2018-06-01 napi bejegyzések

(2542) Mi az igazság a koleszterinnel kapcsolatban (de komolyan!)?

Tibor bá” online

 

Uffe Ravnskov (b. 1934)
Uffe Ravnskov (b. 1934)

 

A hülyeség akkor is hülyeség marad, ha 50 millió ember állítja, hogy igaz. (Anatole France) – Válasszuk szét a tényeket az önérdekű propagandától és a média dezinformációitól! – Releváns információk kinyerhetők még:

 

 

http://www.westonaprice.org

http://www.thincs.org

http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

chris@thehealthyskeptic.org

A koleszterin nem okoz infarktust, de ha a koleszterin nem okoz infarktust, akkor mi az infarktus valódi oka? – Újabb és újabb kutatások feltárták, hogy az atherosclerozis valójában érbelhártya gyulladás és oxidációs stressz következménye. Éppen ezért a rizikótényezők azok, amik ezt a két folyamatot elősegítik: Nem megfelelő táplálkozás, a glikémiás indexek figyelmen kívül hagyása, dohányzás, magas homocisztein színt (lehetséges B6 vitaminhiány), idegeskedés, nitric-oxid hiány, a szérum magas vastartalma, mikrobafertőzés, transzzsírsav fogyasztás, finomított szénhidrátok túlzott fogyasztása, az Ω-6 és Ω-3 zsírsavak hátrányos aránya (gyakorlatilag Omega-3 hiány).

A szabad gyökök és a gyulladások megakadályozzák a nitric-oxidok szintetizálását, ami alapvető fontosságú a szív-érrendszeri betegségekkel szembeni védelemben. Az oxidált LDL (a népszerűen jónak becézett koleszterin) valóban káros, de ami oxidált az a koleszterin részecskében lévő többszörösen telítetlen zsírsav, nem maga a koleszterin.

Krónikus fertőzés, gyulladás és stressz megemeli a koleszterin szintet, és jelentősen növeli az infarktus bekövetkezésének esélyét. Nem csoda, ha szívbetegek esetében magas koleszterint lehet észlelni. A hibát ott követték el, hogy az infarktus kiváltójának a koleszterint nevezték meg, nem pedig a koleszterin szintet emelő állapotot, ami kiváltotta az atherosclerosist. Ezt a gyulladás okozta oxidációs hipotézist alátámasztják a tudományos adatok, ami a szív-érrendszeri betegségekkel kapcsolatos ismereteinkkel összhangban van. Valamint a kutatók körében széleskörűen elismert.

Sajnálatos módon a koleszterin ártatlansága az orvosok, dietetikusok, valamint a társadalom nagy része előtt ismeretlen. Ugyanakkor az egészségügyben dolgozók és a tudományos élet tagjai körében jelentős érdekkonfliktus áll elő, ami erősen akadályozza az igazság kiderülését. A koleszterinnel kapcsolatos szakcikkek írásával megbízott orvosok 90 százalékát, a gyógyászati kutatások kétharmad részét a gyógyszergyárak finanszírozzák. Ennek következménye, hogy azt a téves hipotézist tartják életben, ami szerint a szív-érrendszeri betegségek okozója a koleszterin és a telített zsírsavak. [Tibor bá’: Számomra felfoghatatlan, hogy lehet a teljes emberiséget évtizedeken keresztül a sötétben tartani?]

Koleszterinnel kapcsolatos tévhitek: Mítosz: Koleszterinben és telített zsírsavakban gazdag ételek fogyasztása megemeli a szérum koleszterin szintjét. Valóság: Több, hosszú távon fenntartott vizsgálat kimutatta, hogy koleszterinben és/vagy telített zsírsavakban gazdag ételek fogyasztása nem hat ki a szérum koleszterin szintjére. Mítosz: Koleszterinben és telített zsírsavakban gazdag ételek elősegítik az atherosclerosis (érelmeszesedés) kialakulását. Valóság: Számtalan kísérlet kimutatta, hogy akik állati eredetű telített zsírsavakat fogyasztanak, ritkábban kapnak szív-érrendszeri betegséget, mint azok, akik főleg többszörösen telítetlen zsírsavakat fogyasztanak (amik növényi olajokban vannak). Az eldugult artériákban talált zsír 75 százaléka telítetlen, aminek a fele többszörösen telítetlen. Mítosz: A magas LDL-koleszterin érték atherosclerosist, illetve infarktus okoz. Valóság: negyvennél több kísérlet jelezte, hogy a koleszterin szint csökkentése nem akadályozza meg az infarktust. Éppen ellenkezőleg, több kísérlet bizonyítja, hogy magasabb koleszterin szint csökkenti az infarktus bekövetkezésének az esélyét. Mítosz: Alacsony koleszterin szint megelőzi a szív-érrendszeri betegségeket, és csökkenti a mortalitást. Valóság: Több, gondosan elvégzett kísérlet bizonyítja, hogy fordított arány áll fenn a koleszterin szint és a mortalitás között. A Yale-en végzett új keletű tanulmány kimutatta, hogy idős emberek soraiban kétszer nagyobb valószínűséggel áll be a halál alacsony koleszterin szinten. Mítosz: Sztatinok szedése csökkenti a szérum koleszterin szintjét és egyben csökkenti a mortalitást, valamint nincs jelentős mellékhatásuk. Valóság: Még egyetlen tanulmány se mutatta ki, hogy a sztatinok szedése csökkentené a mortalitást egészséges emberekben, akiknek csak a koleszterinük magas, de nincs szív-érrendszeri betegségük. Ezzel szemben a sztatinoknak komoly mellékhatása van, például az izom sorvadás, ami csak 3 év után jelentkezik, három eset közül egynél.

Mik segítik elő a szív-érrendszeri betegségek megelőzését? 1) Tanulj meg stressz mentesen élni. 2) Ügyelj a testsúlyodra, ne légy se kövér, se krónikusan sovány. 3) Végezz naponta legalább 30 perc mérsékelten erős fizikai munkát. 4) csökkentsd a magas glikémiás indexű élelmiszerek fogyasztását. Ezek: finomliszt és készítményei, rizs, cukor, feldolgozott ételek. 5) Ne fogyassz többszörösen telítetlen zsírsavakat, és/vagy transzzsírsavat tartalmazó ételeket. Ezek: elsősorban a margarinok, margarinok felhasználásával készült péksütemények és egyéb termékek. 6) Lehetőség szerint fogyaszd a természetesen táplált állatok húsát, zsírját és belsőségeit. 7) Főzéshez használj elsősorban sertészsírt, szárnyasok zsírját, vajat. Eszedbe ne jusson napraforgó, és egyéb növényi olajt használni, mivel ezek könnyen oxidálódnak, illetve hő hatására átalakulnak. 8) Egyél maximálás nélkül természetes körülmények között termelt tojást, különösképpen a sárgáját, lehetőleg lágy tojás formájában.  9) Fogyassz nyers tejet és tejterméket, amelyek bőven tartalmaznak probiotikumokat, enzimeket, vitaminokat és egészséges zsírsavakat. 10) Egyél gyakran fermentált alapanyagokat (savanyú káposzta, joghurt, stb.) 11) Egyél sok vajat, lehetőleg természetesen táplált tehenektől. 12) Fogyassz több Ω-3 zsírsavat, ami halakban és lenmagolajban van (ez utóbbit hevítés nélkül habarásnál lehet jól felhasználni).

FORRÁS: Weston A. Price Foundation; The Cholesterol Myths by Uffe Ravnskov, MD, PhD.

___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________

Éljetek a lehetőségekkel!