(VM-222) Jobbra hajts (balra előzz)

Tibor bá’ vissza a múltba online

 

Balra hajts Pesten, az Erzsébet-híd lábánál
Balra hajts Pesten, az Erzsébet-híd lábánál

Bizonyára sokan nem tudjátok, hogy valamikor Magyarországon balra hajts volt a közúti rend, ahogy például napjainkban Nagy Britanniában. Ezt aztán egyik napról a másikra, Budapest 1941. november elején megváltoztatták, gyanítom azért, mert a németeknél jobbra hajts volt. A háború elég kellemetlen dolog, nem kell tetézni azzal, hogy a szövetségesek ellenkező közúti rendet alkalmaznak. Ráadásul az osztrákok, majd a csehek két évvel korábban már átálltak.

Természetesen az átállásra alaposan felkészültek – szellemileg. Anyagilag már kevésbé, elvégre a gépjárművek vezetőülése a jármű jobb oldalán volt, a biztonságosabb előzés végett. Aki már járt Angliában balos kormányú kocsival (vagyis, ami nálunk rendszeresítve van) az tudhatja, hogy milyen kellemetlen így előzni. A sínekhez kötött villamosnál, HÉV-nél nem volt sok probléma, legfeljebb a hurkokat kellett átalakítani, de a motorkocsikat nem. Nem volt ilyen kedvező a helyzet az autóbuszoknál. Jobb kormányos buszok még az ötvenes években is futottak, elvégre nem lehet őket csak úgy kidobni az ablakon. A kis földalatti – ami a felszíni forgalmat nem zavarta – évtizedekkel később is „fordítva” üzemelt (egészen pontosan 1973-ig). Ezt úgy lehetett érzékelni, hogy az Andrássy úton pont fordítva kellett lemenni az úttest alá, mint ahogy ez logikus lett volna. Viszont a gödöllői HÉV mind a mai napig fordítva jár.

Hogy az átállás miatt mennyivel nőttek a közúti balesetek száma, azt nem tudom, de nyilván kideríthető a google segítségével. Engem viszont derékba kapott a gépszíj. Az átállás időpontjában 8 éves voltam, és harmadik elemibe jártam, ahol 1000-ig tanultunk számolni, be kellett vágni az egyszeregyet (ez manapság szorzótábla) és a tanító néni belénk verte, hogy (egy) ha átmegyünk az útesten, akkor a legrövidebb utat válasszuk, azaz derékszögben szeljük át az utat, (kettő) mielőtt lelépünk a járdáról, először nézzünk jobbra, majd balra. Mire ezt betéve tudtuk, és fújtuk, mint a vízfolyás, az egészen el kellett felejteni, és trillázni az ellenkezőjét. Felnőtteknél még rosszabb volt a helyzet, mert ők megszokták, hogy először jobbra nézzenek, most meg emlékezniük kellett az ellenkezőjére.

A legnagyobb gond természetesen nem ez volt, mert mi volt ez az apró városi felfordulás a háborúhoz képest! Különben személyes tapasztalataim szerint viszonylag könnyen nem csak meg lehet szokni a balra hajts rendet, de lehet őket váltogatni. Mivel Ausztráliában is balra hajts van, ráadásul ott tanultam meg gépkocsit vezetni, amikor Angliában vagyok, egy másodperc alatt átprogramoz az agyam, csak persze a balos kormány eléggé zavaró.

_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________

8 gondolat erről: „(VM-222) Jobbra hajts (balra előzz)

  1. Nekem néhány nap alatt sem sikerült megszoknom. Pedig akkor már 17 éve volt jogsim és napi szinten vezettem. Guernsey-ben voltam és csak úgy élvezni szerettem volna a kocsikázást, ami persze nem ment mert folyamatosan erre kellett figyelnem. Rutinból vezetés kilőve. Át is adtam a volánt, és inkább csak lazultam.

  2. 1:
    Én az autóvezetést balra hajtsnál tanultam, de akkor már 23 éve belém ivódott a jobbra hajts. A kettő kiegyenlítette egymást. Aztán az agyam belátta, ha angolul kell beszélnem, akkor balra hajts, ha magyarul beszélhetek akkor jobbra. 😀

  3. Én amikor Írországban vezettem, napokig az ajtókárpitot szaggattam váltáskor 😀 Meg tankoláskor rendszeresen utasoldalra ültem be (a kutasok nem kis derültségére)

  4. Tolatás is teljesen megzavart mert a masik kezemet hasznalva masik oldalra fordulva teljesen benanak ereztem magam.

  5. Hallottam a kavarodásról, ami a Budapesti jobboldalas – vidéki baloldalas forgalmi rend okozott, erről vannak emlékeid, Tibor bá?

    Azok közé tartozom, akiknek gondot okoz a jobb és a bal oldal megkülönböztetése. Emlékszem, gyerekkoromban zavarbaejtett, mi ez a fogalom, miért is kell ezzel külön foglalkozni. Engem aztán nem is nagyon izgat, az út melyik oldalán vezetünk. Ha belegondolok, idegen helyen le is ellenőrzöm az útfelfestést meg az autók irányát reggelenként. Persze megszokott helyen már a tereptárgyak emlékeztetnek a dologra.

  6. 5:
    Azt a marhaságot követték el, hogy Budapesten és vidéken nem egy időben álltak át, hanem volt néhány hónap különbség. Személyes élményedm nincs, de akkor apámék röhögterk rajta.

  7. Amúgy van ennél rosszabb. Például ahol se bal- se jobbkéz szabály nincsen. Vagy legalábbis a közlekedésben résztvevők 90%-ának fogalma sincs a szabályokról. Na majd csinálok egy videót és felrakom YT-ra, röhögjetek egy jót.

  8. 5,6: Egyszer láttam TV-ben ezt a híradót, és szerencsére neten is fenn van már:
    http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=4289

    7: Lásd „Driving in China”? youtube:vPxinqO3f8o
    De a „No traffic rules in Ho Chi Minh City (Saigon), Vietnam” se semmi… (Tfpny1mifs4)
    És az indiaiak is ott vannak a szeren: „Crazy Indian Traffic – no rules, just right” 1vnA3GDvJIM
    nagyon 😀

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük