(1719) Meddig akarsz élni?

Tibor bá’ online

 

~q191Húsz éves fiam a Bimbó úton megunta a lassú totyogás, ezért előzés végett átment a szembejövő sávba (egy kanyargós úton), aztán hirtelen jött vele szembe egy nő, aki sikított, és eldobta a kormányt, tenyereit a szeme elé tette. Fiam simán átment oda, ahonnan jött, csak közben volt két kikövezett járda. Az eredmény, apja kölcsön kocsijának lett egy 30 fokos holtjátéka a kormányon. Dádá helyett csak annyit mondtam neki, ha erről nem szokik le, akkor nem lesz hosszú élete. Erre azt válaszolta, hogy nem sokáig akar élni, hanem érdekesen. Na, ez aztán sikerült neki. Ezért teszem fel a kérdést, hogy meddig akarsz élni? Ha érdekesen, és nem érdekel, hogy meddig, akkor ne olvasd tovább, ha sokáig, akkor kigyűjtöttem neked néhány tippet.

Legfontosabb, tudatosan élj. Ezen azt kell érteni, hogy folyamatosan gondolj arra, hogy ez vagy az, amit tenni akarsz előnyös-e neked vagy sem. Magyarul, „ne élj a vakvilágba”.

Barátkozz: Ne zárkózz el az emberektől, légy nyitott és barátkozó. A mogorva emberek hamar halnak.

Válogasd meg a barátaidat: A barátok igen nagy mértékben befolyásolják az életviteledet. Például italozó barátok között, nehéz távol tartani magad az italozástól.

Ne dohányozz: A közvélemény már jó ideje tudja, hogy a dohányzás könnyen tüdőrákhoz vezet. Azt viszont nem tudja, hogy ezen kívül is roppant egészségtelen, számtalan hátránnyal jár. Ha nem is betegít meg, erősen koptatja a szervezetet. Olyan, mintha egy kis Polskival, állandóan padlógázzal közlekednél.

Szundikálj: Tudományos felmérések igazolják, hogy a rendszeres délutáni szundikálásnak kifejezetten jó hatása van az élettartalomra. Aki délutánonként alszik egy órácskát, az tovább él.

Étrend: Nagyon nem mindegy mit eszel. Az egészséges étkezést mindenki ismeri, de csak kevesen tartják be, pedig az eredmény egyértelmű. Aki egészségesen étkezik, az tényleg tovább él.

Házasság: Talán nem fogod elhinni, de a házasélet meghosszabbítja az életet. Még az a házas élet is, ahol gyakran előfordulnak összezendülések. Az okokon lehet töprengeni, de a statisztikát nem érdemes kétségbe vonni, még akkor se, ha ismersz agglegényt, aki 98 évet élt meg.

Testsúly: Elvileg a szervezett azért halmoz fel tartalékot, zsiradék (háj) formájában, hogy kedvezőtlen időben se kelljen azonnal éhen halni. De erre csak barlanglakó korunkban volt szükség. Ma a legtöbb ember azért hízik el, mert többet nassol a kelleténél. Ha erre nem figyelsz, az komoly problémákhoz vezethet, és persze alaposan megrövidíti az életet. Fiataloknál az elhízást kiegyenlíti a szervezet fiatalsága, de ez hamar elmúlik, míg az elhízás megmarad.

Mozgás: Az emberi lét ma már különösebb mozgás nélkül is fenntartható, és sokan fenn is tartják. Csakhogy nem ehhez vagyunk szokva. A kevés fizikai mozgás rövidíti az életet.

Alkohol: Egyszerűen nem igaz, hogy egy pohár bor egészséges. Az alkohol egy gyenge méreg. A legkisebb mennyiség se jó. Amit felhoznak mellette, az igaz, de kiváltható. Például a vörös borban antioxidánsok vannak. Igaz, de benne vannak a szőlőben is. Nem kell hozzá alkohol. Idős korban segíti az emésztést. Ez igaz, mert az alkohol ingerli a gyomor nyálkahártyáját, ami gyomornedv kiváltását okozza. De ezt el lehet érni másképp is, például egy kávéval, vagy savanyúsággal.

Lelki élet: Nem szívesen teszek róla említést, de aki hisz istenben és hetente vesz részt istentiszteletben, az pszichésen kiegyensúlyozottabb, tehát tovább él. Kivétel természetesen van, mert a kiegyensúlyozott pszichéhez nem mindenkinek van szüksége istenre.

Harag: Szakértők megállapítása, hogy a haragtartás hátrányosan hat vissza az egyénre. Haragtartás helyett, lépj át a kiváltó okokon, ne törődj vele, éld a saját életed.

Biztonság: El se hiszed, milyen sok ember életét rövidíti meg a baleset, még akkor is, amikor túléli azt. Az élő szervezet kisebb-nagyobb hibákat kijavít, meggyógyul, de nem felejt, aminek káros hatása akár 30 év múlva is jelentkezhet. Éppen ezért okosan teszed, ha tudatosan törekszel a biztonságra.

Alvás: A rendszeres, kellő mennyiségű alvás alapfontosságú. Ügyelj arra, hogy a napi 8 óra alvásod minden körülmények között meglegyen. Nem halsz bele, ha kevesebbet alszol, de a felmérések igazolják, hogy az alvás minősége és mennyiség kihat az emberi élettartamra.

Stressz, korunk nagy betegsége. Ne stresszelj, hagyd el magad. Semmi se olyan nagyon fontos, mint ahogy vélekedsz róla. Még sose volt úgy, hogy valahogy ne lett volna.

Célkitűzés: Ha valóban sokáig akarsz élni, legyen neki értelme. Ha nincs életcél, akkor az életnek sincs sok értelme. Ki csak úgy vegetál cél nélkül, az nem él sokáig. Sokan már huszonéves korban öngyilkosak lesznek, mert szerencsés helyzetükből kifolyólag minden könnyen az ölükbe pottyant, semmit se kellett megteremteniük.

Egészség: A hosszú élethez természetesen szükség van egészségre, ami elromolhat, ráadásul úgy, hogy észre se veszed. Ne hanyagold el magad, ha nincs semmi panaszod, időnként akkor is vizsgáltasd meg magad mondjuk 50 felett.

Szex: Ezt utoljára hagytam. A gyakori, intenzív szex, lehetőleg az élet végéig nem csak kellemes, de igen aktív élethosszabbító, hogy milyen mechanizmus alapján az nem ismert, de a tényt már többször felmérték.

___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________

Éljetek a lehetőségekkel!

16 gondolat erről: „(1719) Meddig akarsz élni?

  1. Ha jól számolom 17 dolgot szedtél össze, amiből 15-tel egyet is értek, a kettő amivel nem:

    Étrend: Nem is azt vitatom, hogy ne lenne az fontos, csak azt, hogy mindenki tudná hogy mégis mi az egészséges étrend, hiszen 100 féle egészséges étrenddel bombáznak minket akár egymásnak teljesen ellentmondókkal is. Van akik szerint túlnyomórészt húson és zöldségen (paleo) kellene élnünk, mások szerint meg túlnyomórészt szénhidráton. Egyesek szerint egészséges a tej/hús/tojás/péktermék/stb., mások szerint nem.
    Mi a helyes étrend? A központi ajánlás? A paleo? Az Atkins? A vegán?

    Alkohol: Erről már beszéltünk, linkeltem is, hogy milyen előnyei vannak a bornak a szőlővel kapcsolatosan, most annyit hozzátennék, hogy a vércukorra nincs olyan rossz hatással. Nem tudom hallottál-e már a francia paradoxonról? Arra is épp a bor adta a megoldást.
    Aztán a sörnek is vannak jótékony hatásai, megelőzőek is. Biztosan ki lehet nyerni más módon is ezeket az anyagokat, de ne vagyok benne biztos, hogy gyógyszeripari termékekkel jobban járunk, mint a sörrel, vagy borral.
    Igazából sem napi egy pohár bor, sem napi egy üveg sör nem okoz gondot a szervezetnek, emögött is ott van a más pontban említett statisztika. A gond inkább az, hogy kevesen vannak, akik ilyen módon fogyasztanak alkoholt, az alkoholfogyasztók többsége nem áll meg egy pohárnál.

    Aztán van még pár, amihez lenne megjegyzésem:

    Alvás: Talán ebben sincsenek egységes információk, mert én úgy tudom, hogy a 6-8 óra alvás mindenki számára kielégítő, ezen belül egyéni különbségek határozzák meg, hogy mennyi a legegészségesebb.

    Szex: Nem lehet, hogy egyszerűen csak a szívet jól megjárató “sporttevékenység” jellege miatt?

  2. Nagyon jó összefoglaló, talán még a “cselekedj jót” és “alkoss maradandót” és “legyen utódod” amit hozzá tennék, de lényegében az életcél-házasság-barátokon keresztül ez is kikeverhető a receptúrából.
    Összefoglalva, talán “hagyj lábnyomot”.

    A szex talán a tesztoszteron hormontermelődés és dopamin/szerotonin rendszeren keresztüli regeneráción, elégedettségérzeten, nyugalmon keresztül hat, és persze jó testmozgás:-)

  3. Köszönet a “megnyugtató” posztért, jóleső felüdülés a sok világvége téma között:). A pontokkal egyetértek, igyekszem is betartani, bár néha a stressz ellen (no meg a pihentető alvásért), és az edzés utáni folyadék pótlására iszom egy sört. Valószínűleg egészségesebb, mint a nyugtató és az altató…

  4. 2: A francia paradoxonhoz: való igaz, a szív- és érrendszeri betegségek tekintetében jól állnak a franciák. Csak azt felejtik el mindig hozzátenni, hogy májrák tekintetében magasan verik az EU átlagot. Ami a borban, az tényleg az antioxidánsok, de az alkohol többet árt, mint használ.
    Ami miatt egészségesebbek lehetnek, az pont az étrendben keresendő. A főétkezést nyers salátával kezdik, így sokkal több vitamint, ásványi anyagot és enzimet juttatnak be a szervezetükbe, és az immunrendszerük is jobban működik.
    És persze nem is stresszelnek annyit.

    3,4: egyetértek!

  5. 5:

    Én erről nem tudok, én erről tudok:

    http://daganatok.hu/20090612-majzsugor-es-majrak

    “A franciák például szeszfogyasztásban világrekorderek, de náluk az ivás következményei mégis kevésbé súlyosak, mint minálunk, aminek az lehet a magyarázata, hogy ők főleg bort fogyasztanak.”

    Ugyanakkor ha mégis verik az EU átlagot májrákban, az nem cáfolja azt, hogy napi egy pohár bor egészséges, hiszen a franciák nagy piások.

    Találgatni lehet a francia paradoxonnal kapcsolatosan, de a megoldás “hivatalosan” megvan, és az amit írtam.

  6. 6. Vasgerinc

    A francia paradoxonnak az a feloldása, hogy azok, akik az ebéd vagy a vacsora utáni egy pohár vörösbor után meg tudnak állni, azoknak a bor stresszoldó tulajdonsága meg antioxidáns tartalma még erősebb az alkohol negatív hatásánál.
    És azt hiszem, a stresszoldás a mai világban egyre fontosabb… Igaz, nem “szerekkel” kellene elérni, hanem életvitellel.

  7. Valószínű, hogy nagyjából mindenki tudja a felsorolt, és javasolt 17 pontot. Azonban, hiába a tudás, mert velem együtt, gondolom jópáran vagyunk olyan gyarlók, hogy szándékkal, vagy véletlenül(?) nem tartjuk be.
    Jólesett, így egybegyűjtve látni a hosszú élet titkát.
    Köszönöm.

    elek

  8. 9. elek

    “Azonban, hiába a tudás, mert velem együtt, gondolom jópáran vagyunk olyan gyarlók, hogy szándékkal, vagy véletlenül(?) nem tartjuk be.”

    Ez kissé bonyolultabb.
    Évtizedeket töltöttünk a rosz életvitel “megtanulásával” mert eszünkbe se jutottt feltételezni, hogy a “modern” élet nem a paradicsomba vezet, ugye, amivel tömték a fejünket.
    Most már ezek rutinok, és rettentő nehéz leszokni róluk, mert nem csak a józan ész játszik, hanem a megrögzött szokások, a környezet elvárása és sok esetben a “drogok” is mert nem csak az alkohol meg az LSD a tudatformáló szerek, de a bizonyos fokig a cukor, a kávé, a csoki, de a zsíros hús is… Nem beszélve a sok sunyi és körmönfont adalékról amit hozzá eszünk.

    Az emberek tudatának manipulálása ősidők óta az elitek prioritása. És ezt ezer féle módon tudják elérni.
    A legkézenfekvőbb az oktatás, de az étrend, az ivási szokások, a szexhez való viszony, a hírekben a rettenet, a politikailag korrekt beszéd mind mind kifinomult tudatmódosító eszközök…
    És furcsa, hogy ezek mind a rövidebb élet felé mutatnak… Lehet hogy nem is furcsa ?

  9. Jó ez a poszt nagyon. 🙂 Első helyre egyébként az életörömet, életigenlést teszem. Csodákra képes – képes felülírni a test biológiai állapotát. Egy orvos sem tagadhatja le, hogy szép számmal vannak olyanok is, akiknek maximum pár hetet jósolnak, és évtizedekkel később is vígan éldegélnek, önterápiával. Volt olyan orvos, aki nulla kilátásokkal fogta magát, és megbeszélte a tüdőrákjával, hogy nem bántják egymást, eddig is jól elvoltak, maradjon is így. És így is lett.

    A vallásosság teszi “elérhetővé” legkönnyebben a mély, megingathatatlan hitet, ami átszövi az egész énképed, hozzáállásod. De nem a vallás a lényeg, hanem maga az erős hit. Bármi legyen is az, akár vallásokon kívül.
    Van, aki autoimmun-betegséget is legyőzött azáltal, hogy tagja lett egy összetartó hívő közösségnek, és van, aki nem fordult a valláshoz, hanem célokat tűzött ki, amelyeket még meg akart érni, s azzal sikerült elódáznia hosszú évekkel a végzetet.

    Na, ezek miatt tartom a legnagyobb problémának a környezeti rombolás után a társadalmi rombolást – a közösségek, családok szétzilálását, az életöröm megölését, azt, hogy sok ember értelmetlennek, haszontalannak tartja az életét/munkáját.

  10. 7:
    Még a héten lefordítom, mert elég érdekesnek találtam.

  11. Alvás szerepét könnyebb látni, ha tudja az ember, hogy a fehérállomány mielintartalma akkor (alvás alatt) regenerálódik. Anélkül meg előbb-utóbb megbetegszik az idegrendszered.

  12. Akkor már a melatonin-termelődést is érdemes hozzátenni, azzal, hogy fontos a teljes sötétben alvás. Különben hamarosan érezhetőek a negatív következmények.

    A mélyen gyökerező szokásokat meg lehet változtatni, de szinte sohasem azzal, hogy olvasnak az emberek róluk cikkeket, tanulmányokat. A példa ragadós – az, ha a környezetükben, saját szemükkel látják az emberek, hogy valami jótékony / beválik / lehetséges, megoldható. Lassan, de elindul a változás.

    A bor-témához: nem létezik olyan anyag, amit nem lehet túladagolni. Nincs egészséges anyag, csak egészséges mennyiség. A víz, az oxigén, a vitaminok – mindnek van egészségkárosító, s általában halálos adagja is. Ez mindennel ugyanígy van. Ha tartod a mértéket, ismered az egyéni érzékenységed, soha nem lesz bajod tőle. Ellenben kevés olyan “méreg” van, amit ne lehetne gyógyításra is használni. Mostanában pl. még a szén-monoxidot is vizsgálják várandósok és magzataik megmentésére.

  13. 10., Attila (PV)

    Igazságod van Attila (PV).
    Talán 18. pontnak azt is hozzá lehetne írni : Ne dőlj be a “mindent a profitért” reklámuzsorásoknak, akik mindent amiből nekik hasznuk származik ráderőszakolnak a legraffináltabb módszerekkel.
    Magyarul : Ne légy megvezetett “agyhalott barom” ! Kezelj MINDENT óvatosan, fenntartással, és mértékkel.

  14. 14:
    “nem létezik olyan anyag, amit nem lehet túladagolni.”

    15:
    “Ne légy megvezetett “agyhalott barom” !”

    Tibor bá’:
    Nekem azonnal a második mondatról az első jutott az eszembe, mert míg az első mondat technikailag igaz, valójában a második mondat érvényesül, mert tulajdonképpen bújtatva azt állítja, hogy az alkohol OK. Vedd meg 5000 forintért azt, aminek az előállítási költség 100 forint alatt van.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .