(1851) Alvás

Tibor bá’ online

 

A helyes alvásmennyiség (napi 8 óra) betartása csökkenti a szív érrendszeri betegségek bekövetkezésének esélyét.

A szívbetegek (bypass műtéten, infarktuson estek át, anginában szenvednek) hagyományosan négy pontos tanácsot kapnak: táplálkozz egészségesen (semmi elhízás), mozogj, hagyd el a dohányzást, és mérsékelten fogyassz alkoholt. Ezt most meg lehet toldani egy ötödikkel: aludj kielégítően, ami napi 8 órát jelent.

~p002Az eredeti négy pontos tanács kialakításához számtalan tanulmányt végeztek. Számszerűsítve, akik betartják, 67 százalékkal csökkentik az esélyt, hogy a szíve vigye őket a sírba. Mostanra viszont kiderült, hogy a megfelelő mennyiségű alvásnak egészség védő hatása van. Ha az eredeti négypontos tanácsot kiegészítik ezzel az ötödikkel, akkor a felmérések szerint az esély csökkenése 83 százalékos.

Így aztán el lehet jutni ahhoz a megállapításhoz, hogy az öt tanács közül ez az ötödik a legfontosabb, mert kellő alvás után könnyű a mozgás, könnyebb betartani a megfelelő étkezést, és inkább van az embernek ereje, hogy leszokjon a dohányzásról.

A kellő mennyiségű alvás, és a fáradtságok kipihenése a teljesen egészséges emberek részére is hasznos. A legújabb vélemények szerint élettartam hosszabbító hatása van.

__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________

Éljetek a lehetőségekkel!

16 gondolat erről: „(1851) Alvás

  1. Ez nagyon igaz.
    Kár, hogy idegrendszeri eredetű alvásproblémáim esetén olyan nehezen írnak fel erre segítséget (megfelelő nyugtatót).
    Pedig tapasztalati tény, hogy segít.

  2. Na tegyük fel hogy az ember alszik napi 8-9 orát a szokásos 7 helyett. Igy él mondjuk 5 évvel tovább.
    Akkor számoljunk mondjuk 75 és 80 évvel. A 75 év kevés alvással 80 sok alvással.
    Aki 75 évet élt az az ideje 7/24. részét töltötte alvással azaz 29,2% át. Tehát a 75 évböl 53,1 évet volt ébren.
    Namármost aki 80 évet megélt napi 9 ora alvással az az ideje 9/24. részét vesztegette el. Ami 37,5%. Tehát a 80 évböl csak 50 évet ‘élt’.
    Szoval szerintem az alvás akárhogy is nézzük idöpocsékolás a szükséges menyiség után.

  3. 2.
    Igen, de egy rendes alvás után, az ember nyugodtabb, kipihentebb, az aznapi élményeit teljesebben, másképp éli meg. Szóval a több idő, amit élsz, minőségibb is.
    Egyébként a délutáni rövid pihenő is csodákat tesz, ezt teljes biztonsággal állítom, 3 kisgyerek mellett meg egyenesen életmentő.

  4. kinek/mikor mennyi? Aki teheti az akkor keljen fel amikor felébred. és akkor feküdjön le ha álmos.

    Az nyilvánvalóan ellen dolgozik az egészségnek ha rendszeresen rövidebbet alszik, mint ami jól esne neki.
    Szerencsém van, akkor fekszek amikor jól esik, és addig alszom amíg jól esik. Ez mégsem több 5-6 (7) óránál, ami alacsonyabb mint az amerikai Nemzeti Alvás Alapítvány ajánlása a korosztályomnak.

  5. 2.
    Másik példa a matekhoz. Kamionosként nem szokatlan a heti 100 vagy még kicsit felette heti óraszám, Európában ez havi 350-400 volt. Volt idő, hogy 40 órákat voltam ébren, szinte rutinná vált akkoriban, amikor Beneluxot jártam, vagy itt down-under North-Westet. Elméletileg a 6,8 óra alvás átlag belefér, gyakorlatilag persze nem. Ha nem dolgozok, akkor is csak max. 2-3 órákat alszom, van hogy semmit. Kétségtelen, vannak kérdőjelek bőven. 🙂
    Szív, vérnyomás, cukor tökéletes. Két éve tettem le a bagót, 28 év után, aminek több mint a felében láncdohányos voltam, mondjuk nyitott ablaknál elég a cigi magától is a huzatban. Absztinens se voltam munkaidőn kívül, értsd természetes altató 🙂
    Viszont volt vakbél, polip, epehólyag, -kő, a legrosszabb a gerincsérv, 3 korong, abból egy kiszakadt, és alagút-szindróma, abból már két csuklót megcsináltak, a következő vállban lesz. Szóval itt-ott akadt holiday 🙂
    Eddig nem jutott eszembe kutakodni a témában, a tapasztalatom szerint van az ébrenlét és az alvás mellett egy robotszerű állapot is, ami egyáltalán nem fárasztó. Úgy szoktuk emlegetni, hogy “a holtpont után”. Annyit jelent, hogy sikerült legyőzzed az elalvást, addig a pontig egyre fárasztóbb, szinte elviselhetetlen, a nyakadat sem tudod mozdítani, fáj a tükörbe nézni, majd onnan vissza és megtalálni megint a végtelen fókuszt a horizonton. Miután sikerül innen átbillenni robotba, érezni az összes alkatrészt, 42 kereket, váltót, a monoton dízel mintha a szíved lenne. Akár tíz-húsz órát is úton lehetsz így, és semmire nem emlékszel. Még arra sem, ha közben meg kell állni például tankolni, néha rémlik, az nagyon életszerűtlen, már-már szürrealisztikus, kívülállónak az ilyen sofőrök tűnhetnek részegnek, kiszállni, tankolni, fizetni, mint egy alvajáró. Billenccsel észre se veszed a rakodást, csak mész fel-le és borítasz. Autószállítóval jártam úgy, hogy Mercedes-szel tolattam le és azt adtam át a kereskedőnek Port Hedland-ben, és németül válaszoltam neki minden kérdésre, mert lehajtottam a napellenzőt és azon német szöveg volt. Dolgoztam 15 évet osztrák cégnél, amiatt lehetett, de tudták azok is mi a helyzet, hogy aznap még vissza is rakodok és lemegyek Nanutarráig.

  6. 2.kecske
    azért azt ne felejtsd ki az “elszámolásból” hogy mennyi időt töltesz betegségektől mentesen…(értsd krónikus betegség) ha és amennyiben az alváshiány, vagy rossz minőségű alvás betegít, akkor az nem nem áldás hogy több időt tölthetsz betegként.

  7. 5.
    “Az ember feláldozza az egészségét, hogy pénzt keressen. Aztán feláldozza a pénzét, hogy visszaszerezze az egészségét. És mivel olyan izgatott a jövőjével kapcsolatban, hogy elfelejti élvezni a jelent, az eredmény az, hogy nem él sem a jelenben, sem a jövőben; úgy él, mintha soha nem halna meg, és aztán úgy hal meg, hogy sohasem élt igazán.”

    Ezt üzeni a XIV. Dalai Láma

  8. 7: “Ezt üzeni a XIV. Dalai Láma”

    Könnyű annak bölcseket mondania, akit eltartanak a hívei.

  9. 8:
    És nem is akárhogy. – Különben Kiskőrösön nyaraltam nyáron, 10 éves voltam, amikor az esti rádió bemondta, hogy megtalálták a reinkarnált Dalai Lámát, 4-5 éves lehetett.

  10. 5.
    Az ember sok mindent kibír, ha muszáj. Fronttörténetekből ismert, hogy a katonák is gyakran kényszerültek olyan helyzetbe, hogy napokon át nem volt mód alvásra, hiszen folyamatosan az életükért küzdöttek.
    De azért ez nem normális állapot. Az országúton is történik sok olyan dolog, ami ide vezethető vissza.
    Mikor a közlekedési hírekben mondják, hogy egy gépkocsi minden ok nélkül áttért a szemközti sávba, és ott frontálisan ütközött a szembejövő járművel, vagy belehajtott az árokba, felcsavarodott egy fára egyenes úton, valószínűleg ott is ilyesmi van a háttérben.
    Visszatérve az esetedre, még jó, hogy törvények vannak a végkimerült állapotban történő vezetés elkerülésére. Mi lenne, ha még ezek sem lennének? A munkaadók halálba hajszolnák a járművezetőket…

  11. 8:
    Hát persze, nem Te vagy a hibás. Ezért ne is akarj változtatni.
    Amúgy okos mondás, csak rám nem érvényes 🙂

  12. 1. Bazs

    Alvásproblémára javaslom a lefekvés előtti üveg sört (vagy pohár bort) azt nem kell felírni. És így még a mérsékelt alkoholfogyasztás is megvan 🙂

  13. 11: “Ezért ne is akarj változtatni.”

    Helyes. Nem vagyunk abban a helyzetben, hogy bárkinek is megszabjuk, hogy hogyan éljen. 🙂

    Csak hát ugye annak jóval könnyebb, akit a rút anyagiak nem kényszerítenek be a mókuskerékbe.
    Megnézném a Dalai Lámát, hogyan boldogulna, ha itt kellene Mo-n eltartania három gyereket a saját munkájából, mindenféle anyagi támogatás nélkül. Nagyon hamar máshogy látná a világot.

  14. 2: Lehet, hogy Te minden éjjel meghalsz, de én alvás közben is élek.
    Sőt, a legjobb időm az alvásidőm. Az én alvásidőmet csak ne írd le!

    Ráadásul, aki kialussza magát, az nappal sokkal hatékonyabb tud lenni, mintha kialvatlan maradna, így a 15-16 órája alatt többet végez, jobban érzi magát, mint ha 17-18 órát lenne ébren.

    Hamár időket akarunk összehasonlítani, azt kellene megnézni, ki mennyi időt tölt flow-állapotban, és hogy ezzel hogyan korrelál az alvás. Ennek lenne értelme.

    4: Szerencséd van. Azzal is, hogy akkor fekszel és kelsz, amikor jólesik, és azzal is, hogy ez nem tesz ki napi 9-10 órát.

    5: Ijesztő, hogy ilyen “robot” sofőrökkel vannak tele az utak!

  15. 13: Nézd meg Müller Pétert! Milyen vígan megél abból itt, Magyarországon, hogy hasonló, de sokkal laposabb “bölcsességeket” ont magából. Nem kell ahhoz Dalai lámának lenni.

    De ettől még az idézett mondás nagyon is igaz.

  16. 14. Ábel:

    ” ki mennyi időt tölt flow-állapotban, és hogy ezzel hogyan korrelál az alvás. Ennek lenne értelme”

    …na ez az amit már vártam. Flowban az ember nem fárad, hanem felvillanyozódik, örülök, hogy ismerem ezt az érzést és nem kell ahhoz Dalai Lámának lenni hogy tartósan így “dolgozva” az ember ellása magát és a csemetéket, akár itthon is.

    Sőt, mindannyian akik elérjük a “flow” állapotot, elégedettek is vagyunk a sorsunkkal, ez hozza meg a szükséges “derűt” és a pihentető alvást. Igaz ehhez szerintem hozzájárul az étkezési “ketózis” mint állapot.

    Élettanilag helytelen lefekvés előtt alkoholt inni. Ha már stresszoldásra kell, akkor régen baj van. Alkoholosan nincs igazán pihentető alvás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .