Ki a hülye?
Publikálva 2010.júl.02. | A jövőnk véget ért! |Ifjúkorom nagy kedvencének, G.B. Shawnak meg volt a maga véleménye a közgazdászokról: „If all economists were laid end to end, they would not reach a conclusion.” Ami túl szellemes ahhoz, hogy tisztességesen le lehessen fordítani magyarra, de teszek egy kísérletet: „Ha a világ összes közgazdászát egymásra raknák, akkor se érnének el egy konklúzióra.” Ez akkor jutott az eszembe, amikor néhány napja egy „hozzászóló” belepiszkított a kommentek közé, és tolvajnyelven közölte velem, hogy hülye vagyok. Mert nem értek a hitel témához. Ugyanis a hitel téma olyan ágas-boga, hogy külön fakultása van a közgazdasági egyetemeken. Egy szemeszter, a helyi valutában történő hitelfelvétel. Egy másik szemeszter a más valutákban történő hitelfelvétel, és végül egy harmadik szemeszter a kamattal foglalkozik. A felvételi vizsgán pedig tudni kell százalékot számítani. Most, hogy betiltották a jelzálog bejegyzést a valutában felvett hitelre, még az is benne van a kalapban, hogy érettségihez kötik a hitelkérelem benyújtását. Ennek ellenére a felvetés jogos! Ki valójában a hülye? Ugyanis, most a G-20 találkozón kiderült, hogy a világ legjobb közgazdászainak a véleménye éles ellentmondásban van egymással. Vannak, akik szerint a válságból, adósságspirálból (nevezd, aminek akarod), megszorító intézkedésekkel, szigorú takarékossággal lehet kijutni. Mások szerint viszont a helyes taktika pont az ellenkezője, az államnak hatalmas kölcsönöket kell felvenni, amivel élénkíteni tudja a gazdaságot, és akkor egycsapásra minden megoldódik. Mondjuk az egycsapás költői túlzás, mert az USA esetében a megoldódás 2 éve várat magára, pedig ők aztán költöttek. Ami mégis csodálatos, hogy az embereknek nem tűnik fel, hogy ezek a sokdiplomás közgazdászok össze-vissza beszélnek. Amíg csak Gyurcsány és Orbán emberei feszültek egymásnak, addig a dolgot el lehetett intézni azzal, hogy a politikusok ígérgetnek, hazudnak és lopnak. Na, de a G-20 tanácsosai? A világgazdasági káosz esetében, amikor a játék nem babra megy, hanem közel 7 milliárd ember bőrére?
Én már többször kijelentettem, hogy nem vagyok közgazdász, tehát „hivatalosan” nem értek a témához, de úgy tűnik, hogy a profik se értenek, meg aztán nem is kell érteni. Mindenki azt mond, amit akar. Én például azt mondom, hogy ha van felesleges pénzed, vegyél aranyat. De miért? Szokásomhoz híven, Ádámtól és Évától kezdem. Egy átlag tehetséges fiatal férfi, vagy nő eldönti, hogy mi szeretne lenni. Tegyük fel, hogy cukrász. Ekkor beiratkozik a megfelelő helyre, ahol elmondják neki a cukrászsághoz kapcsolódó megfelelő ismereteket, levizsgázik belőle, majd elmegy egy cukrászdába dolgozni, és ellesi a mindennapi fogásokat. Roppant figyelmes, semmi nem kerüli el a figyelmét, és egy idő után mindenki meg van vele elégedve. Ettől kezdve a példánkban szereplő személy cukrászsütemények készítésével fogja keresni a kenyerét. Viszonylag rövid időn belül elsajátítja a kellő rutint, és már bekötött szemmel is képes fél óra alatt elkészíteni egy teljes tepsi francia krémest. Idővel kinevezik főcukrásszá és minden újonc tőle kér tanácsot erre-arra, ő pedig bölcsen osztogatja tanácsait. Egy szép napon azonban a konyhában a gázsütőt lecserélik egy ultramodern lézeres sütőre, ami sok minden olyat is tud, amit a gázsütő nem tudott. Az első tepsi krémes totálisan elbaszódik. Az igazgató mérges és utasítja a főcukrászt, hogy nézzen utána a dolognak. A főcukrász a krémes fiúnak elmondja, hogyan kell elkészíteni a krémest, amire a krémes fiú bólogat (hiszen pont úgy csinálta), és a következő tepsi krémes is el lesz baszva. Az igazgató kirúgja a főcukrászt és felvesz egy másikat, aki még szintén nem látott életében lézersütőt. Természetesen, az új főcukrász is beletesz apait-anyait, minden tudását és rutinját igénybe véve elbassza a következő, immáron harmadik tepsi krémest. És akkor jön Tibor bá - aki nem cukrász - és azt mondja az igazgatónak. Tisztelettel, a baj abból származik, hogy a híres-neves, hatalmas fizetéseket zsebre vágó főcukrászok még életükben nem láttak lézersütőt. Ezzel krémest nem lehet úgy sütni, mint a gázsütőkkel lehetett. Figyelembe kell venni a lézersütő tulajdonságait, és annak megfelelően kell sütni a krémest.
A helyzet tehát az, hogy a világ közgazdászai nem ismerik a lézersütőt, erről nem tanultak, fogalmuk sincs, hogyan kell vele sütni. Sőt, tovább megyek, észre se vették, hogy bejött a képbe egy lézersütő.
Szakmailag a helyzet a következő: amióta világ a világ egy ország gazdasága, amit a GDP-vel szemléltetnek, folyamatosan, de nem állandó értékkel növekedett. A közgazdászok ehhez vannak szokva. Nem veszik észre azt, hogy ma kölcsönökkel csak eladósodni lehet, gazdaságot élénkíteni csak lehetett, a múltban, mert volt kereslet, a kereslet kielégítéséhez pedig árut kell termelni, a termeléshez munkaerő kell )megszűnik a munkanélküliség) a munkaerő fizetést kap, amivel fel tudja vásárolni az árut. De ez a múlt! Nem a jelen, és nem a jövő. Ezt az okoskodást el kell felejteni. A gazdaságot élénkítő pénz eltűnik, a gazdaság pedig nem „élénkül”, de nagyobb adósságot kell a nemzetnek kiizzadni, egyre kevesebb jövedelemből.
Akkor most egy adag nagyon leegyszerűsített gazdaságtörténelem. Az ipari forradalom előtt egy ember alig tudott a javakból többet előállítani, mint amire neki közvetlen családjának szüksége volt. Az a kis többlet a földesúré vagy gazdájáé lett, aki így munka nélkül elég jól éldegélt. Az ipari forradalommal beindult a termelékenység növekedése, de az alkalmazott (munkás vagy értelmiség teljesen mindegy) javadalmazása ezzel nem tartott lépést. Megjelent a profit, ami nem más, mint az egy ember által előállított érték és az ő fizetése közötti különbség. A tőkések kezdet egyre jobban élni, egyre többet „fogyasztani” sőt tőkét tudtak halmozni. Viszont a profitszerzéshez termelésre volt szükség. (ez tette lehetővé a sztrájk alkalmazhatóságát, mint érdekérvényesítés, mert ha nincs termelés, akkor nincs profit se) A termelés viszont azt jelentette, hogy termékek keletkeznek, amiket értékesíteni kellett. A termékeket természetesen a széles dolgozó tömegek vették meg, de mert sose kaptak annyi fizetést, mint amennyit termeltek, az árú felhalmozódott, mert már a többletet a tőkések nem tudták elfogyasztani. Ekkor indult be a hitel folyósítás, hogy a megtermelt javakat legyen miből megvenni. Ennek a folyamatnak most értünk a végére. Az országok és a magánemberek nyakig el vannak adósodva. (most ne foglalkozzunk a szükségszerű háborúkkal, a kamattal és a kamatos kamattal, mert az igazi probléma a túltermelés) Vagyis az emberiség már régen olyan pénzt költ el, amit még nem keresett meg. Már nem lehet több hitelt felvenni. Tehát nincs mivel megvenni a túltermelésből származó javakat. A termelést le kell állítani, a tőkét nem beruházásra fordítják, hanem spekulációra, aminek következménye a munkanélküliség, amiből viszont az következik, hogy az emberek vásárlóereje tovább csökken.
Látható, hogy a hagyományos közgazdasági gondolkodás, hogy kreáljunk gazdasági növekedést, nem működhet. Az élénkítést célzó tőke injekciók (amiket a kormányok hitelre vesznek fel) eltűnnek, mert az emberek racionális döntéseket hoznak. Ha nekem most lenne egy gyáram és a kormánytól (így vagy úgy) kapnék 2-3 milliót, nem vennék új gépeket, nem költeném beruházásra, mert a jövő teljesen bizonytalan. A felesleges tőkémet befektetném, aranyat vennék rajta
. A bizonytalan jövő oka egy mondatban: Az összes foglalkoztatott, sohase tudja felvásárolni az általuk globálisan előállított javakat. A javakból mindig marad valami a raktárban. Gyakorlatilag tehát, mindig túltermelés volt. Ez az ami tovább nem folytatható, mert már a hitelfelvételnek is a végére értünk. Nincs tovább. A tartozásokat további termeléssel, gazdaság élénkítésével nem lehet lenullázni, mert a további termelésre nincs szükség. A megtermelt áru eladhatatlan.
Hogy mekkora felfordulással jár, azt nem lehet megmondani, de egy biztos, a felgyülemlett tartozás behajthatatlan, a felgyülemlett követelést így vagy úgy, le lesz írva. Hetek óta nem csinálok mást, mint a „Harmadik depresszióról” (ez a jelenlegi) olvasok. Mennyi ideig tart, mi lesz a munkanélküliséggel, a tőzsde index-szel, a szuverén (állami) tartozással, stb. stb. Mindenki mást ír, mindenki másban látja a megoldást. Minek annyit firkálni? Elérkeztünk a klasszikus közgazdaság végéhez. Itt az új lézersütő. Vagy én vagyok hülye, vagy ők?







2010.július.2nd. at 8:55 de.
Tibor bá, süssél inkább krémest!
Tibor bátyánk, jobb a krémes,
mint a válságtanod, ami rémes.
2010.július.2nd. at 9:05 de.
1: OK. Amióta létezik kapitalizmus az alkalmazott mindig többet termelt, mint amennyit a béréből meg tudott venni. Hová lett a különbség?
2010.július.2nd. at 9:24 de.
2. nem az a rémes. A különbség a profit, amin a gazdája vett magának vagy fogyasztási cikket, vagy beruházási javakat.
A hitelezés nem úgy keletkezet, ahogy itt vázolod és nem a túltermelés a főbaj.
2010.július.2nd. at 9:27 de.
A közgazdászoktól felfordul a gyomrom. Már a szó is felháborít. Ezek foglalkoznak a köz gazával?
Tibor bá: érdemes aranyat vásárolni? Mire jó az arany azon kívül, hogy csillog-villog? Szerintem inkább érték egy fenyőfa vagy egy tehén vagy egy közösség vagy egy kis vetőmag(”vetőmag”), ami jövőre kikelhet. Félrebeszélek?
2010.július.2nd. at 9:55 de.
És ez így van.
Már volt rá jó példa [1929-33] rá, hogy az arany birtoklása bűncselekménnyé lett nyilvánítva, elkobozták - oszt jó napot. :-\
Kivéve - az arany részét.
Hihetetlen, hogy az egység sugarú |R=1| népek - átlag ember - mennyire setét…
Pillanatnyilag az a trend, hogy a még megmaradt 20% vagyont - az emberek ingatlanait - lopják el, nyúlják le. De nem nagyon tudatosak rá a népek. Csak bőgnek, hogy “nincs lóvééé…”
4-re: fenyő, tehén, közösségben valszeg igazad van… De közösség nélkül - ejsze - nem fog menni ez se. :-/
Most nem tudok okos lenni… amit látok magam körül - MOST -, az sok mindent rejt magában… de ha népek tovább fognak horkolni… hát nem tudom.
Mindegy, félreteszem a logikus bal agyfelemet, most végtelen ciklusba esett. Be kéne rajta Rezsőhöz csengessek… (tudod, a PC-n a reset gombot nyomni)
A jobb féltekém szerint pedig: “Ami a hernyónak a világvége, azt a Mester pillangónak nevezi.”
2010.július.2nd. at 10:10 de.
5-re. Ha jól látom, a két agyféltekéd a klasszikus örlőmalom dugóhúzójába keveredett. Képzavarmentesen jobban megfogalmazza egy másik poszt, amely a jövőnkről alkotott két szélsőséges állapotot szokta jellemezni:
http://jand.info/2010/06/csodavaras-vagy-ketsegbeeses-helyett/
Tibor bá is sokszor megfogalmazta, hogy a problémákat nem tudjuk ugyanazzal a gondolkodásmóddal megoldani, mint ami megteremtette őket. Ha jól emlékszem, ezt a gondolatot Einsteintől eredeztetik, de már óvatosabban idézek tőle a róla szóló poszt után.
Amit a pénzről említ:
“…a teljes pénzkészletnek csak 4%-a az ún. törvényes fizetőeszköz, a többi csak egy szám a banki merevlemezeken, kötvények, meg ilyesmik.
Erről a pénzről azt mondjuk, hogy ellenértékként szolgál a rengeteg tárgyért, erőforrásért, munkáért cserébe. De mi lenne, ha a világ egyik fele fogná az összes pénzét, megvásárolna vele minden mozdítható dolgot a világ másik feléről, és utána azt mondaná, hogy „köszönjük, nem kérjük vissza a papírfecniket, nekünk megvan már minden szükséges földi javunk, és mi is tudunk új papírfecniket nyomtatni”. Ugye, nem is olyan nehéz ezt elképzelni?”
2010.július.2nd. at 10:50 de.
Jelenleg a kedvenc filmem a Törvénytisztelő polgár, mivel egy fickó jogászokat gyilkol benne. Ha kiadnak egy közgazdásgyilkolós filmet, azonnal új kedvencem lesz.
2010.július.2nd. at 11:08 de.
Mond már meg nekem miért kellett ebbe belemásszál ? Mert a lézersütő gyártója nem tett használati utasitást terméke mellé ?
Mit nevezel klasszikus közgazdaságtannak ? Már az Achájok tudták,hogy két juh egy disznót ér,hatért meg tehenet lehet kapni…minek oda sékel ?
2010.július.2nd. at 11:49 de.
Én vállalom, hogy közgazdász vagyok.
Amit Tibor bá, le írt, az teljesen helyt álló!
Már egyszer-kétszer leírtam, itt is valamelyik posztnál, hogy
a FOGYASZTÓI TÁRSADALOMNAK vége.
Nincsenek már évek hátra.
Mivel a munkanélküliségen nem tudunk úrrá lenni, így az 1930-as
válságnál sokkal nagyobb, válság elé nézünk.
munkanélküliség + energia válság + természeti katasztrófák = ???
2010.július.2nd. at 12:35 du.
A fogyasztói társadalomnak vége. De akkor mi a fenéből szerezzük meg azokat a dolgokat, amiket eddig megvettünk? Az “önellátás” szó már eltűnt a lexikonunkból. Lesz majd versenyfutás lopkodás egy deci vízért, a maradék kiló kenyérért.
2010.július.2nd. at 12:45 du.
8. Igen a FOGYASZTÓI TÁRSADALOMNAK VÉGE ! (már ahol volt ilyen, s akiknek volt ilyen!!!)
Más is tudja,hogy a FÖLD erőforrásai nem elegendőek 7 milliárd embernek. Most már a C.Gates is csatlakozott a “mozgalomhoz” amelyik szerint elég 2 milliárd ember is a “gömbön”…a többi “felesleges” és kell valamit “kezdeni vele”…Kik lesznek a “kiválasztottak” ? Erre megy a játék….
2010.július.2nd. at 12:57 du.
Ha jól emlékszem az adatra, akkor, ha Magyarország művelhető földterületén csak biogazdálkodás folyna, akkor 5 millió embert lenne képes eltartani.
2010.július.2nd. at 1:24 du.
12. Erröl beszélünk ! A kérdés csak az,hogy ki haljon meg?
2010.július.2nd. at 1:46 du.
Tyű-ha! Így járok, ha lemegyek sétálni a Duna partjára. Lemaradok a vonatról.
1) Arany. Nem ér szart se, ha éhes vagy vagy szomjas, vagy rád fognak egy géppisztolyt. De van egy forgatókönyv és nem ezzel kezdődik, hanem azzal, hogy bukik a forint, bukik a dollár és bukik az euro. (Ami közvetlenül a II. VH után volt a pengővel). Bocsánat Domi, de amit írsz az egy marhaság. Az emberek nem fognak kecskéket cserélgetni gumicsiszmára, mert megszokták a pénzt, mert egy általános fizetőeszköznek millió előnye van, stb. Ki fognak alakítani (még mielőtt 5 milliárd megdöglik) egy új, arany fedezetű valutát (mondjuk Lf. = lófasz). Ha lesz aranyad, akkor lesz Lf-ed is és Lf-ért mindent fogsz kapni, mert másnak nem lesz Lf-je, amije van azt kénytelen lesz eladni Lf-ért, hogy megvehesse magának azt, amire szüksége van. A teljes összeomlás majd csak azt követve jön, mert az Lf. korszak csak közbeeső. Hogy azután mi lesz, azt nem tudom most megmondani, de Leveste, lesz bőven időd megtanulni a kapáláson kívül sok minden mást is.
10: Majd előállítasz valamit, vagy “szolgáltatsz” valamit, amiért fogsz kapni bizonyos mennyiségü Lf-et, amiből megveszed magadnak, azt, ami kell. Vissza az ősközösséghez! Nem múszáj aranyat elraknod. MÁS IS GONDOLKODIK! Valamelyik nap kisétáltam Pilisborosjenő nyugati szélére, ahol vége a belterületnek és szántók vannak (még van eladó) Látok ám egy hektárnyi területet körbekerítve villanypásztorral és egy karámot, meg oszlopokon álló tetőt (árnyéknak) és lovakat, sőt az egyik kanca mellett egy kb. 2 hete csikót. Egy fiatal nő sürög-forog, de láthatóan sose volt paraszt. Mi ez itt? Lótenyészet. Hamarosan a ló aranyat fog érni, de legalább is megélhetési forrás lesz. OK. Gondold ki, mire lesz az embereknek szükségük az ipari társadalom után, például a régi vágású textil zsebkendőkre. Nem lesz papír zsepi, de lesz taknyos orr és téli megfázás. Akinek elfogy a papir zsepije az majd az ingujjába fogja fújni az orrát. A háziszővés beindul, de puplin finomságú textiliát nem fognak tudni gyártani, vagy csak nagyon drágán.
11: Nem lesznek kiválasztottak. Mi magunk választjuk ki magunkat (vagy nem)
1948-52 között voltam középiskolás, a háború még nagyon is élő emlék volt. A tornaórákat utáltuk. Levetközni, izzadni, kötélen mászni matek doga előtt, szörnyű. Ha csak lehetett elblicceltük. A tornatanárunk egy idő után megunta és megkérdezte, mi a franc bajunk van a tornával. “Tanár úr kérem, tigris ugrásra az életben nem lesz szükségünk.” A TF-et (akkor még nem volt egyetem) végzett tanár erre csak annyit mondott: Két évig voltam a fronton, ha nem végeztem volna el a TF-et, akkor helyettem most valaki más tartaná a testnevelési órákat. Soha többé nem blicceltük el a tornaórát. U.i. Amikor én voltam “mai fiatal” akkor még értettünk a józan szóból.
2010.július.2nd. at 4:08 du.
14. Brávo Do.Mi,sikerült kizökkentened Tibor.bát!

Persze,hogy lesz “általános egyenérték”-ü valami ! (Még ha nem is lfsz-nak hivják majd mert az már nagyon sok helyen különböző szókapcsolatokban “levédett” kifejezés.)
Csak az döbbentett meg,hogy a lezáruló “izét” klasszikusnak nevezted…
“Mi magunk választjuk ki magunkat!”-írod,ami szerintem kis mértékben igaz nagy mértékben NEM. Pontosan erről szól a nagy cili-buli bőcsködésük : ki maradjon és ki menjen ! És ezt ŐK akarják eldönteni! Lényegében el is döntötték csak homok került a fogaskerekek közé !…egyelőre!
De : “Ami késik nem múlik”,fel a fejjel!
2010.július.2nd. at 4:12 du.
Jól van, lesz itt baj de a G20 majd megoldja! Még sohasem nyújtottak csalódást. Igaz, nem is vártunk semmit.
2010.július.2nd. at 5:21 du.
15: NEM-e? Éppen tegnap olvastam: Magyarországon a családi házak és lakások (nem vájog putrik, amik egy alapos esőzéstől összedölnek) 90 százalékán jelzálog van. Bizonyos értelemben ez a 90 százalék már kiszelektálta magát. Nem tudom hány év múlva következik be a nagy durranás, de ezek a családok egészen addig kényszerpályán mozognak. 28-án azt számolgatják, hogy mit fognak enni 31.-ig. Évával hetente egyszer elmegyünk egy 9 km-re lévő hipermarketbe, ahol a helyben sütött kenyér 97 Ft. Az akciós paraszt kolbász 699 Ft., az akciós liszt 55 Ft. stb. A hipotetikus szomszédom részletre vett kocsija bedölt. Örül, hogy tudja fizetni a házára felvett kölcsön részleteit, és akkor tetejében gyalog megy le a helyi ABC-be és a kenyeret 250-ért, a kolbászt 2200.-ért a lisztet pedig 125-ért veszi. vagyis a kezdeti ballépés halmozódik. Igen állítom “Mi magunk választjuk ki magunkat” És ha cáfolni akarsz, akkor ne homályos félmondatokat írj, hanem adj konkrét, releváns választ (a homokkal a fogaskerékben nem tudok mit kezdeni).
A lezárult “izé” azért klasszikus, mert így szokás jelezni az uralkodó viszonyokat.
2010.július.2nd. at 6:00 du.
Üdv Tibor bácsi!
Szerintem sem vagy hülye, nagy vonalakban egyetértek Veled. Szerintem a történet folytatása azon múlik, hogy a civilizációnk által kitermelt elit milyen módon fogja látni a kiváltságos helyzetének a további biztosítását.
Valószínűleg annyicskát még hagynak az egyszerű pór népnek, hogy maradjon mindenkinek egy ici-pici veszíteni valója. Ha majd ez sem marad, akkor beindul a létszám radikális csökkentése.
2010.július.2nd. at 6:24 du.
18: Természetesen. Szolgákra, kiszolgáló személyzetre, élelmet előállítókra stb. és az ezekre felügyelő csendőrökre mindig szükség lesz, de nem 7 milliárdra.
2010.július.2nd. at 7:38 du.
17:
Amikor a “genetikai kiválasztódást” említettem, pontosan ilyen esetekre gondoltam.
Érdekes, a te gondolat világodban is ugyan ez fogalmazódik meg.
2010.július.2nd. at 7:48 du.
20: Csak arról van szó, hogy Do-Mi még nem hallott a viktimológiáról. Ezek szerint egyszerűen nem igaz, hogy az én esélyem arra, hogy belémböknek egy bicskát ugyanannyi, mint annak a pasinak, aki minden estéjét a helyi kocsmában tölti 18:00-tól 23:00-ig. Miért törnének be hozzám, amikor a házam körül 3 darab csikóméretű eb koszál, viszont 4 házzal odébb egy öreg nénike egyedül él kedvenc macskájával?
2010.július.2nd. at 10:28 du.
Sziasztok!
Szerintem a kiút olyan javak előállítása lenne, amelyek száz éven keresztül hasznosak lehetnek, kiszolgálhatnak minket. Akár a saját otthonok felkészítése, akár közösségi eszközök beszerzése, de azonnal és iszonyatos hévvel! Ha megnézzük, az összes EU forrás - pályázat jelenleg idióta, teljesen felesleges szolgáltatásokra megy el, mert erre adják az okos közgazdászok -akik nagyon jól tudják, hogy maguknak kívánják majdan azt a bizonyos kiválasztódást biztosítani- az elkölthető pénzt. Ha azonnal leállnának a városközpont szépítő, tudatformáló, szórólapkészítő, és bugyuta reform-oktatási programok és helyettük értelmes dolgokra költhetnénk a pénzt, nem jönne akkora szar, amekkora 2 éven belül vár ránk. Sztem. nagyon is jól tudják mi az a lézersütő! Sőt, azt is nagyon jól tudják, hogy a bolygó 2 mlrd-ra limitált. Ez a legjobb módszer az öngyilkosságra, ill. a látszólag öngyilkosságnak tűnő megoldásra. A megosztottság csak azért van, mert vannak -saját berkeiken belül ostobának tartott közgazdászok-, akiknek még (már?) működik a lelkiismerete.
Mindig dilemmázok azon, hogy bármi is történjen, valahol lakni kell, valamit enni kell, valahogyan működtetni kell a mindennapokat. Akkor lehet, hogy a biztos megoldás épp egy olyan lépés lenne, ami abszolút nem tűnik logikusnak.
Engedjetek meg pár kérdést:
Akkor a poszt eszmefuttatása szerint akkor cselekednék helyesen, ha az albérlőnek kiadott lakótelepi lakásomat -hivatalos álláspont szerint áron alul- eladnám és a pénzen azonnal aranyat vennék? Vagy vásároljam meg bármi áron a jelenlegi társbérleti ingatlant? A tulajdonviszonynak vajon lesz jelentősége?
Én most ott tartok, hogy mindent elbukott értéknek tartok, amit nem használok, vagy valószínűleg a jövőben nem fogok (nem tudok) használni. Egy dologban biztos vagyok, és én eszerint fektetem be a pénzemet: Ha sokat tanulok (olyan ezermester-féleségeket), és közben megfizethető áron készülök a racionálisan legvalószínűbb helyzetre, nagyot nem bukhatok. Konkrétan most pl. ablakokat szigetelek a családi házban. Marha időigényes, fárasztó a 32 ablakocskát végigjátszadozni, de megcsinálom, mert rosszul nem jöhet, és részt veszek benne, mert így már tudom mi az a nut, hogyan áll össze egy ablakkeret, hogyan lehet kémiailag “folyékony fát” kikeverni és miként kell helyesen előkészíteni az alapanyagot, melyik ecset, melyik festék mire jó, hogyan kell használni az alapozót, zománcot, lazúrt… Úgy is írhatnám, hogy a “fotelhuszár” hernyóból próbálom bontogatni lepkeszárnyaimat. Nyilván vannak olyan szakmák, lehetőségek, amelyek biztosan jövedelmezőek lesznek a jövőben, de ezek jelenlegi művelése nagyon költségigényes. A magamfajtának marad az ilyen jellegű felkészülés. Annyi aranyat úgysem tudnék összeharácsolni, hogy sok lófaszra menjek vele egy bizonytalan jövőben… A legkomolyabb dilemma számomra a tulajdonviszonyok jövőbeli kérdése. Föld - ingatlan - arany. A történelem mindhárom esetben hozott már példát pro és kontra, volt már bukás aranyban és volt már ingyenes földosztás is.
Apropo, én úgy tudom, hogy Mo. minden saját állampolgára számára biztosítani tudna a túléléshez (téli fűtéshez) szükséges megújuló tüzifa mennyiséget, amennyiben a fakitermelés országosan szabályozottan, mintegy fa-jegyrendszerben történne (erre tudom, nem sok esély lesz egy kaotikus világban). Az élelmiszer tekintetében önellátók voltunk igen sokáig. Kérdés, hogy a mára teljesen kimerült talajon és a várható szélsőséges időjárás mellett is áll -e ez a dolog? Azt hiszem, aki majd saját szükségletén túl élelmiszert tud termelni sajátkezűleg, annak lesz a lófasznál is értékesebb helyi “kölcsönjegye”, de sok ellensége is. Az én vízióm szerint ezek köré fognak a többiek szerveződni.
Üdv.: Cs.
2010.július.2nd. at 10:48 du.
Ez mind szép és jó. Ami történni fog, az pedig a sorozatos puccsok, kormányok megdöntése és valós népharag. Ne hidd el, hogy a bizonyos vezető elit meg tudja magát védeni. Nem tudja. Tegyük fel van földed, és vannak haszonállataid. Mi az Istennel szeretnéd mindezt megvédeni az éhező munkanélküliek hadától? Egy lehetőség van, a kisközösség, amely megtermeli magának a megfelelő mennyiségű élelmet stb, és talán képes megvédeni magát. A kormányokról, politikusokról le kell mondani, az országok városállamokra fognak szétesni. Ugyan is a városállam az egyetlen, amely működése ténylegesen átlátható és szabályozható.
2010.július.2nd. at 11:00 du.
Ha városállamokra esünk szét, az aranynál nagyobb szükségem lesz a lakásra, és arra, hogy az adott közösség befogadott tagja legyek.
Ne felejtsd el, hogy a fegyverek, így a hatalom a politikusok kezében vannak. Aki a hatalmi erejét demonstrálni tudja, egyelőre azokhoz csatlakoznak a tömegek, nem azokhoz, akiknek ésszerű, helyes meglátásaik és elképzeléseik vannak. Jelenleg “Orbán király” rendeleteit minden közintézményben közszemlére teszik, ki merne ellent mondani egy ilyen hat-alomnak?
Cs.
2010.július.2nd. at 11:07 du.
Lehet hogy Orbán királynak vannak fegyverei, de zabálnivalója nem lesz, és szembe fogja találni magát valamikor, egy tényleges túlerővel. A fegyvereket használtatja valakikkel, de ezeket meg is kell hogy tartsa. Pénzel nem fog menni.
2010.július.2nd. at 11:32 du.
Minden gazdasági és társadalmi vészforgatókönyvet félretéve, engem csupán egy dolog érdekelne - és aztán a többit el is felejthetjük.
Ha az élőhelyükként szolgáló Földdel jó gazda módjára bánnánk, vigyázva rá, mint a szemünk fényére, nem okozná-e akkor is vesztünket a hihetetlen iramú túlnépesedés?
Nincs egy évtizede, hogy hatmilliárdan voltunk - most meg tessék: már hétmilliárdról beszélünk.
Na most akkor tényleg belénk van kódolva, hogy néhány éven belül elszívjuk egymás elől a levegőt és agyonnyomjuk egymást, vagy csupán a világhatalmi elit hülyít minket abszurd számokkal (tényleg, hányan tudunk utánaszámolni?) csak hogy igazolhassa piszkos ügyleteit?
Vagyis: amíg egy-két tröszt felel az amazóniai erőirtásért, az extraprofitért történő túlhalászásért, a British Petrol hihetelen mértékű balfaszságáért stb… mindig elővehető a túlnépesedés duma.
2010.július.2nd. at 11:47 du.
Kedves Janó!
Beletrafáltál!!
Az emberi faj parazita módjára viselkedik, az exponenciális felfutás miatt nincs kiút. Ha találnánk új erőforrást, 35 év múlva akkor is a Marsra kellene mennünk, és 35 év múlva a naprendszer is kicsinek bizonyulna a Homo sp. számára.
Van erről egy prezim: http://www.nyomtatott.uw.hu (A jövőnk véget ért PP) Tiborbá tanai ihlették az előadást.
A népességszabályozás természetes útja nem működik a technikai lehetőségek természetes szelekciót gátló volta miatt. A szabályozás lehetőségére idejében senki sem figyelt, pedig tudtak a problémáról (Római klub). Ma olyan drasztikus lépések kellenének, amit ember nem mer vállalni.
Üdv.: Cs.
2010.július.2nd. at 11:49 du.
Hm…
Regényeket lehetne erről írni. :d De igazából ezeket MÁR meg is írták, csupán csak el kéne őket olvasni. 
(Ezt nem a pedál medálért mondom - ez tény.
)
Szerinte a populációnak csupán 4% akar gazdag lenni… a többinek jó - lenne - az alkalmazotti lét… a 4 százalék ért - valamennyire - a pénzhez, a többi nem, de jó páran vannak köztük wannabe-k…
Ők azok, akik a Tibor bácsi által felemlegetett 2200 HUF-os kolbit veszik… meg a Kiyosaki által csak a “bolondok aranyának” aposztrofált plazma tévékre ácsingóznak - hitelből. :->>>
Ennek a blognak a gazdája is remek homály-tizedelő.
Kiyosaki majsztró írt egy könyvet “Gazdag papa, szegény papa” címmel. Ált. isk.-ben kötelező lenne 5. osztálytól…
/Off
ergo, nem áll rá már sehogy sem a szám, a kezem. Köszönöm szépen a megértésed. 
Tibor bácsi, bocsáss meg nekem, de ahová költöztem, házasodtam vaegy éve, itt felénk a “bá” nagyon pejoratív, sértő titulus…
/On
Hatalom… R>=1 népeknek - tapasztalásom szerint - az sem világos, mi a retek a “politika.” Nem igazán tudják definiálni se. Politológust is szívattam már efféle kérdésekkel…
A politika a hatalom megszerzésének és megtartásának a művészete. Pont. Fent említett népek ezt gombokért el szokják passzolni - mennek és szavaznak. :-\
A hatalmat manapság “seggbe rúgással” tartják fenn. Rendőrség, egyes országok katonasággal és mostanság az őrző-védő cégek “zsoldosaival.” Izé, a biztonsági szolgálatok orkjairól beszélek.
Na, Magyarisztánban - és a volt KGST blokk országaiban jó részt - ezek a hatalom fenntartók.
Olvastam pár argentin blogot, milyen volt náluk, amikor összedőlt a csengő-bongó, zenés kupleráj…
Egy “felnőtt” ember igazából napi 2-3 óra munkával meg tudja váltani a saját létfenntartását. A többi rengeteg minden másra fordítható. Játékra, kalandra, tanulásra, muzsikálásra, csavargásra, akármire. Szubjektív tapasztalatom alapján, rengeteg ember ebbe belecsavarodna…
Nem tudna mit kezdeni magával, belebetegedne, bele is halna. Felelősséget vállalni az életükért, saját, két, önálló lábra állni… az ijesztő a számukra. Másrészt, ezt a regnáló rendszer tűzzel-vassal, nádi hegedűvel, APECH-hel üldözi is. 
Mit nem hallottam, Mo.-on tilos a kaláka, most már büntetendő… hát… tiszta bexarás. :->
24-re, Cs. úrnak: apósom gazdálkodik, a sógor mezőgazdász. Egy hektárról kb. 45-50 tonna burgonyát szoktak betakarítani. Most, hogy esik az eső - sokat
-, majd’ minden nap ki kell menni permetezni a gombák ellen.
A brit királyi udvar burgonyaföldjét nem permetezik, kicsi kerekes kocsi(ko)n hasal egy kannibál, egy másik tolja a soron és aki hasal, maga elől szaporán szedegeti kézzel a krumplibogarakat a levelekről… Ja igen, olyan 7.5 - 8 tonnát takarítanak be egy hektárról, mert nem műtrágyáznak.
Gondolom, tisztában van vele őfelsége, mitől lehet rákot és egyéb nyavalyákat kapni.
Tudatosság, wazze, tudatosság…
De azért csak tanulja az az áldott nép a morpheusi tananyagot: “Ha te akarsz lenni a ‘The One,’ akkor meg kell tanuld a szabályokat megkerülni és megszegni…”
2010.július.3rd. at 12:09 de.
22-26: Nem vettétek figyelemebe, vagy csak átugrottátok, általános fizetőeszközt az emberiség jóval a kapitalizmus előtt is használt, mert gyakorlatilag nélkülözhetetlen. A most forgalomban lévő pénzeknek nincs fedezete. A hitelek összeroppanását, eltünését, leírását (nevezd aminek akarod) követően ki kell alakulni egy fedezettel rendelkező fizetőeszköznek. Az arany, mint fedezet, kikerülhetetlen.
25: Akinek fegyveres testülete van, annak minden van, mert a zabálnivalót is megszerzi fegyverrel. A fegyveres testület pedig mindaddig hű marad, amig prioritást élvez minden más csoporttal szemben. Ezt minden király, császár, diktátor pontosan tudja, sőt “demokratikus” politikus is. Ezért hagyja lopni minden hatalomon lévő párt a saját klientúráját.
26: Túlnépesedéssel, vagy nélküle, a Föld ezt a kizsákmányolást nem viseli el. Legfeljebb az időskála nyújtható.
24: A központi hatalom nem engedi meg a városállamokra való szétosztódást. Azt majd egy általános kataklizma után kell felépíteni a romokból a túlélőknek. Vagyis elsőre fel kell készülni a gazdasági összeomlásra (arany), utána a fizikai túlélésre (bújkálás, rejtőzés) és aki túléli az szerveződhet be egy új közösségbe.
22: Mindenfajta festéket, lakkot, stb. ecsettel kell felhordani adott felületre. Az ecset drága, az ecset kimosása oldóanyaggal szintén drága (például Hemolit), a folyamatos munka viszont lehetetlen. Jó megoldás a használt, de ki nem mosott ecsetet vízbemártva tartani a következő használatig, mert az oldóanyagok vízzel nem keverednek, de a víz miatt az ecset nem tud beszáradni. A következő használatnál a vízből kivett ecsetről a viz lepereg, illetve rázással könnyen meg lehet tőle szabadúlni.— Ha lambériázol, vagy más nutos kapcsolatot teremtesz két fadarab között, akkor a lambériát a megvásárlást követően fél évig ne építsd be, mert amit veszel az nyers és még erősen zsugorodik.
28: Szép volt zapverho!
A “bá” név-végződés, gyakorlatilag kihalt Magyarországon. Használatos volt a II. VH. előtt a cserkészeknél, ahol a cserkészcsapat vezetője mindig egy fiatal felnőtt volt, akinek a megszólítása “XXXX bá” volt, elkerülve az akkor pejoratív “bácsit”, arról nem beszélve, hogy az adott felnőtt 25-35 közötti lehetett. A “bá” név-végződés tiszteletadást jelentett.
2010.július.3rd. at 1:32 de.
29. (22-26)
Tibor bá, mikor az aranyfedezet kikerülhetetlenségéről értekezünk, úgy gondolom célszerű lenne figyelembe venni a világ aranykészletének pillanatnyi elhelyez(ked)ését.
Gondolok itt többek között egyes országok nemzeti bankjai aranytartalékának hűlt helyére, az usában a harmincas évek elején beszolgáltat(tat)ott családi aranyra és úgy általában az össze efféle csecsebecsére.
Vagyis mindazon csilivili biszbasz összesére, ami nem nálad/nálam van…
(Leszámítva a trombitarézzel vizezett jegygyűrűt, meg némi fukszot.)
Innen már csak az érdekelne, hogyan, és főleg kinél/kiknél képzeled el az
aranyfedezetű zöldhasú LF bevezetését ?
2010.július.3rd. at 7:53 de.
21:
A “viktimológia” mint tudomány és tény, csak normál társadalmi struktúrán belül létezik.
Bár ismereteim erről a területről, nagyon hiányosak. (!)
Az áldozattá válásról, a jelen válság végkifejletére pillantva, az látható, hogy mindenki áldozat. (MINDENKI)
Sajnos az én meglátásom szerint, sokkal súlyosabb a probléma, mint a képzeletünk világában felmerülő alternatívák.
Mindenki strucc pozíciót vett fel. (magamon is észlelem a jeleit)
Jelen világunk, több sebből vérzik. Azokat a sebeket nyalogatjuk, kenegetjük, melyek a kényelmünket szolgálják.
Mind a pénzügyi, mind a politikai és gazdasági területen.
A technikai függőségünket figyelmen kívül hagyjuk.
Pedig a villamos energia hiánya életveszélyes a számunkra!!!
Nem beszélve az információ csere és hírközlés területéről. (telefon, TV, rádió)
A közlekedési szokásaink, a minden napos eszközeink, mind a villamos energiától függenek.
Ha a villamos energia hiány el ér egy szintet, akkor megbénul
az emberi társadalom! Teljesen le áll.(!!!)
Ez a legfélelmetesebb jövő kép!
Még az ivóvíz is energia függő. Elektromos szivattyúk nélkül
nincs a csapban víz. Vagyis mit fogunk inni?
Bocsánat a apokaliptikus hangvételért.
2010.július.3rd. at 10:23 de.
30: ARANY: Ismereteim szerint pillanatnyilag Kína és az oroszok egészen biztos „gyűjtik” az aranyat.
MINT FEDEZET: Most az euró-övezeteben minden tagállamnak van egy kvótája, hogy mennyi eurót nyomhat. Felteszem, hogy megegyezés kérdése. Ki lehet találni egy „világ-valutát” (Vv.) amiből minden tagállam annyit nyomhat, amennyi aranya van. A Vv.-n lenne egy jelzés, hogy hol nyomták (ahogy az Eurón is van) Ha valahol többet nyomnak, mint amennyi fedezet van, azt (a jelzése alapján) nem fogadnák el vagy csak csökkentett értékben. Erre jó példa volt 1945-ben Magyarországon. A megszálló orosz katonák teli voltak Moszkvában nyomott Pengővel. Nem hamisítvány volt, mert nem is kísérelték meg azonosat nyomni és rá volt írva nagy betűkkel, hogy a „Vörös Hadsereg pénze”. Természetesen kötelező volt az elfogadása. De mindenki mögé nem lehetett egy katonát állítani. Emlékszem rá a félegyházi piacon a helyi kofától akartam venni fél liter tökmagot. Megkérdezte milyen pengővel fizetek. „Igazi” Pengő esetén 2 Pengő, ruszki Pengő esetében 10 Pengő volt a tökmag. Az emberek alkalmazkodnak minden szituációhoz.
31: A viktimológia minden körülmények között létezik. Nem azt állítja, hogy az egyén minden körülmények között el tudja kerülni, hogy áldozat legyen. Azt hirdeti, hogy adott viselkedési forma (vagy megteremtett szituáció, stb.) kisebb vagy nagyobb eséllyel hozza magával az áldozattá válás esélyét. Például (maradva az eredeti példánál) bár sose teszem be lábam egy kocsmába, nem kizárt (csak rendkívül valószínűtlen), hogy egy kocsma előtt megyek el, aminek kivágódik az ajtaja, kirohan két, egymást kergető ember. A menekülő mögém bújuk, és a hadonászó a bicskával engem szúr meg. Vagy: az öregasszonynak csak egy macskája van, de ezen kívül aztán tényleg semmi. Minek oda betörni, ahonnan nem lehet semmit elvinni. Tehát a 3 kutya mellett fűnek-fának nem dicsekedhetek, hogy a padláson 5 zsák liszt van és 3 oldal szalonna, mert akkor majd kitalálnak valamit a kutyák ellen.
Igen, ma mindenki áldozat, de nem egyforma mértékben. A „mértéket” pedig az egyén befolyásolhatja.
A helyzet valóban súlyosabb, mint amennyit az átlagember észlel, illetve elképzel, de ezt a honlapot olvasók és megnyilvánulók nem folytatnak strucc politikát, de az eseményekbe nem tudunk beleszólni.
A technikai függőség valóban létezik, de a villamos áram nem fog megszűnni egyik napról a másikra, hanem, mint például Irakban, Gázában, korlátozva lesz. Napi 8 óra, 4 óra, stb. lesz egy hozzászoktatási periódus. Horpad visszaemlékezéseiben ismertette, hogy gyerekkorában a falúban nem volt áram és petróleum lámpákkal világítottak. Létezett élet villany nélkül is. Az ember alkalmazkodik a lehetőségekhez. Ma a mobiltelefon korában az emberek átlagosan napi 20 hívást kezdeményeznek (nekem havi 3 van). 30 éve nem voltam képes vezetékes telefont bevezettetni a házamba, és nem haltam bele. Nem létszükséglet a 4-6-os villamosról felhívni a feleségedet, hogy valaki fingot a kocsiban és büdös van. Majd a fontos intézmények kapják a kevéske, rendelkezésre álló áramot, például a vízművek a szivattyúkhoz. Ez egy hosszú folyamat, ami közben lehet kutakat ásni. 1950-ben Sashalom a BP. XVI. Kerületté vált. Nagyszüleim ott laktak egy családi házban. Víz-csatornahálózat nem volt kiépítve. Az udvaron állt egy kerekes kút és azt itták, főztek belőle és tisztálkodásra használták. A vizet vödörrel húzták fel (pedig volt áram, de búvárszivattyúról nem is hallottak). Gáz csak akkor lenne, ha a villamos energia hiány hirtelen és totálisan leállna. Különben csak szép lassan visszasüllyedünk a „kőkorszakba”. Ne szarj be!!!
2010.július.3rd. at 11:49 de.
32:

Azt látom, hogy lassan süllyedünk.
Beszarva pedig csak annyira vagyok, hogy a megfelelő tanyát keresem.
A napkitörés következő ciklusa, azért megbolygathatja a villamos-energia ellátottságunkat. (szakértői vélemény)
És az 1950-es években Bp. lakossága még nem volt 2.000.000 fő.
Ráadásul ennyire kényelmes sem.
2010.július.3rd. at 12:09 du.
32.Na,most nagyon bölcs voltál Tibor-bá! (nálunk a BÁ még most is tiszteletadást jelent !) Már éppen szellemeskedni akartam a “viktimologiával” elmesélve,hogy azért nem járok a megszokott utakon,hogy el ne üssön egy autó,azért nem repülök repülővel hogy nehogy lezuhanjak és azért járok két hangyászsünnel magam után a természetben,hogy ne támadhassanak meg a hangyák ! Ja és azért lettem zugivó,hogy ne kellessen kocsmába járjak…

Szóval,én megtettem minden óvintézkedést,tehát velem nem az a baj,hogy nem ismerem e túlélés esélyeinek növelését elösegitő elméletet,hanem az ,hogy “üldözési mániában szenvedek”.
Üldözési mániám azért fejlődhetett ki beteges mértékben mert valóban üldöznek ! Itt vannak példáúl ezek a kurva mikróbák, bacilus és virus formájában,ott van az olajfolt,a tsunami,a
tundrába befagyott és a bitumenes palába lekötött metángáz…
meg ott van ez a 7 milliárd rohadt ember amelyik mind azt várja, hogy én haljak meg hamarabb,több helyet,teret,levegőt biztositva az Ő megmaradásának .A pofátlan piszkok szerint a hosszú élet titka,hogy mindég valaki más haljon meg! Kész szemetek! Ahelyett,hogy öngyilkosok lennének teret és levegőt biztosítva nekem,nekem,nekem…
2010.július.3rd. at 12:50 du.
A vitára bocsátott tulajdonlással kapcsolatos kérdéskört úgy érzem nem tisztáztuk. Továbbra is dilemmát jelent számomra, érdemes -e saját tulajdonú ingatlanról, földterületről gondoskodnom? Egy lassú leépülésben ez kulcsfontosságú lehet. A gyors leépülés esetében, ill. a végkifejletet tekintve tisztában vagyok azzal, hogy semmit sem fog jelenteni.
Kockázat megosztásban is gondolkodhatunk. Aranyat kisebb ékszerek vásárlásával tudnék szerezni, max. 300.000 ft-ig. De ha feleslegesen költök milliókat egy otthon birtoklására, a helyzeten nagyot lehetne fordítani. Mégis úgy érzem, a várható felállás tükrében is, ez óriási kockázattal járna.
Cs.
2010.július.3rd. at 1:40 du.
35. Hogy komoly is legyek! Vettem egy “hétszilvafást” egy faluban (annak szélén!) lakosai nagy örömére… Segítenek is alaposan …Felfigyeltem,hogy a házzal szemben a tavalyi kukoricás helyén most veteményesek viritanak. Szóvá tettem.
“”Most már laknak a házban (igaz,hogy csak hétvégén egyelöre!) és ezt mi mindenfelé elhireszteltük !!! Van két kutyája is,egy 30 és egy 40 kilós ! (Ez legalább igaz!) Ezt is tudja már az egész vidék, nem csak a falu! Mi is elkocsikázunk kétszer háromszor errefelé… Nem lesz itt baj. Ha meg az lenne csak szóljon, jövünk mi a vasvillákkal.”"”
Láttam is egy ilyet.Valami idegen … tyukot lopott egy mamitól…”asefogtöbbet”. Ezek még Igazi túlélő fajták!
Nem mint mi sokdiplomás,vagy anélküli flaszterkoptatók!
Tifelétek hogy van ez ?
2010.július.3rd. at 8:37 du.
offtopic
” felénk a ‘Bá kimondottan akkor használatos, ha az illető megengedi a tegezést, de a tisztelet mégis azt kívánja, hogy NE BECÉZD és TEDD MÖGÉ a ‘Bá szócskát. Tehát a Tibor ‘Bá itt ebben a formában tökéletes.
felénk a TATA megszólítás a degradáló, de ismerek olyanokat, ahol ezt is a maximális tiszteletadással használják” BAB
2010.július.3rd. at 9:16 du.
37 +x : Így igaz. A Tata degradáló, lekicsinylő, leintő “tata maga ne szóljon bele”.
De ha már off topic! Egyik érdekessége a magyar nyelvnek (a sok közuül), hogy egyes keresztneveket jobban lehet bezézni, mint másokat. Pl. Zoltán, István megszólitás nagyon ritka, de Tibit nemigen mondanak felnőtt férfinek.
2010.július.4th. at 12:08 de.
33: Tanya csak akkor jó szerintem az általunk felvázolt szkenárióban ha azt meg is tudod védeni. Már most sem jut elég REND-őr egyes helyekre, ha pedig nem lesz a legtökéletesebb a központi rendfenntartás (szerintem nem lesz) akkor az összefogásos és önkéntes alapú védelem lehet az elterjedtebb. Pl.: falu szintű folyamatos őrség, akik tudják riasztani a felnőtt férfi lakosságot ha a terményt, életeket vagy egyéb értékeket kell épp védeni. Ezen okból kerülném én a tanyát, illetve a falu széli mindenkitől távol eső ingatlant.
Szerintem nagyon fontos az is amit Tibor bá említett hogy nem kell szétkürtölni hogy tele van a padlás/pince kajával, lehet szerényen is élni úgy hogy lepukkantnak nézzen ki de meglegyen minden nap a betevő. Akár el is lehet ásni légmentesen zárt kaja tartalékokat(rizs, tészta, vitamin, stb) hogy ha rajtaütés van akkor ne vigyenek el mindent, de azért vihessenek valamit. Ha pedig az első pár húzós évet sikerül túlélni akkor jelentősen megnőhet a további életben maradás esélye azáltal hogy elkezdenek újraszerveződni a rendszerek.
35: Szerintem ha valakinek a családjában van vidéken egy jó kis házikó pincével kerttel akkor nem feltétlen kell venni még egyet. Ha nem lesz olyan sok felesleges irodai munka amit manapság a többség végez akkor nem köti az embereket majd a nagyvárosba, így el lehet költözni a vidékiekhez besegíteni a gazdaságba.
Ehhez kapcsolódóan azt nem tudom hogy vajon azok a hitelesek akik még tudják majd fizetni a törlesztőket addig amíg használatban van a papírpénz de nem fizetik ki teljesen az ingatlan azok mekkora biztonságban vannak? Lesz-e lehetőségük a bankoknak lecsapni az ilyenekre vagy inkább a “tömeg” csap le a bankokra és bankárokra aztán megtartja az ingatlant?
Aranyból én a nagy tisztaságút kezdtem el venni, úgynevezett négy-kilencest, ezt 2 grammostól (kb 22e Ft) egészen a kilósig (kb 9m Ft) lehet kapni, semmi személyi adatot nem kérnek csak egy nevet kell bemondanod. Ezüstöt is nézegetem már…
2010.július.4th. at 12:30 de.
Aranyügyben nézzetek utána ennek: chinatungsten.
A tökéletesnek tűnő, nehezen lebuktatható aranyhamisítvány. Persze kínai.
2010.július.4th. at 6:49 de.
33:
Köszönöm a tanácsod!!!
Gondolataim:
Azok a renegát csapatok, melyek a fosztogatásból akarnak élni,
vagy esetleg csak abból tudnak.
A térképet ismerni fogják és használni is.
Vagyis a falvak biztos célpontok, mert bármely városi ember tudja, hogy a falu, az a mini gazdaságok utca sora.
Vagyis portyázni oda mennek a fosztogatók. Már csak a műút kényelme miatt is.
A tanya, ha nem a műút mellett van, akkor nem látható, így a felkutatása olyan energia befektetéssel jár, melynek hozadéka nagyon kétséges. A helyismeret pedig nem lesz.
A tanya védelmére 4-5 liba, mint elő jelző riasztó, valamint
a kutyák (kuvasz, komondor, bernipásztor) mint örző-védők, nagy segítségre lesznek.
A termény tárolása is biztosítottabb, mert a terület lényegesen kiterjedtebb.
2010.július.4th. at 8:55 de.
ARANY: 14, 18 karátos ékszert venni (Csongor!) buta dolog, mert van rajta ÁFA, illeték, ötvös munkabér és kereskedői haszon. Ha el akarod adni a felét se kapod vissza a befektetett pénznek. Kizárólag a négy kilences lapokat, rudakat és érméket szabad megvenni, amit freetoaster is ajánl. Ezeket, mint befektetési arany, az EU szabvány szerint nem lehet adóztatni. Javaslom látogassátok meg a http://aranypiac.hu/ honlapot.
2010.július.4th. at 11:30 de.
Kösz!
Nem vagyok jártas a nemesfém kereskedelemben, őszintén szólva még utána sem néztem. Jelenleg nincs vásárlásra fordítható tartalékom. Szeretem a mindennapokban úgy felépíteni a beszerzett dolgaimat, hogy lehetőség szerint több célra is felhasználhatóak legyenek. Szerintem sok látogató kapott most -hozzám hasonlóan- fontos információt az aranytartalék felépítéséhez!
Üdv.: Cs.
2010.július.4th. at 11:32 de.
Üdvözlök mindenkit!
Akit érdekel ajánlom figyelmébe:
http://www.oegussa.at/neu/ungarisch_version/metallhandel_ungarisch/preise_ungarisch.htm
2010.július.4th. at 12:31 du.
44: Köszi malt71! Az itt található árak valamivel jobbak, mint az általam belinkel “Aranypiac”. 9.068.000 Ft/1000g a 9.147.450 Ft/1000 g ellenében. — Viszont az aranypiac kisebb kiszerelésben is ad el, például “dukátot”, ami 3,44 g. Igaz kicsit drágább, de értékesítésnél elaprózható. Az “oegussa” minimum 50 g-ot kínál közel félmillió forintért. (A fenti összemérésnél az eurót 287 forinttal számoltam.
2010.július.4th. at 12:55 du.
Szerintem D.M. kell venni! A friss hírek szerint már nyomtatják is őket!!!!
2010.július.4th. at 6:36 du.
Do-Mi ezen ne bohóckodj! Nekem pl. a jövőm múlik rajta. A családban amúgy is kikiáltottak “a mindig pesszimista, nem gondolkodó, kedv-elszegő, stb.”-nek. Fáj nekik az igazság… Nem tudnak vitában ellenérvet felhozni az érveimre, de azért elvetik minden próbálkozásomat. Tök mindegy, hogy épp a kút kitisztításával, ablakszigeteléssel, kerti kunyhó építésével vagy most az aranytartalék megvalósításával foglalatoskodom. Nehéz így élni, plusz még a munkában is helyt állni, mert egyelőre csak a fizetésemből tudom az aranyat megvenni.
Azért értem a viccet, eszembe is jutott az első Üvegtigris ide vonatkozó jelenete!
cS.
2010.július.4th. at 6:53 du.
Valójában a mostani válság a magánszférában kezdődött. Abból indult ki az egész gebasz, hogy a kereskedelmi bankok orrba szájba adták ki a hiteleket az USA ban, főleg az ingatlanfedezetes hiteleket, mivel az ingatlanárak nővekvő tendenciát mutattak. Aztán elkezdtek bedőlni a felelőtlenül kihelyezett hitelek,a bajba jutott emberek elvesztették mindenüket,(akik nem voltak éppen kevesen) a fogyasztás megcsappant, ezáltal mindennek az ára ment lefele, (a hitelfedezetként szolgáló ingatlanoknak, is) és a bankok nem kapták meg a pénzüket, sok csődbe ment közülük. Ez meg azért volt baromi nagy probléma, mert a bankok vállalkozásokat is finanszíroznak, jelen vannak a tőzsdén is, és ezáltal óriási hatással vannak a gazdaságra.
Mivel, hogy a fent említett dolgok miatt a fogyasztás csökkent, újabb hitelválság bontakozott ki, mivel minden vállalkozás a niketól a rozi néni vegyesboltjáig részben hitelekből tartja fent magát amiket a csökkenő fogyasztás miatt nem tudtak fizetni stb……..
2010.július.4th. at 7:35 du.
47.Kedves Csongor! A D.M. nem Do Mi-t jelent… éppen olvasom, hogy a németek,minden lehetőségre felkészülvén, elrendelték az új Német Márka (D.M.) nyomtatását.Ha ki kell hátráljanak az euroból hát legyen kéznél.Örvendek,hogy érted a viccet.

Kedves “feketebáránytestvérem”,esetedben is a nálam jól bevált módszert ajánlom:öltöztesd a peszimizmusodat optimista ruhába.. Hogy komoly legyek. Hiszek az individuális megmenekülés lehetőségében IS.Ez örökérvényű lehetőség. De szerintem van más lehetőség is : “TÚLÉLŐ HANGYA NINCS CSAK TÚLÉLŐ HANGYABOLY !” Az a “forgatókönyv” ami a II.VH. eseményeiből leszűrt tapasztalatokból bennünk él (szerintem!) a jövőre nézve nem érvényesek. Az arany felhalmozás abban az esetben jön jól ha az ember már túlélte az eljövendőket s az ÚJ VILÁGBAN az arany nem a megvetés (PL) tárgya lesz, hanem az általános (egyen)érték szerepét tölti majd be.
Meg kell jegyezzem,hogy a családodnak (s az enyémnek is!) abban igaza van,hogy :FÉLELEMBEN NEM LEHET ÉS NEM IS ÉRDEMES ÉLNI ! Legyünk egy kicsit lezserebbek de azért tegyük a magunkét! Üdv.
2010.július.4th. at 8:48 du.
48: “részben hitelekből tartja fenn magát” egy árulkodó mondat töredék. Aki hitelből tartja fenn magát, az deficites és ez volt a baj. (elsősorban) Az amerikai tömegek hitelből éltek, felélték a jövőjüket. Virtuális vagyont csináltak úgy, hogy az ingatlanuk értéke állandóan felfelé kúszott (mesterséges kereslet miatt - igen olcsó kölcsönök, stb.) és folyamatosan egyre több kölcsönt vettek rá fel. Nem ebbe mentek a bankok tönkre. Hanem abba, hogy toxikus (mérgezett) értékpapírokba fektették a tőkéjüket, amikrő kiderült, hogy nem érnek semmit. — Erről azaonban annak idején elég sok szó esett ezen a honalpon (is).
49: Do-Mi! A német márka (volt) jelzése DM, pontok nélkül. Ennek Ellenére nem értettük félre. De szerintem az értesülés “rémhír”. És vajjon kik terjesztik? Ha-ha-ha! Akasztják a hóhért!
“Túlélő hangya…..” Féligazság, vagy inkább csak negyed. Egyedül semmilyen hangya sincs. A hangya társadalomban él,különben életképtelen. Két ember (egy férfi és egy nő) nem életképtelen, nemzeni és szaporodni is tud. Az aínalógia rossz.
A II. VH-ra már kevesen emlékeznek, de a tapasztalat nem felesleges. Freetoaster ötlete, hogy sokfelé kell edugni, hogy a fosztogató vihessen, de maradjon is - például II VH-ús tapasztalat. Az apám az oroszok bejövetele előtt vett 5 kiló bizsút. Állandóan lehuzogattak az ujjáról aranynak látszó gyűrűket.
Az nyilvánvaló, hogy nem a társadalmi összeomlással kezdődik a tánc, hanem a fedezetlen valutákkal, bedölt hitelekkel, fizetésképtelen országokkal. Ennek az első lépcsőnek a túléléséhez kell az arany, amiből aztán meg lehet venni a tartalékokat a második lépcsőben bekövetkező társadalmi összeomlás túléléséhez. A harmadik lépcső a kiscsoportok önszervezése lesz. Részleteket nem tudok előre jelezni, mert attól függ, hogy a második lépcsőben miként viselkednek a hatalom birtokosai.
Félni és felkészülni nem ugyanaz. Fél a fene, de a homokba dugni a fejet a legbiztosabb módja annak, hogy áldozat légy (viktimológia!)
2010.július.5th. at 1:19 du.
31, 32:
Kétségtelen tény, hogy az ivóvíz szerzésnek régi, hagyományos és jól bevált formája (volt) a láncos és a gémes kút.
Mind a mai napig vannak Magyarországon olyan háztartások, tanyák, ahol ezt használják kizárólagosan.
De hadd emlékeztessek egy tavalyi hírre:
Valahol Somogyban egy tanyán, ahol még mai láncos kutat használnak, a pár hónapos csecsemőnek is ebből a vízből adtak inni. A csecsemő sajnos meghalt mert NITRÁTOS volt a víz.
2010.július.5th. at 2:22 du.
51: Mihály, egy pár hónapos csecsemőnek felesleges vizet adni. Ha viszont mégis kap vizet, akkor azt fel kell forralni, akkor is, ha csapvízről van szó. Az említett gyermek felett a gondozói rendelkeztek.
Tavaly nyáron jártam magam is egy eldugott somogyi tanyán, sőt, ittam (nem nitrátos) kútvizet.
A víz minőségét minden esetben meg kell vizsgáltatni hivatalos szakértővel.
Ez nem változtat azon a tényen, hogy a poszt kérdésére sosem fogunk választ kapni. Az életben minden relatív, még az is, hogy ki a hülye.
2010.július.5th. at 3:53 du.
52:
A sekély kutak (5-15 m) egy negyedének magasabb a nitrát tartalma, mint az egészségügyi határérték (50 mg/l). A nitrát azért problémás mert forralással nem tudjuk eltávolítani, sőt a forralás még a koncentrációt növelheti is.
A nitrát különösen csecsemőkre veszélyes, mert kialakulhat az ún kékbetegség (igaz elég ritkán) ami fulladásos halált okozhat.
Az említett csecsemő ha tisztán nem is kapott kútvizet, de tápszer higitásánál ezt használtak.
2010.július.5th. at 11:55 du.
Mi okozza ezt a nagy nitráttartalmat, ha régen nem volt jelen? Csökkenthető lenne?
2010.július.6th. at 12:10 de.
54: Műtrágya. - Nem.
2010.július.6th. at 10:43 de.
@55 Elvileg lehet (denitrifikáció), de körülményes.
2010.július.6th. at 11:18 de.
A természetes felszín alatti vizek nitrát-mentesek voltak, csak elvétve fordulhatott elő egy-két mg/l nitrát koncentráció. (A denitrifikáció egyensúlyban tartotta a folyamatot, ám a megnövekedett szennyezéssel nem tudott lépést tartani)
A felszín alatti vizek megnövekedett nitrát tartalmát három fő tényezőnek köszönhetjük.
1)A műtrágyák helytelen használatának
2)Koncentrált állatállományok kialakulása
3)Megnövekedett kommunális szennyvíznek
1)A műtrágyák gyártása már az 1900-as évek kezdetén el kezdődött, de igazi csúcspontját a zöld forradalom alatt érte el.
(Magyarországon kb. a nyolcvanas évek közepén átlag 130 kg N/ha-ral tetőzött, majd meredeken visszaesett, a kilencvenes évek közepétől pedig töretlenül nő, ma 60-70 kg N/ha)
Meg kell jegyezi, hogy az Eu csatlakozás után nálunk is bevezették a “helyes mezőgazdasági gyakorlatot” amely 170 kg/ha-ban maximálja a felhasználható nitrogén műtrágyák mennyiségét, ill. szabályozza azok kijuttatásának idejét.
A nagyobb dózisban használt, esetleg rossz időben alkalmazott műtrágyák (pl. ammónium-nitrát:péti só, kálium-nitrát: káli só) egy részét a növény nem tudja felvenni, és bejut a felszín alatt vizekbe.
Ellentmondásnak tűnhet, hogy a nyolcvanas években a mai határérték alatti átlagos mennyiséget használtunk, mégis szennyezetté váltak a felszín alatti vizek. Valójában a tényleges felhasználás nagy szóródást mutatott.
2-3) A nagy, koncentrált állattartó telepek szennyvízét, valamint a kommunális szennyvizet a csatorna-hálózat hiányában vagy egyszerűen kiöntötték a szántókra, vagy össze sem gyűjtötték, és engedték a talajba szivárogni. Még jelenleg is számos kistérség van, ahol a csatornahálózat csak álom.
Megjegyzem, hogy a kommunális szennyvíz nitrát koncentrációja 500 - 1000 mg/l is lehet.
De a felszín alatti vizek nitrát tartalmát hidrológiai és geológiai paraméterek is befolyásolják.
2010.július.6th. at 11:36 de.
cikk a kék betegségről:
http://antsz.dyndns.org/info/ivovizb.php?PHPSESSID=1026ba4738c394558c64dbe8ec200e64
2010.július.6th. at 11:53 de.
A nitrát a (felnőtt) emberi szervezetre akkor jelent problémát, ha mikrobák nitritté redukálják.
A nitritek, ha szekunder vagy tercier aminokkal kapcsolódnak össze nitrozoaminokká alakulnak. A nitrozoaminok bizonyítottan rákkeltőek.
Az (ivó)víz nitrát tartalmát membrán szűréssel, vagy desztillációval tudjuk eltávolítani.
2010.július.6th. at 12:53 du.
59: Csöbörből vödörbe! A desztillált víz is “mérgező” illetve “kilúgozza” a szervezetet. És akkor a költségről nem is beszéltünk.
2010.július.6th. at 5:51 du.
Köszönöm Mihály!
Tápszerhígításnál is lúgoz a desztillált víz? Feltételezem főzéshez inkább desztillált víz ajánlott, mint nitrátos cucc.
Állatok itatására sem alkalmas a nitrátos víz? (kutya, tyúk, tehén, kecske)
Fürdeni azért lehet nitrátos vízben, vagy az sem ajánlott?
2010.július.6th. at 6:29 du.
61: Belekotnyeleskedtem Mihály profiljába. Elnézést! A helyzet az, hogy minden a koncentráción múlik. Ami egy felnöttnek nem árt, egy csecsemőnek halálos lehet. Ha gyereked van, csecsemőd, akkor használj palackozott ásvány vizet. — A kilugozás azt jelenti, hogy a szervezetből ürülnek az ásványi sók, de nem lesz utánpótlás. Tehát desztillált vizet, (hó, eső) csak nagyon rövid időre és vészhelyzetben szabad fogyasztani.
2010.július.6th. at 9:59 du.
62: Na ezen igazodjon ki az ember fia. Itt:
http://api01.jobbik.net/Tejfalussy%20tanulmany.pdf
meg azt mondjak, hogy az esoviz (desztilalt) az egeszseges, a zsidok is azt isszak, es a belgak is ujabban. A tobbieket meg a kaliumos csapvizzel mergezik
2010.július.6th. at 10:17 du.
63: Amióta van Internet boldog-boldogtalan azt tesz fel, amit akar. A rengeteg hülyeség elhomályosítja a valóságot. Ezt kapd ki!
Ugyanis ennyi hülyeséget egy rakáson még nem volt szerencsém olvasni.
Szívkoszorúér meszesedés miatt 6 azaz hat éve TELJESEN SÓMENTES ételeket eszem (az étkezési vagy konyhasó nátriumklorid vagyis NaCl) még a kenyeremet is én sütöm és a kenyér tésztába se teszek sót. Ezzel párhuzamosan a Panangin nevű étkezés-kiegészítővel napi 630 mg káliumsót (kálium-aszpartát-anhidrát formában) veszek magamhoz. És tisztelettel jelentem, hogy makk egészséges vagyok, beleértve a vesémet és a sejthártyáimat, valamint a szívizmomat is. Ellenben a sóhiány nagymértékben csökkenti a vérnyomásomat. A belinkelt tanulmány írójának mond meg, hogy nyalja ki a seggem!
2010.július.7th. at 8:26 de.
64:
Mivel nem szakteruletem, igy csak masok velemenyere tudok hagyatkozni.Kb 2-3 napja lattam egy interjuban, hogy Dr. Papp Lajos exszivsebesz prof kiallt Tejfalussy tanulmanya mellett.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Papp_Lajos_(sz%C3%ADvseb%C3%A9sz)
az interju: http://bit.ly/9ImaL3 ( ha jol emlekszem a masodik, harmadik reszben beszelt rola.
http://www.freeweb.hu/aquanet/desztvizhonlap/desztviz_szoveg/desztvizivas-term.htm
(itt irjak a Belgakat, de ennek meg nem jartam tuzetesebben utana)
Orulok,h egeszseges vagy, de nemtudom a hat ev mennyire kielegito idotartam (ugyanez ervenyes lenne valoszinu 6 ev desztilalt viz ivasra is), hogy kijelenthessuk, hogy neked van igazad. Van par eros dohanyos ismerosom aki szinten mondogatja, hogy semmi baja tole, kamu az egesz. Meg ahogy idosodik az ember mindene romlik, igy nehez az igazi indokot megtalalni :)Egyetlen kivetel van ami javul ahogy halad az ido, es az az erkolcs
2010.július.7th. at 9:00 de.
65: Dr. Papp Interjúját én is végig “élveztem”. Szerintem Dr. Papp nem egészen normális. Magyarkodása, szélsőséges isten hite egy felborúlt agytevékenységre utal. Három havonta megyek labor vizsgálatra. Az eredmények között fel van tüntetve a szérum Na és K tartalma is. Minden esetben a megfelelő határértékek között vannak. A szervezet belső mechanizmusa kiegyenlít. Ha például eszel egy nagy rakás hülyére sózott csipszet, akkor kurva szomjas leszel, hogy az Na koncentráció felhíguljon és az összes felesleges sót kivizeled. A káliummal történő szív leállítás ok, de azt közvetlenül a szív kapja. Ha a kálium bekerül a gyomorban (például egy csomó gyümölccsel) annak fel kell szívódni és a szervezet gondoskodik róla, hogy a szérum (vér) kálium tartalma ne haladja meg a kivánt értéket. A kálium fröccs sose éri el a szívet. A 6 év desztillált vizet és a 6 év dohányzást nem lehet egy kalap alatt említeni. A nikotin nagyon lassan fejti ki a hatását, tipikusan 30-40 év.
2010.július.7th. at 2:11 du.
Az ivóvíz ásványi anyagtartama a következő (legalább is Szegeden: Na 43 mg/l, K 1,2 mg/l)
Az orvosilag javasolt nátriumbevitel 5 g/nap felnőtt szervezet esetén, káliumnál ez 3 g/nap
Kérem alássan ha túl akarjuk lépni az egészséges mennyiséget naponta több, mint ezer liter vizet kell meg innunk!!!
Lássunk tisztán a makroelemek döntő részét élelmiszerekkel visszük be, és nem az ivóvízzel.
egyébként mi magyarok nagyjából kétszer annyi Na-t viszünk be mint kellene és nemcsak konyhasóval, mert ott a na-nitrit (pácsó), ezzel két legyet is ütünk egy csapással (köszönhetően a nitritnek , aminek a hatását már leírtam), ott a Na-citrát,Na aszkorbát, Na ciklamát…stb