(3674) A Világ élelmiszer árai emelkednek

Tibor bá’ szerkesztett fordítása online

 

2021. A 89. év

A klíma krízis és a COVID-19 pandémia gyilkos koktélja  a Világ élelmiszer árainak meredek emelkedését okozza, ami az utolsó évben hozzájárult a Világ éhezéséhez. A gyorsan növekvő infláció és az elosztó hálózat lerobbanása minden fogyasztói áru árát felfelé mozgatja. Amerikai becslések szerint az előttünk álló télen az amerikai háztartások fűtési számlája 30-50 százalékkal fog megugrani.

Mindeközben a Világ dolgozóinak órabére durván 2 százalékkal csökkent. A bérek csökkenése, az infláció növekedése miatt a bérből-fizetésből élők nem képesek megfelelő élelmiszerhez jutni. A Világ alultápláltsága növekszik.

A FAO (Élelmiszer és Földművelési Szervezet) igazgatója, Qu Dongyu szerint: „Ma, soha nem látott élelmiszer krízisnek lehetünk több fronton is a tanúi. Az éhezés okozta halálok ma már valóság, és ahogy 2021 vége felé közeledünk, a helyzet tovább romlik.” A FAO által kiadott jelentés szerint: „A riasztó, vagy rendkívülien riasztó éhezés majd 50 országban fellelhető. Több évtizedes csökkenés után az alultápláltság újra növekvőben van. A helyzet rosszabbodásának három oka van: katonai konfliktusok, klímaváltozás, és COVID-19 okozta gazdasági rombolás.

A Világ élelmiszer árainak emelkedését az infláció és a gazdasági megbicsaklás, valamint a pandémia okozza. A FAO árindexe (FFPI) méri az élelmiszer kosár nemzetköz változását. 2021 szeptemberében az árak 32,8 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. A legfontosabb tétel, a gabona ára kimagaslóan nőtt 41%-al.

A Világ lakosságának 43 százaléka nem engedhetett meg magának tisztességes étkezést a COVID-19 előtt. Ez mára 50 %-ra növekedett.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Éljetek a lehetőségekkel!

77 gondolat erről: „(3674) A Világ élelmiszer árai emelkednek

  1. Egy mázsa le nem gyártott pétisó 10 mázsa plusz gabonatermést von el jövöre. Van más megoldás, de nem két hónap alatt. Millio tonnákat nem gyártanak le idén…

  2. A globális statisztikák érdekesek , de jobban érdekel minket hogy mi lesz itt Magyarországon.Amúgy ha rohadt drága lesz az élelem a magyarok többsége akkor is a Lidl-ben veszi meg a kaját minthogy a kiskertben termeljen legalább valamit.(ja már nincsenek is nagy udvarok ,kertek, azok is le vannak rakva térkővel.A gázár pár hét múlva már jelentkezik az árakban.
    Nekünk van 2 nagy kertünk , de sajnos nincs időm a munka és egyéb dolgaim mellett konyhakertet fenntartani (pár paradicsom és paprika azért volt ültetve) .Ha eljön az ideje akkor érdemes elgondolkodni ennek a beindításán.
    Eddig ugye az volt hogy pl. nem éri meg répát ültetni,mert frissen megveszed a boltban azt a 3 szálat pár ft-ért.
    De ha nagy drágulás jönne akkor pl répa, cukkini, padlizsán, sütőtök,bab,krumpli stb….kell ültetni.1 év 365 napból áll, namost ezekkel a növényekkel jó sok napot ki lehet pótolni élelemben.A csirke vagy serrtéstartás háznál megszűnt, még a mamikáknál is.Persze majd ilyen búzaáraknál meggondolandó lesz hogy a “veszek 40 csirkét ” és felnevelem dolog.Vagy 1 sertést felnevelni.Jajj istenem eljutunk oda a modern világunkban hogy az átlegember nem tud felnevelni egy sertést mert nincs rá pénze hiába a fejlett technika, gépek stb… 😀
    Akik felvették a csokot és vállaltak 2-3 gyereket ugye nem a pénzért nem-nem :D, de persze a fejük felett ott lebegett az ingyen 10 milla, namost a 2-3 gyerek felnevelése (élelem) nem kevés pénzbe fog kerülni és mellette 20 évig fizetni a hitelt.Olvastam hogy lesznek itt még bajok.
    A kertészetekben a munkaerő további gond lesz ugyanis a fiatalabbak nem fognak elmenni a földbirtokosnak kapálni , gyomlálni ez emeli az árakat.
    Talán az őszi műtrágyákat még ki tudták szórni.Azt sem tartom kizártnak hogy majd jön kína és felvásárolja a maradék műtrágyát tavasszal.Ha a terméskiesés annyi lesz mint ahogy iIre írja. Ezek a műtrágyagyárak úgy vannak méretezve gondolom hogy egész évben mennek és úgy tudják legyártani a globális szükségletet.Minden egyes nap állás már hiányt fog okozni valahol. Erre rájön még majd a hiszti tehát ha pl . kevesebb gabona lesz 20-30%-al akkor a traderek rásegítenek és felpumpálják az árát mondjuk majd itt is 500%-ot (persze ők extra nyereséget könyvelnek el) .Tehát nem csak a gabonahiány lesz a gond hanem a mögötte lévő hiszti még nagyobb bajt okoz.Kérdés hogy mikor normalizálódik a helyzet? Valakinek értelmes gondolat?

  3. A kérdés az, hogy ki miről mond le? Mert a lemondás a nagy tömegek számára egyértelmű lesz a következő években.
    És még jó ha önként történik és nem parancsra vagy választási lehetőség hiánya miatt.
    Pl
    1, a fűtési költségek -> 30-40 % ban elpazarolt energia. Lehetne kisebb lakásban lakni. összeköltözni szülőkkel. Szigetelni. Nem 24-26 fokban lakni, hanem vastagabban felöltözve 20-21 fokban.
    2, élelmiszer. -> Már többször írtam itt is. Pazarlás minden szinten.
    3, ruházkodás -> Nagyon sokat lehet spórolni rajta. (Szerintem egyébként ez az első a sorban, amiről lemondanak a népek)
    4, mobilitás -> most még tiszta káosz. Pl két ember esetében olcsóbb és kényelmesebb autóval menni bárhová mint tömegközlekedéssel. A biciklivel elugrok a boltba még OK. De bármi ami ennél messzebb van vagy pl hozni-vinni kell valamit, egyértelmű hogy kocsival egyszerűbb és olcsóbb.
    Majd ha 3x ennyi lesz az üzemanyag, akkor esetleg átgondolja a polgár, hogy leteszi , addig nem.
    5, Telefon, internet., -> igaz hogy nem érezzük nagy költségnek, és valóban hihetetlen kényelmes amiket meg lehet általa valósítani. De amikor majd napokig nem lesz áram ( és ez sajnos a közeli jövő, megérne egy külön posztot) , akkor hirtelen minden okos eszköz, azonnal levélnehezékké válik.
    És már nem is kell gondolni rajta , hogy lemondjunk-e róla 🙂

  4. 3, BAB
    “De amikor majd napokig nem lesz áram”

    Ezt miből következtetted ki, érdekelne a gondolatmeneted. A háztartási napelemes erőművek megszaporodása miatti hálózati frekvencia szabályozására gondolsz?

  5. 4 – János:
    Ha a 400 százalékos gázár átjön ide is, sokan inkább villannyal fognak fűteni. Az egyre melegebb nyarakon fokozódni fog a klíma használat. Ezek eredményezhetnek áram kimaradást. De jelentkezhetnek szélsőséges időjárási tényezők is.

  6. 5, Tibor bá’

    1 köbméter földgáz energiatartalma kb. 9 kWh elektromos energiának felel meg.

  7. Érdemes felkészülni – aki még nem tetted – hogy egy hosszabb áramszünet esetén hogy véded meg a hűtő/fagyasztószekrényed.

    Ha minden nap több órára nem lesz áram, vagy ha egy héten 2-3 nap áramszünet lesz vagy egy vihar/árvíz/terrorcselekmény stb. miatt egy hét vagy két hét áramszünet lesz, mit teszel?
    Nem mindegy, hogy a fagyasztóban és hűtőben tárolt több tíz vagy száz kg értékes élelmiszer tönkremegy-e.

    2. andrew, ha van nagy kerted, gondold meg, hogy teszel bele legalább pár száz tő kukoricát, amit kézzel meg lehet művelni és be lehet takarítani. Ha nagy lesz a gáz, meg lehet őrölni és megenni, ha nem lesz rá szükség, akkor el lehet tenni a következő évre vagy eladni stb..

  8. Kaliforniában (biztosan máshol is történt ilyen) amikor erdőtűz veszély volt, kikapcsolták háztartások tízezreinél az áramot, merthogy a távvezetékek meggyújthatják a kiszáradt növényzetet.

    Ilyen veszély esetén – vagy erre hivatkozva – a nagy nyári forróságban simán kikapcsolhatják az áramot.
    Ha pedig erdőtűz van valahol és távvezeték van a közelben, akkor azt biztosan kikapcsolják napokra vagy hetekre akár.

  9. Re:2
    Jelenleg Paks és Visontával az alaperőművi kapacitás adott, ami a teljes energia mix közel 60%-a(meg kellene nézni az éves Mavir jelentést), maradék import energia, ami jellemzően olcsóbb cseh szénerőművekből jön, és a kis szabályzási rész földgáz, pl Gönyűnél, de az olyan drága, hogy csak akkor nyúlnak hozzá, ha nagyon muszáj.
    Ebből az következik, hogy az energia mixünk jelentős része atom és szén alapú, erre megy még rá a tetemes, több mint 1GWp napelem, szóval óriási katasztrófára nem számítanék.
    Sokkal jobban kell azon aggódni, hogy ha a faludba csak egy irányból megy be a 20kV-os távvezeték, ami egy kidőlt fától/extrém sok zúzmarától lenullázza a teljes falu áramellátását, ez a jellemző vészhelyzet, de ilyen esetek főleg télen szoktak bekövetkezni, ami részben kivédhető, főleg ha tényleg hideg van(fagyasztott kaját ki lehet rakni, mikro napelemes rendszer a gázkazánnak/vegyes tüzelésű kazánnak)

  10. Re 4 János.
    Én Ausztriában élek. Itt a közszolgálati televízió már többször adott le olyan riportot, ahol szakértők nyilatkozták, hogy az idén is legalább 4 alkalommal állt vészesen közel az ország elektromos hálózata a “black out” nevű jelenséghez. Hirtelen kiesik egy erőforrás ( pl jön egy vihar és leárnyékol pár ezer nm napelemet, vagy üzemzavar lép fel egy vízierőműnél)
    Az elosztó központ őrült módon kapcsolgat, hogy mindenhova jusson áram, megfelelő frekvencián.
    Eddig sikerült megoldani. De ha egyszer nem, akkor egy csomó ember nélküli központ és trafó állomás leáll. És ezeket csak egyenként , kézzel lehet visszakapcsolni, illetve javítani, ha szükséges.
    És ilyenkor sorrend van. Kórházak, vízművek, stb.
    Konkrétan kimondta a szakember, hogy legyen otthon 3-4 napra elegendő ásványvíz, konzerv, gyógyszer , stb.
    És minél kevesebb szén, gáz, atom erőműből származó áramot szeretne a kormány az energia mixben látni, annál nagyobb lesz a kitettség az ilyen helyzetekre.

  11. Eleddig a nyugati átlagpolgár élete ugy telt, mint egy kirándulóhajón, most , a legutóbbi hetekben kezdödik egy kis hullámverés, ami a jelek szerint, hacsak nem lesz valami pozitiv változás, viharrá fog erösödni.
    Most még csak lassan imbolyog a hajó:néha nincs elég tej és tejtermék, hiány van kenyérben, egyes alapélelmiszert pl.rizset esetleg a harmadik üzletben találsz, vagy sem.
    Hirtelen mgugrik a benzinár, ez a mindennapokat érinti.Egy blogtársunk beszámolóból tudtam meg, hogy akadozik például az autóipar, hiányzik, vagy kevesebb van valamiféle anyagból ami nélkülözhetetlen a modern autóknál.Szerencsére ez még nem érinti a mindennapok szükségleteit közzellátás tekintetében, de ki tudja mit hoz a holnap.
    Mit hoz a holnap migránsáradat szempontjából?A Nyugat eszméletlen hibát követett el, mikor könnyedén beengedte a legutóbbi áradatot, meglátatva velük a bejutás könnydségét és retorziónélküli veszélytelenségét, ezzel felbátorotva őket az elkövetkező idökre, amely idők most a nélkülözni kezdő Nyugat számára is nagyon kemények lesznek.Hova özönlik majd a rengetetg migráns a szintén éhezni kezdő nyugati országokba, hiszen már csak ezért is olyan szörnyü polgárháborúk törhetnek ki, amit még nem tapasztalt a világ, mert gondolom, a nyugati ember toleránciájának is van végső határa.
    Ezt látom, a migráns problémát , az elöttünk álló idők egyik legnagyobb bajának. Folytatnám a kiskertekben reménykedök elképzeléseivel.A gondolatmenet helyes, jó, csak az a baj vele, hogy kevés a termés, csak ideig-óráig segit valamit, ami jobb, mint semmi, természetesen.Mert ugyan mekkora területen tud egy ember gazdálkodni csak kézi müvelésssel és az egész gazdálkodás ne merüljön ki egy sor káposztából, két sor sárgarépából, egy sornyi uborkából és három sor paradicsomból, mert azt egy család nagyon rövid idő alatt feléli.Mi van utána?Mi lesz a kiskert sorsa egy mai Magyarországon, ahonnan már most is eszméletlen dolgokat hallunk kedves magyar barátainktól a cigányság már szinte türhetetlen viselkedéséröl, és ma még van közellátás!
    Mi lesz akkor, ha változnak a dolgok,méghozzá rosszra?!
    Menjünk tovább:a gazdasági megtorpanás szinte mindig egy dominó-helyzetet eredményez, munkanélküliség, ami keresletkieséssel jár, minek okán még több gyár csökkenti kapacitását, afféle öngerjesztő folyamat részeként, ez kihat szinte mindenre, kevesebben járnak vendéglőbe, kávéházba, kevesebben utaznak, szállodák panganak, ezrek és tizezrek kisvállalkozók veszitik el megélhetésüket, ezt saját szemünkkel láttuk a járvány idején: szomorú arcú, öregecske ember áll a tévékamera elött elpanaszolni baját, 30 éve dolgozott mint turistabusz soför.Nincs turizmus, feloszlott a cég, az állami vészsegélyből, miután a közüzemeket kifizetted, nem lehet megélni, és nem szégyenli bevallani, Ő ÉHES!!!
    Szintén idösebb emberpár áll elő: 1950óta meglevő , a szülöktöl örölölt kis családi kávéház hosszú hónapok óta kong az ürességtöl, anyagilag teljesen kivéreztek .Csak a tévések kedvéért nyitották ki az elhagyatott helységet, szivszoritó látvány a ponyvákkal letakart asztalok, székek, az egész elárvult, elhagyatott helység, egy szorgalmas, dolgos élet romjai.
    Ez volt akkor, tiz és tizezernyi kisvállakozás azóta sem tért vissza magához, és most ismét valami készülöfélbe van.
    Csak azon töprengek, hogy milyen irántba fejlödnek ki a dolgok, nekiütközünk-e a jéghegynek, vagy már felhasitott minket, csak még nem vesszük észre.

  12. Az elmúlt években a nitrogén műtrágya tonnánkénti ára, ha elérte a 90.000 Ft-ot, az már nagyon drága volt. Nitrogén nélkül – a többi műtrágya fajtát nem is említve – nincs modern mezőgazdaság, rögtön veszteséges lesz minden, a termésmennyiség és minőség töredékére esik. Jelenleg 230.000 Ft / tonna a nitrongén. Semmi nem mutat abba az irányba, hogy csökkene az ár, hiszen a gázpiac is káosz, ami alapvető a műtrágyához. Durva idők jönnek.

  13. Valószínű meg fogtok rám haragudni.
    Adott egy természeti szituáció.
    (nem minden nyár, ősz, tél, tavasz egyforma.)
    Rengeteg helyen látok vidéken extra traktorokat, kb egy db hatvanmillió forint, és ez csak a traktor.
    Persze lehet osztrák bérszánt, bérvet, bértrágyáz, stb.
    Én ezt hallom:
    Istenem, elverte a jég a termést… Kárpótoljak…
    Istenem kiszáradt a termés…. Kárpótoljak.
    Istenem a belvíz elvitte a termést… Kárpótoljak…
    Istenem végre jó a termés, de fizessek ugyan annyit érte mint ha elvitte volna a jég, az áradás, a korai fagy, meg az isten tudja mi. Mert ugye pénzt vissza nem adunk módon működik eme gazdálkodósdi. És persze államilag tehát minden egyes állampolgár pénzéből, húzzuk ki a szarból, és egyénileg is fizessük meg a plusz költségeket a drágábban adott termékek vásárlásakor , azokat amiket államilag már egyszer kifizettünk kárpótlásként…
    És a valódi jó minőséget, melyet semmiféle természeti kár nem ért, eladják nyugatra három négyszeres haszonnal.
    Akkor igazából mi is van kérem szépen?

  14. Hátha nem adják – a csökkent hozamok miatt el majd jövőre a földtulajdonosok-ésa nagykereskedők a kenyérgabonákat, mint ahogy szokásba’ van és hozatnak külföldről rosszabb minőségűt helyette.

    A hazai pétisó gyár mégsem áll le, legalábbis egy október tizenharmadikai jelentés szerint, mivel exportra is gyártanak még.

    Egyébként milyen intézkedési terven dolgozhatnak a honatyáink, ha nem biztos, hogy jövőre meglesz az hektáronkénti 8-9 tonnás búza- és 10-12 tonna feletti kukoricahozam? Megoldják ezt is hitelből?

    És akkor ha leállna a műtrágyagyártás, akkor a szén-dioxid “bicnic” a hátrányt kiegyenlíti?

  15. 15. János,

    Azért az érdekes, hogy gázból, olajból van államilag vásárolt és tárolt, felügyelt stratégiai tartalék, de gabonából nincs, sőt még kenyérgabonából sincs.
    Egy 2016-os hír volt, hogy felszámolták az ország ilyen vésztartalékát.

    Pedig ahogy kinéz a helyzet, lehet, hogy sürgősen kellene. Nem kerülne sokba, mert a megvásárolt mennyiséget folyamatosan el lehetne adni.

  16. Próbáltam utánanézni az UK biztonsági élelmiszer vagy gabona tartalékának, de semmi biztosat nem találtam.
    Mondjuk ha arra gondolok, hogy földgáztartalék 4-6 napra való van az országban, akkor élelmiszerből sem lehet valami sok.
    Pár éve számolták fel a földgáz tároló kapacitást, mert évente kb. 7.5 millió fontba került a fenntartása (lakosonként kb. 0.11 font/év (47 forint)).

  17. Vissza kellene térni a régi földművelési módszerekhez.
    Vetésforgó.
    Nem agyontrágyázni a talajt, mert az elszikesedik. De állítólag értenek hozzá….
    Haszonálatot kell tartani, juhot, szarvasmarhát, mely növényi eredetből növényi trágyát szarik. Nekik takatmánynak is lehet bizonyos területeket fenntartani.
    Tehát szabadtartás. Nem nagyüzemi tehénfejde.
    Árulja el valaki hogy ez miért nem jó?
    Mert a tehenet húsállatnak nézik, vagy a bírkát?
    Elárulom nem az.
    Tyúkot sem azért nevelsz, hogy levágd, hanem mert tojik. Tojást.
    Megoldás lehetne, de nincs akkora haszon. Az meg borzalmas.

  18. 18. Dan,

    mert ki akar termelni? Ritka az olyan ember vagy család manapság, aki földet akar túrni, meg állatot tartani. A nyolcvanas és kilencvenes években is még volt többszáz ezer ember, aki tudott és akart is kisgazdaságot vezetni. Onnantól kellett volna támogatni, ösztönözni ezt a foglalkozást és életformát.

  19. 19.
    viszont nagyüzemi módón fentarthatatlan formában, nem szabad engedni.
    Mert az több kárt okoz annál, mint amennyit ér, és valóban termel.
    Magyarország soha nem volt ipari ország, mindíg is mezőgazdasági volt.
    Az autóbérgyártás meg annyival növeli a GDP – t személyi jövedelemadó címén, hogy megérje 24 aranykoronás földeket teleszennyezni?
    Kérdésem az, nem szégyen az, hogy senki sem akar földet túrni, de autóösszeszerelő biorobotként boldogan dolgozik négy műszakban, és a hasznot nem a saját országának termeli? És mindehhez maga a magyarkodó kormány is boldogan aszisztál? Ráadásul az egyre komolyabb klímaszabályozások kellős közepén? Hová veszett el az emberi logika és a tényleges nemzettudat?
    Komolyabban, mi a különbség ahhoz képest, mikor az oroszok szennyezték tele a laktanyáinkat úgy, hogy a mai napig sem lehetett megoldani a kármentést, pl többek közt Szentendrei szigeten a mai napig van olyan terület, amit NEM lehet kármentesíteni, a szennyezettség miatt. Mi a különbség?
    Semmi.

  20. 12. Bálint,

    Tegnap leállt Csehországban a Skoda gyártása legalább két hétre a félvezetők hiánya miatt. A veszteség gigantikus. Kb. 250 000 autó nem készül el idén Csehországban a betervezetthez képest.

    Szinte minden európai országban zavar, akadozás van az autógyártásban. “A gépkocsik műanyag alkatrészeit előállító francia Novares több tízmillió euróra rúgó kártérítést követel az autógyártóktól, akik a chiphiány miatti gyárleállások folytán visszamondták megrendeléseiket.”

    Magyar alkatrész beszállító cégek is küldik el az alkalmazottakat, mert jóval kevesebb alkatrészre van szükség az összeszerelő üzemek akadozása miatt. Hogy mi ez, honnan lett ez a világméretű chiphiány, nem tudom, de hogy a nyugati világ retteneteset szív miatta, az biztos és a következő egy évre nem javulást, hanem rosszabbodást jeleznek előre.

  21. 20. Dan,

    Ez messzire vezet.

    Jó kérdéseket tettél fel, de az utolsó “Hová veszett el az emberi logika és a tényleges nemzettudat?” a legjobb.

    Volt ilyesmi egyáltalán? A módszerváltás után a privatizációval szétlopták a nemzeti vagyont, melyet a magyar nép észre sem vett.
    Most pedig 12 éve tűr egy olyan rendszert, amely az országot szétlopta, a demokratikus intézményrendszert kiüresítette és az adófizetők pénzén hülyíti őket.

    Márpedig az uralkodó politika és annak művelői emberi minősége a nép átlagos értelmi és erkölcsi színvonalának a kivetülése.

    Annyi minden ment félre e kis országban, miért pont az általad forszírozott terület maradt volna ki.

  22. Amit írtál, igaz. De lesz e ébredés?
    Mert ha nem, magyar sem marad. Egy sem.

  23. 21.Gyarmathy
    Az autóipar nehézségei csak egy mellékvetülete a világ ingatagságának, a kezdődő válság előjeleinek egyike.Mellesleg, most kezd igazolást találni egyik kedvenc mániám: az ipari termelés szinte teljes átadása most kezd visszaütni.Hirtelen kiderül a nyugat szörnyü helyzete, sérülékenysége, kiszolgáltatottsága a kinai iparnak.Iszonyú ostobaság, sőt szerintem bünös felelötlenség volt a legnagyobb gazdasági kincset, az ipart kiadnia kezéből, méghozzá anélkül, hogy cserébe bármit kapott volna Kinától.INGYEN ment ki az ipar, ingyen, és ime, most kezd jelentkezni a következmény: szégyenteljes és egészségtelen függösége Kinától.Azt is mondhatnám, hogy Kina elpusztithatná a Nyugatot csak azzal, hogy leállitja az exportját, iszonyú helyzeteket teremtve rövid idön belül.
    Más: vessünk egy pillantást a mai emberek többségére és látni fogjuk , mennyire megváltoztak a régiekhez képest.Annakidején, gyermekkoromban a város kültelkein a házak majd mindenikének tornácát Izabella szölö árnyékolta, a házacskák elökertjeiben virágok, orgonabokrok, a hátsó , nagyobb területen gondosan müvelt kiskertek, gyümölcsfák, apró kis baromfiudvarokl.Nem gyep és kavicsos diszösvények, sem diszhalas medencék, mint sok helyen divatos manapság hanem az önellátás , a hasznos tevékenység mindannyi apró jele és öröme.És ezek az emberek mindenike gyári munkás volt, a kis háztájit müvelték müszak után.
    Bizony, nagy utat tett meg az ember azóta, nem biztos, hogy a helyes irányba.

  24. 20: “Magyarország soha nem volt ipari ország, mindíg is mezőgazdasági volt”

    LOL!
    A mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat együttesen az ország GDPjének ~4%-át, azaz egy huszonötödét adja, kb 210 ezer főt foglalkoztat.
    A járműipar a feldolgozó (GDP ~21%) ipar kb 30%-át képviseli, önmagában kb 6%-át adja a GDP-nek, a járműipar ~185 ezer, a teljes feldolgozó ipar több, mint egymillió embert foglalkoztat.

    De az ipar és a mezőgazdaság együtt sem éri el a szolgáltató szektor szerepét a gazdaságban, és ez általában az összes modern társadalomra jellemző. Magyarországon közel 3 millióan dolgoznak a szolgáltató szektorban a GDP 67%-át megtermelve, a teljes ipari szektorban pedig kb 1,5 millióan, a GDP 29%-át hozzák össze…

  25. 12. balint

    A modern autókhoz (egészen pontosan a modern dízelautókhoz) szükséges adalékanyag, ami hiánycikk lett, neve: AdBlue

  26. 5. Tibor bá’

    Szeretnék kérni egy szokásos okos posztot Tibor bá’-tól a blackout-tal kapcsolatosan (Ahogy BAB is felvetette).
    Ugyanis Ausztria lépten-nyomon tolja a lehetséges blackout-ról a felhívást. A hadseregnél, önkormányzatoknál..mindenhol téma (5éven belül megtörténik a jóslatuk szerint) :
    https://www.oesterreich.gv.at/themen/gesundheit_und_notfaelle/katastrophenfaelle/1/Seite.29500329.html
    https://fm4.orf.at/stories/3018234/
    https://www.krisenvorsorge.at/blackout-ratgeber/

  27. 28 – Tia:
    Nincs mit posztolni. Előbb vagy utóbb elmegy az áram. Felkészülhetsz rá egy agregátorral és néhány hordó benzinnel, de ezzel csak az aggonizálást nyújtod meg egy kicsit. A megfelelő energia elfogyása gyorsan fogja lehetetlenné tenni a túlélést. Se élelmiszer, se ivóvíz, se elfogadható higiénia nem lesz. Lesz viszont betegség, éhezés és öldöklés, ráadásul nem várt, elképzelhetetlen gyorsasággal.

  28. 29 Tibor bá’
    Akkor fogjunk egy sparheltet, egy kamionnyi tűzifát, fúrott kutat, kézi pumpával, napenergiás áramforrást, néhány évre való tartós élelmiszert és alapanyagot, önvédelmi felszerelést, …
    ….
    …meg egy jó erős kötelet és kössük fel magunkat?

  29. 30 Delp
    De hát Madách is azt mondta, ’ember, küzdj és bízva bízzál”, miután hosszasan levezette, hogy minden csak illúzió, és reménytelen… 🙂

  30. 30 – Delp:
    Kézi pumpa csak 7 méterig jó. Nap energia csak nyáron működik. Az egyéni önvédelem csak a szomszédok ellen használható, bandákba tömörült portyázokkal szemben nem. Kötéllel ne kínlódj, nem lesz rá szükséged. 😀

  31. 32 Tibor bá’
    Az előbb a kötél után még majdnem odaírtam, hogy legalább egy jó d*gás legyen előtte!
    De hát lehet, hogy az is meglesz.
    Akkor mégis van remény! 😂

  32. 33 – Delp:
    A jó dugáshoz béke, nyugalom, és meghittség kell. E hiányában magömlésed lehet, de semmi több, és ehhez nőre sincs szükség.

  33. 34.Tibor bá: Lehet Delp arra gondolt, hogy mielőtt megeszik, még előtte megdugják.

  34. 27. Tia
    Adblue nem kell az autohoz,csak kijelzi ha nincs a tartályában. A károsanyagkibocsátást enyhiti.
    Kinábol rendelhetsz olyan kis ,,elektonikai ,dobozt,, ,ami feleslegessé teszi.

  35. A gyengécske és egyre gyengébb forint nem sok jót vetít előre az élelmiszerek, meg az üzemanyag árát illetően.
    Máskor is volt már gyenge a forint, de most az érdekes az, hogy az MNB kamatemelése a forint gyengülését még rövid időre sem állította meg.

    A Brüsszellel való szűnni nem akaró harc és az egyre durvább mértékű eladósodása az országnak sajnos a forint további gyengülését vetíti előre. A világpiaci durva energia és élelmiszerárakra ez még rátesz egy jó nagy lapáttal a magyarországi árakat illetően.
    Róna Péter arról beszél, hogy a már most is magas magyarországi infláció tavaszra akár másfélszeresre is nőhet.

  36. 37. Gyarmathy
    Nem tudom hogy igaz-e, de pletyka szinten terjed magasabb polcokrol ,hogy elengedik a forintot akár 450-ig is.
    Itt / a Felvidéken/ is másznak fel az árak,keményen.
    Ez már rablás.
    2 euro egy kg kenyér a helyi kisboltban.
    ,bár néha érkezik magyarbol 1.50 ért.
    Valamit sejtenek az emberek, mert sokan elkezdtek felhalmozni.
    Hamarosan vagy jegyrendszer,vagy hiány lesz ..

  37. 38. félmázsás félisten,

    Bizony ezzel számolni kell, mert Orbán az életéért küzd és nem fog számítani semmi sem a harcban, legkevésbé a forint gyengülése.

    Azt nem tudom Szlovákiában miért szállnak el ennyire az árak. Itt az UK-ban egyelőre nem lehet komolyabban érezni drágulást. Liszt Ł0.45/másfél kg. Kenyér Ł0.5-1.5/kg, 3.6%-os tej Ł1.1/2liter, Étolaj (napraforgó, repce) Ł1.1/liter. Rizs(ami sokkal jobb minőségű, mint otthon az úgynevezett B rizs, az A-nak felel meg inkább) Ł0.45/kg.

    Adblue- ból sincs hiány, 20 litert kb. 15 fontért lehet kapni, de persze ha elterjed itt, hogy Európában már hiány meg drágulás van, akkor pillanatok alatt el fogják kapkodni a készletet és kész a baj.

  38. 86. félmázsás félisten

    “…Kinábol rendelhetsz olyan kis ,,elektonikai ,dobozt,, ,ami feleslegessé teszi…”

    Amit ha ma megrendelsz, olyan teherautó hozná ki, amiböl pont szintén kifogyott az adblue… 😉

  39. 36. félmázsás félisten

    “Öreg” dízelem van, mármint nem ilyen dízelem van amihez ez az adalékanyag kellene.
    (Olcsó kínai kütyü kellett már az enyémhez is, csak nem ilyesmi miatt, hanem a váltó miatt, mert a szerelők már milliókban beszéltek..)
    Balint írására reagáltam csak az Adblue miatt, aminek ez a cikk lehet az alapja: https://hvg.hu/cegauto/20211020_Fogytan_az_AdBlue_Europaban

  40. 37,Gyarmathy
    …”A gyengécske és egyre gyengébb forint nem sok jót vetít előre az élelmiszerek, meg az üzemanyag árát illetően.”…
    Gyarmathy, ez a jelenség , az inlfáció lassanként beteszi az ajtót a normális polgári életnek, rövid idön belül ellehetetlenedik az élet az árakat tekintve.
    Minden normális ország hazzáértő szakmai körei rettegnek ettöl a pusztitó gazdasági jelenségtő, és igyekeznek persze, amennyire lehet, megfékezni a szakadékba zuhanást.
    Csodálkozom országod hozzáállásához kormányszinten, hogy lehet közömbösen szemlélni egy közelgő pénzügyi katasztrófát?

  41. 42. SzJ,

    Erről a témáról rengeteget volt szó itt, amiről a cikk ír. Ez az EROI, azaz, hogy 10 egység energiahordozóhoz mennyit kell visszafektetni ahhoz, hogy kitermeljük. Akkoriban 2007-08-ban, amikor én először olvastam erről (Hetesi Zsolt sokat beszélt erről akkoriban) ha jól emlékszem olyan 10:1 volt az arány, ez a mostani 15.5% pedig kb. 6:1 arányt jelent.
    Az elmúlt 1-2 hétben sokat olvastam pl. az LNG-ről, hogy milyen verseny folyik érte Ázsia és Európa között. Kíváncsi lennék ennek a cuccnak, (vagyis a cseppfolyósított földgáz) mennyi lehet az EROI mutatója. A földgázt valahol a felszínre hozzák, majd elvezetik csövön egy cseppfolyósítóhoz, ahol – 163 celsius fokra hűtik, hogy folyós legyen, amit egy erre épített tartályhajóba töltenek és a hajó elmegy több ezer vagy több tízezer km-re, ahol a gázt egy terminálon visszagázosítják és csövön elvezetik a fogyasztóhoz.

    A gázárat illetően sok érdemleges (pl. áresés) nem történt a meghatározó európai gáztőzsdén.
    https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data?marketId=5285051&span=3

    Jobb bele sem gondolni, hogy mi lesz, ha ez így marad.

  42. 43. Bálint,

    “Csodálkozom országod hozzáállásához kormányszinten, hogy lehet közömbösen szemlélni egy közelgő pénzügyi katasztrófát?”

    Magyarországra gondolsz? Ha igen, akkor sajnos nagyon bonyolult és nehéz a dolog. Rendkívűl instabil és veszélyes a politikai helyzet. Orbán a piacról felvett hitelekből szórja az ezermilliárdokat, hogy megvegye a szavazatokat és ezzel mentse az irháját, miközben bajban van pl. az eddig húzóágazatnak számító autóipar. A választásokig tapossa majd az inflációféket(hogy ne veszítsen a növekvő árak miatt túl sok szavazatot), de a baj így is fokozódni fog és április után – akármilyen kormány is lesz – szabadulhat el igazán a pokol. Mert pl. a lakossági energiaárat lehet ugyan nem emelni egy darabig, de örökké ez sem mehet. Márpedig a gáz és villany árának duplázása már most benne van pakliban.

  43. Azért, hogy élőlény, ember azért jöjjön a világra, hogy éhezzen, akkor inkább ne tegye!
    Túlnépesedés van, szabályozni kell a születésszámot, mondjuk ötödére és minden vidám lesz ismét!

  44. 46 D7
    Ötödére?
    “Mindenki hozzon egy embert!” helyett új jelszó:
    “Mindenki temessen el négyet!”

  45. 46,D7
    …”Azért, hogy élőlény, ember azért jöjjön a világra, hogy éhezzen, akkor inkább ne tegye!”..
    Csodás gondolat, de Ezt ne a fehér embernek hirdesd, forditsad le a harmadik világ nyelveire, és szórd le országaik fölött röplapokként .

  46. 43. balint

    “…az inlfáció lassanként beteszi az ajtót a normális polgári életnek, rövid idön belül ellehetetlenedik az élet az árakat tekintve….”

    Ezen a mondaton megakadt a szemem. Mi is fog történni? Eltűnik a középréteg, az a réteg, amelyiknek van némi saját vagyona, esetleg némi tartaléka, ráadásul önbecsülése, és a helyzete megengedi, hogy ezt élvezze is, tehát bizonyos dolgokra képes nemet is mondani.
    Hát nem egyszerűbb lesz a világ, ha csupán a szupergazdagok, meg azok tömegei maradnak, akik napról-napra ki vannak szolgáltatva …

    Saccra azt mondanám, hogy talán a azoktól kezdve, akik a hatvanas évektől ébredtek öntudatra, már semmi gyakorlatilag érthetőt nem mondtak József Attila versei, de most lehet hogy egy olyan világ jön, ahol újra megtanuljuk értékelni azokat a maguk nyers valóságában.

  47. 50,sleeper
    …”Hát nem egyszerűbb lesz a világ, ha csupán a szupergazdagok, meg azok tömegei maradnak, akik napról-napra ki vannak szolgáltatva”…
    Csak látszólag lesz minden egyszerübb, mert ha arra kerül a sor, hogy széles néptömegek nyomorognak majd a gazdagok palotáinak tövében, ismét felkelések, forradalmak tarkitják majd az életet világszerte.Hova vezet mindez, csak a jóisten a megmondhatója.

  48. 51 – Gyarmathy:
    Én év tizedek óta a megtakarításomat aranyban tartom. Sokkal többet ment fel az ára, mint az évi 5 % kamat. Éppen most készül az arany egy nagy ugrásra.

  49. 53,Tibor bá
    Nagy különbség, ha fizikai, avagy fiskális aranytartalékoról van szó, legalábbis szerintem. A fizikai aranynak elönye, hogy nálad van, senki el nem sinkófálhatja, viszont nehézkes, kényelmetlen a használata.

  50. November 18-án lesz egy fenntarthatósági konferencia, amelynek Hetesi Zsolt az egyik előadója. Én is tervezem, hogy elmegyek meghallgatni.
    https://ppkonferencia.hu/xii-magyar-fenntarthatosagi-csucs-2021/

    20-án, szombaton szívesen tartok egy találkozót, ahol az ott hallottakat átbeszélhetnénk. Magbörzével is összeköthetnénk, ahol lehetne a háztáji kedvencek szaporítóanyagjait cserélgetni.

  51. 28. Tia Nem tudok németül de az hogy az osztrákok nyomják a lehetséges blackoutot ezt a hírt többféleképpen lehet értelmezni( úgy hogy nem olvastam a cikket).Tehát az osztrák elővigyázatos nép mindent megtervez.
    A hírt kétféleképpen is lehet értelmezni:
    1.értelmezés 5 éven belül előfordulhatnak (feltételes mód) áramszünetek. Mondjuk 1-3 órás áramszünet.Kedves lakosság készüljön fel rá hoyg pl. a fagyóból kiolvadhat a lefagyasztott 100 kg hús.Vagy este elemlámpa kell.
    2.értelmezés: leszenek több napos áramszünetek, gyárak állank le , összeomlik az élet mindmeghalunk…..

    Szeritnem az osztrákok a lakosságot az 1. értelmezés szerint akarták figyelemeztetni úgyhogy no para.

    Miből gondoljátok amúgyhogy nem lesz áram?
    Azt értem hogy drága gáz és sok elektromos autó van/lesz.DE a napelemek száma nől.És nem lenne nagy dolog tervezni olyan rendszert hogy a német az elektromos autóját napelemmel töltse.Tehát elmegy a munkahelyére ahol telepítve van napelem és addig rácuppan a töltőre.Vagy mást mondok gyerekek: A németnek a tetője tele van napelemmel, elmegy a munkába e autóval.Az otthoni napelem egy napsütéses napon a német háztetején visszatáplálja az energiát a hálózatba amit ő a munkahelyén tölt.Hogy lenne a költség elszámolva? A mai computerizált világunkban ez semeddig nem tartana leprogramozni.Okostleefon,okoseszköz. Itt cuppantam rá a napelemes töltőre, otthon annyit termelt a napelemem computer kiszámolja a költséget és kész.Vagy pl. 50 főnél nagyobb munkahelyeken kell napelemparkot létesíteni akár állami támogatással részben.Megy a német a parkolóba.Egy töltőrobot rácuppan az autóra (látja a töltöttséget) és tölti amit okostelefonon elszámol a páciensnek.Pl egy töltés árába beleszámolja a napelem telepítási költégének 1/100 000-ed részét.Informatikával bármi elérhető 0,1mp alatt.
    Összefoglalva miért lenne nagyobb áramszünet nemsokára? Nyáron napsütésben ki kell építeni olyan okosrendszereket hogy minél több autó a napelemre cuppanjon.Nyáron a klíma napsütésben kelle így napelemmel kompenzálható az elfogyasztott energiatöbblet.

  52. 56, andrew

    A megújulók miatt például…és az európai villamosenergia-hálózat össze van kötve…
    Nagyon problémás egy atomerőmű teljesítményét leszabályozni mivel a “ződenergiát” nem lehet, amikor süt a nap akkor többet táplál a hálózatba, mint amit abban a másodpercben a fogyasztók elhasználnának….mégha akkumulátor-konténerek is lennének hektárszámra, akkor pedig csak legfeljebb 30%-át lehetne visszanyerni a tegnap eltárolt villanynak.
    Az időjárásfüggő megújuló villamosenergia csak rángatja a hálózatot ezt pedig alaperőművel kiegyensúlyozni nehéz feladat, ilyenkor kell az azonnal indítható földgázüzemű-erőmű. Vagy marad az expor/import-áram!
    //Rendszerszabályozásról és az ellátásbiztonságról az elektromérnök dajtás sokkal-sokkal többet tudna mondani.//

    Egyébként nem kell az osztrákokhoz menni: a Katasztrófavédelem honlapján is fel van sorolva, hogy mi a teendő szükségállapot (katasztrófatípusok cím) idején.

  53. 44. Gyarmathy
    Ezt mondom régóta amúgy hogy az olaj EROEI-jéből valószínű nagy baj lesz(sajnos itt a blogon sem jött megerősítő hozzászólás hogy igen igazad van vagy valami vélemény szinte soha:D )
    2008: 10:1, 2021: 6:1 ha csak nagyvonalakban nézzük akkor röpke 12 év alatt rengeteget romlott ez az arány (lehet nem pontosak ezek az adatok de nagyjából talán igen)
    Namármost ha az EROEI romlás ilyen nagy mértékű lesz vagy még nagyobb mert ugye ez az arány nem javul hanme ha nem is exponenciálisan de gyorsulva romlik akkor ebből kurva nagy baj lesz.
    A megújulók hozhatnak meglepetést ,hallani hogy 2030-ra ez meg az az ország már mittudimén 70%-ban megújulókat használ, de nemtudom hogy ezt hogy számolják ki és mennyire valós.Én nem hiszek benne hogy át tudnánk állni
    olajmentes energiára.Denem vagyok szekember.Illetve egy szakember sem tudja össszerakni a részleteket.
    Az biztos hogy 7 mrd ember nem fog tudni így élni ahogy eddig élt. Mennyire fog leromlani az olaj EROEI mondjuk a következő 10 évben ha most 10:1-ről 6:1-re romlott? Annál a leromlott EROEI-nél nem az a kérdés hogy lesz e fapados repülgetés hanem az hogy fenntartható e mondjuk a mai élelemtermelés és ellátás.Mert ugye a mg-i gépekbe dízel kell, ahhoz hogy a helyi coopban szalámit vegyek több ezer km-t utazik a csomagolóanyag, hús stb,,,,,,,,
    Már ugye most is drága az élelem, a romló EROEI még rádob majd.Persze mondtuk anno hogy majd az olaj helyett átállunk gázos autókra.Már nem úgy felment az ára.
    Tiborbá az is megérne egy posztot hogy mi lesz választások után ,milyen áremelkedések , megszorítások stb…várhatóak.

  54. Re:Andrew
    EROEI-ről pár szót.
    Olajhomok valahol a 4-es EROEI-t súrolja, ami egy civilizációt csak kikoplaltatni tudja, de erről már nem tud üzemelni, pláne nem fejlődni. Palagázról anno nem kaptam pontos infót, de 10 alatt körül van, mélytengeri olaj 10 fölött, onshore mezők bőven fölötte.
    Ezzel szemben, mint alternatíva a szél bőven 10 fölött, de a nagyobb több MW-os gépek lehetnek 20 körül, poliSi PV 10 fölött van már(anno 4 körül volt), monoSi alacsonyabb 10 körül, vékonyréteg PV bőven 10 fölött, ami jó hír, mert egy civilizációnak min 10-es EROEi kell, hogy fenn tudjon maradni, mert alatta túl sokat kell robotolni az energiáért. 10-hez viszonyítva minél magasabb az EROEI, annál gyorsabban tud a civilizáció fejlődni, ha 10-hez közeli, akkor a fejlődés lassabb, mert nincs sok fölös energia rabszolga.

    Black-out kérdés, anni az UCTE, ami ma ENTSO-E azért jó, mert egységes az erőművi kapacitás, és szabad energia kereskedés van a piacon(van ennek hátránya is bőven…), de cserébe a szomszédos országok baj esetén egymásba tudnak kapaszkodni, és ki tudják védeni a lokális black-out eseményeket.
    Osztrákok lehet azért készülhetnek erre, mert sok a hegyvidéki távvezeték nyomvonaluk, ami egy erős tél esetén sok gebasz forrása, és tömeges hibák esetén napokra leállhat az áram szolgálatatás. Gondolj bele, nálunk egy földúton kigurul a javító brigád, de a sógoroknál egy sziklás szurdokba nem, ahova az oszlopot is teherhelikopter vitte be… Szóval én arra gyanakszom, hogy extrém hideg télre készülnek, plusz gázellátási problémákkal számolnak, ami a fogyasztókat áttereli a villamos rendszerre, ez extra többlet terhelést eredményez, és már készen is van a helyi VER túlterhelése. Ha ez tömeges jelenség, nem csak lokálisan osztrák baj, akkor hiába az egységes rendszer, a sámli minden lába el van fűrészelve, és jöhet a kontinentális black-out. Mondjuk én ettől annyira nem tartok, legrosszabb esetben átmegy a magyar VER szigetbe(és jellemzően az összes ország, ahol van elég erőművi tartalék tüzelő anyaggal), ami még 2 részre is tud szakadni a Duna mentén végszükség esetén…
    Összegezve szerintem: osztrákok extrém hidegre, és hálózat túlterhelésre számítanak.
    (Extrém hideg nem osztrák specifikum, ha náluk az lesz, nálunk is az lesz, szóval készüljünk fel a kemény télre, max ha nem így lesz, több tüzelő marad jövőre…)

  55. 58. andrew,

    Azt, hogy az EROEI romlásból nagy baj lesz, azt már régóta mondogatják szakemberek, az a csoda, hogy idáig is húztuk, mert voltak jóslatok 2010 előtt, hogy 2015 – 20-ra tarthatatlanná válik helyzet, megfizethetetlenek lesznek az üzemanyagok, aztán nem úgy történt.
    Soktényezős ez az egyenlet, mert ha növekszik az olaj ára, csökken a kereslet, miközben 100 dolláros hordónkénti árnál már megéri a nehezen kitermelhető készleteket is felszínre hozni akár 4:1-es mutatónál is.

    Ami aggasztó, hogy hírtelen baj van a földgázzal is, pedig eddig úgy lehetett tudni, hogy abból még nem lesz hiány jó ideig, most meg ez lett a komolyabb gond.

    Apropó, vegyetek papírt:
    https://www.agrarszektor.hu/elemiszer/beutott-a-papirhiany-magyarorszagon-brutalis-aremelkedes-johet-a-boltokban.33412.html

  56. Lássuk be:
    A legdrágább árucikk az ember, az emberi munkaerő lett. A fogyasztással kiegyensúlyozott termelés elve már rég nem érvényesül. Ezt a problémát valahogyan meg fogják oldani. Minél többe kerül valakinek a munkája, illetve minél könnyebben helyettesíthető, annál nagyobb veszélyben van a családja, később ezáltal a saját élete is.

    Az embert etetni, itatni, a szálláshelyéről gondoskodni, a szórakoztatását megoldani még csak-csak sikerül. De a családját és a családi igényeit kielégíteni (nem dolgozó gyerekek, nyugdíjas szülők, taníttatás, saját élet kezdése, egészségügyi kiadások, stb.) már olyan “luxuscikkek”, amihez a jelenlegi energiarabszolgák (főleg az elvárt/elvárható szinten) nem adnak elegendő fedezetet. Természetesen csak az egyének és családjaik vannak veszélyben, mert a természet is és a gazdaság is, igaz, hogy esetenként igen kegyetlenül, de elvégzik a szükséges szabályozásokat a fennmaradás érdekében. Az emberélet értéke, hát ez van, nem sokat ér már! A humanistáknak nem sok esélyük lesz a túlélésre.

  57. Folyékony gáz a földgáz csövezetékbe sajtolásakor csepfolyosodik. Nem termelik külön. Viszont a földgáz nagyon kis százaléka. Ha kevesebb a földgáz az lng is kevesebb. Kevés van a köolajba hasonlo problémákkal…

  58. Úgy tűnik lassan, gyakorlatilag mindenből óriási hiány van. A magnéziumhiány leállással fenyegeti az autó-, alumínium-, vas, acél és műanyag-gyártást, érintve ezáltal több millió munkahelyet:

    “the European aluminium, iron and steel producing and using industries together with their raw materials suppliers are particularly impacted, with far-reaching ramifications on entire European Union value chains, including key end-use sectors such as automotive, construction and packaging”.

    https://www.nzherald.co.nz/world/chinese-magnesium-shortage-global-car-industry-to-grind-to-a-halt-within-weeks-amid-catastrophic-halt/M3DR3QXI6KLWAFOAR5TCO26SNQ/?utm_medium=Social&utm_campaign=nzh_fb&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR3HlSoFUpRNpmc4U1NXpzHoAiQPrrftm5E9IOShGO4-iPwNQAmbGkFCvn0#Echobox=1635142766

  59. Egy korszak hamarosan tényleg véget ér, de azért előtte még köhög párat, míg végleg összeroskad!

  60. 63. Camelia
    Ebből látszik, hogy az eu minden alapvető nyersanyagból és késztermékből is importra szorul. És még ők akarnak meghatározó szereplői lenni a világnak.

  61. Ráteszek én is egy lapáttal: ma este jelenti be a tévé, hogy a napokban ISMÉT megugrik a benzinár , a 95 regular valami 620-630 frt.lesz a jelenlegi 550 helyett. Nemrég volt már áremelés, most itt az új. Nekem az egész valahogy ama régi anekdotabeli, végtelenül hülye fuvarost jutattja eszembe, aki ki akarta próbálni meddig lehet csökkenteni szegény pacsi szénaadagját.Addi-addig csökkentgette, mig szegény pára egy szép nap feldobta a talpát, az idióta meg ottmaradt ló nélkül. Ilyesféle lenne készülőben az embereket tekintve. Mindennek , az égvilágon MINDENNEK LASSAN, ÉSZREVEHETETLENÜL megy fel az ára, csak fillérekkel ugyan, de szakadatlanul, miközben a fizetések, nyugdijak stagnálnak.Az csak világos, hogy lassanként a családi költségvetések felborulnak, a hónap meghosszabodik – értem ezalatt, hogy egyre nehezebb kihúzni a hónapot – egyre kevesebb és kevesebb a vásárlóerő, ami a közelgő gazdasági – társadalmi katasztrófa viharainak első fuvalata, és láttuk már több helyen a világban, mi történik, mikor megbolydul a társadalom egyensúlya, mit okozhat egy széles rétegeket érintő társadalmi nyugtalanság. Csak ez hiányzik a mai, migránsválsággal, klimaváltozással, súlyos, mindmáig nem lecsengett világjárvánnyal és energiaválsággal szembenéző világnak.

  62. 62 Konfár Imre
    Nem ilyen egyszerű a földgáz cseppfolyósítása.
    Először komprimálni kell igen nagy nyomásra, majd le kell hűteni -160 fok alá, csak ekkor cseppfolyósodik, úgy, hogy komoly berendezéseket igényel.
    És ráadásul ebben az állapotban kell szállítani is, ezért kellenek speciális hűtött tartályhajók, a fogadóhelyen meg vissza kell gázosítani a folyadékból, az sem egyszerű, csak utána kerülhet hagyományos gázvezetékbe.
    Ebből máris sejthető, hogy rengeteg többletköltséggel jár a hagyományos gázhoz képest…

  63. 66. Bálint
    Multkor említetted egy másik posztban, hogy iráni elnők le akarja zárni a hormuzi-szorost. Nem tudom van-e erről valami újabb információd, mert a nyugati sajtó nagyon kussol róla. Múlt héten volt egy hír, hogy álítólag Izrael 1,5 milliárd dollárt különített el, egy esetleges Irán elleni támadásra, aminek az előkészítése min. 1 év.
    https://sputniknews.com/20211019/israel-approves-15bln-budget-for-possible-strike-against-irans-nuclear-facilities—report-1090023678.html
    https://sputniknews.com/20211026/israels-strike-plans-for-iran-could-take-more-than-a-year-to-be-fully-ready-paper-claims-1090207808.html
    Hogyha most lezárnák a szorost, akkor az betenne a világgazdaságnak min. 5 évre.(szerintem)

  64. 68, Csaba81:

    a mai napon kibertámadás ért több tucat iráni üzemanyag-töltőállomást, amúgy alig 2-3 hónapja meg a városi vízellátás nem volt biztonságos Irán nagyvárosaiban…
    A kicsi Izraelnek nem érdeke, a nagy Perzsiának nekimenni.

    Amerika óvakodik attól, hogy, hogy Irán-Izrael párbaj belerángassa az EU-t is a mérkőzésbe. Inkább hoax-ot eregetnek ki az újságíróknak. Szerintem.
    Források nélküli a jelentés, amire hivatkozik a szpútnyik a jerusalempost szerint is.

    66, balint
    Eilat Ashkelon csővezeték, ami Iránból indul és Izraelbe/Európába nyomatja az olajat azzal mi van, jön benne cucc ?
    A Környezetvédelmi Minisztérium állítólag Eilat-ba csak 5 darab óriástanker kikötését engedélyezné (vélhetően a 2014.-es ökológiai katasztrófa emléke miatt)… Ezt meg tudnád erősíteni?

  65. 69. János
    “A kicsi Izraelnek nem érdeke, a nagy Perzsiának nekimenni.”
    Igazából Izrael az usával együtt akar háborúzni Iránnal. Az Usa viszont csak gazdasági szankciókat akar kivetni rá, mivel egy háború csak az oroszoknak kedvezne (magas köolajár). Viszont a tárgyalások magakadtak és a centrifugák is tovább müködnek, így előbb vagy utobb vagy megtámadják Iránt, vagy feloldják a szankciókat.
    Igazából már Izrael évek óta gyakorol egy Irán elleni támadást(görögökkel az ott lévő sz-300-asok miatt).

  66. 70, Csaba81:

    Köszönöm szépen.
    Az USA semmiképp sem fog újabb “idegenszívű háborúba” bocsátkozni, pláne így az iraki kivonulással.
    A heszbólak “hátulról” a lakosság idegeit a végsőkig kikészítené, ha Iránnak nyíltan nekimennénnek. A fő fegyver, műtrágya, üzemanyag-ot biztosító partnerét biztos nem hagyná cserben. Ezzel egyidőben É-Korea egész biztosan elengedne 1-2 manőverező szárnyas bombát a segélyek folyósítása/szankciók enyhítése végett.

  67. 68,csaba
    Nos, a szoros lezárását nemrég az iráni elnök emlegette az iráni tévében tartott egyik beszédében.Nem volt világos mire céloz azzal, hogy országa bármikor lezárhatja a hajóforgalmat vagy készülnek az esetleges lezárásra. Az igazság az, hogy Irán ezt bármikor meglépheti, a szankciók elleni válaszként, és nincs jelenleg az az erő a világon , ami ebben megakadályozhatná őket.Továbbgondolva a dolgokat, az is elég, ha Irán csak amúgy ” átvizsgálás” céljából megállitana minden egyes , a szorosból kifelé tartó, azaz dugig telt tankerhajót néhány napra azért, hogy eszméletlen utánpótlási kiesést okozzon a nyugatnak, és szeretném látni, melyik nagypofájú öngyilkosjelölt ország ugrik nekik elsőnek.Boritékolom, hogy Kina nem lesz benne a lezárásokban, a kinai tankerek szabadon fognak hajózni, csak a nyugatiak fogják megszivni, de nagyon.

  68. 69,jános
    Jön a cucc az eilati olajterminálra, de még mennnyire! Az öböl túloldalán alig 6 km-re levő szaudiai terminál nem gyözi a terhelést, hozzánk a szokásos mennyiség megötszörözését tervezik befogadni, volt is a napokban egy parázs tüntetés a zöldek rendezésében.

  69. 72 Bálint
    Igazábol Iránnak elég lenne egy saját tankerét “áll támadással” elsülyesztenie-e a szoros ománi részén és a forgalmat átterelni a saját részére, már azzal megugorna a köolaj ára. Neki már csak ez az egy lehetősége van. De szerintem úgysem lépi meg hogy lezárja a szorost. Évek óta csak pofáznak róla. Szerintem Kina nem engedné meg neki.

  70. 75. Ödön
    Én arra leszek kiváncsi, hogy Irán mikor kezd el szórakozni a többi hajóval a szorosban. na akkor leszünk bajban.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük