor a falubolondja melledszegodik es elkezdi nyomni a rizsat. Egyszeruen nem lehet komlyan venni. Vegul is semmit sem valtoztat a helyzeten mit suketelnek. Mindenki elsosorban sajat
    magaert es a gyermekeiert felelos. Ezektol barmijen segitsegre
    szamitani, vagy ilyet utolag szamonkerni naivsag.

  31. Az hogy a Voros riasztas kesobb indokolta, vagy indokolatlanna
    valik, szamomra nem szamit. Kiadtak, ergo nem sodrom veszelybe a csaladomat azzal hogy kocsiba lapatolom oket es irany Horany, csak mert korabban ketszer mar falsnak bizonyult. Felelos vagyok ertuk, a biztonsagukert. A guta biztosan nem fog megutni
    ha nem jon be a riasztas, mert szamos mas, olyan kozos program is van ami kozott valszthat az ember.
    Tenyleg azt hiszem most lathattuk kik lesznek azok akik a tobbszor emlegetett „geddon” alkalmaval az elso hullamban fognak
    valoszinuleg elhullani. Akik ilyen helyzetben is kepesek magukat veszelybe sodorni milyen esellyel indulnak majd ha beut a kaosz?

  32. Zee!

    nem szoktam előrukkolni alaptalan nemzetvédelemmel, de meg kell jegyeznem, hogy saját hiba be nem ismerése és bűnbak keresése nem magyar, általános emberi tulajdonság.

  33. 30: Jobb nem jutott eszembe, a Pán Pétert meg olyan fantasztának, kellemetlennek tartom (csak akkor se tudtam jobbat kitalálni).
    Apropó: visszaolvasva kissé kioktatónak látszik a stílus a 26. hozzászólásban – nem volt ilyen célom. De tényleg nagyon megváltoztak – s nagyon rossz felé – a dolgok.

  34. 37:
    Nincs a 26-al semmi baj.
    Legyél csak „kigolyózott”. Hadd szakadjon meg az ember szíve. 😀

    Többen megjegyezték, hogy egyesek csak nyafogtak, de nem csináltak semmit, várták a sült galambot. Volt ennél rosszabb is. Egyesek SMS-ben kértek segítséget, mert nem volt náluk inzulin, vagy szívgyógyszer. Ha nincs áram, akkor legfeljebb kiolvad a hűtőpult és elrohad néhány kiló hús, de idősebb korban vannak olyan életmentő gyógyszerek, amiket az élet végéig kell szedni. Lehet neked otthon egy mázsa zsírod és 5 mázsa liszted, ha nincs valamilyen fontos gyógyszer, mert most éppen nem gyártják addig, amíg a tömeg fosztogat, akkor azt a felhalmozott élelmiszert nem te fogod megenni. A felkészülést egyszerűen nem lehet félvállról venni.

  35. 32!
    Gorgon ,igazad van.

    Holnapra ismét kérték hogy ne induljon útnak senki..Legalábbis itt az északkeleti részen..

  36. Tudod melike, én most kicsit attól tartok, hogy mivel nagy volt a média visszhang a múltkor, ezért innentől egy ideig még a térdig érő szelet is vörös riasztással fogják előhúzni a kalapból, mert be vannak tojva, hogy mi lesz ha mégis.

  37. Régebben hallottam, azért nem lehet még egy állami ünnepet kiadni, mert az 0,4% bukta a GDP-ben. Azt nem engedheti meg az ország magának. (250 munkanap).
    Akkor ez a kis irányítási malőr, hogy harminc-negyven nyomorult hókotró nem volt a megfelelő időben a megfelelő helyen hány százalék? Ezt megengedhetjük magunknak? Nem fussa a pályadíjból? Az emberek ideje és benzinje persze sose számolandó.

    Még volt pofa arra hivatkozni, hogy Belgiumban is milyen komisz helyzet volt. Naja, kiegyenlített óceáni éghajlat, a tél +5 fokos. Havat egész ritkán látnak. Érthető, hogy nincsenek felkészülve ilyesmire. Igazán remek hasonlítási alap.

    Ausztriában pontosan ugyanilyen idő volt, egyik kollégám onnan jött hazafelé (nem síelt, üzleti út). Ott szépen sűrűn jártak a hókotrók. Nem tudott kialakulni hóátfúvás.

    Magyarországon állítólag 1500 hókotró van. Hol is?

  38. 40.
    Pont ezért fogják az emberek nem komolynak venni, mert vörös riasztás most, vörös riasztás holnap, meg minden héten és akkor az ember ne induljon útnak? Az élet nem így működik. Én is el fogok indulni, igaz ezután még jobban odafigyelek, hogy legyen az autón és az autóban minden, ami kell(het).

    41. Pontosan így van. De hogy tájékoztatási rendszer sincs, és még a közrádió sincs erre felkészítve, valamint azonnal (1-2 órán belül) bevethető segélyrendszer sincs, ami néhány ivóvízzel, üzemanyaggal és néhány legfontosabb kellékkel felszerelt terepjáróból áll például, miközben milliárdokat kaszíroznak évek óta a néhány száz km autópályáért kért pofátlanul magas használati díjakból, no ez is döbbenetes!

  39. 42:
    A benzin adótartalmáról nem is beszélve. ja, és a súlyadó!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük