Tibor bá’ online
A hirdetések – meg egyebek – a „barlanglakó agyunkra” hatnak. Biológusok és szociológusok állítják, hogy az emberi agy sok tízezer év alatt a kiscsoportban (törzs) élés alatt fejlődött ki. Hogy a kiscsoportos környezetben való élet milyen mélyrehatóan hat az agyára, arra példa, annak az észlelése, hogy egy árucikk megvásárlására hatalmas mértékű befolyással bír, amennyiben azt híres ember ajánlja (például Ördög Nóra). A Rotterdami Erasmus Egyetem neurológusai arról számoltak be, hogy az emberekben az „áruérték” valamint a „szükségem van-e rá” megítélése nem működik racionálisan, amikor egy adott árucikket egy jól ismert személy ajánl. Ilyen esetben az agynak az a része aktiválódik, amely a bizalom és a tanulás központja. De aktiválódik a hosszú távú memória agyi fészke is. Agyunk azért viszi túlzásba a celebek azonosítását, mert kiscsoportokban fejlődött ki. Ez a következők szerint működik: – Ha te valakit ismersz, akkor az ismer téged. Ha nem támadjátok meg egymást, akkor barátok vagytok. – Az agyunk még mindig így működik, azt feltételezi, hogy az a celeb, akit állandóan látunk a TV képernyőjén, a mi ismerősünk. És olyanok akarunk lenni, mint ők, mert úgy fejlődtünk ki, hogy nem akarunk kívül rekedni a csoporttól. Az MRI kimutatja, hogy a társadalmi kitaszítottság azt az agyterületet aktivizálja, amelyik a fizikai fájdalmat kelti, valószínűleg azért, mert a történelem előtti időkben a törzsből való kizárás egyenlő volt egy halálos ítélettel. Egy kiscsoportban élve, mindenkit nagyon jól ismerünk. Éppen ezért senki se tudja velünk elhitetni, hogy más lenne, mint aminek megismertük, mert egész életünk alatt szoros kapcsolatban voltunk egymással. Ha valaki a törzsünkből átpingálta volna magát, és egy másik törzshöz tartozót játszott volna meg, azonnal rájöttünk volna a turpisságra. Mai példával élve, a húgod álarcos bálba megy és felvesz egy maskarát, neked tetszik ez a macska öltözék, de azonnal rájössz, hogy ő tulajdonképpen a húgod.
A celeb példa jól mutatja, hogy az agyunkat könnyen becsaphatja valaki, ebből a sokmilliós társadalomból, ha hibásan azt feltételezzük, hogy megbízhatunk benne, hiszen oly jól ismerjük.
Az emberi agy azon beidegződése, ami a kiscsoportos életben fejlődött ki, könnyen rászedhető egy álruhába bújt ellenség által. Vegyünk egy konkrét példát. Ha a képviselőház valamelyik tagja úgy jelenik meg, mintha a „másik törzshöz” tartozna (ellenzék), és vélhetően megtámadja saját hazáját, az emberek legnagyobb részénél beugrik a „törzs megvédésének” az ösztöne, tehát azonnal a törzs vezetője mögé áll és követeli a másik törzs vezérének a fejét. Az agyunk feltételezi, hogy meg tudjuk különböztetni a valóságot a fikciótól, mert a kiscsoportban mindenkit nagyon jól ismertünk és személyesen meggyőződhettünk arról, mi a valóság.
Viszont egy kiscsoportban, ha a törzs vezetője szépeket mondott, de valójában kihasználta a csoportot, azonnal elkergették, vagy éppen meg is ölték. Nem számított milyen szépeket mondott, a törzs tagjai azonnal észrevették, hogy valójában mit csinált.
Azonban egy sokmilliós országban, ahol a politikai osztály el van szigetelve az állampolgárok többi részétől, a legtöbb esetben az embereknek fogalmuk sincs, hogy a vezetők mit csinálnak. A „nagycsoport” vezetőit csak néhány percig látják, amikor beszédet tartanak, vagy megjelenik róluk egy fénykép, vagy adnak egy rövid interjút. Éppen ezért a báránybőrbe bújtatott farkasnak sokkal könnyebb dolga van, mint a volt annak idején a kiscsoportban.
Afelől semmi kétség, hogy egy kiscsoportban a szocio-patologikus eseteket azonnal észrevennének. Ezzel szemben egy akkora „törzsben” mint az USA (vagy bármely más állam), ezek az emberek hatalomra kerülhetnek és hatalmas befolyásra tehetnek szert.
Ahogy ezt a celebek által kínált termékek esetében láttátok, az agyunk beprogramozása olyan kiscsoportos környezethez alakult ki, amiben már rég nem élünk, ezért aztán félrevezet minket, ha ösztönös reakcióinkat tudatosan nem gondoljuk át. Nincs más út, mint meg kell tanulnunk felülkerekedni a tökéletlenül működő „ráérzéseinken” ha nem akarunk alkoholos befolyás alatt álló személyek döntéseire hasonlókat hozni. Szerencsére az agyunk igen rugalmas. Meg tudjuk tanulni a beáramló információs tenger feldolgozását úgy, hogy a magot szétválasztjuk az ocsútól. Képesek vagyunk tanulni, és felülbírálni a beidegződéseinket. Nem vagyunk arra kárhoztatva, hogy beszopjuk a hirdetéseket, a politikai mellébeszélést, az áltudományos „eredményeket”, és a fundamentalista vallási tanításokat. Ehhez azonban azt kell, hogy ellenálljunk az ösztönünk által diktált szimpátiának, és szigorú racionalitás mellett tudatosan átgondoljuk a döntésünk, vagy a vélemény formálásunk tárgyát képező témát.
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Hmm…
http://www.antalffy-tibor.hu/?p=19277#comment-172631
„Egy kis adalék: írtam “ezoterikus” könyvet is, és volt alkalmam tapasztalni, milyen az, amikor az érzékenységem és néha önfeláldozó segítőkészségem miatt néznek fel rám. Röviden: nagyon veszélyes, mert ebből a pozícióból azt hitetek el és csináltatok meg veled, amit akarok. Pontosan érzed: nem akarok szimpatikus lenni. Azt akarom, hogy reálisan gondolkozz, és pl érzékeld a határaidat.”
Hát, nem megy. És nem a „celeb-világban”, hanem pont itt, a „tudomány fellegvárában”… 😉
Manipulálják a polgárokat minden olyan esetben, amikor profit szerzés a cél. Nagyon kifinomult pszichológiával, pontosan tudják, milyen tulajdonságokat kell kidomborítani, hogyan lehet vágyat kelteni.
A politikában a hatalom megszerzése, a választók meggyőzése is külön tudományág. Az eladni kívánt jelöltet, gyakran fényképezik kisgyermekkel, kutyával. Véletlenül mindig jelen van a sajtó, a tv kamera, ha „jót cselekszik”
A választókban a félelemkeltés is jó módszer, veszélyt kreálni, ás lám majd én megvédelek.
Az ellenfél szisztematikus lejáratása durva és kifinomult intrikával szintén működik.
Ha a polgár meg akarja őrizni a döntéseinek függetlenségét, rendkívül műveltnek kell lenni, és ismernie kell a természet működését a valóságban. Természetközeli, józan eszűt nehéz átverni. Nem véletlen, hogy a kommunisták teljes erővel rávetették magukat a kisparaszti létforma felszámolására.
Persze ezt így elmondani könnyű, de amikor egy nagyon okos, raffinált emberekből szervezett kutató csoport dolgozik a véleményformáláson, vagy hogy a boltban levegyen a lábunkról,….hát fel kell kötni a gatyát.
Csak még egy apróság, mai kedvencem. Mivel komoly „elvágyódás” van bennem a mindenhonnan ömlő óvodás nyafogás miatt, rendszeresen nézek NASA videókat, például ezt itt:
https://www.youtube.com/watch?v=SlO6wT3FXv0
Vajon hány emberben tudatosul az egyetlen olvasható, nagybetűs szó a képernyőn (amelyet az agya természetesen értelmez és feldolgoz), miközben a párbeszédre figyel? Vajon lehet ez véletlen egy olyan környezetben, amelyben minden másodperc és milliméter előre ki van számítva?
A „beégetés” általam ismert első szabálya, hogy ne kerüljön tudatos szintre az információ, hanem rögzítés során kapcsolódjon ahhoz, amivel tudatosan foglalkozom („életérzés”, miközben egy autót bámulok). A „bolt” csak a legdurvább, könnyen észlelhető felszín, és mint ilyen, tökéletes álca a komolyabb dolgokon – ha(!) szerencsénk van, és tényleg intelligens emberek vezényelnek.
Sajnos egyre erősebb az érzésem, hogy nem így van, amit látunk nem más, mint a saját összesített ostobaságunk, és az általa okozott törvényszerű erózió.
Miért lehet velünk manipulálni…?
„Mert tízmilliárd légy nem tévedhet!” 😛
Muszáj beszúrjak ide én is egy videjót… még hozzá HÁZI készítésűt! 😀
http://www.youtube.com/watch?v=JJ0nkStZnWo
Habár a rig|cájg|felszerelés, amivel készült a klipp többe fáj, mint az ojjektum, amit árul a készítő, de jó példa mit lehet(ne) manapság csinálni háztájiban – ha tényleg használnák az emberek a sütnivalójukat… de nem használják. Csak nézdd meg, mik vannak feltéve a webes apróhirdetésekben… :-/
A tömegember érzelmein zongorázva viszik őket a vágóhídra…
„Real lady magnet… buy it!”
S Rejtőt parafrazálva:
„- Ajándékot hoztam malájok fejedelme!
– Nem baj, csak szép legyen…”
Hasznos, érdekes írás.
„A „nagycsoport” vezetőit csak néhány percig látják, amikor beszédet tartanak, vagy megjelenik róluk egy fénykép, vagy adnak egy rövid interjút.”
Ezzel összefüggésben van-e, hogy orbán óckodik egy hosszú, nyilvános vitától? + Anno nem igazán jött ki jól belőle és most szükség sem viszi rá.
5. Name 7
Vannak jó páran akik remek szónokok, és a legértelmesebb, de a szavakkal játszani nem tudó szakembereket is lenyomják, szájtépésben.
Viszont csupán szájtépéssel nem lehet jól elvezetni egy országot. Lásd a nagy német vezetőt, a szájtépés világbajnokát.
„A hirdetések – meg egyebek – a „barlanglakó agyunkra” hatnak.”
Valahogy megint az az érzésem, hogy ellépünk az alap probléma mellett.
Nem az a baj, hogy az emberiség túlnyomó része még mindig „barlanglakó” szinten nézi a világot.
Ez inkább természetes. Egyszerűen NEM tudott mit kezdeni a pár ezer éve folyamatosan rákényszerülő „fejlődéssel”.
És a fejlődést azok erőltették rá, akik viszont a hagyományos feltételek közé nem tudtak beilleszkedni.
És kialakult a két csoport közötti egyre egyenlőtlenebbé válló harc.
Legelőször ugye kell egy karat, hogy becsapjuk az embereket.
Ehhez koronként meg lehet találni a megfelelő eszközöket.
Eltorzított vallás, „felvilágosodás”, megdicsőülés ezen a Földön, munkakönnyítő technológia, pszichológia…
Lényeg, hogy olyan dolgokra kell hivatkozni, amit az átlegember nem ért.
Aztán ha az akarat megvan, akkor már nem gond ehhez egy alkalmas ideológia legyártása, mint kiválasztottság, humanizmus, „ráció”, kommunizmus, demokrácia, liberalizmus, meg hasonlók.
Innen kezdve az ösztönök becsapásával való manipuláció alapvetően nem különbözik a bunkósbottól.
Nyilván jó dolog ezeknek a mechanizmusoknak a tanulmányozása, de ennek akkor lenne igazán értelme, ha sikerülne lefordítani az egyszerű emberek nyelvére, és kialakítani bennük egy egészséges immunrendszert a mesterséges és hamis „kiscsoport” érzés kialakulását.
A társadalom egy meglehetősen bonyolult képződmény.
A marxizmus azt tanította ,hogy van alap és felépítménye.
Az alap az anyagi termelés, a felépítmény az intézmények és ideológiák, szokások és törvények.
Ezek folyamatosan fejlődésben, változásban vannak.
Az hogy a lét határozza meg a tudatot, abban is sok igazság van, de nem írja le teljes gazdagságában a folyamatokat, amik ennél gazdagabbak.Mindenesetre a javak elosztása, se nem egyenlő, se nem méltányos a kapitalizmusban, amit ma piacgazdaságnak neveznek.
A személyek a poziciójuk, jövedelmük és vagyonuk alapján részesednek az életszínvonalból.
Akik jól élnek azoknak tetszik ez a rend és egyetlen lehetséges legitim rendnek nevezik, mint ahogyan az időszámításunk előtt élt rabszolgatartó egyiptomiak rendje is egyetlen lehetséges legitim rendnek volt deklarálva.
Ma a média hatalmas erőt képvisel, óriási befektetéseket eszközölnek azok akiknek ez megérni látszik, a tömegek hitébe.
Hatalmas üzlet az ha a tömeg abban hisz, ami nekem jövedelmez.
Mindenki befolyásolható kisebb vagy nagyobb mértékben.
3 Kedves Loránd
„Vajon hány emberben tudatosul az egyetlen olvasható, nagybetűs szó a képernyőn (amelyet az agya természetesen értelmez és feldolgoz), miközben a párbeszédre figyel? Vajon lehet ez véletlen egy olyan környezetben, amelyben minden másodperc és milliméter előre ki van számítva?”
-Na, most megpróbálom közvetíteni számodra, hogy bennem milyen reakciókat, gondolatokat váltott ki a hozzászólásod.
Belenéztem a videóba, gondolom, az ürge feje mellett látható ARMY feliratra gondolsz.
Eddig rendben van. De vajon ez milyen szándékosan célzott, igen gondosan megtervezett üzenetet jelenthet a néző felé, amelyet el kell plántálnia a fejében? És miféle haszonnal járhat ez az üzenő részére?
Tudat alatt el akarja plántálni benned a gondolatot, hogy a hadsereg áll a tudomány csúcsteljesítményei mögött? Ezt amúgy is tudja mindenki. Szóval nem tudom, mire gondoltál…
„A “beégetés” általam ismert első szabálya, hogy ne kerüljön tudatos szintre az információ, hanem rögzítés során kapcsolódjon ahhoz, amivel tudatosan foglalkozom (“életérzés”, miközben egy autót bámulok). A “bolt” csak a legdurvább, könnyen észlelhető felszín, és mint ilyen, tökéletes álca a komolyabb dolgokon – ha(!) szerencsénk van, és tényleg intelligens emberek vezényelnek.”
Itt megerősíted, hogy jól kiszámított, kódolt üzenetekkel bombáznak bennünket manipulatív szándékkal, úgy, hogy mi azt észre sem vegyük. Majd az utolsó bekezdésben elbizonytalanítasz, a feltételezéseddel.
„Sajnos egyre erősebb az érzésem, hogy nem így van, amit látunk nem más, mint a saját összesített ostobaságunk, és az általa okozott törvényszerű erózió.”
Majd itt végleg összedöntöd az első feltételezésedet. Talán mégsem okosan felépített manipulációról van szó, hanem mindenféle ellentmondásos, kaotikus motivációk alapján történő befolyásolások halmaza, amely nem is vezet valós eredményekhez a küldő számára, pusztán zűrzavart kelt.
Tégy rendet a káoszban… 🙁